Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Herkkä kehitysvaihe...Mutta lapset pitää pakottaa sit kantamaan nimeä, joka altistaa kuittailulle?

Vaikka sä ja Roosa kouluttaisitte koko Suomen lapset että "Ei saa nauraa luokkakaveri Lempi Pimpukkaselle", niin se Lempi kokee uusilta ihmisiltä tahattomia naurunpyrskähdyksiä silti, ihan samaan tapaan kun pierukakka-huumori naurattaa.

Koska spontaanit tilanteet.

Ei lapsilta voi vaatia ihan täydellisyyttä.
Lapsiltahan voi vaatia ihan mitä kukin tykkää, mutta tosiasia on, kuten jo totesitkin, että aina joku huomaa jotakin nauramista.
Mutta mun pointti olikin se, ettei spontaani naurahdus ole se paha, vaan se, että siihen mennään mukaan.
Ja tähän lähinnä kaivattaisiin sitä koulutusta. Että omille lapsille tehdään selväksi, että omituisetkin nimet ovat vain nimiä, ei syitä pilkata ketään.
Ja jos jokainen vanhempi saa tämän menemään edes jollakin tasolla niille omille mukuloilleen perille, kuka silloin jää siksi kiusaajaksi.

Lapsiltahan voi vaatia ihan mitä kukin tykkää, mutta tosiasia on, kuten jo totesitkin, että aina joku huomaa jotakin nauramista.
Mutta mun pointti olikin se, ettei spontaani naurahdus ole se paha, vaan se, että siihen mennään mukaan.
Ja tähän lähinnä kaivattaisiin sitä koulutusta. Että omille lapsille tehdään selväksi, että omituisetkin nimet ovat vain nimiä, ei syitä pilkata ketään.
Ja jos jokainen vanhempi saa tämän menemään edes jollakin tasolla niille omille mukuloilleen perille, kuka silloin jää siksi kiusaajaksi.
Mutta ei joku sana muutu miksikään, vaikka siitä kuinka joku lässyttäisi ja koristelisi sen kukkasin.

Ala-Tuhero on Ala-Tuhero, joku Kiimakallio ei muutu miksikään kukkakedoksi.
Eikä tartte.

Mutta ei joku sana muutu miksikään, vaikka siitä kuinka joku lässyttäisi ja koristelisi sen kukkasin.

Ala-Tuhero on Ala-Tuhero, joku Kiimakallio ei muutu miksikään kukkakedoksi.
Eikä tartte.
Eipä muutu, eikä ole tarkoituskaan, että muuttuisi.
Sensijaan pitäisi muuttua sen, että joku sana on sen kummempi kuin joku toinenkaan.
Jos nyt ajatellaan normi perhettä, niin kuinka yleistä on, että lapsille opetetaan heti ensimmäisiksi tuollaisien sanojen merkitys.
Ja kun sen nimen ei aina tarvitse edes viitata mihinkään alatyyliin.
tässä minunkin tapauksessani on kyseessä nimi, joka on kelvannut jopa aatelisillekin ja kuitenkin siitä väännettiin koko kouluajan.

Eipä muutu, eikä ole tarkoituskaan, että muuttuisi.
Sensijaan pitäisi muuttua sen, että joku sana on sen kummempi kuin joku toinenkaan.
Jos nyt ajatellaan normi perhettä, niin kuinka yleistä on, että lapsille opetetaan heti ensimmäisiksi tuollaisien sanojen merkitys.
Ja kun sen nimen ei aina tarvitse edes viitata mihinkään alatyyliin.
tässä minunkin tapauksessani on kyseessä nimi, joka on kelvannut jopa aatelisillekin ja kuitenkin siitä väännettiin koko kouluajan.
Sä oot kokenu asian takia koulukiusaamista, mikä on väärin. Mutta ei omassa porukassa naureskelu/nettikirjoittelu ei ole sama asia kuin koulukiusaaminen.

