Päivi Räsänen kirjoittanut abortin vastaisen kirjan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
– Raskaudenkeskeytys koskettaa henkilökohtaisella tasolla satojatuhansia suomalaisia. Aihe on kipeä ja usein vaiettu. Onko abortissa kyse vain naisen oikeudesta omaan kehoonsa vai myös oikeudesta kajota kuolettavasti lapsen kehoon?

– Perustavin oikeus jokaiselle ihmiselle on oikeus omaan henkeensä. Siksi tarvitsemme vastauksen kysymykseen, mistä ihmisen elämä alkaa. Sekä biologia että kristillinen ihmiskuva todistavat kohdussa elävän lapsen ihmisyyden puolesta. Abortista ei pidä vaieta, mutta siitä puhuttaessa tarvitaan armon ja anteeksiantamuksen sanomaa, Räsänen linjaa.

Räsäsen kirja julkistetaan tiistaina. Kirja on julkaisuvapaa vasta silloin, joten ei siitä sen enempää. Edellä mainitut lainaukset ovat kirjainfon kutsusta.

Iltalehti tavoitti Räsäsen tiistaina.
– Erityisesti minua harmittaa se, että tähän abortin vastustamiseen vedetään aina raiskauskysymys ja äidin hengenvaara, kun tosiasia on se, että meillä tehdään melkein 10 000 aborttia vuodessa. Raiskauksen, lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tai sukurutsan seurauksena tehtyjä abortteja on yhteensä alle kymmenen vuodessa. Se on niin pieni kulma, mutta siihen se keskustelua halutaan aina vetää, Räsänen harmittelee.

– Yli 9 000 aborttia tehdään vuodessa sosiaalisin perustein. Tämä keskustelua halutaan aina mitätöidä tuomalla joku 12-vuotias tyttö, joka on raiskattu ja tullut raskaaksi. Se on aivan järkyttävä rikos, mutta äärimmäinen harvinaisuus, Räsänen lisää.

Samalla lailla ongelmallinen tulokulma liittyy Räsäsen mukaan siihen, että usein aborttikeskustelussa tuodaan voimakkaasti esiin se, että äidin henki on vaarassa synnytyksessä.
– Se on noin yksi 70 000:sta raskaudesta eli ei edes yhtä tapausta vuodessa. On suorastaan epä-älyllistä zuumata keskustelu näihin seikkoihin, Räsänen sanoo.

– Jos äidin henki on vaarassa ja joudutaan tekemään valinta, kuoleeko äiti vai kuoleeko lapsi, niin siinä on se tilanne, jossa minä hyväksyn abortin, koska siinä ovat samanlaiset oikeudet kyseessä.

Räsänen korostaa haluavansa olla johdonmukainen: elämä alkaa munasolun hedelmöitymisestä.
– Tämä ajatus kumpuaa sekä lääketieteellisestä tiedosta että kristillisestä vakaumuksesta, mikä selitän siinä kirjassa, Räsänen linjaa.

Palataan raiskausteemaan.
Ilta-Sanomien haastattelussa (IS 5.11.) Räsänen sanoi ajattelevansa, että ”jos tyttärelleni tapahtuisi sellaista (raiskaus), suosittelisin vahvasti, että hän synnyttäisi lapsen ja antaisi adoptoitavaksi, jos ei itse pystyisi hoitamaan lasta.”

– Olipa lapsi syntynyt minkä tapahtuman seurauksena, niin ne ovat aina yhtä arvokkaita. Olisin epäjohdonmukainen, jos ajattelisin, että no, okei, jos lapsi on syntynyt raiskauksen seurauksena, niin sitten sen voi tappaa.

– Jos kävisi niin, että tietäisin saavani vaikeasti vammaisen lapsen tai jos kävisi niin, että joku raiskaisi, niin kyllä minä synnyttäisin lapseni. Kävin nämä asiat läpi jo nuorena. Jos tässä ei ole johdonmukainen, niin silloin perustelut häviävät kokonaan.

Syksyn kuuma aborttikeskustelu sai alkunsa siitä, kun ulkoministeri Timo Soini (sin) osallistui toukokuussa virkamatkallaan Kanadassa abortin vastaiseen tilaisuuteen. Lisäksi Soini kirjoitti saman kuun lopussa blogin, jossa hän murehti Irlannin kansanäänestystä maan tiukan aborttilainsäädännön kumoamiseksi. Irlantilaiset äänestivät Euroopan tiukimmaksi kuvatun aborttilainsäädännön kumoamisen puolesta.

Varsinainen kohu nousi vasta syksyllä, kun SDP:n, vihreiden, vasemmistoliiton ja rkp:n eduskuntaryhmät esittivät eduskunnassa Soinille epäluottamuslausetta sen johdosta, että hän toimii vastoin Suomen virallista linjaa, joka korostaa naisten ja tyttöjen oikeuksia.

