Te, joilla atooppinen iho, apuja!

• Viestiketjun aloittaja atooppinen..ko
  • Ensimmäinen viesti
Rapsraps
Kalaöljykapselit vähentää vähän kutinaa. Sain ihotautilääkäriltä reseptin Fenuril-nimiseen rasvaan, sekä 1% kortisonirasvaan. Tota Fenurilia saa varmaan ilman reseptiäkin, tietty vähän kalliimpi niin.

ap
Oon syönytnyt pari kuukautta "hevoskuurina" D-vitamiinin, josta pitäisi olla apua. Samoin olen aloittanut syömään taas kalaöljyä, sinkkiä, multitabsia, magnesiumia. Nyt on ollut vähän parempi, kun mies toi apteekista jotain atooppiselle iholle tarkoitettua voidetta, physiogel nimeltään. Vanhat läiskät ovat rauhoittuneet suupielen molemmin puolin, mutta se on levinnyt kaulalle ja korvalehden alaosiin. Toinen korvanlehti varsinkin on aivan kuiva ja on kuin joku olis yrittäny viiltää korvanlehden irti. Kipeeki on tietty. Ja korvanlehden alapuolella kaulalla on kipeä kohta, jossa tuntuu pieni klumppu. Onko muilla ollut tällaista?

locobase repair rasvaa, jota saa apteekista reseptillä ja ilman. reseptillä tietysti halvempi. on perusrasva, ei sisällä mitään ihoa tai elimistöä vahingoittavaa.

minulla on vauvana alkanut atooppinen iho, pitkät sairaalajaksot, ilmastohoitomatkat ja 93 % peittävyys pahimmillaan eli olen ollut kaikista pahimmassa kunnossa, mihin atoopikko voi joutua.

älkää käyttäkö kortisoneja tai protopiceja kuin ääritilanteissa hetkellisesti.

paranin v. 2001 kun locobase repair tuli markkinoille, sitä edeltävä locobase oli jo ok, mutta vain tuossa locobase repairissa on koostumus, joka sitoo ihon pinnan niin, että kosteus ei pääse iholta pois. atoopikon ihohan on kuin läpipäästävä verkko. kortisonit ym vain lopulta ohentaa tuota verkkoa eli tarkoitus on vahvistaa ihon pinta, jotta kosteus ei enää haihdu iholta ja iho ei enää joutuisi tulehdustilaan.

olen nykyään terve, silmänympäryksistä näkee, että iho on satoja kertoja venynyt ja turvonnut ja halkeillut mutta muuten on ihoni nykyään normaali. locobase repair edelleen käytössä mutta vain kasvoihin suihkun jälkeen, muu iho on vahvistunut normaaliksi.

voimia kaikille, tiedän millaista atooppisen ihon kanssa elo on, itse olin aivan "invalidisoitunut" enkä voinut yhdessä vaiheessa edes liikkua ihmisten ilmoilla koska kärsin psyykkisesti ihmisten reaktioista kun he näkivät minut.

Alkuperäinen kirjoittaja 25vuotta kärsinyt:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:
Mulla on nyt aikuisiällä puhjennut atopia siellä sun täällä, myös iholla, pääasiassa käsissä. Ceralan ei auta enää mihinkään. Tällä hetkellä menossa perusvoiteena Helosan (vanha kunnon Tummeli) ja Essex. Lisäksi olen sutinut käsiin Hydrocortisonia ja Eloconia (reseptilääke). Mikään ei enää tunnu poistavan ihottumaa :kieh:

Tiesitkö, että liiallinen rasvaus ei tee hyvää. Vie ihon oman kyvyn tuottaa rasvaa tai jotain sinnepäin. Lisäksi paksu rasvakerron tukkii koko ihon.
Kortisoniahan pitää käyttää kuurina vähintään viikon ajan ja sitten kunnon taukoja (tän varmaan tiesitkin)
Joo kortisonia olen käyttänyt vain satunnaisesti selkäpuolella, mutta esim. peukaloon miltei koko syksyn. Siinä oli auki haava kesästä lähtien.

Tiedän, että liika rasvaus on huonosta, mutta jos en laita mitään, olo on kuin hiekkapaperilla. Viimeistään illalla on pakko voidella ennen kuin menee sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
locobase repair rasvaa, jota saa apteekista reseptillä ja ilman. reseptillä tietysti halvempi. on perusrasva, ei sisällä mitään ihoa tai elimistöä vahingoittavaa.

minulla on vauvana alkanut atooppinen iho, pitkät sairaalajaksot, ilmastohoitomatkat ja 93 % peittävyys pahimmillaan eli olen ollut kaikista pahimmassa kunnossa, mihin atoopikko voi joutua.

