Millä keinoin jaksatte tässä nurinkurisessa maailmassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen itse herkästi ahdistukseen taipuvainen ja tänä yönä taas ahdistuksen hallinta on karannut lapasesta tai no, hallintaa ei ole. Kriisipuhelimeen ei pääse läpi enkö ystäviä halua häiritä tähän aikaan.

Se, mikä valvottaa/ahdistaa, on se, että miksi tämä maailma on kääntynyt ylösalas, miksi itsenäinen ja ajattelu ja niiden mukaan elämänsä päätösten teko on kriminaalista. Mikä saa ihmiset toivomaan toiselle kuolemaa, kun hän valitsee eri lailla kuin muut? Miksi me tuetaan sotia aseellisesti ja rahallisesti, jos tarkoitus on saada aikaan rauha, miksei tarjota neuvotteluapua? Miksi lähipiirissäni nuoretkin ihmiset sairastuvat syyttä? Miksi urheilijoiden pumput ei kestä? Miksi samat ihmiset, jotka pandemrixin aikaan olivat sitä mieltä, että liian vähän tutkittu eli ei kannata ottaa, ovat nyt sitä mieltä, että joku on tyhmä, kun ei luota asiantuntijalausuntoihin nyt? Miksi on ok, että verorahoja suunnataan ulkomaille, kun samaan aikaan esim mielenterveys- ja päihdepalvelut eivät pysty vastaamaan avuntarpeisiin? Miksi ihmisiä autetaan vasta viimeisessä hädässä tai kun ei ole "hyödyksi" ilman apua yhteiskunnalle? Miksi mies voi rikkoa naisten urheiluennätyksiä vain päättämällä olla nainen? Miksi ihmiset eivät tunnusta tosiasioita, kuten biologiaa? Miksi ajatukset voivat olla nykyään rikoksia, miten pelkkä ajatus voi satuttaa ketään tai sen esiin tuominen? Miksi ihmiset ovat tyytymättömiä elämiinsä, mutta eivät tee niille mitään? Miksi ihmiset etsivät aina syytä jostain muualta kuin itsestä ja haluavat helposti siirtää vastuun elämästään ulkopuolisen käsiin? Miksi sanotaan, että hae apua, jos sitä tarvitset, mutta sitä ei kuitenkaan saa?

Minä jaksan siten että ajattelen että olen joka päivä lähempänä kuolemaa ja uneksin pääseväni sen jälkeen paikkaan, jossa aivan kaikki mukavat asiat ovat mahdollisia.

Minä jaksan siten että ajattelen että olen joka päivä lähempänä kuolemaa ja uneksin pääseväni sen jälkeen paikkaan, jossa aivan kaikki mukavat asiat ovat mahdollisia.
Varmista että oot tosiaan sinne matkalla, koska Jeesus on ainut tie. ;)

Miksi me tuetaan sotia aseellisesti ja rahallisesti, jos tarkoitus on saada aikaan rauha, miksei tarjota neuvotteluapua?

Valitettavasti Putinia ei kiinnosta neuvotella. Maata, jota runnellaan ja joiden ihmisiä surmataan, tarvitsee meidänkin apuamme.

Mm. tällaisia kuvia on sodasta ja siitä, mitä NL meille teki:

Ns toisinajattelija ahdistuu kun muut ajattelee toisin ?

Näinhän siinä on päässyt käymään, kun ei "normaalisti" ajattelu käy järkeen itse todistetun valossa. Ahdistaa nähdä, kuinka lähipiirissä piikkien jälkeen tulee "yllättäviä" sydänsairauksia, syöpiä yms eikä aikayhteyttä joko nähdä itse tai lääkärit eivät suostu näkemään. Mutta niin, jokuhan sitä jo viisaasti totesi, ettei pitäisi miettiä asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa, mutta huolettaa lähipiirin voinnin huononeminen ja voimakkaat flunssat kun itse porskuttaa terveenä menemään. Mut näin aamusta, tuntuu jo siltä, että ihan sama. Muutos lähtee itsestä, muita ei voi muuttaa, voi vaan toivoa löytävänsä vertaistukea jostain...

