Perjantain tiskoteekki!

9MM
Mä enno LOTR-ihmisiä ollenkaan.🙇‍♀️
Harry Potter on enempi mun mieleen!😁
Eiku toi mio poikani mio. Jotenkin kalskahti komeelle. Se kaukaisuuden maa. on satukirja jonka olen pikku poikana kirjaston kaseteilla kuunnellut 😴tänäön taas pitkiä lenkkei aamulla ja illalla. Nytkun oikein tehnyt pitkiä ni huomaa kuinka kroppa väsynyt erilailla ja kävely ja musa roks

• Tykkää
Reactions: Lispetti
9MM
Kaikessa muussa kyllä toki annan palautetta, mutta tuolla tasolla ja tuossa iässä ei enää kannata alkaa neuvoa lasta jos hän epäonnistuu esim. pelissä, hän kyllä tietää, että on eponnistunut.😁
Tytön valmennus ei ole kuullutkaan mistään mielensäpahoittajista.😁

Mutta juu, olet oikeassa - yleisesti tuo mielenpahoittaminen on edennyt ihan järjettömiin mittasuhteisiin. Ei meidän perheessä harrasteta moista.

Mutta silti, vaikka olen sanonut asiat kuten ne ovat niin tunnistan joskus (onneksi enää harvoin nykyään) itsessäni sen silottelijan, vaikka, nimenomaan pitäisi kasvattaa niin, että eivät olisi pumpulissa - pumpulissahan he tosin ovat kaikin puolin, jos vertaa omaan lapsuuteen. Välillä ihan tietoisesti teen ratkaisuja niin, että annan heidän itse kokea kantapään kautta, kaikessa ei pidä olla neuvomassa.
Tää on välillä tasapainoilua kun itsellä oli haastava lapsuus, mutta olen ylpeä millaiseksi kaikesta huolimatta kasvoin ja koen ymmärtäväni paremmin joitain asioita lapsuuteni ansiosta. Toivoisin että osaisin siirtää joitain oppeja lapsille esim. ihmistuntemuksesta, mutta ei se varmaan ole mahdollista? Vaikkakin puheen tasolla omen kertonut ihmisistä ja lapsuudestani jne.
Veikkaan että sullakin on se, vaikka joskus puhuitkin ennakkoluuloista esim omakotiasujia kohtaan, mutta noin muuten. Tunnistat heti hyvän/pahan ihmisen ja tunnistat manipuloijan/sosiopaatin yms. ihmiset..?
Mulla on todella vahva taito tunnistaa ihmisistä ympärillä millaisia he ovat ja mikä heidän agenda loppupeleissä on, ihan sama mitä esittävät.
Ne kuuluivat nuorena ihan perus selviytymistsitoihin.
Noh siis kyllä joskus on hyvä siloitellakkin. Mun tyttö oli tosi surullinen kun ukki joutui sairaalaan niin lohduttelin et kyl se selviää siitä ettei mitään hätää enkä sanonut että ukki kuolee tai en tiedä miten käy emmä halunnut lisätä kärsimystä ja epävarmuutta tytölle lisää ettei olisi ihan ahdistunut surusta mun tyttö on herkkä ni tottakait on tilanteita jossa ei lisätä pahaaoloa sille lapselle ja vähän silotellaan tai aikuisten riidat ei kuulu lapselle emmä esim kertois lapselle et toi oli mua kohtaan paha jnee jnee ja häiriköis tytön rakkautta toista kohtaa. Eri asia tietty jos on väkivaltaa tai se käyttäytyy pahoin mun lasta kohtaan ni käytäis läpi ettei tytön tarvii olla hädissään. Et joo kyl silottelukin kuuluu. Mut joo se on tärkeää et oppii kestämään erimielipiteitä ja vaikeitakin keskustelui.
Tosta omakotitalo asumisesta sen verran et mitä nyt oppinut ni suurin kiusaaja määrä tulee sieltä ja se muiden lyttääminen. Katoppa esim facen jotain julkkis keskustelus ni siellä just se porukka on kovin lyttäämään muita. Mut joo niitä jotenkin jännittää ja laitapuolen kulkijoiden kaa tuntuu kotoisammalta et oon mäkin vähän jämähtänyt. Ne tavan perheenisät ja äidit jotenkin jännittää enempi.
Enkä osaa olla luontevasti ja sit tulee just se orpo olo ku mulla tulee se tunne ettei kaikesta voi jutella normaalisti ja musta tulee tosipidättäytyväinen. Vaik välil haaveilen sellasesta naisesta.
Mä jotenkin kerron et kuuntelee sydäntää mitä se kertoo toisesta ja miten reagoi eri juttuihin. Siksi mua harmittaa vähän kun tyttö erkaantunut yhestä päiväkoti tytöstä niillä oli jäötävä kemia ja ne leikeissä jopa leikki riiteli keskenäön ja harjoitteli kaikenlaista ja puhuivat tuntei toisten kaa. Nooh mun guardia on et jos tunnen jännitystä oon taistelu moodisss🤪 kenen kaa on hyvä olla ni sitä kohden. Mut ei ala pienentään itseään. Koska mä sorrun itteni pienentämiseen ja silloin en elä kunnolla mut rohkeena löytää ne omat tyypit ja huonosta kohtelusta pitää sanoa. Nooh emmä aina tietty huomaa manipulointia. Mut kyl mä haluun sen et mun pitää olla mä ja omat mietteet ja ittensä kasaaminen. Mut täytyy miettiä tota tarkemmin. Koska se tulee myös luonnostaan joidenkin kaa vaan voi jutella tunti kausia ja joidenkin kaa ei eikä sitä pidä stressaa pitäisi vaan luottaa itteensä ja tuntemuksiin. Mut emmä kaikkee noita kerro koska tytölle kertoessa en voi enkä halua et se sekoittaa mun tytön mieltä. Mut se ärsyttää jos mä kysyn mun tytöltä jotain ni toinen vastaa hänen puolestaan et mitä haluaa ärähdän että tytön täytyy miettiä ja kysyin häneltä. Mä en tietenkäön tytölle anna aina periksi vaan et kaikkea ei voi aina saada. Mut palataan tähän asiaan

9MM
Mut sit täällä keskustelu palstoilla kaikki voi osallistua yhden mietteisiin et keskustelu leviää ja tulee eri mielipiteitä. Mut lapsen kaa keskusteltaessa se on manipulointia saada tyttö haluamaan asiaa mitä itse on mieltä. Tyyliin tytöltä kysyn et otatko mitä juomaa ni toinen vastaa et se ottaa maitoa. Se ei ole tytönmielipide. Vaikeita juttui lispe selittää moni asia menee luonnostaan tilanne kerrallaan.

• Tykkää
9MM
Mä tiedän yhden korkeesti koulutetun joka länttäili lapsen huoneeseen kuvia lääketieteestä et lapsikin ohjautuisi lääkäriksi. Mut mitä jos se ei olekkaan syntynyt sitä hommaa varten vaan jotain muuta sitä jo pienestä pitäen halutaan ohjata sinne et sen pää täyttyy sille ajatukselle vaikka sen sydän ei olisikaan siellä ja sit tulee sitä ristiriitaa ehkä. Mut tietty mäkin ohjaan et koulu on hyvä ja kannattaa ahertaa. Nyt tyttö itse kertoi et haluaa eläinlääkäriksi tai poliisiksi. Ni mäkin huomasin ohjaavani tyttöä mieluummin eläinläökäriksi. Tyttö sanoi että se ei tiedä miten kestäis sitä. Mä sanoin et mut siellähän sä just pelastaisit eläimiä. Mut sit se heitti argumentin et sitä se ei kestäis jos joutuis lopettaan eläimen. Mut antaa myös tosiaan itse kasvaa ja kokeilla mut omia rajoikin on hyvä olla ja puolustaa. Koska oireilua syntyy jos tiettyyn muottiin koittaa laittaa se ei välttämättä ole hänen tahtonsa. Et liikaa ei voi vaikuttaa. Toki jos alkais hengailee saman tyyppisten ku mä nuorempana puuttuisin. Mut siitä sanonut et uskaltaa kokeilla kaikenlaista et löytää ne sydämmen juttunsa ja ne hyvät asiat elämäänsä ja mitkä oikeesti tuntuu hyvälle ja tuo rakkautta sydämmeen. Voih muistin kun tyttö oli neljä istuttiin partsilla kylpytakeissa saunasta tauolla nähtiin tähden lento tyttö kysyi mitä toivon ni sit se muistutti ettei nyt saa toivoa rakkausjuttui ku mä aina höpöttelin niistä. et nyt piti toivoo jotain muuta. Osaa olla myös topakka tyttö😍 mut joo ei saa myöskään antaa hyppiä oman pillinsä mukaan ku just sitten voi tulla sellainen jonka mielen mukaan on aina menty ni se ei osaa muuta kuvitella kun on kasvanut siihen et vanhemmat tekee niinkuin lapsi käskee ni sit on vaikeeta ku muualla ei niin tehdäkkään ja se kiukku nousee ehkä vihaksi ja viha agressiivisuudeksi et saa muut käskyvaltansa alle. Mut minus muitakin juttui tietty et lapsi kasvaa niin näkee väkivaltaa tai sille tehdään niin oitää sitä normaalina. Mut ei lapsi mee rikki jos sille sanoo ei kun nyt tehdään näin. Mut helppo mun sanoo ku meillä oli tosi helppo ja ymmärtäväinen lapsi jolle kyl yleensä kerta sanominen riittää eikä tarvitse jankata. Mut en aina sanele mut sekin kuuluu elämään ja vastuu on vanhempien ja kasvatuspuoli. Mä en ole joka päivä mukana. Mut kaunein sanan jonka koskaan oon kuullu ku tyttö sanoi tosi tosi pienenä mulle se sana oli. Ikkä. Mulla whatsupissa kuva jossa se noin neljävuotias ja vau kuinka onnellinen hymy sillä on siinä niin luottavaisena. Mua aina ahdistaa ja surettaa sydämmessä jos tyttö on yksin murheensa kanssa ja mä en ole siellä. Koska mun tyttönikin mietiskelee paljon ni tiedän et se kelailee vaikeitakin asioita ja se vähän surettaa mut mä oon sanonut et kertoo mulle tai kirjottaa ne ajatukset päivä kirjaan niinkuin minäkin kirjoittelin. Hitsi mua harmittaa kun tein kirjaa mielikuvituksen ja todellisuuksien eroista istuin aina metsässä tai makoilin ja polttelin tipakin blunttia vain siellä oli paljon ajatuksia voi kunpa löytäisin sen kirjan.

• Rakkaus
Ainiin lispe olin jo maate. Mut mitä sä tarkoitat sillä ihmistuntemuksen opettelun siirrolla?
Että ei kasvais liian sinisilmäiseksi vaan sillai sopivasti varovaiseksi.
Meidän lapsilla on turvallinen ympäristö ja kiltit kaverit jne.

Nää on vaan aatteita/pelkoja mitä varmasti kaikki vanhemmat käy välillä läpi…että joku viilaa linssiin/käyttää hyväks jne.

Ilman että alkaa leijumaan niin olis alettava arvostamaan itseä enemmän, jotenkin huokuu että olet omasta mielestä vähemmän kuin muut.
Ole ihan reippaasti oma itsesi kaikissa tilanteissa, muilla on paljon opittavaa sinulta ihan samalla tavoin kuin sinulla on opittavaa muilta. Se tässä (näennäisessä) erilaisuuden ja vähemmistöjen ylistämisessä on hyvää, että voi olla ihan mitä hyvänsä ja muut imeköön ikeniään jos ei kelpaa!

Jossain viestissä kirjoitit tuosta lapsen sanoittamisesta, että ärähdit. On muuten äärimmäisen ärsyttävä juttu, en itsekään oikein ymmärrä, että miksi lasta itseään ei kuunnella. Ikään kuin lapsi ei olis paikalla ollenkaan.😮