Ne samat vanhemmat jotka nauraa Ala-Jortikalle on niitä, jotka visusti varovat omien lastensa kohdalla, etteivät mene ivaamaan. Me ollaan terotettu muksuille tiukasti että ketään ei ivata ja kiusata.

Mutta jossain ympyröissä PITÄÄ olla vapaus ilmaista huvittuneisuutensa tai sen, ettei jo sit jo siedä ihmisissä kaikkea.

Meikästä voi saada hirviökuvan täällä palstalla, mutta mä kaveeraan parhaillaan ulkkisten, erirotuisten, sateenkaarityyppien jne kans.

On ehkä helpompi (myös) opettaa lapset itsevarmoiksi kuin opettaa IRL naurajia olla nauramatta. Tai IRL tökeröitä huomauttelijoita olla huomauttelematta.

• Tykkää
Reactions: Echo
Sä oot kokenu asian takia koulukiusaamista, mikä on väärin. Mutta ei omassa porukassa naureskelu/nettikirjoittelu ei ole sama asia kuin koulukiusaaminen.

Ne samat vanhemmat jotka nauraa Ala-Jortikalle on niitä, jotka visusti varovat omien lastensa kohdalla, etteivät mene ivaamaan. Me ollaan terotettu muksuille tiukasti että ketään ei ivata ja kiusata.

Mutta jossain ympyröissä PITÄÄ olla vapaus ilmaista huvittuneisuutensa tai sen, ettei jo sit jo siedä ihmisissä kaikkea.

Meikästä voi saada hirviökuvan täällä palstalla, mutta mä kaveeraan parhaillaan ulkkisten, erirotuisten, sateenkaarityyppien jne kans.
Mä oon kirjoitellut ja lukenut täällä vasta hiukan toista vuotta. En mä sen perusteella ala erottelemaan kaunottaria ja hirviöitä toisistaan.

On ehkä helpompi (myös) opettaa lapset itsevarmoiksi kuin opettaa IRL naurajia olla nauramatta. Tai IRL tökeröitä huomauttelijoita olla huomauttelematta.
Just näin.

Mä oon opettanu omat lapset kestämään itseen kohdistuvaa vitsailua siten, että voi vitsailla mukana. Tai nauraa asialle.

Kas, härnääminen tyssää seinään.
"Toihan on humoristinen tyyppi."

Ehkä siinäkin on ideanpoikanen.
Tuli tuosta mieleen kun nuorin tyttäristäni yritti opettaa jälkikasvulleen hyviä tapoja.
Tää pikkunassikka oli silloin kai neljän vanha.
Hän katseli silmät pyöreinä ja naama totisena pitkään, jos näki tai kuuli jotakin erikoista. Ja sitten sieltä tuli jokin kuolematon kommentti, jonka laadusta ei koskaan voinut olla varma etukäteen.
Olivat taas kerran kaupassa ja pojan huomio kiinnittyi erään miehen kaljuun päälakeen.
Pitkän pohdinnan jälkeen tuli kysymys: Äiti, miks tolla ei oo hiuksia. Äiti totesi, että keskustellaan tästä asiasta sitten paremmin kotona.
Jonkun aikaa sen jälkeen poika taas kaupassa ollessaan näki jonkun, jonka naama ei jostakin syystä häntä miellyttänyt.
Siinä keskellä kassajonoa hän hihkaisi innoissaan: Äiti, ton tädin naamasta me keskustellaan kotona.

Silloin kun kävin koulua, ei sellaista termiäkään kuin koulukiusaaminen vielä oltu keksitty.
Ja sitäpaitasi siinä, että minua olisi kiusattu ei ollut koko totuus. Yhtä hyvin minä itse kiusasin, mutten yleensä muita kuin oppettajia.
Mutta en minä tuota kiusaamistani nykyään enää minään pahana osaa pitää.
Suhtaudun siihen pikemminkin niin, että se oli välttämätöntä, jotta oltaisiin tultu tähän, missä nyt ollaan. Otin sen vain sllä esiin, että minulla on jonkinlaionen käsitys siitä, miltä se voi tuntua.
Sehän muokkasi minua, suhtautumistani asioihin ja yleensä koko maailmankatsomustani. Se oli vain yksi vaihe oppimisessa, yksi tie kulkea nykyiseen minääni.

vierailija
Miksi IRL asiat olisivat yhtään toisin kuin somessa? Eli miksi livenä ei voi keskustella politiikasta, uskonnosta tms.? Jos mentaliteetti on se, että netissä huudellaan, kinastellaan, pilkataan ja livenä esitetään jotain muuta, on se säälittävää käytöstä.

Ei nimi miestä, tai naista, pahenna. Jos joku haluaa vaihtaa nimensä koska sitä häpeää tai pelkää kiusatuksi tulemista, niin siitä vaan, mutta että kaikkien pitäisi vaihtaa nimensä jonkun mielestä "vääränlaisen" nimen vuoksi, on se jo ihan älytön ajatus.. ollakseen kristitty, on Echo ehkä ilkein ja tuomitsevin ihminen jonka olen nähnyt täällä kirjoittelevan, ja Echo:sta onkin tullut synonyymi nettikiusaajalle.

vierailija
Paitsi netissä? Eikö lapsesi pääse ollenkaan someen vai miten sun opetukset menee? Sinä olet niin ulkokultainen, että se sana keksittiin uudelleen sun kanssa

Miksi IRL asiat olisivat yhtään toisin kuin somessa? Eli miksi livenä ei voi keskustella politiikasta, uskonnosta tms.? Jos mentaliteetti on se, että netissä huudellaan, kinastellaan, pilkataan ja livenä esitetään jotain muuta, on se säälittävää käytöstä.

Ei nimi miestä, tai naista, pahenna. Jos joku haluaa vaihtaa nimensä koska sitä häpeää tai pelkää kiusatuksi tulemista, niin siitä vaan, mutta että kaikkien pitäisi vaihtaa nimensä jonkun mielestä "vääränlaisen" nimen vuoksi, on se jo ihan älytön ajatus.. ollakseen kristitty, on Echo ehkä ilkein ja tuomitsevin ihminen jonka olen nähnyt täällä kirjoittelevan, ja Echo:sta onkin tullut synonyymi nettikiusaajalle.
Ei se homma mene niin, että IRL esittäisin jotain muuta.

Vaan kaikella on aikansa ja paikkansa.
IRL:ssa on tilanne, tilanne ja tilanne se "juttu".
-Kiireinen työpäivä: siinä puhutaan vaan työasiaa
-ystävän kanssa kahvilla: siinä kerrotaan kuulumiset mutta ei aleta vääntää politiikasta, jos ei ole vaalit tulossa.
Koronasta puhuttiin viime syksynä sillein säännöstellen, koska jokaisella on jokin mielipide asiasta, ja aika ei riitä kaikkien näkökohtien läpikäymiseen.

Voithan sä avata keskustelun vaikka seuraavissa 50-vuotisjuhlissa menkoistasi/eturauhasvaivastas, sukupuolitaudeista ja siitä pitäiskö parveketupakointi sallia, mutta veikkaan että tuoleja häviää sun ympäriltäs.

J

Äläpäs kärjistä, "kaikki vaihtavat nimensä". En ole puhunut mistään Mönkkösestä tai Puupposesta, vaikkeivät maailman kauneimpia nimiä olekaan.

Jos kaikki nimet ja sanat on samanarvoisia, niin sä varmaan suot että lapsesi hokevat pierukakkapyllyä ja kiroilevat jo 3-vuotiaana kuin merimiehet?

vierailija
Ei se homma mene niin, että IRL esittäisin jotain muuta.

