vierailija
Satamasta Varissuon maahanmuuttajalähiöön, siinä 400 miljoonan euron ratikan reitti. Turuntauti tuppaa vielä nostamaan hankkeiden hinnat puolella, jos edes riittää.
Turussa on jo hyvä, laaja ja joustava bussiliikenne. Mihin tarvitaan jäykkää 11 km:n raitiovaunukiskotusta, joka repii vielä Turun keskeisiä katuja ainakin viideksi vuodeksi katutöiden tukkimiksi sumpuiksi ja hankaloittaa muun liikenteen sujuvaa ja esteetöntä kulkua jatkossa ja kaventaa ajoväyliä? Äly ohoi!
Turun ratikkasuunnitelma valmistui – Tällainen olisi kiskojen reitti
Turun raitiotien yleissuunnitelma satamasta Varissuolle kulkevalle reitille on valmistunut. Sen mukaan turkulaiset voisivat päästä ajamaan raitiovaunuilla 2030-luvun alussa. Matkaan voi kuitenkin tulla vielä poliittisia mutkia.
Nyt suunnitellulla raitiotiereitillä olisi kaikkiaan 17 pysäkkiä. Se kulkee satamasta Humalistonkadulle ja Kauppatorille ja jatkaa Turun tuomiokirkon ohi Uudenmaankatua pitkin Hämeenkadulle ja siitä kohti Varissuota. Linjan toinen päätepysäkki on Pelttarinkadulla. Raitovaunujen varikko sijaitsisi Iso-Heikkilässä.
Tämän hetken arvion mukaan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026, jos kaupunginvaltuusto niin päättää. Valtuuston on määrä tehdä investointipäätös juuri ennen kuntavaaleja loppuvuodesta 2025. Rakentamisen on arvioitu kestävän noin viisi vuotta.
Raitiotiehanke kustantaa kaikkiaan 372 miljoonaa euroa. Tästä raitiotie maksaa 333 miljoonaa euroa ja sen kolmetoista vaunua 39 miljoonaa euroa. Valtionosuus raitiotien hintalapusta on kolmannes eli noin 100 miljoonaa euroa.
Hankekustannuksissa on huomioitu riskivaraukset, yhteensä noin 44 miljoonaa euroa. Nämä varaukset kattavat myös indeksikorotukset.
TURUN pormestari Minna Arven (kok) mukaan raitiotiehanke on Turulle ja Turun seudulle merkittävä uudistus ja osa määrätietoista kaupunkikehittämistä. Turun tavoitteena on olla kaupunki, joka kiinnostaa myös ulkopaikkakuntalaisia.
”Kaupunki, joka pystyy katsomaan eteenpäin, on kaupunki, joka menestyy”, Arve sanoo.
Kokoomushan tätä vahvimmin ajaa, sen kiinteistönomistajathan tästä hyötyvät.
Perussuomalaiset vastustaa hanketta eniten.
Tämänkin kokoomusjohtoisen turhakehankkeen kuluja leikataan turkulaisten palveluista sekä infrasta, mm. kouluverkosta jne.
Turussa on jo hyvä, laaja ja joustava bussiliikenne. Mihin tarvitaan jäykkää 11 km:n raitiovaunukiskotusta, joka repii vielä Turun keskeisiä katuja ainakin viideksi vuodeksi katutöiden tukkimiksi sumpuiksi ja hankaloittaa muun liikenteen sujuvaa ja esteetöntä kulkua jatkossa ja kaventaa ajoväyliä? Äly ohoi!
Turun ratikkasuunnitelma valmistui – Tällainen olisi kiskojen reitti
HS Turku | Turun ratikkasuunnitelma valmistui – Tällainen olisi kiskojen reitti
Turun raitiotien yleissuunnitelma satamasta Varissuolle kulkevalle reitille on valmistunut. Sen mukaan turkulaiset voisivat päästä ajamaan raitiovaunuilla 2030-luvun alussa. Matkaan voi kuitenkin tulla vielä poliittisia mutkia.
www.hs.fi
Nyt suunnitellulla raitiotiereitillä olisi kaikkiaan 17 pysäkkiä. Se kulkee satamasta Humalistonkadulle ja Kauppatorille ja jatkaa Turun tuomiokirkon ohi Uudenmaankatua pitkin Hämeenkadulle ja siitä kohti Varissuota. Linjan toinen päätepysäkki on Pelttarinkadulla. Raitovaunujen varikko sijaitsisi Iso-Heikkilässä.
Tämän hetken arvion mukaan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026, jos kaupunginvaltuusto niin päättää. Valtuuston on määrä tehdä investointipäätös juuri ennen kuntavaaleja loppuvuodesta 2025. Rakentamisen on arvioitu kestävän noin viisi vuotta.
Raitiotiehanke kustantaa kaikkiaan 372 miljoonaa euroa. Tästä raitiotie maksaa 333 miljoonaa euroa ja sen kolmetoista vaunua 39 miljoonaa euroa. Valtionosuus raitiotien hintalapusta on kolmannes eli noin 100 miljoonaa euroa.
Hankekustannuksissa on huomioitu riskivaraukset, yhteensä noin 44 miljoonaa euroa. Nämä varaukset kattavat myös indeksikorotukset.
TURUN pormestari Minna Arven (kok) mukaan raitiotiehanke on Turulle ja Turun seudulle merkittävä uudistus ja osa määrätietoista kaupunkikehittämistä. Turun tavoitteena on olla kaupunki, joka kiinnostaa myös ulkopaikkakuntalaisia.
”Kaupunki, joka pystyy katsomaan eteenpäin, on kaupunki, joka menestyy”, Arve sanoo.
Kokoomushan tätä vahvimmin ajaa, sen kiinteistönomistajathan tästä hyötyvät.
Perussuomalaiset vastustaa hanketta eniten.
Tämänkin kokoomusjohtoisen turhakehankkeen kuluja leikataan turkulaisten palveluista sekä infrasta, mm. kouluverkosta jne.