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
@9MM sulle!❤

You've got the words to change a nation
But you're biting your tongue
You've spent a life time stuck in silence
Afraid you'll say something wrong
If no one ever hears it how we gonna learn your song?
So come on, come on
Come on, come on
You've got a heart as loud as lions
So why let your voice be tamed?
Maybe we're a little different
There's no need to be ashamed
You've got the light to fight the shadows
So stop hiding it away
Come on, come on
I wanna sing, I wanna shout
I wanna scream 'til the words dry out
So put it in all of the papers
I'm not afraid
They can read all about it
Read all about it, no oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
At night we're waking up the neighbors
While we sing away the blues
Making sure that we're remembered, yeah
'Cause we all matter too
If the truth has been forbidden
Then we're breaking all the rules
So come on, come on
Come on, come on
Let's get the TV and the radio
To play our tune again
It's 'bout time we got some airplay of our version of events
There's no need to be afraid
I will sing with you my friend
Come on, come on
I'm not afraid
Read all about it, oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Yeah, we're all wonderful, wonderful people
So when did we all get so fearful?
Now we're finally finding our voices
So take a chance, come help me sing this
Yeah, we're all wonderful, wonderful people
So when did we all get so fearful?
And now we're finally finding our voices
Just take a chance, come help me sing this
I'm not afraid
Read all about it, oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
Oh oh oh
I'm not afraid
Read all about it, oh
Käännä kielelle suomi

• Tykkää
Reactions: 9MM
9MM
Että ei kasvais liian sinisilmäiseksi vaan sillai sopivasti varovaiseksi.
Meidän lapsilla on turvallinen ympäristö ja kiltit kaverit jne.

Nää on vaan aatteita/pelkoja mitä varmasti kaikki vanhemmat käy välillä läpi…että joku viilaa linssiin/käyttää hyväks jne.
Niin avoimuus on kyl tärkeetä. Ja hyväksikäyttö sulkee sitä ja katkeroittaa. Muuten nyt pakko avautua. Mut siis palstalla ku se yks sanoi et potkasee mua naamaan. Ni pitää kertoa yks stoori. Suomen upseereille risuja. Mut toissa kesänä mun frendi joutui kapakka tappeluun on melkein kaks metrinen ja iso kokoinen äijä. Ni suomen armeijan aktiivi upseeri meni haastaan riitaa sille vittuili sille ja löi. Nih mun frendi veti hedarin sen nenään niin et se meni murskaksi ja mitä tekee tämä ruikku paska meni itkemään käräjäsaliin ite aloitti riitelyn. Et jos se meni näin ni mä olisin käräjä tuomarina riisuttanut sen upseerin uniformun heti. Mun frendiä monesti haastetaan kun on isokokoinen. Esim tässä vähän aika sitten yks pieni mies alkoi uuhoomaan ni se nousi täyteen mittaansa mutta ei lyönnyt tai muutakaan eikä sE tosiaankaan oo haastamassa riitaa tai etsi tappelua. Mut tää upseeri toimi häpeällisesti eikä vain tyytynyt nuolemaan haavojaan.
Ainiin tähän yks juttu menneisyydestä mulla oli silloin tyttöystävä. Olin kaverin kaa baarissa ni tää mun frendi hyppäs baarin pöydältä voltin ni sit heti katsoin et näkikö joku muu. Ni mun katse näki baarin toisessa päässä naisen jota hetken katsoin. Ni tää nainen sattui oleen mun tyttiksen frendi ni se oli mennyt sanomaan et sun poikkiksella oli ollut sellainen et kohta se tulee mua iskemään ilme. Siis wtf ku tyttis sanoi tästä. En kyl ees koskaan jutellut tän baari naisen kaa tai lähentynyt millään tavalla. Hauska tulkinta et on sellainenkin iome olemassa et kohta tulee iskemään ilme 😂

• Tykkää
vierailija
vau emmä tienny et mä tykään chisun biisistä. on kyl kaunista tää ainakion ittelle. ja kunnon kajareista tietty :) mites sä lispe?

• Rakkaus
vau emmä tienny et mä tykään chisun biisistä. on kyl kaunista tää ainakion ittelle. ja kunnon kajareista tietty :) mites sä lispe?
Tykkään kaikista. Chisu on todi taitava!

Yleensä pidän voimakkaammista äänistä, mutta Chisussa on sitä jotakin.❤

• Tykkää
Reactions: 9MM
ja onhan sillä se yksinäiasen keijun tartina mut en osaa ikinä yhdistää siihen sitä biisiä :D
Tämän esitti mielestäni Chisua paremmin eräs nainen laulukilpailussa:

(en tiedä näkyykö, löysin linkin suoraan googlesta avaamatta)

Yhteistyössä