Omakotitalosta eroon

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Omakotitalon myynti on valtava riski myyjälle. Myyjä on vastuussa talosta seuraavat viisi vuotta jona aikana ostaja voi löytää talosta jonkun piilevän virheen ja haastaa myyjän oikeuteen. Korvaukset ja oikeudenkäyntikulut helposti ylittävät talon kauppasumman ja myyjä joutuu loppuiäkseen ulosottoon. Jos vanhasta talosta saaduilla rahoilla on ostanut uuden asunnon, menettää senkin käytännössä.
Omakotitaloa ostaessa pitää ymmärtää että sitten kun taloa ei enää itse tarvitse, ainoa vaihtoehto on purkaa talo. Joksikin ajaksi sen voi jättää kylmilleen ränsistymään, mutta ennenpitkää rakennusvalvonta alkaa valittaa maisemaa rumentavasta talosta ja purku on ainoa vaihtoehto.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vieraili971561:
Omakotitalon myynti on valtava riski myyjälle. Myyjä on vastuussa talosta seuraavat viisi vuotta jona aikana ostaja voi löytää talosta jonkun piilevän virheen ja haastaa myyjän oikeuteen. Korvaukset ja oikeudenkäyntikulut helposti ylittävät talon kauppasumman ja myyjä joutuu loppuiäkseen ulosottoon. Jos vanhasta talosta saaduilla rahoilla on ostanut uuden asunnon, menettää senkin käytännössä.
Omakotitaloa ostaessa pitää ymmärtää että sitten kun taloa ei enää itse tarvitse, ainoa vaihtoehto on purkaa talo. Joksikin ajaksi sen voi jättää kylmilleen ränsistymään, mutta ennenpitkää rakennusvalvonta alkaa valittaa maisemaa rumentavasta talosta ja purku on ainoa vaihtoehto.
Siksi kannattaa testamentata se jollekin varakkaalle joka osaa aikansa kuluksi toimia talonmiehenå.
 
vierailija
Kannattaa huoltaa ja korjata taloa oman asumisen aikana eikä vaan antaa talon mädäntyä pystyyn.
Ei niitä kaikkia piilovikoja voi huomata vaikka kuinka korjaisi ja huoltaisi. Nimenomaan on järkevää jättää talo myymättä ja antaa sen mädäntyä pystyyn sen jäljeen kun sitä ei enää itse tarvitse. Välttää kaikki oikeudenkäynnit ja niistä seuraavat korvaukset.
 
vierailija
Ei niitä kaikkia piilovikoja voi huomata vaikka kuinka korjaisi ja huoltaisi. Nimenomaan on järkevää jättää talo myymättä ja antaa sen mädäntyä pystyyn sen jäljeen kun sitä ei enää itse tarvitse. Välttää kaikki oikeudenkäynnit ja niistä seuraavat korvaukset.
Asuessakaan ei kauheasti kannata talon kunnossapitoo panostaa. Se on vain hukkaan heitettyä rahaa koska taloa ei voi kuitenkaan koskaan myydä. Asuu niin kauan kun talo pysyy asuttavassa kunnossa. Tekee vain ihan välttämättömät korjaukset. Sen jälkeen talon voi jättää tyhjänä mätänemään paikalleen. Ei tarvi mistään oikeudenkäynneistä stressata.
 
vierailija
Ei niitä kaikkia piilovikoja voi huomata vaikka kuinka korjaisi ja huoltaisi. Nimenomaan on järkevää jättää talo myymättä ja antaa sen mädäntyä pystyyn sen jäljeen kun sitä ei enää itse tarvitse. Välttää kaikki oikeudenkäynnit ja niistä seuraavat korvaukset.
Jos on noin kädetön niin omakotitaloa ei olisi pitänyt edes ostaa koskaan.
 
Omakotitalon myynti on valtava riski myyjälle. Myyjä on vastuussa talosta seuraavat viisi vuotta jona aikana ostaja voi löytää talosta jonkun piilevän virheen ja haastaa myyjän oikeuteen. Korvaukset ja oikeudenkäyntikulut helposti ylittävät talon kauppasumman ja myyjä joutuu loppuiäkseen ulosottoon. Jos vanhasta talosta saaduilla rahoilla on ostanut uuden asunnon, menettää senkin käytännössä.
Omakotitaloa ostaessa pitää ymmärtää että sitten kun taloa ei enää itse tarvitse, ainoa vaihtoehto on purkaa talo. Joksikin ajaksi sen voi jättää kylmilleen ränsistymään, mutta ennenpitkää rakennusvalvonta alkaa valittaa maisemaa rumentavasta talosta ja purku on ainoa vaihtoehto.
Talon rakennusaikana vastuussa on vastaava mestari, jonka tehtävä on tarkistaa, että kaikki tehdään asianmukaisesti. Kun taloon tehdään vesi- eristyksiä, kannattaa se jättää ammattilaisen huoleksi, koska tällä on vastuu tekemästään työstä. Jos sensijaan itse teet ja remontoit ominpäinesi osaamatta mitään ja tällä aiheutat taloon vaurioita ja sen jälkeen myyt talon kertomatta mitä ja miten olet tehnyt, olet vastuussa aiheuttamistasi vahingoista, ellei niiden toteaminen ole ilmiselvää ostajalle.

Kuntotarkastus kannattaa aina tehdä ja kertoa rehellisesti mitä talolle on tehty. Kun näitä juttuja aletaan selvitellä oikeudessa jälkikäteen, se on kaikille kallista.
 
vierailija
Talon rakennusaikana vastuussa on vastaava mestari, jonka tehtävä on tarkistaa, että kaikki tehdään asianmukaisesti. Kun taloon tehdään vesi- eristyksiä, kannattaa se jättää ammattilaisen huoleksi, koska tällä on vastuu tekemästään työstä. Jos sensijaan itse teet ja remontoit ominpäinesi osaamatta mitään ja tällä aiheutat taloon vaurioita ja sen jälkeen myyt talon kertomatta mitä ja miten olet tehnyt, olet vastuussa aiheuttamistasi vahingoista, ellei niiden toteaminen ole ilmiselvää ostajalle.

Kuntotarkastus kannattaa aina tehdä ja kertoa rehellisesti mitä talolle on tehty. Kun näitä juttuja aletaan selvitellä oikeudessa jälkikäteen, se on kaikille kallista.
Joo mutta jotkut 70-luvun tönöt niin mitään vesieristeitä ole ja vastaava mestarikin on kasvanut hormaa jo kakskyt vuotta.
 
vierailija
Talon rakennusaikana vastuussa on vastaava mestari, jonka tehtävä on tarkistaa, että kaikki tehdään asianmukaisesti. Kun taloon tehdään vesi- eristyksiä, kannattaa se jättää ammattilaisen huoleksi, koska tällä on vastuu tekemästään työstä. Jos sensijaan itse teet ja remontoit ominpäinesi osaamatta mitään ja tällä aiheutat taloon vaurioita ja sen jälkeen myyt talon kertomatta mitä ja miten olet tehnyt, olet vastuussa aiheuttamistasi vahingoista, ellei niiden toteaminen ole ilmiselvää ostajalle.

Kuntotarkastus kannattaa aina tehdä ja kertoa rehellisesti mitä talolle on tehty. Kun näitä juttuja aletaan selvitellä oikeudessa jälkikäteen, se on kaikille kallista.
Ja kuntotarkastus on yhtä tyhjän kanssa. Kuntotutkimus missä rakenteita avataan niin ainoa keino saada käsitys talon kunnosta.
 
vierailija
Ihmiset pelkää tätä ihan turhaan. Yleensä ne oikeustaistot tapahtuu tilanteissa joissa myydään "hyväkuntoista remontoitua" taloa ja sitten paljastuukin että remontit on tehty ihan päin veetä.

Jos vaihtoehtona on oikeasti jättää talo mätänemään, niin myyjä ei menetä siinä mitään jos laittaa sen talonsa myyntiin naurettavan halvalla ja purettavaksi/täysin remontoitavaksi/kaikki mahdolliset viat lueteltuna. Vai onko niin että se mahdollisesti mätä talo onkin niin täydellinen että sitä ei kertakaikkiaan voi halvalla myydä? Että jos ei siitä itse hyviä rahoja saa niin ei saa sitten kukaan hyvää taloakaan siitä itselleen?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä