Veriteitse tarttuvat taudit HELP

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten helposti ne veritse tarttuvat taudit tarttuu? Olen huolesta sekaisin. Minä olin juhlimassa eräs viikonloppu ja jatkoille mentiin ennestään tuntemattomaan paikkaan, siellä istuin kylläkin paikallani vain mutta kun sieltä lähettiin huomasin että sormessani, rystysen päällä oli ihan pieni vekki mistä tuli tippa verta. JOS olisin tolskannut käden esimerkiksi huumeneulaan (semmoisia en siellä kyllä minä edes nähnyt) niin olisiko nyt voinut sitten tarttua jotain?

Olet ilmeisesti vähän yliherkkä? Ei se mitään haittaa, mutta on ominaisuus joko on syytä tiedostaa ja tunnistaa. Vastaus kysymykseesi on, että todennäköisyys saada tartunta jostain satunnaisesta pienestä haavasta on mitättömän pieni. Ja vaikka tietäisit varmaksi, että tuo haava on tullut piikistä, jota on käyttänyt hepatiittia kantava narkkari, todennäköisyys tartuntaan olisi siltikin pieni. Vasta sitten kun jaatte sen neulan eli piikität suoneen samalla neulalla kuin se toinen, alkaa tartuntariski kasvaa huomattavaksi. Mutta tuo jälkihän ei edes ole neulasta, niin eipä asialla ole senkään takia merkitystä.

Miten helposti ne veritse tarttuvat taudit tarttuu? Olen huolesta sekaisin. Minä olin juhlimassa eräs viikonloppu ja jatkoille mentiin ennestään tuntemattomaan paikkaan, siellä istuin kylläkin paikallani vain mutta kun sieltä lähettiin huomasin että sormessani, rystysen päällä oli ihan pieni vekki mistä tuli tippa verta. JOS olisin tolskannut käden esimerkiksi huumeneulaan (semmoisia en siellä kyllä minä edes nähnyt) niin olisiko nyt voinut sitten tarttua jotain?
Sinuna en olisi huolissani. On hyvin epätodennäköistä, n. -5%, että huumeneula ryömisi viereesi sohvalle, ja nipistäisi sinua rystysestä.
Ennestään tuntemattomissa paikoissa voi toki olla huumeneuloja, mutta tämäkään todennäköisyys ei ylitä lottovoiton mahdollisuutta. Eri asia on se, olisiko huumeneulaa käyttänyt henkilö, jolla on veritauti. Mutta kuten todettua, neulojen ilmaantuminen paikalle ilman, että kukaan sitä siihen toisi, on lähestulkoon mahdotonta.
Esimerkiksi suojaamattomassa yhdynnässä yhden kerran hivin tartuntamahdollisuus on siinä prosentin luokkaa. Ehkä kysymys kuuluukin, kuinka monta kertaa uskot, että neula sinua pisti.

Yhteistyössä