Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
No nyt kyllä herää kysymys millaisia, jos minkäänlaisia, ystäviä sinulla on jos ei niiden kanssa ihan normaaleista asioista voi/pysty/sallita keskustelua. Ei politiikasta tms. tarvitse "vääntää", normaali-ihmiaet keskustelee, vaikka mielipiteet eroaisivatkin. Eikä joka keskustelussa tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin.

Ja ihan tiedoksesi, eipä nuo tuolit, tai ihmiset ympäriltä mihinkään vielä kadonneet, vaikka mm. 50v päivillä on puhuttu politiikkaa, koirankusettajista, eturauhasvaivoista (ei minun), parveke tupakoinnista ja mitä ja millä saa grillailla siellä parvekkeella.

Normaali-ihmiset keskustelee laaja-alaisesti monista aiheista, riitaa hakematta, ja ilman ivaamista, tuomitsemista ja vähättelyä. Asioille voi ja pitää pystyä nauraa, jopa niille nimille, ihan ilman ilkeiitä ajatuksia.

Summa summarum, mun elämässä ihmiset keskustelee ihan samoista asioista kuin netissäkin, ja ihan ilmaan nettikiusaamista. Osaamme nauraa itsellemme, tilanteille, myöntää ja hyväksyä sen ettemme ole täydellisiä tai aina edes oikeassa, ja se on ihan ok. Kukaan ei ole täydellinen, sen vuoksi ehkä kannattaa välttää sen ensimmäisen kiven heittämistä
Mä edelleen painotan sanaa "tilanne".

-Katos ku nuorena sitä ehti lojua kaupungilla ja toisen kämpillä ja sylkeä kattoon ja pohtia kaverin kanssa avaruuden syvintä olemusta ja että miks miehet haisee hielle usein ja miksmiksmiks.

Nykyisin mä ja ystäväni ovat perheellisiä ja töissä ja suht kiireisiä.
-parhaan ystävän kohdalla mä kuuntelin viimeks tuskailua miehensä takia. Mä kuuntelin ja tuin. Emmä siihen sotkenu Horoja enkä löröjä.
-Toisiksparhaan ystävän kanssa puhuttiin viimeks lastemme kouluasioista vaikka ja kuinka, koska ne oli ajankohtaisia.
Ei silloin vaihdeta puheenaihetta venäläisten miesten ulkonäköön.

JOS taas juhlissa on tilanne jossa vaikka 6-8-henkinen ryhmä puhuu politiikasta tai koronasta, siinä on äänessä 3-4 suulainta, ja loput myötäilee. Sä et saa juhlissa rehellistä mielipidettä aroista asioista, koska puolet porukasta pitää kulissia.
Viime syksynä oli ihmiset niin kiivaina koronakeskustelussa, että moni ei alkanut porukkakeskustelussa sanomaan omaa mielipidettään yhteisen rauhan vuoksi, mutta sanoi sen mulle kahdenkesken, hiljaa.

Some?
-aina avoinna
-somessa voi laittaa tarkkoja tietoja ja artikkeleita joistain asioista, jotka hukkuisi IRL-keskustelussa
-kukaan ei ihmettele jos puheenaihe siirtyy heti ens kättelyssä vaikka hiivatulehdukseen
-koska anonyymiys, kenenkään ei tartte käydä sitä IRL-diibadaabaa läpi, päästäkseen keskustelemaan oikeasti siitä, mikä oikeesti mietityttää, oli se vaikka man flu tai onko Putinilla joku vakava sairaus.
-joku voi tehdä paljastuksen elämästään, mitä ei voisi kertoa muualla ("Apua, olen ihastunut vaimoni ystävään, mitä teen?")

Täällä se keskustelun rakenne menee suoraan asiaan, ja niin pitääkin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä