Epäsäännöllinen kierto ja ovulaation ajankohta

• Viestiketjun aloittaja Jkh1
  • Ensimmäinen viesti
Jkh1
Raskaus on haaveissa, mutta mun on vaikea saada selkoa ovulaationi ajankohdasta epäsäännöllisen kierron takia. Kierto on usein lyhyt (19-21 päivää), mutta olen huomannut esimerkiksi stressin vaikuttavan ajankohtaan paljon. Jos olen lähdössä reissuun ja toivon ettei menkat tule samaan aikaan, niin ne aivan varmasti tulevat, vaikka olisivat vasta loppuneet. Pelkään että tämä vaikuttaa myös raskaaksi tulemiseen, vaikka kuinka yritän olla stressaamatta. Helpommin ajateltu kuin tehty. Stressaamista ei helpota ovulaatio ajankohdan selvittäminen. En ole ikinä tunnistanut ovulaatiota vuodosta tai vihlonnasta alavatsassa ja olen nyt yrittänyt apteekin omilla ovulaatiotesteillä selvittää asiaa. Olen kuitenkin saanut testeistä vain haaleita viivoja, tai en viivoa ollenkaan ja nyt jännittääkin ovuloinko lainkaan. Olen jo varannut ajan gynekologille, mutta aikaan on vielä reilu pari viikkoa.

Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia tai vinkkejä ovulaation selvittämisestä ja epäsäännöllisestä kierrosta.

vierailija
Lyhyt kierto voi olla merkki ovuloimattomuudesta. Oletko testannut koko kierron ajan? Jos sinulla olisi normaali luteaalivaihe (14 vrk) ovuloisit kp 5. Toki luteaali voi olla vaikka 10 päivää,jolloin ovuloisit kp 9.

vierailija
Lyhyt kierto voi olla merkki ovuloimattomuudesta. Oletko testannut koko kierron ajan? Jos sinulla olisi normaali luteaalivaihe (14 vrk) ovuloisit kp 5. Toki luteaali voi olla vaikka 10 päivää,jolloin ovuloisit kp 9.
Tätä juuri pelkään paljon. En ole testannut vielä koko kiertoa, mutta tällä kierrolla testaan. Aloitin kp 4. ja nyt on menossa kp 10.

vierailija
Usein luullaan, että ovuloimaton kierto on pitkä,mutta voi olla myös lyhyt.

Oletko ovulaatiotestissä nähnyt jonkinlaista vahvistumista? Kannattaa kokeilla eri merkkejä, monet eivät saa läheskään kaikkiin testeihin kunnon plussaa.
Toki se plussakaan ei takaa että ovuloi.

vierailija
Usein luullaan, että ovuloimaton kierto on pitkä,mutta voi olla myös lyhyt.

Oletko ovulaatiotestissä nähnyt jonkinlaista vahvistumista? Kannattaa kokeilla eri merkkejä, monet eivät saa läheskään kaikkiin testeihin kunnon plussaa.
Toki se plussakaan ei takaa että ovuloi.
Niinhän se voi olla. Tätä tosiaan pelkäänkin ja tästä syystä olen menossa gynelle. Nyt on parina viime päivänä ollut voimakkaampi viiva, mutta ei vielä testi viivan kanssa yhtä voimakkaan värinne. Täytyykin koittaa seuraavalla kierrolla eri testiä, jos saisi erilaisia tuloksia.

vierailija
Niinhän se voi olla. Tätä tosiaan pelkäänkin ja tästä syystä olen menossa gynelle. Nyt on parina viime päivänä ollut voimakkaampi viiva, mutta ei vielä testi viivan kanssa yhtä voimakkaan värinne. Täytyykin koittaa seuraavalla kierrolla eri testiä, jos saisi erilaisia tuloksia.
Digi kannattaa ottaa siihen viereen, ei tarvitse arvuutella viivoja. Heti kun viivatesti lähtee tummumaan niin testaa digillä.

Mulla on päinvastainen tilanne, eli epäsäännöllinen, mutta pidempi kierto ja reagoin aika herkästi stressiin jne. myös niin, että jää kiertoja välistä. TIedostin tämän jo aika kauan sitten, joten mulla on ollut jo varmaan kuusi vuotta käytössä WomanLog-niminen sovellus. Merkkaan siihen kuukautiset ja lisäksi sinne voi merkitä erilaisia oireita (sieltä löytyy valmiina tosi kattava lista niitä). Mulla tuo auttoi tosi paljon siihen, että tunnistan nykyisin tosi hyvin oman kropan viestejä kierron kulusta ja tiedän, missä about mennään, vaikka kierron kesto vaihteleekin.

vierailija
Mulla on päinvastainen tilanne, eli epäsäännöllinen, mutta pidempi kierto ja reagoin aika herkästi stressiin jne. myös niin, että jää kiertoja välistä. TIedostin tämän jo aika kauan sitten, joten mulla on ollut jo varmaan kuusi vuotta käytössä WomanLog-niminen sovellus. Merkkaan siihen kuukautiset ja lisäksi sinne voi merkitä erilaisia oireita (sieltä löytyy valmiina tosi kattava lista niitä). Mulla tuo auttoi tosi paljon siihen, että tunnistan nykyisin tosi hyvin oman kropan viestejä kierron kulusta ja tiedän, missä about mennään, vaikka kierron kesto vaihteleekin.
Kiitos tosi paljon vinkistä! Tämä voisikin auttaa myös mun tilanteessa. Tulee stressattua tosi paljon, kun ei tiedä mitä omassa kropassa oikein tapahtuu joten tää kuulostaa just siltä mitä tarvitsen! Kiitos :)

• Tykkää
Reactions: mamarski

Yhteistyössä