älkää käyttäkö kortisoneja tai protopiceja kuin ääritilanteissa hetkellisesti.

paranin v. 2001 kun locobase repair tuli markkinoille, sitä edeltävä locobase oli jo ok, mutta vain tuossa locobase repairissa on koostumus, joka sitoo ihon pinnan niin, että kosteus ei pääse iholta pois. atoopikon ihohan on kuin läpipäästävä verkko. kortisonit ym vain lopulta ohentaa tuota verkkoa eli tarkoitus on vahvistaa ihon pinta, jotta kosteus ei enää haihdu iholta ja iho ei enää joutuisi tulehdustilaan.

olen nykyään terve, silmänympäryksistä näkee, että iho on satoja kertoja venynyt ja turvonnut ja halkeillut mutta muuten on ihoni nykyään normaali. locobase repair edelleen käytössä mutta vain kasvoihin suihkun jälkeen, muu iho on vahvistunut normaaliksi.

voimia kaikille, tiedän millaista atooppisen ihon kanssa elo on, itse olin aivan "invalidisoitunut" enkä voinut yhdessä vaiheessa edes liikkua ihmisten ilmoilla koska kärsin psyykkisesti ihmisten reaktioista kun he näkivät minut.
Kiitos vinkistä :flower: On ilmeisesti jotain ihan muuta kuin esim. Dexem cream, joka ei auttanut mitään. Tosin en pitkään jaksanut kokeillakaan.

:)
Mun atooppinen ihoni parani karppaamalla, tarkemmin sanottuna jättämällä viljat pois/minimiin.

(Ihotauti)lääkärit ei tätä valitettavasti usko, koska allergiatestien mukaan en ole vilja-allergikko. :headwall: Ihottuma palaa heti jos syön pidemmän aikaa kotimaisia viljoja, mutta lääkärit tuntuvat tietävän ettei atopiani johdu niistä. :whistle: :LOL:

(Keliakia on myös poissuljettu.)

juu
Itselläni on ollut lapsesta asti atooppinen ihottuma. Olen saanut kelalta suurinta mahdollista korvausta tuon vaivan takia. Nykyisin olen saanut pidettyä tuon ongelman kurissa, kun olen syönyt eläimille tarkoitettuja tabletteja, jotka auttavat eläinten turkkiin sekä ihoon. Oma iho on pysynyt kuosissa noilla ja plussana vielä, että hiukset on paksuuntunut älyttömästi ja kynnet kasvaa nopeasti ja paksuna.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Itselläni on ollut lapsesta asti atooppinen ihottuma. Olen saanut kelalta suurinta mahdollista korvausta tuon vaivan takia. Nykyisin olen saanut pidettyä tuon ongelman kurissa, kun olen syönyt eläimille tarkoitettuja tabletteja, jotka auttavat eläinten turkkiin sekä ihoon. Oma iho on pysynyt kuosissa noilla ja plussana vielä, että hiukset on paksuuntunut älyttömästi ja kynnet kasvaa nopeasti ja paksuna.
Mitäs tabletteja nuo sitten on? Ja mistä niitä saa, eläinlääkäriltäkö? Heh! :)
Kaikki neuvot otetaan vastaan...

kopion tän tuolt atooppinen lapsi ketjusta,mitä sinne vastasin..

Mulla on ollu atooppinen kuiva iho koko elämäni laitan tähän muutamia juttuja mitkä mulla on auttaneet.Löysin oikeat hoitokeinot itselleni vasta nyt muutamia vuosia sitten

huomasin että mitä enemmän laitan paksua rasvaista rasvaa,sitä enemmän ihoni tarvitsee sitä,tulee tavallaan jonkunlainen toleranssi.Itselleni suositeltiin harvoin suihkussa käymistä,mutta se vaan ärsytti ihoa enemmän kun bakteerit levisivät. Käyn suihkussa joka päivä/joka toinen päivä ja laitoin suihkun jälkeen vain kortisonia (aluksi kun iho oli pahimmillaan laitoin kortisonin ja kiedoin kelmua päälle se piti ihon kosteana koko yön+en pystynyt raapimaan ihoa rikki,voisi toimia perusvoiteellakin) Nyt tarvitsee enään maks. kerran viikossa rasvata ihoa,jotenkin ihon oma rasvantuotanto toimii paremmin ilman paksuja rasvoja.

Toinen asia mikä mulla itsellä oli,oli se että ihoni reagoi vaaleisiin viljoihin. Vaalean leivän kun olen jättänyt ruokavaliosta pois niin se on myös auttanut paljon.

plus sitten kasvojen ihoon käyttänyt aikanaa protopic voidetta aikoinaan,se on auttanut tosi tehokkaasti.

vältä stressiä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko kenelläkään ollut silmäluomet punaisina ja nekin kuivana? inhottava vaiva, kun pitäisi meikata töihin, niin näyttää, kuin olisi 8-kymppinen mummo! :)
Minulla oli silloin, kun atooppinen ihoni oli pahimmillaan. Johtui stressistä. Onneksi kesti vain sen yhden talven, jolloin tein lopputyötäni ja siitä on aikaa jo 14 vuotta.

j
Mulla ja yhdellä lapsistamme lievästi atooppinen iho (oireilee etenkin näin talviaikoina, kesällä ei niinkään). Meillä oireina punoitusta, kuivumista, kiristelyä ja välillä tulee sellaisia punaisia hilseileviä läikkiä. Iho on meillä pysynyt kunnossa viime talvena (ja tänä talvena teemme samalla tavoin) Body Shopin Kaakaovartalovoilla.

Esikoisella on käytössä locoid-kortisoni, orionin 1%kortisoni, ceralan, ja essex. Pahimmat jäkälä-ihottumat saadaan pois suolakääreillä, ja säännöllisellä rasvauksella. Nyt kun on ilmat kylmentyny, niin taas kyllä saa lotrata rasvojen kans, kiitettävän paljon.

M
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oon syönytnyt pari kuukautta "hevoskuurina" D-vitamiinin, josta pitäisi olla apua. Samoin olen aloittanut syömään taas kalaöljyä, sinkkiä, multitabsia, magnesiumia. Nyt on ollut vähän parempi, kun mies toi apteekista jotain atooppiselle iholle tarkoitettua voidetta, physiogel nimeltään. Vanhat läiskät ovat rauhoittuneet suupielen molemmin puolin, mutta se on levinnyt kaulalle ja korvalehden alaosiin. Toinen korvanlehti varsinkin on aivan kuiva ja on kuin joku olis yrittäny viiltää korvanlehden irti. Kipeeki on tietty. Ja korvanlehden alapuolella kaulalla on kipeä kohta, jossa tuntuu pieni klumppu. Onko muilla ollut tällaista?
Mulla on aika pitkälle samanlaiset oireet kuin sulla, korvanlehtiä myöden. Korvanlehtiin tuo ihottuma tuli tänä kesänä ja toinen korva on pahempi. Alkukesästä määrättiin jotain tulehdusvoidetta, joka ei ole auttanut.

Minäkin otin nyt tuon Ceralanin muistilapulle ja aioin sitä kokeilla. Kyllä lääkefirmat meillä atoopikoilla rahastaa, kun koko ajan on valmis kokeilemaan vaikka mitä uutta voidetta, kunhan se vain auttaisi.

m
Lähes kaikki voiteet kokeilleena voin lämpimästi suositella apteekeista saatavaa Prima Spremitura -sarjaa, jossa oliiviöljyä mukana. Kortisonia käytän vain kun iho rikki tai erittäin ärtynyt. Kyseisestä tuotteesta ei saa Kela-korvausta, mutta on koko rahan arvoinen eikä
niin kallistakaan.

Monet perusvoiteet ja salvat vain kirvelevät iholla ja tuntuvat epämiellyttäviltä käyttää.

Itselläni atooppiset oireet pahenevat yleensä marraskuusta eteenpäin ja kun stressitaso
nousee.

Tsemppiä ihonhoidon jaksamiseen!

:)
Itse olen ollut vauvasta asti todella pahan atooppisen ihottuman kourissa. Talvisin kädet, jalat ja naama vuotaa visvaa. Kutina on helvetillistä. Kaikkea rasvoja on tullut kokeiltua, aurinkoa otettu jne. Sain iholääkäriltä vinkin ostaa biotiini forte -nimisiä eläimille tarkoitettua tabletteja. Ne on ollut suuri pelastus. Ei ole tälle talvelle auennut iho eikä ihottumasta ole tietoakaan. Suihkusta ei tarvitse juosta suoraan kylpemään rasvaan :) Suosittelen kyllä lämmöllä noita tabletteja.

vieras.
Mä käytän manteliöljyä ( siis iholle tarkoitettua ) perushoitoon, lisäksi huolehdin ravitsemuksesta ( lähinnä rasvahapoista ) , välttelen liiallista vedellä läträystä, stressiä, lämpötilanvaihteluita ( siis hiostavuutta, kuivaa pakkasilmaa ja pidän sisäilman riittävän kosteana ) sekä käytän vain atoopikkoystävällistä kosmetiikkaa ja kodinhoitotuotteita. Olen huomannut että harva kiinnittää tällaiseen ennaltaehkäisyyn huomiota, vaan hoitaa jo ilmestynyttä reaktiota ( siis ihottumaa ) rasvalla - joka siis runsaasti käytettynä tukkii ihohuokosia ja häiritsee omaa rasvantuotantoa, ja saattaa vain pahentaa tilannetta. Kun tajusin tuon niin kortisoni on jäänyt kaappiin makaamaan :) ja ennen sentään pahimmillaan ihoa sai hoitaa antibiooteilla.

Mutta kannattaa näyttää ihotautilääkärille, koska kaikki ihottuma ei johdu atopiasta.

hahahahahaha:-D
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mun atooppinen ihoni parani karppaamalla, tarkemmin sanottuna jättämällä viljat pois/minimiin.

(Ihotauti)lääkärit ei tätä valitettavasti usko, koska allergiatestien mukaan en ole vilja-allergikko. :headwall: Ihottuma palaa heti jos syön pidemmän aikaa kotimaisia viljoja, mutta lääkärit tuntuvat tietävän ettei atopiani johdu niistä. :whistle: :LOL:

(Keliakia on myös poissuljettu.)
Uskonasioitahan noi onkin, tai uskomuksia:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1609093

Yhteistyössä