Keskustelua taloudellisesti heikompiosaisista

Riippuu säästäjästä.
Olisiko sinulla joku juttu mistä voitaisiin katsoa paljonko kuukaudessa enimmillään voi saada tukia.

Mitä olen asiaa ympäriltä nähnyt ja lukenut niin vähäisiä ovat hilut vaikka kuinka yrittää kituuttaa….säästöön ei voi jäädä yhtään mitään, päinvastoin sääsävimmätkin joutuvat lainailla ja ovat velkakierteessä.
 
Mee kelan sivuille. Merkkaa molemmat puolisot työttömiksi ja laita lapsien määräksi vaikka neljä. Ja niin että ei ole muita tuloja. Sit tsekkaat halvempien kolmioiden hinnat ja sama juttu asumistukilaskuriin. Niinhän se selviää.
Olet siis tehnyt sen jo?
Ja tämän laskelman mukaan säästöön jäisi?

Juu täytyy tehdä!
 
  • Tykkää
Reactions: Rätti Väsynyt
Kelan sivuilta nappasin:

Esimerkki toimeentulotuen määrän laskemisesta

Simo on työtön yksinhuoltaja, jolla on 11- ja 13-vuotiaat lapset. Hän hakee Kelasta perustoimeentulotukea, koska hänen rahansa eivät riitä kaikkiin menoihin. Simolla ei ole myöskään varoja, kuten säästöjä pankkitilillä.
Perheen tuloja ovat
  • työmarkkinatuki ja lapsikorotus 760,00 euroa kuukaudessa
  • lapsilisä ja yksinhuoltajakorotus 336,32 euroa kuukaudessa
  • asumistuki 662,40 euroa kuukaudessa
  • elatustuki 373,94 euroa kuukaudessa
Tulot yhteensä: 2 132,66 euroa kuukaudessa
Perheen menoja ovat
  • vuokra 810 euroa kuukaudessa
  • vesimaksu 45 euroa kuukaudessa
  • tavalliset arjen menot eli perusosa, yhteensä 1 448,84 euroa kuukaudessa:
    • yksinhuoltaja 632,83 euroa kuukaudessa
    • ensimmäinen yli 10-vuotias lapsi 421,88 euroa kuukaudessa
    • toinen yli 10-vuotias lapsi 394,13 euroa kuukaudessa
Menot yhteensä: 2 303,84 euroa kuukaudessa
Tuloista vähennetään menot: 2 132,66 euroa – 2 303,84 euroa = – 171,18 euroa
Simon perheelle maksetaan perustoimeentulotukea 171,18 euroa kuukaudessa.
 
Eli kahden lapsen vanhempi saa tossa ylläolevassa mallissa noin 2300 euroa tukia.


Verrataan vaiks siihen aikaan ku mä tein siivousduunia ja lapseni (4kpl) asuivat 10 päivää kuukaudesta mulla. -En siis saanut mitään tukia, en edes lapsilisää ja palkkani oli 1860 kuussa. Miinus verot. Noin kymmenen vuotta sitten.

Tuosta rahasta onnistuin maksamaan auton omakseni ja säästämään pari, kolmesataa joka kuukausi.
 
vierailija
Eli kahden lapsen vanhempi saa tossa ylläolevassa mallissa noin 2300 euroa tukia.


Verrataan vaiks siihen aikaan ku mä tein siivousduunia ja lapseni (4kpl) asuivat 10 päivää kuukaudesta mulla. -En siis saanut mitään tukia, en edes lapsilisää ja palkkani oli 1860 kuussa. Miinus verot. Noin kymmenen vuotta sitten.

Tuosta rahasta onnistuin maksamaan auton omakseni ja säästämään pari, kolmesataa joka kuukausi.
Kuinka kauan teit tuota siivousduunia? 5 vuotta? 10? Kaksi?
 
vierailija
Eli kahden lapsen vanhempi saa tossa ylläolevassa mallissa noin 2300 euroa tukia.


Verrataan vaiks siihen aikaan ku mä tein siivousduunia ja lapseni (4kpl) asuivat 10 päivää kuukaudesta mulla. -En siis saanut mitään tukia, en edes lapsilisää ja palkkani oli 1860 kuussa. Miinus verot. Noin kymmenen vuotta sitten.

Tuosta rahasta onnistuin maksamaan auton omakseni ja säästämään pari, kolmesataa joka kuukausi.
Paljon vuokra oli?
 
Oletko tavannut näitä "elämäntapatyöttömiä" oikeassa elämässä vai perustuuko ajatuksesi Näistä esim. Iltalehden artikkeleissa esiintyviin nimettömiin satuhahmoihin?


