Suunympärysihottuma (perioraalidermatiitti) Onko teillä ollut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria

Aktiivinen jäsen
03.06.2004
9 087
1
36
Mulla alkoi kesällä kerääntyä näppylää ja epätasaisuutta suun ympärille. Se levisi koko ajan enemmän, kutisi ja iho hilseili, vaikka miten rasvasin.

Kävin toissa päivänä ihotautilääkärillä ja hän kirjoitti 50 pvän ab-kuurin.

Onko teillä ollut Auttoiko lääke miten nopeasti?

Mulla oli parisen vuotta takaperin aivan juurikin noin kuin kuvailit, ap. Kävin ensin yleislääkäreillä ja sain syödä 3 kolmen viikon antibioottikuuria eikä mistään ollut apua! Sitten kävin ihotautilääkärillä ja sain myös diagnoosiksi atooppisen ihottuman, joka oli päässyt pahaksi. Sain pevisone-lääkekuurin (voide) ja iho palautui normaaliksi alle viikossa! Sitä ennen olin kärvistellyt monta kuukautta.

Vaiva on toistunut kerran sen jälkeen ja pevisone auttoi siihenkin välittömästi. Kannattaisiko siitä kysäistä lääkäriltäsi?

Mulla taas bepanthen ja kosmetiikka sai vaivan pahentumaan välittömästi. Ylähuulessa oli kuin pientä näppylää ja punerrus ylettyi nenään saakka. Iho hilseili ja oli kuiva. Rasvaaminen ihotautilääkärin mukaan loi vain paremmat olosuhteet bakteereille ja näin ollen pahensi asiaa..

Mulla epäiltiin tuota kerran, mutta sitten äitini muisti että oireilin lapsena samalla lailla (punoittava, kutiseva, hilseilevä suun ympärys) tomaatista, kalasta, munasta yms. Ja niinpä tajusin että tomaatti-allergia oli puhjennut uudelleen :( (mä niin rakastan tuoretta tomaattia...) Mutta kun siis tomaatit jätin pois, niin iho parani.

Auttaisiko antibiootin lisäksi jokin kortisoni voide paremmin kuin se hiivavoide. Joskus minullakin pieni lätti tullut juuri alkutalvesta kun alkaa kelit kuiveta, sain sen kutinan ja ihottuman kuriin duocortilla ja tavis kortisonilla.

Mulla oli tosi pitkään ihottumaa suun ympärillä vaikka kuinka käytin huulirasvaa ja bepanthenia - ei mikään auttanu, vaan ihottuma tuntu koko ajan pahenevan. Kävin ihotautilääkärillä ja se sanoi heti, että olen allerginen jolleki rasvojen ainesosalle (en nyt tähän hätään muista mille niistä) ja käski olla käyttämättä hammastahnaa, kosteusvoiteita, pesuaineita (kasvoille), huulirasvoja tai purkkaa kolmeen viikkoon. En ihan niin rankalle kuurille alkanut, vaan vaihdoin vaan huulirasvan vaseliiniin ja ihottuma alko helpottaa.

Nyt ihottuma on kokonaan poissa, mutta suunympärysiho alkaa yllättävän nopeasti oireilla jos käytän jotain ei-sallittua ainetta.

Äh, kun ärsyttää, oon ihan varma ettei tää ihottuma häviä mihinkään.
Lääkäri käski olla käyttämättä mitään rasvaa nyt ihottumaan, jos kosteusvoidetta on pakko laittaa, niin sitten jotain ultrakevyttä.

Pitää laittaa tuo Pevisone muistiin.

Mä olen syönyt noin 2-3 kuukauden antibioottikuurin kahtena vuonna tuohon inhottavaan vaivaan. Parani todella hitaasti, eikä ollut kokonaan hävinnyt vielä kuurin loputtuakaan. Kesän tultua hävisi itsekseen. Iho tuntui paksulta koppuralta ja osasta näppylöitä tuli verta ja iho oli kipeä esim nukkuessa kun poski oli tyynyä vasten.

Todella ärsyttävä tauti. En käytä enää mitään kosteusvoiteita kasvoihin ettei tauti uusiutuisi.

Itsellä kortisoni laukaisi näppyjä jopa otsaan asti. Samoin bepanthen jota käytin vain huuliin, oli liian paksua ja aiheutti näppyjä. Tehokkainta voidetta on rikkivoide, sitä vaan on hankala löytää.. Syön itse jatkuvasti antibioottia ruusufinniin ja suunympärysihottumaan, siltikin pientä näppyjä tulee usein..

Mulla oli kans tuommoista ihottumaa vuositolkulla ja sitä oli myös silmien ympärillä. Mulla ne Johtui ruoka-aineallergioista ja -yliherkkyyksistä. Rasvoista ja kortisoneista tai niiden tyyppisistä oli vaan hetken hyötyä. Näistä jatkuvista tulehdustiloista jäi käteen allergian yhteydessä puhkeava pieni märkärupi, joka siis vain alueilla jotka olivat aikoinaan pitkään ihottuman kourissa.

Nyt olen viikon ollut kuurilla ja perkele naama on edelleen ihan ruvella. Ärsyttävää, kun aikaisemmin ei koskaan ollut mitään finnejä tai näppyjä ja nyt naama näyttää siltä, kun olisin kyntänyt sillä asfalttia.

:mad:

tiiän että tää on vanha ketju ja entiedä mikä mua vaivaa, ollut kesästä asti suun ympärillä näppyjä, akneja ja herpestä, ennen luulin että herpes on tullut estokuurin myötä vain pikkiriikkisinä näppyinä ynpäri suuta ja nenänpieliin, sillä kutina ja kirvely on hullua. sitten aloin miettimään että jos minulla on pod, se selittäisi että miksi kokoaja joku ihotulehdus herkemmin, noin 5kk ainakin putkeen enemmän tai vähemmän, huolinatta estokuurista. Ja huuliin laitoin bepanthenia tai blistexiä (entiedä olenko herkkä lanolille) ja noita pieniä valkosia yksittäisiä märkänäppyjä tuli siltikin! Mutta tuleeko podissa niitä myös huuliin? Tulen hulluksi, joutunut perumaan monet hammaslääkärit kun jos tuo onkin herpesrakkulaa ja tuntuu etten saa aikaa millään lekurii, vaikka tämä vaiva ollut pitkään. Passittivat minut verikokeisiin jotta selviäisi onko mulla vastutsuskyky ihan ookoo 😅 sls ja methyliä sisältävät tuotteet poistanut aikoja sitten.

Mulla on suun ympärillä, otsassa, ohimoilla, silmäluomissa ja muutamassa muussa kohdassa naamaa. Pakko laittaa välillä kutinaan kortisonivoidetta, jota ei tietenkään saisi käyttää varsinkaan silmäluomiin ja silmien alle, mutta kun kutina on niin kova. Lääkäriltä ei apua herunut, sanoi vaan että koska mulla on ylipainoa, syön selvästi todella paljon rasvaa ja se tekee tämän.

Mulla on suun ympärillä, otsassa, ohimoilla, silmäluomissa ja muutamassa muussa kohdassa naamaa. Pakko laittaa välillä kutinaan kortisonivoidetta, jota ei tietenkään saisi käyttää varsinkaan silmäluomiin ja silmien alle, mutta kun kutina on niin kova. Lääkäriltä ei apua herunut, sanoi vaan että koska mulla on ylipainoa, syön selvästi todella paljon rasvaa ja se tekee tämän.
Lisään vielä että ei uskonut kun kerroin painon pudonneen tähän mennessä 15 kiloa. Mainitsin kovista vatsakivuista jotka kestäneet jo muutaman viikon ja kun paino vaan putoaa. Lähinnä naureskeli että luulenkosaavani jotain vahvoja kipulääkkeitä kenties. Sanoin että en koska muutenkin vatsa jo kipeä.

Kertoo vaan hänen koulutuksesta😂
Onko jossain tuotteessa mitä käytät Titaanidioksidia?

Yhteistyössä