Näinhän siinä on päässyt käymään, kun ei "normaalisti" ajattelu käy järkeen itse todistetun valossa. Ahdistaa nähdä, kuinka lähipiirissä piikkien jälkeen tulee "yllättäviä" sydänsairauksia, syöpiä yms eikä aikayhteyttä joko nähdä itse tai lääkärit eivät suostu näkemään.

Jännä, että laajassa lähi- ja tuttavapiirissäni kenelläkään ei moisia ole tullut 🤔 Ja jos vielä yrität vihjailla koronarokotteen olevan yhteydessä syöpään, niin syövän kehittymiseen voi mennä vuosia.

Höpöjutut siis sikseen, keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa, ja jos ahdistus jatkuu, niin ammattiapua on kyllä saatavilla.

On sulla sairas lähipiiri. Mun rokotettu tai rokottamaton lähipiiri ( en jaa ystäviäni eri lokeroihin) ei ole yksikään sairastunut mihinkään vakavaan, itse en edes flunssaan kolmeen vuoteen

Ap tässä lauseessasi varmaan kiteytyy sun juttusi: "Miksi ihmiset ovat tyytymättömiä elämiinsä, mutta eivät tee niille mitään".

Älä jätä oman ahdistuksesi hoitoa pelkäksi murehtimiseksi ja yöllisiin kriisipuhelimeen soitteluiksi, vaan ota nyt päivällä yhteys terveyskeskukseen ja kerro että tarvitset pian apua sairaalloiseen murehtimiseen ja ahdistukseen (jono voi olla 3kk mittainen, mutta jos et nyt soita niin 3kk päästä olet edelleen tässä samassa pisteessä).
Netistä löytyy myös kursseja ja luentoja ahdistuksen syistä ja hoidosta, mutta ne vaatii aikaa ja asiaan sitoutumista, ja maksaakin jotain. Myös ilmaisia hyvinvointiwebinaareja löytyy, ne on ihan hyviä (lopussa on toki mainos että liity valmennukseen, mutta jos sulla on rahaa ja olet tykännyt esimerkkiluennosta, niin siitä voi olla apua jos liityt).

Ihan ensimmäiseksi vähennä uutisten ja somen seuraamista. Käy ulkona, mieluiten luonnossa, kävelyllä, hiihtämässä, luistelemassa, pulkkamäessä. Ihmettele luonnon pieniä kauniita kohtia.
Syö säännöllisesti terveellistä ruokaa ja ota purkista D-vitamiinia ja kuurina B12-vitamiinia. Vähennä sokerin käyttöä jos käytät sitä, äläkä syö iltakuuden jälkeen mitään kofeiinipitoista eikä sokeria.

Tärkeä lause, mikä mua on auttanut:
Valitse mistä välität.
En muista mistä tuon luin, ehkä Hidasta elämää -sivuilta. Se tarkoittaa, että kun emme pysty hallitsemaan kaikkea, niin kannattaa valita asiat mitkä tekee itselle hyvää ja on itselle tärkeitä, niin muu jää sitten automaattisesti vähemmälle ja ulkopuolelle (koska meihin ei mahdu rajattomasti asioita ja ajatuksia).

Mitä väliä loppujen lopuksi sulle on sillä mitä naapurin uraohjus ajattelee rokotteista tai köyhistä? Sä päätät omista rokotteistasi, omista ajatuksistasi, ja etsit omat pienet juttusi millä autat itseäsi ja ehkä myös tätä yhteiskuntaa jos voimavarasi riittää siihen (mä lajittelen jätteeni ohjeiden mukaan ja loput epävarmat laitan sitten sekajätteeseen, ostin joulupuu-keräykseen pienen lahjan, maksan veroni. Voi kuulostaa pieneltä, mutta kun moni ihminen tekee samaa niin siitä koostuukin iso).

Mukavaa päivää sinulle!

Jos murehdit toistenkin asioita, valintoja, elämää, niin mitä se tuo sinulle? Lisää huolta ja murhetta. Elämäsi keskiössä olet sinä itse. Panosta ja vaikuta niihin asioihin, joihin omalla toiminnallasi voit ja mitkä ylläpitävät tai parantavat elämäsi laatua. Muiden murheita älä kanna, eivät hekään kanna sinun. Sinä olet pääroolia tekevä, joten panosta siihen, että voit hyvin. Mikäli maailman uutiset ahdistavat, niin pidä uutistaukoa. Kartalta et putoa silloinkaan, maailma on ja säilyy, tämän päivän tilanteet ovat huomenna jo eilisen historiaa. Arvosta ja rakasta itseäsi, jos hoitoa tarvitset, vaadi sitä. Jos lähipiirissä on energiasyöppöjä ihmisiä, putsaa piiriä ja jätä lähellesi vain he, jotka ovat aidosti läsnä.
Koska sinä olet pääroolin tekijä sinun omassa elämässäsi.

Hyviä ohjeita ketjuun kirjoittajilla. Kannatan myös uutisvirran seuraamisen vähentämistä.
Katsoin Uutisaamun juttua matkailumessuilta. Sähkömopolla matkustava bloggaajanainen on upea tyyppi. Hän ei jää kotiinsa märehtimään maailman murheita.

Jos murehdit toistenkin asioita, valintoja, elämää, niin mitä se tuo sinulle? Lisää huolta ja murhetta. Elämäsi keskiössä olet sinä itse. Panosta ja vaikuta niihin asioihin, joihin omalla toiminnallasi voit ja mitkä ylläpitävät tai parantavat elämäsi laatua. Muiden murheita älä kanna, eivät hekään kanna sinun. Sinä olet pääroolia tekevä, joten panosta siihen, että voit hyvin. Mikäli maailman uutiset ahdistavat, niin pidä uutistaukoa. Kartalta et putoa silloinkaan, maailma on ja säilyy, tämän päivän tilanteet ovat huomenna jo eilisen historiaa. Arvosta ja rakasta itseäsi, jos hoitoa tarvitset, vaadi sitä. Jos lähipiirissä on energiasyöppöjä ihmisiä, putsaa piiriä ja jätä lähellesi vain he, jotka ovat aidosti läsnä.
Ai pitäisi työntää pää hiekkaan kun on huolestunut siitä mihin yhteiskunta ja ihmisten perus vapaudet ja oikeudet on menossa? Mitäpä siitä vaikka toisaalla määrätään rokotepakkoja kunhan omassa elämässä tuntuu kivalta? Sillä aikaa kun ihmiset keskittyy pelkästään omaan elämäänsä niin päättäjät voi tehdä mitä kummallisimpia lakeja jotka ihmisten elämään vaikuttaa. Varsinkin nykyään kun on vain yhden sallitun mielipiteen ajat (monessa asiassa) niin onhan se helppo mennä siihen että "no en minä voi sitä muuttaa, keskitynpä vaan omaan elämääni". Sillä välin ympäristö voikin muuttua pohjois-koreaksi

Ap:lle suosittelen että päättää jättää murheet esim tietyn kellonajan jälkeen ja keskittyä rentoutumiseen. Ja kannattaa pyrkiä vaikuttamaan asioihin esim. Kirjoittamalla mielipideosastolle ja lähtemällä itse politiikkaan.

Ai pitäisi työntää pää hiekkaan kun on huolestunut siitä mihin yhteiskunta ja ihmisten perus vapaudet ja oikeudet on menossa? Mitäpä siitä vaikka toisaalla määrätään rokotepakkoja kunhan omassa elämässä tuntuu kivalta? Sillä aikaa kun ihmiset keskittyy pelkästään omaan elämäänsä niin päättäjät voi tehdä mitä kummallisimpia lakeja jotka ihmisten elämään vaikuttaa. Varsinkin nykyään kun on vain yhden sallitun mielipiteen ajat (monessa asiassa) niin onhan se helppo mennä siihen että "no en minä voi sitä muuttaa, keskitynpä vaan omaan elämääni". Sillä välin ympäristö voikin muuttua pohjois-koreaksi

Ap:lle suosittelen että päättää jättää murheet esim tietyn kellonajan jälkeen ja keskittyä rentoutumiseen. Ja kannattaa pyrkiä vaikuttamaan asioihin esim. Kirjoittamalla mielipideosastolle ja lähtemällä itse politiikkaan.
Luepa tarkemmin lainaamasi vastaus. Siinä kirjoittaja sanoo heti, että vaikuta niihin asioihin mihin voit. Ei se suinkaan, näin itse tulkitsen, tarkoita pään tunkemista hiekkaan. Yksilötasolla voi vaikuttaa asioihin ja samalla tehdä elämästään kivaa.

Ei kaikista ole tähän. Eikä tarvitsekaan. Meitä ihmisiä on moneen junaan ja sen oman juttunsa voi löytää vain pitämällä ensin itsestään huolen ja sitten kokeilemalla mitä yhteisiä asioita jaksaisi itse hoitaa. Kaikilla ei ole vahvoja mielipiteitä, saati rohkeutta kertoa niistä julkisesti.

👍

Luepa tarkemmin lainaamasi vastaus. Siinä kirjoittaja sanoo heti, että vaikuta niihin asioihin mihin voit. Ei se suinkaan, näin itse tulkitsen, tarkoita pään tunkemista hiekkaan. Yksilötasolla voi vaikuttaa asioihin ja samalla tehdä elämästään kivaa.
Vaikka asioihin ei voisi vaikuttaa niin onhan se tärkeää olla tietoinen mitä ympärillä tapahtuu, vaikka se tekisikin olon epämukavaksi. Se kertoo siitä että kaikki ei ole kohdallaan. Ihan relevanttia miettiä miksi mies saa rikkoa naisten ennätyksiä vain ilmoittamalla olevansa nainen. Tai miksi ulkomaille syydetään rahaa kun omassa maassa on niin paljon pahoinvointia joihin niitä rahoja tarvittaisiin? Hyvä kysyä näitä kysymyksiä, jolloin ehkä joku jolla on mahdollisuus vaikuttaa voi ottaa niistä koppia. Toki oma terveys on tärkeä, asioita voi opetella tarkastelemaan ilman että ahdistuu kohtuuttomasti niistä.

Vaikka asioihin ei voisi vaikuttaa niin onhan se tärkeää olla tietoinen mitä ympärillä tapahtuu, vaikka se tekisikin olon epämukavaksi. Se kertoo siitä että kaikki ei ole kohdallaan. Ihan relevanttia miettiä miksi mies saa rikkoa naisten ennätyksiä vain ilmoittamalla olevansa nainen. Tai miksi ulkomaille syydetään rahaa kun omassa maassa on niin paljon pahoinvointia joihin niitä rahoja tarvittaisiin? Hyvä kysyä näitä kysymyksiä, jolloin ehkä joku jolla on mahdollisuus vaikuttaa voi ottaa niistä koppia. Toki oma terveys on tärkeä, asioita voi opetella tarkastelemaan ilman että ahdistuu kohtuuttomasti niistä.
Ap nimenomaisesti ahdistuu näistä muista asioista liiaksi, mikä vaikuttaa hänen terveyteensä ja omaan elämäänsä ihan jo yöunien menettämisen myötä. Joten kannattaako hänen näitä ulkoisia asioita oikeasti pohtia? Minun mielestä ei. Jos haluaa saada muutoksia maailmaan aikaiseksi, niin kyllä se muutos lähtee omasta elämästä, itsestä käsin. Kun voi hyvin, jaksaa, tunnistaa heikkoudet ja vahvuudet, niin silloin jaksaa myös vaikuttaa muihin asioihin ja epäkohtiinkin.

Aplle vinkki. Anna itsellesi ja mielellesi vapaata ympärillä tapahtuvista asioista sulkemalla radio, tv, lehdet, netti..... vaikka viikoksi. Kun et tiedä et myöskään murehdi.

Aplle vinkki. Anna itsellesi ja mielellesi vapaata ympärillä tapahtuvista asioista sulkemalla radio, tv, lehdet, netti..... vaikka viikoksi. Kun et tiedä et myöskään murehdi.
Itseään pitää suojella ikäviltä asioilta. Tämä palsta on toksinen ja monet viestit ovat yököttäviä. Kannattaa lukea vain paperille painettua tekstiä. Olo on lukemisen jälkeen rauhallinen ja seesteinen.

Yhteistyössä