Leirikouluista: jos et myy Pilkkosia, olet vapaamatkustaja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myyt tai itket ja myyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myyt tai itket ja myyt

Vieras
Ihmettelen opettajan viestintää leirikoulun varainkeruusta. Wilman kautta tuli viestiä, että vanhempien pitää maksaa 100 euroa per oppilas luokkaretkirahastoon. Itselle summa ei tuota vaikeuksia, mutta kyllä mietin vähävaraisia ja sitä, miten tämä istuu maksuttomaan perusopetukseen...

Periaatteessa suhtauduin maksuun kuitenkin positiivisesti - mielummin maksan suoraan rahasumman kuin alan uupuneena stressaavien ja pitkien työpäivien jälkeen vääntämään leipomuksia myyjäisiin tms.

Kuitenkin kuulemma maksettavan summan lisäksi pitäisi osallistua tuotemyyntiin. Pilkkosten myynnille annettiin aikaa pari viikkoa, ja sen jälkeen siirryttäisiin keksimyyntiin ja sitten taas johonkin muuhun jne. Itse en tuosta pikkuhousujen kaupittelusta innostunut, tuntui tyhmältä kaupitella alusvaatteita työkavereille. Olin myös sairaana, ja ajattelin että ehkä siihen keksimyyntiin sitten voisi osallistua. Nyt tuli sitten opettajalta mielestäni kärkäs viesti, että kyllä kaikkien pitää osallistua myyntiin tai katsotaan vapaamatkustajaksi ja että sitä ei sallita! Siis mitä?! Miten voi opettaja viestiä tuolla tavalla, kun ottaa huomioon Avin ja opetushallituksen ohjeet siitä, että varainkeruun pitää olla vapaaehtoista? Jäin miettimään, että onko ylipäänsä oikein, että koulu valjastaa vanhemmat pakkomyymään (tai pakko-ostamaan, jos myynnille ei ole aikaa tai voimavaroja) tietyn firman tuotteita?

Mitä ajatuksia? Olenko ainoa, jota tällainen närästää? Näinkö se homma tosiaan menee? Myyt tai olet huono huoltaja ja vapaamatkustaja? Tiedän, että koulu ei voi varainkeruuseen velvoittaa, mutta jo asiasta viestiminen kummastuttaa ja ärsyttääkin. Itse olen aikaisemmin ajatellut, että on hyvä olla vaihtoehtoja - että elämäntilanteen ja resurssien mukaan voi osallistua leirikoulun rahoitukseen rahalla (in cash) tai muulla panoksella (in-kind), mutta että molemmilla, pakolla ja syyllistäen? Miten teillä on hoidettu leirikoulun varainhankinta? Mitä mieltä olette - onko tällaisessa pakkomyynnissä mitään järkeä?

En todellakaan osallistuisi tuollaiseen eikä tosiaankaan ole tarve. Eikö opettaja ymmärrä että perheillä paljon erilaisia vaikeita tilanteita elämässään ja on väärin että lapset joutuvat niistä kärsimään.

Kuulostaa hullulta.
Nuo leirikoulut voisi toteuttaa jossain lähialueella, vaikka telttamajoituksess, jos pakko ylipäänsä sellaisia järjestää.
Kauhea harmin aihe vain tuntuu olevan kaikille.

Kuulostaa hullulta.
Nuo leirikoulut voisi toteuttaa jossain lähialueella, vaikka telttamajoituksess, jos pakko ylipäänsä sellaisia järjestää.
Kauhea harmin aihe vain tuntuu olevan kaikille.
Lasten koulussa ei ole ollut leirikouluja vuosiin. Se on kai ainoa positiivinen puoli tässä asumisessa alueella jossa on paljon ns köyhiä mamuja ja muita pienituloisia. Huomasivat ettei kiinnostusta ole eikä rahaa.

Meillä järjestetään myös eri tuotteiden myyntiä, myyjäisiä paikallisissa tapahtumissa ja kerätään suoraan rahaa vanhemmilta lukukausittain. Kaikki on vapaaehtoista vanhemmille. Käytännössä on niin että ehkä puolet/vajaa puolet luokan oppilaiden vanhemmista osallistuvat rahankeräykseenja loput eivät, silti kaikki oppilaat pääsevät leirikouluun koska kaikkien on oltava tasa-arvoisia. Opettajat eivät edes saa osallistua keräysten toteuttamiseen, kaikki on vanhempien harteilla.

Miten niin vanhemmat myy? Itsellä ainakin on ihan ala-asteelta asti jäänyt mieleen että itse käytiin mummuille ja naapureille myymässä mausteet ja vessapaperit. Vanhemmat toki ostivat jonkun verran, mutta myynti piti hoitaa itse. 1996 syntynyt olen.

Ihmettelen opettajan viestintää leirikoulun varainkeruusta. Wilman kautta tuli viestiä, että vanhempien pitää maksaa 100 euroa per oppilas luokkaretkirahastoon. Itselle summa ei tuota vaikeuksia, mutta kyllä mietin vähävaraisia ja sitä, miten tämä istuu maksuttomaan perusopetukseen...

Periaatteessa suhtauduin maksuun kuitenkin positiivisesti - mielummin maksan suoraan rahasumman kuin alan uupuneena stressaavien ja pitkien työpäivien jälkeen vääntämään leipomuksia myyjäisiin tms.

Kuitenkin kuulemma maksettavan summan lisäksi pitäisi osallistua tuotemyyntiin. Pilkkosten myynnille annettiin aikaa pari viikkoa, ja sen jälkeen siirryttäisiin keksimyyntiin ja sitten taas johonkin muuhun jne. Itse en tuosta pikkuhousujen kaupittelusta innostunut, tuntui tyhmältä kaupitella alusvaatteita työkavereille. Olin myös sairaana, ja ajattelin että ehkä siihen keksimyyntiin sitten voisi osallistua. Nyt tuli sitten opettajalta mielestäni kärkäs viesti, että kyllä kaikkien pitää osallistua myyntiin tai katsotaan vapaamatkustajaksi ja että sitä ei sallita! Siis mitä?! Miten voi opettaja viestiä tuolla tavalla, kun ottaa huomioon Avin ja opetushallituksen ohjeet siitä, että varainkeruun pitää olla vapaaehtoista? Jäin miettimään, että onko ylipäänsä oikein, että koulu valjastaa vanhemmat pakkomyymään (tai pakko-ostamaan, jos myynnille ei ole aikaa tai voimavaroja) tietyn firman tuotteita?

Mitä ajatuksia? Olenko ainoa, jota tällainen närästää? Näinkö se homma tosiaan menee? Myyt tai olet huono huoltaja ja vapaamatkustaja? Tiedän, että koulu ei voi varainkeruuseen velvoittaa, mutta jo asiasta viestiminen kummastuttaa ja ärsyttääkin. Itse olen aikaisemmin ajatellut, että on hyvä olla vaihtoehtoja - että elämäntilanteen ja resurssien mukaan voi osallistua leirikoulun rahoitukseen rahalla (in cash) tai muulla panoksella (in-kind), mutta että molemmilla, pakolla ja syyllistäen? Miten teillä on hoidettu leirikoulun varainhankinta? Mitä mieltä olette - onko tällaisessa pakkomyynnissä mitään järkeä?

Itse ilmoitin opettajalle heti alkuun etten myy mitään. Ilmoitin myös maksavani lapseni matkat rahassa. Ei ole tuottanut ongelmaa meillä. Laakista meni opelle jakeluun.

Koko leirikoulu homma pitäisi lakkauttaa. Me emme osallistu noihin rahallisesti, emmekä tekemällä tuollaista kauppaa. Koulunkäynnin kuuluu olla maksutonta ja tasa-arvoista. Tasa-arvoa kun se ei ole, mikäli leiristä maksamattomat lapset jätetään kouluun reissun ajaksi homehtumaan. Tässä tapauksessa lähtee valitus eteenpäin. Lapsen ei kuulu yrittää tienata rahaa opetustaan varten leirille. Maksamalla saat "kivemman" opetuksen?

Odottamaan, kun lapsenne on lukiossa tai amiksessa. Siellä kuluu paljon rahaa ja ei voi olla ostamatta.

Esim lukiolaiselle tietokone ja kirjat ja matikkaohjelmisto ja pakolliset retket (just oli teatteriretki) Syksyllä aloitti ja kaikkeen on mennyt paljon yli tonni jo. Lisää kirjoja taas neljän viikon päästä, kun uusi kurssi alkaa.

Amiksessa kuluu rahaa yhtä lailla. Työasu, kirjat, välineet ym, kuulemma.

Nämä ikuisuuskysymykset. Opetus on maksutonta. No sehän on, vielä. Leirikoulu maksaa. Niille, jotka eivät halua/pysty maksamaan, on järjestettävä se maksuton opetus leirikoulun ajaksi. Ja tämä on epätasa-arvoa, mutta elämä ei vaan mee aina tasan.
Ja lukiota/amista on turha tähän verrata. Peruskouluopetus on ilmaista. Sen jälkeen ei.

Minua henkilökohtaisesti nyppii erityisesti tuo "pakkomyyminen", kun ei ole aikaa sellaiseen. Ja sitten kun et myy, saat opelta kettuilua ja nenäkkäitä viestejä. Rahan maksamista vastaan en edes pullikoi (ymmärrän kyllä myös niitä joilla ei tuollaiseen ole maksukykyä), mutta myymisessä, tilausten tekemisessä, rahojen keräämisessä ja tilityksessä, tuotteiden noudossa ja jakelussa menee omaa aikaa hirveän pajon. Ja itsellekään ei huvita tuotteita pakko-ostaa, jos ko. tuotteet ovat sellaisia, että niitä ei halua omaan kaappiin. Kun olen mieltynyt tietynlaisiin sukkiin ja alusvaatteisiin, käytän sitten niitä, enkä mitään koulun valitsemia.

Tässä kauhutarina leirikoulun järjestämisestä muutamien vuosien takaa. Oppilaiden vanhemmille lähetettiin kysely, millaisen leirin he haluaisivat järjestettävän. Kolme neljästä perheestä vastasi kyselyyn, minkä perusteella vastuuhenkilöiksi ilmoittautuneet päättivät, että leirikoulu pidetään kalliissa kohteessa ja siihen kerätään rahat siten, että kaikilla perheillä on pakko osallistua rahankeräystempauksiin. Ongelmia tuli mm. siitä, että kun kaikille oppilaille, myös kyselyyn vastaamattomien perheiden lapsille, lähetettiin pakolla 10 yksikköä myytävää, tuotteita palautui, niitä katosi ja niitä jäi tilittämättä. Talkootempauksista puuttui puolet väestä, koska ilmoitus pakollisesta osallistumisesta oli lähetetty itsestäänselvyytenä. Järjestäjiltä jäi myös ymmärtämättä se, että joukossa oli muun muassa suomen kielen taidottomia perheitä ja perhe, jonka ainoa vanhempi ei liikuntavammansa vuoksi juuri kotoaan pystynyt poistumaan eikä ollut kykenevä osallistumaan diskojen ja muiden varainkeruutilaisuuksien järjestämiseen. Leirikoulun lähestyessä budjetti ei ollut kasassa, mikä aiheutti muutaman sadan euron maksupaineen per lapsi, vaikka rahaa oli pakotettu laittamaan leirikoulun tilille koko keräysajan - osa oli maksanut, osa ei. Aktiivisimmat vanhemmat päättivät, että kyseiseen kohteeseen on kuitenkin päästävä, lapsille kun oli niin luvattu. Tämän seurauksena leirikoululle lähtivät ne hyväosaisimmat lapset, joiden vanhemmilla oli mahdollisuus ja halu maksaa erotus. Yritin ehdottaa halvempaa leiriä, jotta kaikki lapset pääsisivät mukaan, mutta minut leimattiin vasemmistolaiseksi ja pummien puolestapuhujaksi. Ei ihan leirikoulun henki täyttynyt tässä tapauksessa. Uskon, että koko leikoulupuuhastelun lopettaminen olisi paikallaan.

Mitä mausteita?

Ei varmaan ole enää ko. maustefirmoja, mitä tuohon aikaan on ollut, mutta tässä yksi vaihtoehto, jos haluaa sellaisilla varainhankintaa harrastaa.

Yhteistyössä