Kasvissyönnistä puhutaan kuin se olisi jokaisen vapaasti valittavissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aivan samaa mieltä Roosaruusan kanssa. Tässä, kuten lähes kaikissa muissksin asioissa, kohtuus on valttia. Suurin osa suomalaisista voisi vähentää lihansyöntiä ihan helposti. Syöminen olisi siten halvempaa, terveellisempää ja ympäristöystävällisempää. Valitettavasti kasvisyönnistä on tullut sellainen mörkö, jota jotkut vastustavat ihan periaatteesta (minähän en pupunruokaa syö!) juurikin, koska sitä yritetään tuputtaa liian ehdottomana.
Esim. kasvisruokapäivät koulussa ovat minusta turhia. Parempi olisi, jos joka päivä suurin osa ruoasta olisi kasvispohjaista, mutta mukana olisi (yleesä) lihaa/kalaa. Ja jos nyt onkin kasvisruokaa (vaikka pinaattilettuja) niin ei siitä tarvitsisi tehdä mitään erikoista numeroa, vaan todeta, että tänään on tällaista ruokaa.
Itse olen sekasyöjä, mutta olen tietoisesti pyrkinyt vähentämään lihan käyttöä. Esim. pastakastikkeen tehdessäni korvaan osan jauhelihasta porkkanalla tai kesäkurpitsalla, makaronilaatikkoon laitan jauhelihan lisäksi sieniä, keitossakaan ei tarvitse niin paljoa sitä lihaa olla, jos on perunan ja porkkanan lisäksi muitakin kasviksia. Tällä keinolla ruokalaskukin pienenee kummasti.
 
vierailija

Samaistun tähän tosi hyvin. Itse "kokeilin" kasvis(vegaani)ruokaa kuusi vuotta ja olin koko ajan ripulissa kunnes tähystyksessä käytyäni käskettiin jättää fodmapit pois.
 
vierailija

Samaistun tähän tosi hyvin. Itse "kokeilin" kasvis(vegaani)ruokaa kuusi vuotta ja olin koko ajan ripulissa kunnes tähystyksessä käytyäni käskettiin jättää fodmapit pois.
Nämä pirun fodmapit ovat ärsyttäviä. Tässäkin täytyy ymmärtää se, että kyseessä ei ole mikään on/off -tyyppinen juttu, vaan oireet voivat olla vähäisiä tai lähes olemattomia pieniä määriä syödessä. Lisäksi eri fodmap-raaka-aineita on ties kuinka. Ongelman tunnistaminen voi olla todella hankalaa verrattuna vaikkapa laktoosi-intoleranssiin. Useimmiten pieniä vatsaoireita vaan siedetään vuodesta toiseen ja vasta todella pahat oireet saavat ihmiset selvittämään asiaa.
 
vierailija
Olen itse löytänyt tällaisen
Kinnari-Ovaskainen-Kinnari Herkkävatsaisen keittokirja. Sisältää foodmap- ruokien teko-ohjeita. Jos epäilee ruoka-ainetta onko vai ei; Google esim foodmap pähkinät.
 
Kas. Yllättävän fiksu kirjoitus Ylellä. Jokainen päättää itse omasta ruokavaliostaan ja jos tuputetaan, niin se vain saa aikaan vastareaktion.
 
vierailija
Kas. Yllättävän fiksu kirjoitus Ylellä. Jokainen päättää itse omasta ruokavaliostaan ja jos tuputetaan, niin se vain saa aikaan vastareaktion.
Olen paljon miettinyt, että ne jotka asuu laitoksissa tai syö muuten paljon joukkoruokailuissa, mm koululaiset ja päiväkoti-ikäiset mm. Niin millaiset vaikutusmahdollisuudet heillä on, jos vaikka tulee mahakipuja mutta ei saa mitään diagnoosia niin täytyykö heidän vain kestää ne kivut mitä papuruuista tulee kasvisruuan lisääntyessä näissä paikoissa
 
Hmmm, ihminen kun nyt sattuu olemaan lihansyöjä niin melko outoa, että lihansyönti on demonisoitu.

Jotkut lähtevät hypettämään vegeä siihen tahtiin että lihantuottajat menevät konkkaan ja voi voi, mitäs sitten tehdään?

Rasvainen luomuliha on ravitsevinta mitä ihminen voi syödä.
Kukaan ihminen ei selviä hengissä ilman eläinperäistä syötävää ja rasvoja, saati että eläisi tämän hetken terveenä.

Pidetään siis lihat marketeissa, ihan ihmisten vuoksi. Kiitos!❤
 
vierailija
vierailija
Olen paljon miettinyt, että ne jotka asuu laitoksissa tai syö muuten paljon joukkoruokailuissa, mm koululaiset ja päiväkoti-ikäiset mm. Niin millaiset vaikutusmahdollisuudet heillä on, jos vaikka tulee mahakipuja mutta ei saa mitään diagnoosia niin täytyykö heidän vain kestää ne kivut mitä papuruuista tulee kasvisruuan lisääntyessä näissä paikoissa
vanhuksilla .bsid.nit ja kipulääkkeitä ja muuta.
 
vierailija
Etkö syönyt yhtään lihaa?
En mitään eläinkunnan tuotteita moneen vuoteen. Kun terveys rapautui vitaamiimilisistä huolimatta niin otin ensin takaisin maitotuotteet ja kananmunan siinä määrin mitä pystyn sitä syömään (maistuu ja haisee hirveelle mutta leivoksissa menee) ja kun vihdoin sitten onnistuin raskautumaan, söin ajoittain lihaa mutta palasin sitten lakto-ovolle, toisessa raskaudessa en enää jaksanut vaan palasin puhtaasti sekasyöjäksi, paitsi kalaa en pysty hajun/maun takia syömään.
 
vierailija

Samaistun tähän tosi hyvin. Itse "kokeilin" kasvis(vegaani)ruokaa kuusi vuotta ja olin koko ajan ripulissa kunnes tähystyksessä käytyäni käskettiin jättää fodmapit pois.
Kiitos linkistä. Liemikuutio ja lektiinit estää syömästä niitä. Olisko siinä myös sienisokeria?
 
vierailija
En mitään eläinkunnan tuotteita moneen vuoteen. Kun terveys rapautui vitaamiimilisistä huolimatta niin otin ensin takaisin maitotuotteet ja kananmunan siinä määrin mitä pystyn sitä syömään (maistuu ja haisee hirveelle mutta leivoksissa menee) ja kun vihdoin sitten onnistuin raskautumaan, söin ajoittain lihaa mutta palasin sitten lakto-ovolle, toisessa raskaudessa en enää jaksanut vaan palasin puhtaasti sekasyöjäksi, paitsi kalaa en pysty hajun/maun takia syömään.
Parin munan aamupalamunakas on sopiva kaikille. Ja luomua ne kuten lihan ja se voi. Voilla paranee maku oli se mitä tahansa.
 
vierailija
Parin munan aamupalamunakas on sopiva kaikille. Ja luomua ne kuten lihan ja se voi. Voilla paranee maku oli se mitä tahansa.
Ei ole sopiva. Mua alkaa muna närästämään ja röyhyäilen loppupäivän sitä munaa ylös. Kaikki ilmaa tuottavat kasvikset (mm. kaalit, pavut, sipuli, omena), rasvaiset ruuat, myös kalat, närästää, huonosti sulavat ei sula ja tulee ummetus ja/tai oksennus (sienet, raaka porkkana). Myöskään maito ja sitrukset ei sovi, eikä viljat paitsi kaura.
Pieniä määriä yritän vaihtelevasti syödä kun pureskelen hyvin, ja keittäminen auttaa moneen.
 
vierailija
Ei ole sopiva. Mua alkaa muna närästämään ja röyhyäilen loppupäivän sitä munaa ylös. Kaikki ilmaa tuottavat kasvikset (mm. kaalit, pavut, sipuli, omena), rasvaiset ruuat, myös kalat, närästää, huonosti sulavat ei sula ja tulee ummetus ja/tai oksennus (sienet, raaka porkkana). Myöskään maito ja sitrukset ei sovi, eikä viljat paitsi kaura.
Pieniä määriä yritän vaihtelevasti syödä kun pureskelen hyvin, ja keittäminen auttaa moneen.
Luomukananmunista ilman suolaa ? Mitä muuta olet laittanut?
 

Yhteistyössä