Minkä ikäisenä ajattelit siirtyä eläkkeelle?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minkä ikäisenä ajattelit siirtyä eläkkeelle? Vai oletko jo?

Kerro ikäsi ja koska luulisit siirtyväsi eläkkeelle. Jos suunnitelmissa siirtyä aikaisemmin, niin mikä sen mahdollistaa?

Ite olen 45v ja laskennallinen eläkeikä on jossain 66+. Olen kummiskin suunnitellut, että jään työttömäksi ansiosidonnaiselle pari vuotta ennen tuota. Tiedä sitten miten maailma on muuttunut tuohon aikaan, mutta luulisin sen olevan mahdollista.

Ai miksi? No siksi, että en pidä työstäni. Jos sitten oon 2 vuotta ansiosidonnaisella, niin parempi se että joku jolle tää työ vois olla vaikka portti työelämään, saa sen. Ja jos työkkäri silloin 20 vuoden päästä tarjoaa mulle vielä työtä, niin se on ihan fine. Meen kyllä ihan mielelläni.
 
  • Haha
Reactions: m1es
vierailija
Nyt 50, eläkkeelle kannattaa jäädä vasta 68 vuotiaana. Huoh.
Edellinen hallitushan poisti eläkeputken.
Oletko tienannut niin hyvän eläkkeen, että on järkeä olla kerryttämättä sitä viimeisinä vuosina
 
vierailija
Pakko kituuttaa sinne 66v mieluummin ehkä 1-2 vuotta pidempään että vähän nousee eläke. Jos vaan saa pitää duuninsa siihen saakka. Itellä ikää 52v ja onhan tää duuni ihan hampaat irvessä,
 
vierailija
Nyt 50, eläkkeelle kannattaa jäädä vasta 68 vuotiaana. Huoh.
Edellinen hallitushan poisti eläkeputken.
Oletko tienannut niin hyvän eläkkeen, että on järkeä olla kerryttämättä sitä viimeisinä vuosina
Ei enää oo niitä supervuosia siinä lopussa. Ei se ero ole niin suuri. Ei oo mulla iso eläke. Jos jään 66v niin se on 1500, jos 68v niin 1700. Luulen, et oon tuossa iässä niin loppu että en todellakaan jaksa kahta ekstra vuotta. Jos ees annetaan siihen mahis. Meillä ainakin ihan kaikki lopettaa duunit just tohon minimi-ikään.
 
vierailija
Voiko työnantaja "pakottaa" eläkkeelle kun tulee tuo minimiaika töyteen vai voiko omasta halusta jatkaa edes siihen laskennalliseen aikaan. Minimi toisaan 66v, laskennallinen 68v. Itte mieluummin tekisin ainakin 2 vuotta ekstraa... Vaikka en mäkään duunista niin paljoa tykkää, mutta elöke pieni.
 
vierailija
Minkä ikäisenä ajattelit siirtyä eläkkeelle? Vai oletko jo?

Kerro ikäsi ja koska luulisit siirtyväsi eläkkeelle. Jos suunnitelmissa siirtyä aikaisemmin, niin mikä sen mahdollistaa?

Ite olen 45v ja laskennallinen eläkeikä on jossain 66+. Olen kummiskin suunnitellut, että jään työttömäksi ansiosidonnaiselle pari vuotta ennen tuota. Tiedä sitten miten maailma on muuttunut tuohon aikaan, mutta luulisin sen olevan mahdollista.

Ai miksi? No siksi, että en pidä työstäni. Jos sitten oon 2 vuotta ansiosidonnaisella, niin parempi se että joku jolle tää työ vois olla vaikka portti työelämään, saa sen. Ja jos työkkäri silloin 20 vuoden päästä tarjoaa mulle vielä työtä, niin se on ihan fine. Meen kyllä ihan mielelläni.
Älä unta nää et 20 vuoden kuluttua olisi ansiosidonnaista työttömyysturvaa.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Tämänhetkinen eläkeikäni on 67+, jota varmaan ehditään nostaa vielä monet kerrat tai poistaa kokonaan ennen sitä. Mulla siis vielä lähes 20v tuohon. Ja paremman eläkkeen saamiseksi, pitäs vielä jaksaa paiskia pari vuotta eläkeiän päälle... Mutta kroppa on jo siinä kunnossa, etten nää kyllä itseäni edes varsinaiseen eläkeikään asti töissä (hoitoala). Eli sitten, kun tää maallinen tomumaja sanoo itsensä irti, on pakko siirtyä eläkkeelle. Ikää en siihen tiedä vielä.
 
Just nyt kun terveys kohdillaan ja työt maistuu, niin tuntuis että ainakin 70v painais duunia.

Eli mahdoton sanoa. 2 vuotta sitten tuntui aika vaikeelta ajatus painaa edes 66-vuotiaaksi.

Mut sit toisaalta mulla aika ajoin tulee sellaisia omia bisnes-ideoita ja aatellut, että lähtis niitä toteuttamaan.
 
vierailija
Minäkään en halua jäädä, toivon siis pitkää ikää terveyttä.
Airalle myös, Aira opetti mua skidinä tanssimaan.
Liikunta auttaa terveeseen pitkään ikään, Aira tietää!
Heti kun liike loppuu niin loppuu elämäkin, ihan fyysisesti.
Aira toi disco-tanssin Suomeen. Muistan, kun hänen tanssiryhmä esiintyi jossain vaatekaupassa. Olen nähnyt Airan Hietaniemen torin kirpparilla, josta tosin on jo iäisyys. Tanssimisesta voisin kirjoittaa pitkät porinat, mutta kunnioitan häntäkärpästeni mielenrauhaa ja jätän jorinani väliin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Aira toi disco-tanssin Suomeen. Muistan, kun hänen tanssiryhmä esiintyi jossain vaatekaupassa. Olen nähnyt Airan Hietaniemen torin kirpparilla, josta tosin on jo iäisyys. Tanssimisesta voisin kirjoittaa pitkät porinat, mutta kunnioitan häntäkärpästeni mielenrauhaa ja jätän jorinani väliin.
häntäsi haisee niin pahalle
siksi niitä kärpäsiäkin on
 

Yhteistyössä