Jänskättääkö venäläisten Voitonpäivä huomenna?

vierailija
"Suomen valtio on ottanut velkaa 1800-luvulta asti
Lainanotollaan Suomi on rahoittanut infrastruktuuri-investointeja, tukenut Suomen Pankin valuuttavarantoa ja tuonut liikkumavaraa finanssipolitiikkaan. Suomen velkaantumiseen ovat vaikuttaneet myös sodat ja talouskriisit sekä esimerkiksi väestökehitys.
Alla olevasta, vuodesta 1980 alkavasta aikasarjasta erottuvat 1990-luvun lama, finanssikriisin alku (2009) sekä koronakriisi (2020–21) sellaisina hetkinä, jolloin Suomen valtionvelka on kasvanut nopeasti."


 
vierailija
"1980-luvulle tultaessa julkisten menojen kasvuvauhti vain kiihtyi ja saavutti 45 prosentin BKT-rajan vuosikymmenen puolivälissä."

 
Olin kuuntelmassa J. Karjalaista Kaivopuistossa kultani kanssa.
Kolmenkympin kriisi ei ollut vielä näköpiirissä. Laske siitä biologinen ikäni.
Kiva kövellä ruokakaupoissa ja kuunneella samalla ämyristä Ankkurin nappia.
Taannoin luin jostain sanoituksen merkityksen. liekö laulu Päivi Räsäsen mustalla listalla.
Tämä sanoitukseen merkitys alkoi kiinnostamaan, mutta kerrotko lisää, en löytänyt muuta kuin tämän tekstin netistä

Perustiedot
Sävellys: Jukka Karjalainen
Sanat: Jukka Karjalainen
Sovitus ensilevytyksessä:
Kustantaja: Warner/Chappell Music Finland
Ensilevytys: J. Karjalainen & Mustat Lasit, single, albumi Kun yö saapuu Helsinkiin 1982 (Kompass).

Tarina
Jukka Karjalainen: ”Me istuttiin kahvilassa, ja minulla oli päällä sellainen paksu villapusero, jossa oli napit, ja ne napit oli ankkurinapit. Yksi tyyppi vain sanoi, että ’ai, sulla on paidassa tollaset ankkurinapit’. En koskaan ollut tullut ajatelleeksi, että ’ankkurinappi’! Se kuulosti niin hyvältä, että siitähän voisi tehdä biisin.

Menin himaan, otin kitaran, ja mieleen tuli se romaanijuttu ’oli synkkä ja myrskyinen yö’. Ajattelin aloittaa biisin samalla tavalla: Meri on musta, aallot rantaan lyö. Sitä mukaa minä sävelsin sitä - kun kohdattiin oli pimeää, kun erottiin oli pimeämpää - ankkurinappi vain muistoksi jäi. Ajattelin, että ’täähän kuulostaa hyvältä’. Se oli tango vielä silloin. Ehkä mielessäni parodioin suomalaista musiikkia. Sitten kirjoitin neljä muuta säkeistöä aivan samalta fiilispohjalta. 
 Kun mentiin studioon työstämään sitä, se tangohomma ei oikein tuntunut toimivan meidän bändillä. Tuottaja [Renne] Angelvuo ehdotti, että me tehtäisiin se suoralla [beat]kompilla.

No joo, sitten se alkoi toimia, ja se levytettiin aika rivakkaa tahtia. Mutta heti kun se äänitys oli tehty, ja se laitettiin soimaan, sitä tunsi että ’hemmetti, tässä on joku ihme juttu, tässä hommassa on jotain’. Ja jälkeenpäin kun katson sitä biisiä, niin se vaikuttaa minusta ihan joltain kansanlaululta. Vaikka se on naiivi, ja jollain lapsellisella tavalla kirjoitettu, se on jotain sellaista perusjuttua, josta minä olen aina pitänyt”.
 
vierailija
”Tämä sanoitukseen merkitys alkoi kiinnostamaan, mutta kerrotko lisää, en löytänyt muuta kuin tämän tekstin netistä.”

Hyvin löytyy sanat eli lyrics googlesta Ja youtubesta luultavasti biisi.
Kun laulua soitetaan, olen taas muistoissani Kaivopuiston kallioilla. Miesystäväni ja tuleva lasteni isä polttaa vieressäni piippua. Hän oli armeijassa merivoimissa ja sitten muutimme yhteen. Minulle ankkurin napista tulee mieleen hänen sotilaspuku.
Ihan vähän aikaa sitten luin jostain, että laulussa onkin kyseessä homosuhde.
Liekö J. Karjalainen asiasta samaa mieltä. Tykkään myös Doris-biisistä. Minulla oli aikoinaan vähän samanlainen luonne. Senpä takia en osta koskaan Doris-keksejä.
En enää kuuntele suomenkielistä radiota ja kotimaista musiikkia.
Tosin Vegalla joskus soi suomenkielistä musiikkia.
Olen yrittänyt päästä musiikista eroon huonolla menestyksellä. Rankka ala kuka sille tielle lähtee. taidanpa laittaa soimaan Ankkurin napin youtubessa.
 
vierailija
Yritä sitten keskustella näiden tyhjäpäiden kanssa.
Kannattaa hakeutua arvoiseensa seuraan,
Ulkona liehuu Suomen lippu Euroopan päivän kunniaksi. Minuä tituleerattiin aikoinaan Euroopan omistajaksi. Silloin ei ollut Suomen liittymisestä EU:hun tietoakaan.
Hyvä kun liityttiin. Sain lisää maata haltuuni. Nyt luultavasti tipahdit tuoliltasi ja parahdit itkuun.
 
vierailija
80-luvulla Suomi oli velaton, kaikilla halukkailla oli töitä, ei ma muja elätettävinä, kauppa kävi itään ja länteen, meidän verorahoja ei lähetetty Välimeren veronkiertäjille, hyvinvointivaltiomme eli kukoistuskauttansa. Tuon perusteella suostun koska tahansa Neuvostoliiton talutusnuoraan.
EI ollut velaton ja tuolloin alkoi mm. tekstiiliteollisuuden työpaikkoja valua muualle runsain määrin.
 
vierailija
Mietin että se telkkarissa ja Iltiksissä haastateltu Pekka Toveri sanoi, että Venäjä on käyttänyt jo 70 % pitkän kantaman ohjuksistaan.
Ei kai se niitä loppuja enää Suomeen haaskais? Vai kui?
 
vierailija
Mietin että se telkkarissa ja Iltiksissä haastateltu Pekka Toveri sanoi, että Venäjä on käyttänyt jo 70 % pitkän kantaman ohjuksistaan.
Ei kai se niitä loppuja enää Suomeen haaskais? Vai kui?
Mä haluan myös uskoa näin. Sota ei ole edennyt Ukrainassa niin kuin Venäjä halusi, ehkä se ei kehtaa nolata itseään enää enempää ja vastassa voi sit olla Nato, jos tänne päin rupeaa uhittelemaan. Toivotaan näin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä