Setis: ”Elän ’sissielämää’ ok-talossani. Esim. keittiössä ja olkkarissa on lämpötila alimmillaan +5˚C, vain makuuhuoneessa on lämmitys päällä”

Ja makkarissa vain silloin, kun olen siellä. Siitä onkin tullut ainoa huone jossa oleskelen.

Talossani (vajaa 200 m2) on suora sähkölämmitys 2-tariffisysteemillä, makuu-/lasten-/työhuoneiksi luokiteltavia on 5, tilava olo- ja ruokailuhuone ilman seinää yhteydessä keittiöön, eteinen, yläkerran aula, khh, sähkösauna ja pesuhuone. Lisäksi kahden auton talli, jossa lämmitys on ollut katkaistuna jo monta vuotta. Tosin se on muussa käytössä.

Olen saanut nyt kylmimpien aikojen kulutuksen putoamaan lähes 70%, mutta silti energialasku oli jo +270% suurempi kuin vertailuajankohtana vuosi sitten. Aivan järkkyä 😱

Sähköä ei kulu kuin veden- ja lattialämmitykseen, boilerit 2 kpl ovat ylimitoitettuja. Joskus on uunikin päällä, saunaa en ole lämmittänyt kuukausiin.

Pahimmillaan päiväenergia oli 32 snt, mutta nyt sopimuksen hintaa on pudotettu noin 30% yhtiön toimesta.

Marraskuussa olin jo vaihtamassa lähes ilmaisen sähkön aikaan pörssiin, mutta onneksi ehdin perua sen, koska sen astuessa voimaan hinta olisi ollut kalliimpi yöllä halvimmillaan, kuin minulla päiväsähkö.

Lämmitän alakertaa muutamia kertoja viikossa valurautaisella takkasydämellä ja puhaltimella ilmaa kierrättämällä, että kosteus poistuu.

Nyt aion tehdä uuden sopimuksen kun pörssisähkön hinta on pudonnut vihdoin. Tämän vuoden projekteja ovat Ilmalämpöpumppu ja tehokas puulämmitin.

Makkarissa on usein noin 15 °C kun sinne saavun, siellä on 4 kWh:n kaasulämmitin, jolla saan normilämpötilan hyvin nopeasti aikaiseksi. Öisin lämmitän huonetta sähköpatterilta.

Tää on tätä, ja toivottavasti tilapäistä. Jos ketutus on alkamassa, ajattelen millaisessa järkyttävässä tilanteessa ukrainalaiset joutuvat elämään 2020 -luvun Euroopassa… 😢
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Mihin sinä yksinäinen mies tarvitset noin paljon tilaa?
Sullahan oli niin hyvä eläke, että maksukykyä luulisi löytyvän mukavaampaankin elämään

En nyt enää varsinaisesti tarvitse. Ensinnäkin vasta muutama vuosi sitten juuri täysi-ikäistynyt junnu muutti omilleen, samoin exä kun pantiin lusikat jakoon.

Tärkein syy olla muuttamatta pois on se, että tämä mesta isoine tontteineen on kuin paratiisi luontoarvoiltaan ja sijainniltaan. Vesistön äärelläkin🥰 Myös on kuin nappi silmään mun ja junnun harrastuksiin liittyen (eri harrastukset kylläkin)

Haluan säilyttää tämän suvussa, on tarkoitus että junnu lunastaa minut ulos tästä joidenkin vuosien kuluttua. Ja jos alustavat suunnitelmat toteutuvat, muutetaan nyk salarakkaan kanssa (sinkkuunnuttuaan) talvikuukausiksi hänen lämpimään kotimaahansa valtameren äärelle 🌞🌴🏊🏊🏼‍♀️
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kerro lisää tuosta jarrutusvastuksesta
Myllyn liikevoima muutetaan sähköksi. Jos sitä kaikkea sähköä ei käytä niin se saa kasvattaa pyörimisnopeutta aivan hillittömästi ja lopulta hajoaa. Jarrutusvastuksen tehtävä on kuluttaa muuten käyttämättä jäänyt sähkö siinä tapauksessa ettei sitä syötetä verkkoon (eli minun tapauksessa kun sähkön pörssihinta on tarpeeksi alhainen).
 
Saako ehdottaa: istuta erilaisia kahvilajikkeita/persilja viihtyy viileässä vaikka tarvii itääkseen 20 asteen lämmön. Mandariini viihtyy myös viileässä mut ei kylmässä.
Hyvä idis kiitti. Olen vaan onneton viherpeukalo, yhtenä vuonna oli perunan kateviljelyä ja jotain vihannesyritystäkin, mutta lopetin muutaman vuoden kuluttua. Luonto vyöryy päälle voimalla, vuohenputki (en tykkää edes salaattina sen mausta) varsinkin tunkee joka paikkaan, kukkapenkkejä exä väsyi hoitamasta kun siellä pitäisi olla kokoajan ahteri pystyssä. Luonnonkukat riittää, kirsikka- ja omenapuitakin on.

Jotain minttua ja tupakkaa yms ajattelin istuttaa mehiläisten ja perhosten takia, nytkin on joitain monivuotisia kukkia, jota ne ja muut pörriäiset rakastaa.
 
vierailija
Myllyn liikevoima muutetaan sähköksi. Jos sitä kaikkea sähköä ei käytä niin se saa kasvattaa pyörimisnopeutta aivan hillittömästi ja lopulta hajoaa. Jarrutusvastuksen tehtävä on kuluttaa muuten käyttämättä jäänyt sähkö siinä tapauksessa ettei sitä syötetä verkkoon (eli minun tapauksessa kun sähkön pörssihinta on tarpeeksi alhainen).
Se on käytännössä tavallinen sähkövastus jonka lämpö vain otetaan hyväksi. Hankkisin ilma-vesilämpöpumpun jos se toimisi samalla tavalla ja käyttäisi ylimääräisen sähkön mutta en ole vielä löytänyt sillä tavalla invertteriohjattua mallia.
 
vierailija
Myllyn liikevoima muutetaan sähköksi. Jos sitä kaikkea sähköä ei käytä niin se saa kasvattaa pyörimisnopeutta aivan hillittömästi ja lopulta hajoaa. Jarrutusvastuksen tehtävä on kuluttaa muuten käyttämättä jäänyt sähkö siinä tapauksessa ettei sitä syötetä verkkoon (eli minun tapauksessa kun sähkön pörssihinta on tarpeeksi alhainen).
jos asentaa jarruvastuksen isoon lämminvesivaraajaan niin saa tehtyä lämpimän käyttöveden ilmatteeksi sillon kun pörssihinta on niin huono ettei kannata myydä
 
No eiköhän tää oo vaan muutaman kuukauden vaiva ja sitten helpottaa sulla.

Itellä kyllä sähkölasku pieni kun on maalämpö + puuta + määräaikainen sopimus todella alhaisella hinnalla. No tietty just tätä puolta tuetaan...

Mutta korkokattoa ei sitten olekkaan. Paperit oli edessä joulukuussa 2021, mutta jätin väliin. Insinööri arvioi taas väärin...
 
  • Tykkää
Reactions: setis
vierailija
Se on käytännössä tavallinen sähkövastus jonka lämpö vain otetaan hyväksi. Hankkisin ilma-vesilämpöpumpun jos se toimisi samalla tavalla ja käyttäisi ylimääräisen sähkön mutta en ole vielä löytänyt sillä tavalla invertteriohjattua mallia.
Meillä ei ole ollenkaan lämminvesivaraajaa eikä voi tietää kuinka kauan tuo vanha puukqttila toimii. Mikä olisi hyvä seuraavaksi?
 
vierailija
No eiköhän tää oo vaan muutaman kuukauden vaiva ja sitten helpottaa sulla.

Itellä kyllä sähkölasku pieni kun on maalämpö + puuta + määräaikainen sopimus todella alhaisella hinnalla. No tietty just tätä puolta tuetaan...

Mutta korkokattoa ei sitten olekkaan. Paperit oli edessä joulukuussa 2021, mutta jätin väliin. Insinööri arvioi taas väärin...
Ai sulla on velkaa...
 
vierailija
[QUOTE="vierailija, post: 34189453"..illä on puukattila ilman lämmönvesivaraaja?
[/QUOTE]
Ei semmosia 50 vuotta sitten ollut muillakaan ja tuossa pannussa kyllä lämpiää pesuveden tosi nopeeta. Ei se huono ole mut jos aikoo aamusuihkuun, täytyy laittaa tulet uuniin ensin.
 
vierailija
Se on käytännössä tavallinen sähkökiireiden takianka lämpö vain otetaan hyväksi. Hankkisin ilma-vesilämpöpumpun jos se toimisi samalla tavalla ja käyttäisi ylimääräisen sähkön mutta en ole vielä löytänyt sillä tavalla invertteriohjattua mallia.
Kerro kun löydät. On meilläkin sähkövastus mut kun kerran kauan sitten kiireiden takia pistettiin se vesi sähköllä, oli seuraava lasku ihan järkky. Silloin jo opin siihen mitä nyt tarvii osata
 

Yhteistyössä