Hoivakoti lopetti turhat lääkkeet – tulos: Vanhukset nousivat sängyistään, lähtivät liikkeelle ja alkoivat syödä itse.

vierailija
Ihanko luulet oikeesti noin?
Tässä tietoa :" Suolistosyövän seulonta käynnistyy Suomessa vuonna 2022, jolloin seulontaan kutsutaan koko maassa kaikki 60–68-vuotiaat miehet ja naiset. Seulonta laajenee vähitellen niin, että lopulta seulontaan kutsutaan 56–74-vuotiaat miehet ja naiset kahden vuoden välein, koska suolistosyöpä on yleisin tässä ikäryhmässä."
 
vierailija
Tiedän kanssa tapauksen, jossa omaiset ihmettelivät kun mummo oli ihan sumussa koko ajan. Kun vaihtoi toiseen vanhainkotiin, lääkelista käytiin läpi ja siivottiin. Mummon olo parani ja mieli kirkastui. Kävi ilmi, että kukaan ei ollut siihen mennessä vaivautunut tarkastamaan lääkekoktailia erikseen. Lääkkeet määrännyt lääkäri (aina eri) oli vain tsekannut ettei mitään suoranaista terveysriskiä ole muiden lääkkeiden kanssa, mutta sen arvioiminen tuleeko niistä kaikista esim. huumaavia annostuksia oli ilmeisesti jäänyt väliin. Tuon tapauksen kuultuani olen päättänyt omien omaisten kohdalla pyytää aina silloin tällöin jonkun katsomaan kokonaisuutta.
☕💌
 
vierailija
"Hoivakoti lopetti turhat lääkkeet – tulos: Vanhukset nousivat sängyistään, lähtivät liikkeelle ja alkoivat syödä itse."
Tämän jälkeen osa vanhuksista palasi takaisin työelämään.
 
vierailija
Tiedän kanssa tapauksen, jossa omaiset ihmettelivät kun mummo oli ihan sumussa koko ajan. Kun vaihtoi toiseen vanhainkotiin, lääkelista käytiin läpi ja siivottiin. Mummon olo parani ja mieli kirkastui. Kävi ilmi, että kukaan ei ollut siihen mennessä vaivautunut tarkastamaan lääkekoktailia erikseen. Lääkkeet määrännyt lääkäri (aina eri) oli vain tsekannut ettei mitään suoranaista terveysriskiä ole muiden lääkkeiden kanssa, mutta sen arvioiminen tuleeko niistä kaikista esim. huumaavia annostuksia oli ilmeisesti jäänyt väliin. Tuon tapauksen kuultuani olen päättänyt omien omaisten kohdalla pyytää aina silloin tällöin jonkun katsomaan kokonaisuutta.
Hyvä!
 
vierailija
Täytyy huomioida muutama seikka kun kyseessä on ikäihmiset. Liike hidastuu, lihaskunto heikkenee ja lihasmassa vähenee, tasapaino heikkenee kuten myös näkö, kuulo, tunto... aistit. Nämä vanhukset tarvitsevat huolenpitoa vaikka ei olisi mitään dementia tai muutakaan muistisairautta.
Nivelreumaa sairastava ei saa lääkepurkkeja auki, ei pysty puolittamaan tabletteja, ei saa nappeja auki tai kiinni. Sama tilanne voi olla Parkinsonin tautia tai polyneuropatiaa sairastavalla.
Vanhukset tarvitsevat hoito- ja huolenpidon palveluita vaikka söisivät mitä ja jättäisisivät kaikki lääkkeet pois. Elämä ja terveys ei ole ikuista.
 

Yhteistyössä