HS:n lähteet: Sopu jakeluvelvoitteen nostosta voi johtaa veronkiristyksiin
Polttoaineiden hinnannousun hyvittämiseksi pöydällä on ollut esimerkiksi arvonlisäveron tai yritysverotuksen kiristäminen, Helsingin Sanomien lähteet kertovat.
www.hs.fi
Polttoaineiden hinnannousun hyvittämiseksi pöydällä on ollut esimerkiksi arvonlisäveron tai yritysverotuksen kiristäminen, Helsingin Sanomien lähteet kertovat.
Velvoite nousee, hinta nousee
Marinin hallitus päätti laskea jakeluvelvoitetta väliaikaisesti tänä vuonna 13,5 prosenttiin, mutta päätti samalla, että jakeluvelvoite nousee 28 prosenttiin vuonna 2024, ja nousisi asteittain 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Jakeluvelvoite tarkoittaa käytännössä sitä, että polttoaineen jakelijoiden on sekoitettava bensan ja dieselin mukaan tietty osuus uusiutuvia eli ilmastoystävällisiä biopolttoaineita.
Jakeluvelvoitteen 28 prosentin taso tarkoittaisi polttonesteiden hintojen nousua ensi vuonna yli 20 sentillä litraa kohden.
Säätytalolla on kuitenkin jo saavutettu alustava sopu siitä, että jakeluvelvoite jäädyttäisiin ensi vuodeksi nykyiseen 13,5 prosenttiin. Sen jälkeen velvoitetta on määrä nostaa kolmena vuotena asteittain niin, että velvoite nousee 22,5 prosenttiin hallituskauden lopussa vuonna 2027.
Jakeluvelvoitteen kasvattaminen hyvin todennäköisesti nostaa polttoaineiden kuluttajahintoja, ellei samalla kevennetä polttoaineverotusta. Polttoaineveron alentaminen on valtiontalouden kannalta iso asia: Valtiovarainministeriön arvion mukaan se, että polttoaineiden hintaa lasketaan yhdellä sentillä, vie verotuloja noin 38 miljoonaa euroa.
Valtiontaloudessa ei ole varaa mittaviin veronalennuksiin. Kokoomukselle on tärkeää lunastaa suurin vaalilupauksensa eli työn verotuksen keventäminen.
Siksi jakeluvelvoitteen noston aiheuttaman polttoaineen hinnannousun kompensoinnin rahoittamiseksi etsitään kuumeisesti tapaa.
Alennetut ALV-kannat syyniin
Hallitusneuvotteluiden talousryhmässä on ollut esillä arvonlisäverotuksen verokantojen nostaminen. Tästä kertoi torstaina myös Helsingin Sanomat.
Arvonlisäverotuksessa on kolme eri verokantaa. Useimpien tavaroiden ja palveluiden verokanta on 24 %.
Yleisen ALV:n korottaminen on epätodennäköistä, vaikka verokannan korottaminen yhdellä prosenttiyksiköllä tuottaisi valtiolle 615 miljoonaa euroa. Neuvotteluissa on valmisteltu alennettujen verokantojen korottamista, mutta päätöstä asiasta ei vielä ole tehty.
Elintarvikkeiden, rehun sekä ravintola- ja ateriapalveluiden alennettu ALV-kanta on 14 %. Yhden prosenttiyksikön korotus tuottaisi verotuloja vuodessa lisää noin 199 miljoonaa euroa.
Kirjojen, sanoma- ja aikakauslehtien, lääkkeiden, liikuntapalveluiden, elokuvanäytösten, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien lippujen, henkilökuljetuksien ja majoituspalveluiden ALV-kanta on 10 %. Verokannan korottaminen yhdellä prosenttiyksiköllä tuottaisi verotuloja noin 58 miljoonaa euroa.
Jos alennettuja ALV-kantoja nostetaan, veronkiristykset voisivat astua voimaan vuonna 2025, jolloin myös polttoaineiden jakeluvelvoitteen on määrä nousta.
Ongelma ALV-kantojen nostossa on muun muassa, että perussuomalaisille se ei Säätytalolla tunnu maistuvan.
– Me emme halua nostaa kulutusveroja pelkästään minkään jakeluvelvoitteen noston kuittaamiseksi. Meillä on valmius tarvittaessa vaikka jumittaa koko prosessi, eräs PS:n puoluelähde sanoo."
Pataporvareille kokoomukselle, RKP:lle ja KD:lle ei tee pahaakaan karvahattukansan polttoaineiden ja ruuan sekä lääkkeiden hinnan nostaminen, mutta persuja tämä yskittää..pettävätkö hallituspaikasta KAIKKI lupaukset.