Ei sitä rahaa ole pakko anoa, jos se noin koville ottaa. Sinnittelee sitten vain ilman.
Minua ei yhtään säälitä se, jos elämäntapatyötön kokee tulevansa haukutuksi. Se säälittää, kun työteliäs ja yrittävä nuori saa kuulla noilta verorahoillaan elätettäviltä luusereilta olevansa tyhmä kun suostuu "paskahommiin".
 
vierailija
Äläpä vedä mutkia suoraksi.
En millään jaksa uskoa että Jeesus kannusti jatkuvaan lorvailuunkaan. Vaan jos Jumala/Jumalan Poika tulee kylään, niin siinä saa tiskaamiset jäädä sen hetken ajaksi.

Kaikkia töitä ei voi tehdä etänä, tiesitkö sen? Joku särkee kroppaansa suakin hoitaessaan vanhainkodissa.
Kyllä nyt siirrytään robotteihin, luki jossakin
 
Eli kahden lapsen vanhempi saa tossa ylläolevassa mallissa noin 2300 euroa tukia.


Verrataan vaiks siihen aikaan ku mä tein siivousduunia ja lapseni (4kpl) asuivat 10 päivää kuukaudesta mulla. -En siis saanut mitään tukia, en edes lapsilisää ja palkkani oli 1860 kuussa. Miinus verot. Noin kymmenen vuotta sitten.

Tuosta rahasta onnistuin maksamaan auton omakseni ja säästämään pari, kolmesataa joka kuukausi.
Kiitos Roosa!❤
Löhden futismatsiin, mutta nopeasti laitan jotain ja palaan myöh.
Oliks nää nyt työttömiä siis, pks?

-vuokra 900-1000€
-sähkö 50€
-vesi 50€
-puhelinlaskut 60-70€
-pesutupa (maksaako?) 5€(?)
-matkakulut kk-kortit(?) (ruokajono työhaastattelut ja lapsen koulumatka) ~200€ (+espoo ja vantaa PALJON kalliimpi!)
-vakuutukset ~15€ (?) (vain pakollinen kotivakuutus?)
-terveysmenot? lääkärikäynnit, hammaslääkäri, lääkkeet? (arvioisitko)
-ruoka/hygienia/siivous/vaatteet/kodintarvikkeet(arvioisitko?)

Tuleeko muita välttämättömiä menoja mieleen?
 
vierailija
Suomalaisista 80 prosenttia saa Kelasta tukea, eikä siinä ole mitään väärää, sanoo professori – Näitä tukia suomalaisille maksetaan
Kelan maksamia etuuksia saa jo 80 prosenttia suomalaisista. HS:n grafiikat kertovat, miksi valtaosa suomalaisista saa rahaa Kelasta.
 
vierailija
Suomalaisista 80 prosenttia saa Kelasta tukea, eikä siinä ole mitään väärää, sanoo professori – Näitä tukia suomalaisille maksetaan
Kelan maksamia etuuksia saa jo 80 prosenttia suomalaisista. HS:n grafiikat kertovat, miksi valtaosa suomalaisista saa rahaa Kelasta.
NOIN 4,4 miljoonaa suomalaista sai jotain Kelan maksamaa etuutta viime vuonna. Se tarkoittaa, että 80 prosenttia suomalaisista sai taloudellista tukea Kelalta.
 
Kiitos Roosa!❤
Löhden futismatsiin, mutta nopeasti laitan jotain ja palaan myöh.
Oliks nää nyt työttömiä siis, pks?

-vuokra 900-1000€
-sähkö 50€
-vesi 50€
-puhelinlaskut 60-70€
-pesutupa (maksaako?) 5€(?)
-matkakulut kk-kortit(?) (ruokajono työhaastattelut ja lapsen koulumatka) ~200€ (+espoo ja vantaa PALJON kalliimpi!)
-vakuutukset ~15€ (?) (vain pakollinen kotivakuutus?)
-terveysmenot? lääkärikäynnit, hammaslääkäri, lääkkeet? (arvioisitko)
-ruoka/hygienia/siivous/vaatteet/kodintarvikkeet(arvioisitko?)

Tuleeko muita välttämättömiä menoja mieleen?
Luin että sanomalehti on välttämätön meno!😵💫
Eli lisätään summaan hesari?😁
Digihesari näytti olevan 7,99€.

En osaa/viitsi 😬 arvioida terveydenhuoltomenoja ja ravinto/kodintarvikemenoja, voisko joku auttaa?😬
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä