Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Pääsiäissunnuntai! Oon jo wanha qurppa, ja muistelen että vain 1 pääsiäissunnuntaina on ollu pilvinen sää.
Nyt tulee mieleen oma lapsuus, kun Äiti sanoi että pääsiäissunnuntaiaamuna aurinko tanssii.

Kohta piilotan muksujen pääsiäisyllätykset.
Meillä oli, silloinjoskus, oli pääsiäisperinteenä antaa vanhemmille "vapaapäivä" lähtemällä porukalla metsäretkelle. Jokainen pakkasi vaan tokkosen mämmiä ja jotain muuta, mitä nyt kukin päivän mittaan luuli tarvitsevansa, reppuun ja sitten mentiin. Vanhemmat sai jäädä kotiiin huilaamaan meidän jatkuvasta mekastuksesta ja tappelusta.
Melkein aina se meidän kohdekin oli sama, melko korkea kallioalue, joka löytyy kartasta Kivimäen nimellä.
Siellä sitten, yleensä ihan ensimmäiseksi, tehtiin tulet. Juuri noilta ajoilta on peräisin minun nykyinenkin taipumukseni löytää tervaskanto lähes mistä vain.
Lumien alta paljastuvilta kallioilta löytyi aina kaikenlaista kiinnostavaa. Lisäksi sieltä korkealta oli mahtavat näköalat.
Kaikenlaista pikkupuuhastelua tuli kokeilluksi, joku yritti epätoivoisesti veistää pilliä, vaikka hyvin tiesikin, ettei mistään puusta siihen aikaan vielä kuori lähde. Joku keräsi varpuja ja sitoi visplän tai patasudin ja mitä nyt kellekin sattui mieleen tulemaan.
Yhtenä vuonna muistan isonsiskon löytäneen jonkun lahon koivupökkelön. Se oli tosiaan niin laho, ettei siinä ollut enää muuta kovaa kuin päällä oleva tuohi. Hän katkasi siitä pätkän, ravisteli lahot pois sisältä ja ompeli, muistaakseni suopursun varvulla, siihen pohjan. Vuosikaudet etteenpäinkin hän säilytti tässä purkissaan kudinpuikkojaan ja virkkuukoukkujaan.
Meiltä muilta ei tainnut jäädä näiltä reissuilta mitään muuta säilytettävää kuin muistot.
 
vierailija
Just oli Iltiksessä että miten Mignonin kuori irtoaa helposti: pistää sen lappeelleen pöydälle, rullaa eestakaisin kädellä 5 kertaa ja se kuori irtoaa kahtia.

Arvaa muistinko viime yönä suklaantuskissani. Miljoona murua vaan lenteli.
Ei toiminut. tein niin ja pari isompaa palaa lohkesikin, mutta sitä pientä munankuorisilppua sai sitten pyyhkiä talouspaperilla irti suklaasta. 😕
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Olipa kerran pikkuinen noita-akka,
jolla oli pikkuinen noitavakka.
Vakassa sillä oli noitapilli,
ja pillissä noitasävel villi.
Kun noita puhalsi pilliin kerran,
satoi karamelleja tonnin verran.
Kun noita puhalsi kertaa kaksi,
kasvoi kissa taloa suuremmaksi.
Kun noita kolmasti soitti,
niin uni kaikki voitti.
Noita pani pillinsä vakkaan,
sillä uni tarttui myös noita-akkaan.
***
 
vierailija
Viime yönä eteisessä tuli noita-akka vastaan.
Ulkomuoto kammottava oli hällä suorastaan:
Tihrusilmät, takkutukka, naamakin kuin nauris.
Pattipolvi, villasukka -No, eipä ollut kaunis!
Silmilleni kädet nostin ja sen teki myös noita ruma.
Silloin sen mä tajusin, peilistä mua katsoi vain aika tuttu kuva…
***
 
9MM
Voi hitto mä oon ollut voitolla pitkin viikkoa ja nyt kolmas päivä menossa. Hitto hävisin k8lmen tonnin potin niin et mulla oli ässä pari vastaan kymppi pari. Ja hitto riveril 10. Kyl syletti. Mut nyt stadis dokaamas
 

Yhteistyössä