Työpaikka kiusaaminen päiväkodeissa

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mutta anyway ja summa summarum.

Ap:n kannattaa kokeilla vaikka keikkailua muihin päiväkoteihin, koska en tunnista varhaiskasvatuksen alalta tuollaista valehtelukulttuuria. Suurin osa paikoista on jees. Tarvitset nyt myönteisiä kokemuksia.

Jos muissakin tulee ongelmia, sit kannattaa miettiä alan vaihtoa. Mutta kokeilemalla se selviää.
Sul oli edes pakkorokotus, etkä tunnista varhaiskasvatuksen alalta. Toimit siis varhaiskasvatuksessa. Mielenkiintoista. No, onneksi lapset ymmärtää hyvin erilaisuuden päälle. Opetatko niitä hyväksymään toiset sellaisina, kuin he ovat?

Wow .. Eli syytetään uhria ja lähetetään uhri pois ja sitten gaslight sillä, että uhrin kokemus lytätään toteamalla ´´en mä tunnista tommosta kulttuuria varhaiskasvatuksessa´´´ no mä tunnistan ja oon kuullu niin monia kauhu ketomuksia työpaikka kiusaamisesta varhaiskasvatuksessa VARSINKIN valehtelua. Hyvin meni. olipa taas empaattinen lisäys.
Mä olen tehnyt töitä vuosikaudet yhteensä 30-40 varhaiskasvatuksen työntekijän kanssa, ja yhtä vanhempaa työntekijää lukuunottamatta kaikki ovat olleet rehellisiä. Jos jotakuta työntekijää on syytetty, ei sitä ole tehty kevyin perustein, ja toisinpäin: toisen virheille ollaan oltu armeliaita.

Mutta voi olla että totuus on jotain muuta jossain muualla, mä tiedostan olleeni hyvissä päiväkodeissa töissä.

vierailija
Sul oli edes pakkorokotus, etkä tunnista varhaiskasvatuksen alalta. Toimit siis varhaiskasvatuksessa. Mielenkiintoista. No, onneksi lapset ymmärtää hyvin erilaisuuden päälle. Opetatko niitä hyväksymään toiset sellaisina, kuin he ovat?
TÄMÄ!!! aikuiset pälättää lapsille miten erillaisuus pitää hyväksyä samaa aikaa pahoinpitelee ja syrjii erillaista aikuusta työyhteisössä!!!

vierailija
Mä olen tehnyt töitä vuosikaudet yhteensä 30-40 varhaiskasvatuksen työntekijän kanssa, ja yhtä vanhempaa työntekijää lukuunottamatta kaikki ovat olleet rehellisiä. Jos jotakuta työntekijää on syytetty, ei sitä ole tehty kevyin perustein, ja toisinpäin: toisen virheille ollaan oltu armeliaita.

Mutta voi olla että totuus on jotain muuta jossain muualla, mä tiedostan olleeni hyvissä päiväkodeissa töissä.
Sano vain suoraan olitte kaikki yhtä vastaan ja ainakin yksi teistä muokkasi tarinaa. Näitä kuulen koko ajan varhaiskasvatuksesta. En sekunttiakaan usko tuota, koska en ole ollut kertaakaan päiväkodissa jossa ei ole ainakin yhtä ihmistä kiusattu. Olen myös seurannut miten toisesta ihmisestä puhutaan kahvi huoneessa ja keksiään melkeimpä juttuja.

Sano vain suoraan olitte kaikki yhtä vastaan ja ainakin yksi teistä muokkasi tarinaa. Näitä kuulen koko ajan varhaiskasvatuksesta. En sekunttiakaan usko tuota, koska en ole ollut kertaakaan päiväkodissa jossa ei ole ainakin yhtä ihmistä kiusattu. Olen myös seurannut miten toisesta ihmisestä puhutaan kahvi huoneessa ja keksiään melkeimpä juttuja.
Nyt menee taas vääristelyksi...se vanhempi rouva oli narsistikiusaaja, jota kaikki pelkäsivät. HäntäKIN kohtelin hyvin.

En ole koskaan kuullut keneltäkään että olisin ollut julma, kiusaaja, tai syrjivä. Kohtelen kaikkia iloisesti ja ystävällisesti.

Mutta enhän mä tai kukaan ruveta oikeasti puhumaan töissä aina, mitä ajatellaan.
Et sä, ei ap, ei kukaan -jos tehtäisiin niin, niin jokaisella työpaikalla oltais viimeistään viikon lopulla toistemme kurkuissa.

Mutta täällä voin sanoa kokemuksen kautta, miten ne asiat on.

vierailija
Olen hakenut lastani päiväkodista ja huomannut joka kerta sen syrjityn työntekijän niiden yli sosiaalisten joukosta. Todella säälittää, että joku joutuu kestömään tuommoisia ihmisiä.

vierailija
Tämä on tärkeä aihe ja tästä pitää keskustella joka puolella. Kiusaaminen ja syrjiminen varhaiskasvatuksessa pitää saada loppumaan!!

Ihmiset tiedostetaan uhrin kipu tällä hetkellä. Luimme juuri tarinan ihmisestä joka käy läpi jotain hirveää. Tekstistää päätellen uhri on pahasti haavoittunut. Yritetään yhdessä auttaa uhri ylös ja antaa hönelle toivoa. Me emme tiedä mitä uhrit käy läpi tai pääsevätkö edes ylös. Väittely ja puolustelu sikseen. Meillä on tärkeämpi tehtävä.

vierailija
Täh. No omille, ja aikoinaan hoitolapsille taoin kalloon että ketään ei kiusata, eikä omat kiusaa koulussa ainakaan siten, että Wilma laulaisi.
Nih. Et mikä ongelma täs sit on, jos joku on nk ärsyttävä, liian hiljainen, liian puhelias, tuo ideoitaan esiin tai ei tuo?
Miksi kenenkään pitäisi nuoleskella toisia tietyn aikaa, ennen kuin saa oikeuden puhua?
Miks kenenkään pitäisi kumarrella vanhoja työntekijöitä ja esittää vain hyviä ideoita? Ei muuten todellakaan vanhat työntekijät esitä vain hyviä ideoita.
Et millä perustelet tän koko ketjun, jossa olet jälleen julistanut, millaisia muiden täytyy olla, mitä he saavat olla ja mitä he eivät saa olla?

vierailija
Tämä on tärkeä aihe ja tästä pitää keskustella joka puolella. Kiusaaminen ja syrjiminen varhaiskasvatuksessa pitää saada loppumaan!!

Ihmiset tiedostetaan uhrin kipu tällä hetkellä. Luimme juuri tarinan ihmisestä joka käy läpi jotain hirveää. Tekstistää päätellen uhri on pahasti haavoittunut. Yritetään yhdessä auttaa uhri ylös ja antaa hönelle toivoa. Me emme tiedä mitä uhrit käy läpi tai pääsevätkö edes ylös. Väittely ja puolustelu sikseen. Meillä on tärkeämpi tehtävä.
Tämä.

vierailija
Suomi johtaa työpaikka kiusaamisessa, joka on ihan ymmärrettävää. Moni suomalainen on kylmä eikä tiedosta käytöstään huonoksi. Vastauksista päätellen olen oikeassa.

vierailija
Nih. Et mikä ongelma täs sit on, jos joku on nk ärsyttävä, liian hiljainen, liian puhelias, tuo ideoitaan esiin tai ei tuo?
Miksi kenenkään pitäisi nuoleskella toisia tietyn aikaa, ennen kuin saa oikeuden puhua?
Miks kenenkään pitäisi kumarrella vanhoja työntekijöitä ja esittää vain hyviä ideoita? Ei muuten todellakaan vanhat työntekijät esitä vain hyviä ideoita.
Et millä perustelet tän koko ketjun, jossa olet jälleen julistanut, millaisia muiden täytyy olla, mitä he saavat olla ja mitä he eivät saa olla?
Juuri tämä!! kiitos! Jotkut ovat vain omasta mielestä oikeutettuja rumaan käytökseen ja kätkevät sen naurettavilla syillä niinkuin uhrin syyttely herkäksi tai se perus ´´minä olen suorapuheinen´´ Ei pirkko sinä olet vain ilkeä.

100% joutuu. Piää olla tosi onnekas jos ei joudu
Eipäs muuten joudu. Mä olen jokaisessa työpaikassa ihmetellyt, että miten pari hiljaisinta saa olla rauhassa - enemmän niitä on rökitetty, jotka ovat ärhäkkäämpiä.

Mutta kyse on siitä, että niillä hiljaisillakin oli hyvät sosiaaliset taidot. He osasivat väistellä turhia konflikteja, ja usein puhuivat "vähän, mutta asiaa." Olivat sellaisia luotettavia ja rauhallisia työkavereita.
Tää esimerkki on kaukaa haettu, mutta tuppisuuta Kimi Räikköstä suunnilleen palvottiin varikolla.

Mutta on eri porukka, joka joutuu aina kiusatuksi. Se kiusattu voi olla suupaltti tai hiljainen.
Ja sitä mä ap:lta kysyin ekassa viestissäni että oliko tää eka kerta kun kiusattiin -jos oli eka ja edellisissä työpaikoissa on mennyt hyvin, niin vaan työpaikan vaihto auttaa ja that's it.

Jos taas joutuu useimmissa työpaikoissa kiusatuksi, silloin kannattaa etsiä syyt oman puseron sisästä - olenko liian alavireinen, individualisti, tulkitsenko tavalliset harmittomat tokaisut liian negatiiviksiksi?

Kiusatut eivät usein tulkitse tilanteita oikein, vaan vain omien, ylinegatiivisten silmälasien ja SEN YHDEN, OMAN MALLIN läpi. Sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä, koska olin 20-vuotiaana herkkis, taivaanrannanmaalari - työpaikkakiusattu, joka en tunnistanut erilaisia persoonia ja että oliko tuo kommentti oikeesti ilkeilyä vai ei. Tajusin vasta 10 vuotta myöhemmin että se vahva jyrä-Pirre oli oikeesti hyvä tyyppi.

Yhteistyössä