Vaan kaikella on aikansa ja paikkansa.
IRL:ssa on tilanne, tilanne ja tilanne se "juttu".
-Kiireinen työpäivä: siinä puhutaan vaan työasiaa
-ystävän kanssa kahvilla: siinä kerrotaan kuulumiset mutta ei aleta vääntää politiikasta, jos ei ole vaalit tulossa.
Koronasta puhuttiin viime syksynä sillein säännöstellen, koska jokaisella on jokin mielipide asiasta, ja aika ei riitä kaikkien näkökohtien läpikäymiseen.

Voithan sä avata keskustelun vaikka seuraavissa 50-vuotisjuhlissa menkoistasi/eturauhasvaivastas, sukupuolitaudeista ja siitä pitäiskö parveketupakointi sallia, mutta veikkaan että tuoleja häviää sun ympäriltäs.
No nyt kyllä herää kysymys millaisia, jos minkäänlaisia, ystäviä sinulla on jos ei niiden kanssa ihan normaaleista asioista voi/pysty/sallita keskustelua. Ei politiikasta tms. tarvitse "vääntää", normaali-ihmiaet keskustelee, vaikka mielipiteet eroaisivatkin. Eikä joka keskustelussa tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin.

Ja ihan tiedoksesi, eipä nuo tuolit, tai ihmiset ympäriltä mihinkään vielä kadonneet, vaikka mm. 50v päivillä on puhuttu politiikkaa, koirankusettajista, eturauhasvaivoista (ei minun), parveke tupakoinnista ja mitä ja millä saa grillailla siellä parvekkeella.

Normaali-ihmiset keskustelee laaja-alaisesti monista aiheista, riitaa hakematta, ja ilman ivaamista, tuomitsemista ja vähättelyä. Asioille voi ja pitää pystyä nauraa, jopa niille nimille, ihan ilman ilkeiitä ajatuksia.

Summa summarum, mun elämässä ihmiset keskustelee ihan samoista asioista kuin netissäkin, ja ihan ilmaan nettikiusaamista. Osaamme nauraa itsellemme, tilanteille, myöntää ja hyväksyä sen ettemme ole täydellisiä tai aina edes oikeassa, ja se on ihan ok. Kukaan ei ole täydellinen, sen vuoksi ehkä kannattaa välttää sen ensimmäisen kiven heittämistä

vierailija
J

Äläpäs kärjistä, "kaikki vaihtavat nimensä". En ole puhunut mistään Mönkkösestä tai Puupposesta, vaikkeivät maailman kauneimpia nimiä olekaan.

Jos kaikki nimet ja sanat on samanarvoisia, niin sä varmaan suot että lapsesi hokevat pierukakkapyllyä ja kiroilevat jo 3-vuotiaana kuin merimiehet?
No nythän sä vasta hermostuit. Mistä sä vedit tähän sen, että hyväksyisi lasten kiroilun vain sen vuoksi, etten näe syytä miksi jonkun pitäisi vaihtaa sukunimensä vain sen vuoksi ettet sinä pidät siitä? Horo on ihan ok nimi ja jos sinä saat siitä mielleyhtymiä johonkin epäasialliseen, ei se minun tai Ninan omaavan henkilön syytä ole. Se kertoo enemmän sinusta kuin minusta.

Kumpikaan lapsistani ei kiroile, mutta eivät myöskään punastele, kiusaa tms. jos sattuvat kuulemaan hassun nimen tai muun sanan.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Täällä on kinattu ja keskusteltu ja mä en saanut ilmoja mistään

No ei voi mittää! Ei väkisten!!
Edelleen kipeenä, kuumetta, ripulia, särkee, koskee, kolottaa, räkää, yskää, silmiin koskee, päähän koskee = koronaa ei.
Eli omppaa vaan astetta jytkympi lenssu, tartutin poikiinkin...
On se korona. Mulla näytti vasta kolmas kotitesti ja sekin oli todella haalea viiva. Sit täytin omaolon ja varasivat sieltä sitten virallisen testinkin

• Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä