Mies: oletko kokenut taloudellista väkivaltaa parisuhteessa? Riippuvuudet ja taloudellinen väkivalta parisuhteessa - kirjoituspyyntö

Hei,
olen sosiaalityön pääaineopiskelija, ja tutkin aihetta erilaiset riippuvuudet parisuhteissa ilmenevän taloudellisen väkivallan taustalla. Olen tehnyt aiheesta kirjoituspyynnön, johon toivon vastauksia 1.5 mennessä, kirjoituspyyntö löytyy osoitteesta https://taloudellinenvakivalta.fi/ajankohtaista/taloudellista_vakivaltaa_ja_riippuvuuksia/

ja sen sisältö on seuraavanlainen:

Kirjoituspyyntö parisuhteissa kohdattua taloudellista väkivaltaa ja riippuvuuksia käsittelevään tutkimukseen

Olen sosiaalityön opiskelija ja teen Lapin yliopistossa pro gradu -tutkielmaa riippuvuuksista parisuhteissa ilmenevän taloudellisen väkivallan taustalla. Tutkielman ohjaajana toimii yliopistonlehtori Pia Skaffari.

Aihe on tärkeä, koska taloudellinen väkivalta on vähän tutkittu kohde, jonka yhteyttä erilaisiin riippuvuuksiin ei ole vielä Suomessa tutkittu. On tärkeää saada lisää tietoa siitä, millaista tukea taloudellisen väkivallan kokijat ja/tai tekijät tarvitsevat. Tutkielman kautta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää käytännön työssä taloudellista väkivaltaa kohdanneiden tai tehneiden parissa.

Tutkimukseen voivat osallistua henkilöt, jotka ovat kokeneet parisuhteessaan taloudellista väkivaltaa, ja jotka kokevat, että riippuvuudella/riippuvuuksilla on jokin yhteys tilanteeseen. Voit olla väkivallan kokija tai tekijä.

Tutkimukseen osallistuminen:
Kirjoita vapaamuotoinen tarina kokemuksistasi. Sinulla on vapaus päättää, mitä ja miten kerrot asiasta. Alla on suuntaa antavia kysymyksiä, joista voi olla sinulle apua kirjoittaessasi kokemuksistasi:

1. Millaisia kokemuksia sinulla on parisuhteessa ilmenneestä taloudellisesta väkivallasta? Oletko ollut kokijana vai tekijänä?

2. Koetko, että riippuvuuksilla on jokin yhteys parisuhteessasi tapahtuvaan tai tapahtuneeseen taloudelliseen väkivaltaan (voit tarkentaa, millaisesta riippuvuudesta/ riippuvuuksista oli kyse)? Miten yhteys on ilmennyt?

3. Mitä parisuhteessa on tapahtunut?

4. Oletko saanut tilanteeseesi tukea palvelujärjestelmästä? Millaista tukea olet saanut? Minkälaista tukea olisit tarvinnut, jos koet ettet ole saanut tarvitsemaasi tukea?

Taustatietoina pyydämme seuraavia: ikä, sukupuoli, oletko väkivallan kokija vai tekijä, ja miten pitkästä parisuhteesta on kyse.

Kirjoituksen voit lähettää sähköpostitse Viola – väkivallasta vapaaksi ry:n hankesuunnittelijalle, joka toimittaa aineiston tutkimuksen tekijälle ilman vastaajan yhteystietoja tai tunnistetietoja, osoitteeseen: hanna.nylen@violary.fi. Lähetäthän kirjoituksen 1.3- 1.5.2022 välisenä aikana.

Kaikki saatu aineisto käsitellään ehdottoman anonyymisti ja luottamuksella, ja tutkielman tekemisessä noudatetaan tutkimuseettisiä periaatteita (TENK). Tutkielma toteutetaan yhteistyössä Taloudellinen väkivalta tutuksi – hankkeen kanssa, jota toteuttavat Viola – väkivallasta vapaaksi ry sekä Vaasan ensi- ja turvakoti ry.

Toivon kirjoituspyynnölle hyvää vastaanottoa,
Elina Seitz, Lapin yliopisto

Huomaathan, että toivon kirjoituksia sähköpostilla hankkeen työntekijän sähköpostiin, eli ei vastauksina tähän ketjuun. Aiheesta toki voi muuten keskustella, koska se on tärkeä, mutta kirjoituspyynnön vastaukset tekstissä pyydetyllä tavalla Taloudellinen väkivalta - tutuksi hankkeen työntekijälle Hannalle :)

Iso kiitos, jos voit olla apuna tässä tutkimuksen teossa ja tiedon tuottamisessa. :)

Viimeksi muokattu:
Miten helppoa tai vaikeaa on tunnistaa taloudellista väkivaltaa, parisuhteessa tai muissa lähisuhteissa? Koen että sitä ei välttämätä osata tunnistaa, nimetä, tai kysyä asiasta. Taloudellinen väkivalta on kuitenkin valitettavan yleinen väkivallan muoto, jolla voi olla erittäin kielteisiä seurauksia kohteilleen, kuten köyhyyttä ja henkistä pahoinvointia. Taloudellinen väkivalta voi ilmetä esimerkiksi varastamisena, rahan käytön valvontaja, opiskelun tai työnteon rajoittamisena. Se voi olla eron jälkeistä taloudellista kiusantekoa, elatusmaksujen ja ositusten kanssa pelaamista, rahaan liittyvää vallankäyttöä ja toisen osapuolen itsemääräämisoikeuden loukkaamista. Se voi olla sitä, että perheen sisällä rahatilanne ja mahdollisuus käyttää rahaa on puolisoiden välillä ihan erilainen, ja toisen rahat saattavat mennä esimerkiksi päihteisiin tai pelaamiseen, niin että toinen puoliso joutuu yksin huolehtimaan arjesta, ruoasta ja laskuista. Taloudellinen väkivalta voi ilmetä niin, että puoliso pimittää toiselta esimerkiksi sen, että ei olekaan hoitanut vuokraa ja laskuja, ja postilaatikkoon ilmestyy ilmoitus häädöstä, uhka sähkön tai veden katkaisemisesta.

Taloudellista väkivaltaa voi olla se, että puoliso yrittää pitää toisen kotona, ja estää kaikin keinoin työntekoa, töihin menemistä tai opiskelua. Se voi olla vallankäyttöä ja alistamista, mitätöintiä ja toisen valinnan mahdollisuuksien kaventamista. Taloudellinen väkivalta voi ajaa talouden sietämättömiin ja kestämättömiin vaikeuksiin, ja vaikuttaa niin henkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin. Se voi ajaa tilanteeseen, että ei ole varaa hoitaa terveyttä, hankkia lääkkeitä tai tehdä tarvittavia hankintoja. Se voi johtaa velkaantumiseen, joka ei johdu itsestä. Riippuvaisten puolisoja neuvon pitämään huolta itsestään, hankkimaan apua itselle, ja suojaamaan omaa taloutta.

Taloudelliseen väkivaltaan- ja muuhunkin väkivaltaan sekä riippuvuuksiin- on saatavissa apua. Esimerkiksi taloudellinenvakivalta.fi sivulta löytyy infoa aiheesta. Samoin ensi- ja turvakodit voivat tukea, samaten sosiaalitoimi, talous-ja velkaneuvonta, Takuusäätiön sivuilta löytyy toimintaohjeita ja niin edelleen. Tärkeintä on tunnistaa ja ottaa asia puheeksi, ja hakeutua avun piiriin. Googlaamalla aihetta löytyy useita hyviä sivustoja ja kolmannen sektorin toimijoita, joiden kautta voi saada apua, neuvoja ja yhteyksiä vertaisiin.