Eduskuntakeskustelu oli Räsäselle viimeinen niitti, joka innosti häntä kirjoittamaan aiheesta kirjan.
– Halusin kirjoittaa, kun tuota keskustelua eduskunnassa on käyty. Olin aika järkyttynyt niistä reaktioista, joita elämän puolustaminen, kohdussa olevan elämän puolustaminen sai aikaan. Halu

– Ylipäätään se, että asiasta, joka on aina ollut omantunnon kysymys, tehdään välikysymys. Minusta se kertoi siitä, että mistä vakaumus kumpuaa, Räsänen sanoo.
Räsänen asettautui julkisesti puolustamaan Soinia.
– Keskustelussa oli monia kummallisuuksia. Esimerkiksi abortin vastustajat leimattiin vain naisten ja tyttöjen oikeuksien rajoittajiksi. Se ei pidä paikkaansa. Ihmisille, jotka ajattelevat, että elämä alkaa hedelmöittymisestä, abortti on yksinkertaisesti vaan elämän lopettamista ja esimerkiksi minulle se on myös lääkärin etiikan vastaista.

Räsästä harmittaa myös se, että abortista puhuminen on Suomessa vaikeata.
– Halutaan vaieta, ja kuitenkin se koskettaa satoja tuhansia suomalaisia naisia, joille on tehty abortti. Se koskettaa myös terveydenhoitoalan ihmisiä, jotka tietävät mitä abortissa tapahtuu.

– Lääkärikunnassa, kätilöiden ja muiden terveydenhoitoalan ammattilaisten piirissä tämä on todella kipeä asia. Olen saanut näiltä terveydenhoitoalan ihmisiltä paljon palautetta asiasta.

Räsäsen mukaan olisi tärkeää ymmärtää, mihin abortin vastustaminen perustuu.
– Keskustelu osoitti, että sitä ei ymmärretä. En todellakaan halua olla kaventamassa naisten ja tyttöjen oikeuksia vaan edistämässä niitä.

– Olemme tilanteessa, jossa Suomi ja Ruotsi ovat ainoita läntisen Euroopan maita, joissa ei ole omantunnon vapautta kieltäytyä tekemästä raskauden keskeytyksiä. Norjassa tuli hiljattain jopa päätös, että lääkärillä on oikeus kieltäytyä omantunnon syistä kierukankin asettamisesta puhumattakaan abortista.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/e2d459ca-631e-46f6-bb79-54adbdfea794_pi.shtml
 
vierailija
”Eduskuntakeskustelu oli Räsäselle viimeinen niitti, joka innosti häntä kirjoittamaan aiheesta kirjan.”

Päivillä armon käsite on vielä hakusessa. Olisi mielenkiintoista nähdä päivä, kun joku abortin läpikäynyt tai hänen lähiomainen nostaisi syytteen henkisestä väkivallasta ja herjaamisesta.
 
vierailija
Tai ihan nuoret tytöt
Tärkeintä nettikeskusteluissa on, että oppii pohtimaan asioita.
Kun on oikea hätä ja avun tarve, pitää toimia ja hakeutua oikean avun piiriin.
Harva viitsii kuluttaa aikaansa netissä neuvomassa ihmisiä.
Minulla on nykyään paljon aikaa.
Olen aamun uutisten jälkeen ajantasolla maailman asioista.
Nyt alan keittää aamupuuroa. Ysärillä oli tv-mainos, jossa sanottiin, että viisaus löytyy kaurapuuurosta. Mainoksen pappi kirjoitti sunnuntain saarnaa ja vaimo hämmensi puuroa.
 
vierailija
Tärkeintä nettikeskusteluissa on, että oppii pohtimaan asioita.
Kun on oikea hätä ja avun tarve, pitää toimia ja hakeutua oikean avun piiriin.
Harva viitsii kuluttaa aikaansa netissä neuvomassa ihmisiä.
Minulla on nykyään paljon aikaa.
Olen aamun uutisten jälkeen ajantasalla maailman asioista.
Nyt alan keittää aamupuuroa. Ysärillä oli tv-mainos, jossa sanottiin, että viisaus löytyy kaurapuuurosta. Mainoksen pappi kirjoitti sunnuntain saarnaa ja vaimo hämmensi puuroa.
ajantasalla (ettei joku taas vahvista mustalla virheitäni)
 
vierailija
Ilta-Sanomien haastattelussa (IS 5.11.) Räsänen sanoi ajattelevansa, että ”jos tyttärelleni tapahtuisi sellaista (raiskaus), suosittelisin vahvasti, että hän synnyttäisi lapsen ja antaisi adoptoitavaksi, jos ei itse pystyisi hoitamaan lasta.”
Hyi h.. minkälainen äiti!

Päivi voisi jutella asiasta vaikka tämän äidin kanssa:

"Nainen kertoi, miten venäläissotilaat olivat joukkoraiskanneet hänet ja hänen 17-vuotiaan tyttärensä. Äiti ja tytär pakotettiin myös katsomaan toisiinsa kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa."

 
vierailija
Onkos palstan väki yhtenä rintamana myös aborttia vastaan kun tuntuu olevan Trumpin kannattajia suurin osa?

Sinällään huvittaa, että Trumpihan ei piittaa abortista paskaakaan, mutta on sitä mieltä joka kannattaa.

Pro God
Pro Life
Pro Guns

pro god pro gun pro life shirt – Google-haku
No niinpä. Sillä abortin vastustamisellahan hän halusi vain lisää ääniä kiihkouskovaisilta. Hän ei ole mitenkään uskovainen, muistan tämän lukeneeni, taisi olla sisar, joka tämän totesi.
 

Yhteistyössä