Suomenkielinen kirjallisuuskatsaus "Taloudellinen väkivalta parisuhteessa" (Anniina Kaittila ja Leo Nyqvist) vuodelta 2014 valottaa hyvin tätä aihetta. Kannattaa etsiä lisää tietoa, jos aihe koskettaa, ja on tarve muuttaa tilannetta ! :)

Mitä riippuvuudet puolestaan voivat olla? Ei vain päihderiippuvuuksia, jotka voisivat yleisimmin tulla mieleen, vaan myös peliriiippuvuuksia, ostoriippuvuutta, vaikka seksiriippuvuuttakin, etenkin jos siihen kuluu rahaa. Olennaista on, miten erilaiset riippuvuudet vaikuttavat arkeen, talouteen, parisuhteeseen, perhe-elämään. Pitääkö ihmisen valehdella, varastaa, viedä luvatta toisen tililtä rahaa, aiheuttaa toiselle osapuolelle taloudellisia vaikeuksia, ylläpitääkseen riippuvuuttaan? Millaisia kokemuksia lukijoilla on, millaisiin tilanteisiin parisuhteessa voi joutua, jos toisella osapuolella on jokin riippuvuus, joka ei ole hallinnassa? Onko sitä helppoa vai vaikea tunnistaa, miten pitkään riippuvuutta voi piilotella... Joissain tapauksissa hyvinkin pitkään, eikä asia välttämättä nouse esille juuri missään. Siitä ei välttämättä kysytä työterveydessä, lääkärin vastaanotoilla tai muuallakaan. Riippuvuuksia voi peitellä ja salailla valitettavan pitkäänkin, ja häpeä on aika tehokas vaientaja. Näistä asioista on syytä puhua enemmän, jotta niihin pääsisi tarttumaan, ja ohjaamaan riippuvaista avun ja tuen piiriin.

Jos olet kokenut parisuhteessasi taloudellista väkivaltaa, ja ajattelet että tämän taustalla on jokin riippuvuus, osallistu kirjoituspyyntööni, jokainen kertomus on tärkeä!

Kaikjea *askaa sitä opiskellaan.
Eli sosiaalityötä? Eri mieltä saa ihan vapaasti olla, mutta ajattelen että sosiaalityössä on tärkeää tunnistaa parisuhteissa mahdollisesti esiintyvää väkivaltaa, ja taloudellista väkivaltaa myös. Jos riippuvuuksilla on yhteyttä asiaan, hoitoon ohjaus on tärkeää. Perheiden hyvinvointi kuitenkin aika olennainen osa tätäkin työtä, jota varten näitäkin opintoja suoritetaan :)

Veikkaan että tässä nyt haetaan "sjw vih. vas. fem" tyyliin kokemuksia jotka tutkija hyväksyy....
Hei, tuo veikkaus osuu nyt tyhjään arpaan, tällaisesta ei ole kyse. Tavoitteena on saada kirjoituksia sekä naisilta että miehiltä, miehiltä erityisesti siksi, että miehiin kohdistuvasta taloudellisesta väkivallasta ja ylipäätään väkivallasta on erittäin vähän tutkimusta ja tietoa, ainakaan sellaista ei ole tullut juuri vastaan aiempaa tutkimusta etsiessäni. Yhtä lailla nainen voi pelata, käyttää päihteitä, ja puolison rahoja riippuvuuden rahoittamiseen. Tästä todennäköisesti puhutaan vielä vähemmän, kuin naisiin kohdistuvasta taloudellisesta väkivallasta. Tai väkivallasta samaa sukupuolta olevien parisuhteissa...? Kirjoituksia ei valikoida, vaan kaikki tulevat sisältymään tutkielmaan. :)

Lisäsin otsikkoon vielä erityisesti miehet, koska miehiltä ei ole vielä kirjoituksia tullut. Tämä miesten näkökulma olisi kuitenkin todella tärkeä ja tarpeellinen, toivottavasti joku taloudellista väkivaltaa kokenut mies vielä huomaa tämän pyynnön, ja ehtii vastailla vaikka nyt vappu kohta koittaakin.. :) Sunnuntainakin ehtii hyvin vielä kirjoitella.

Nojoo mulla silmä joka erottaa huonot mä ihastun vaan hyviin. Onko sulla ollut huonoi kumpoaneita? Tai no joo onhan ne ollut kun kerran ollaan erottu
Jäin tuota täysipäisyyttä vielä pohtimaan, mitä sillä sitten tarkoitetaankaan.. Että tässä elämän mittaisen matkan varrella voi itse kullekin tapahtua asioita, jotka voivat vaikuttaa esimerkiksi siihen, että aiemmin esimerkiksi pelaamisen aisoissa ja tasapainossa pitäneelle ihmiselle kehittyy peliriippuvuus, tai aiemmin maltillisesti päihteitä käyttänyt alkaa käyttää päihteitä runsaammin, syystä tai toisesta, ja tämä voi pitkittyessään ja vaikeutuessaan johtaa taloudellisiin vaikeuksiin, taloudelliseen epätasapainoon suhteessa, toisen taloudelliseen tai muuhun hyväksikäyttämiseen, mikä voi tapahtua arjessa vaivihkaa ja suht huomaamatta.
Kunnes jonain päivänä korttitalo romahtaa, rahat loppuvat, luottotiedot voivat mennä, maksamattomien vuokrien vuoksi tulla häätöuhka, ja vaikka ja mitä. Eli kaikkea ei ne silmätkään nää, taikka osaa ennustaa, kun aika arvaamattomia ja ennakoimattomia käänteitä voi tulla vastaan matkalla. Ja hyvänä alkanut suhde päättyä ihan erilaisissa merkeissä... Itseäni aihepiiri kiinnostaa, eli taloudellinen väkivalta, päihteet ja riippuvuudet, vaikka näitä ei omissa parisuhteissa ole ilmennyt. Työn kautta tämä ilmiö tulee useinkin esille, mutta tosiaan ihan liian vähän on tutkimusta ja tietoa miesten kokemuksista. Se voi olla, että esimerkiksi häpeä ja / tai tuen puute voi vaientaa aika tehokkaasti... Miehille kun ei oikein sallita ns. heikkouksia? Vai sallitaanko: miten avoimesti voi puhua, jos parisuhteessa toinen puoliso jollain tapaa nujertaa toista? Voiko mies kertoa, että häntä kohdellaan huonosti, että nainen käyttää häntä jollain tapaa hyväksi (ei hyvässä mielessä ;))?

9MM
Jäin tuota täysipäisyyttä vielä pohtimaan, mitä sillä sitten tarkoitetaankaan.. Että tässä elämän mittaisen matkan varrella voi itse kullekin tapahtua asioita, jotka voivat vaikuttaa esimerkiksi siihen, että aiemmin esimerkiksi pelaamisen aisoissa ja tasapainossa pitäneelle ihmiselle kehittyy peliriippuvuus, tai aiemmin maltillisesti päihteitä käyttänyt alkaa käyttää päihteitä runsaammin, syystä tai toisesta, ja tämä voi pitkittyessään ja vaikeutuessaan johtaa taloudellisiin vaikeuksiin, taloudelliseen epätasapainoon suhteessa, toisen taloudelliseen tai muuhun hyväksikäyttämiseen, mikä voi tapahtua arjessa vaivihkaa ja suht huomaamatta.
Kunnes jonain päivänä korttitalo romahtaa, rahat loppuvat, luottotiedot voivat mennä, maksamattomien vuokrien vuoksi tulla häätöuhka, ja vaikka ja mitä. Eli kaikkea ei ne silmätkään nää, taikka osaa ennustaa, kun aika arvaamattomia ja ennakoimattomia käänteitä voi tulla vastaan matkalla. Ja hyvänä alkanut suhde päättyä ihan erilaisissa merkeissä... Itseäni aihepiiri kiinnostaa, eli taloudellinen väkivalta, päihteet ja riippuvuudet, vaikka näitä ei omissa parisuhteissa ole ilmennyt. Työn kautta tämä ilmiö tulee useinkin esille, mutta tosiaan ihan liian vähän on tutkimusta ja tietoa miesten kokemuksista. Se voi olla, että esimerkiksi häpeä ja / tai tuen puute voi vaientaa aika tehokkaasti... Miehille kun ei oikein sallita ns. heikkouksia? Vai sallitaanko: miten avoimesti voi puhua, jos parisuhteessa toinen puoliso jollain tapaa nujertaa toista? Voiko mies kertoa, että häntä kohdellaan huonosti, että nainen käyttää häntä jollain tapaa hyväksi (ei hyvässä mielessä )?
Nojoo toi on ehkä totta et naiset koittaa henkisesti alistaa enemmän kuin miehet. Ku naisilla kontrollin tarve on suurempi siinä missä mies heittäytyy enempi seikkailuihin. Nojoo nytkun mainitsit ni olihan mullakin yksi. Siis se ei sietänyt erimielisyyttä vaan pitisitä riidan haastona ja huusi mulle. Et mitä mä hermoilen. Mut se ei nähnyt että se itte huutaa ni kyl munkin ääni kovenee. Mut mä en yleensä oo se joka eka menettää hermonsa vaik mua siitä syytetään. Ja sit jos kysyy jotain muka vaikeaa niin siitä otetaan pultit ennemmin kuin vastataan ja jutellaan normaalisti. Tää ehkä on naisten ongelma enempi tai näin kokenut. Tai sit kerran yks toinen mies kehui naisystävän reisiä ja mä sanoin sille et ei ok ni nainen et mitä mä hermoon. Mut joo mä jätin sen ja elämä helpottui tosi paljon. Enään en alkaisi parisuhteeseen joka ei tuo mun parhaita puolia esiin. Yksinkin pärjää

Nojoo toi on ehkä totta et naiset koittaa henkisesti alistaa enemmän kuin miehet. Ku naisilla kontrollin tarve on suurempi siinä missä mies heittäytyy enempi seikkailuihin. Nojoo nytkun mainitsit ni olihan mullakin yksi. Siis se ei sietänyt erimielisyyttä vaan pitisitä riidan haastona ja huusi mulle. Et mitä mä hermoilen. Mut se ei nähnyt että se itte huutaa ni kyl munkin ääni kovenee. Mut mä en yleensä oo se joka eka menettää hermonsa vaik mua siitä syytetään. Ja sit jos kysyy jotain muka vaikeaa niin siitä otetaan pultit ennemmin kuin vastataan ja jutellaan normaalisti. Tää ehkä on naisten ongelma enempi tai näin kokenut. Tai sit kerran yks toinen mies kehui naisystävän reisiä ja mä sanoin sille et ei ok ni nainen et mitä mä hermoon. Mut joo mä jätin sen ja elämä helpottui tosi paljon. Enään en alkaisi parisuhteeseen joka ei tuo mun parhaita puolia esiin. Yksinkin pärjää
Näinpä, erilaisia tulkintoja ja virhetulkintoja voi herkästi tulla, ihmissuhteet ei ole ihan helppoja. Se on tärkeää että saa suhteeseen tuotua ne parhaat puolet, mutta siinä on kuitenkin mukana se koko ihminen, kaikkine puolineen... Tärkeää olisi saada olla ihan kokonainen? Jokaisessa jotain kehittämistä ja parantamisen varaa varmaan on, mutta tärkeintä jos pystyy pääsääntöisesti elämään sellaista arkea, missä ei koko ajan joku asia ota päähän tai ärsytä, niin sekin on jo aika hyvin... :D Tosi paljon vaikuttaa se, millaiset kokemukset esimerkiksi tuosta keskustelusta, riitelystä tai äänen käyttämisestä on jo lapsuudesta / kotoa, jos on ihan eri linjoilla, niin siinä voi helposti tulla mielensä pahoittamista puolin tai toisin...

Yhteistyössä