Halla-Ahon maalitukset

TERO PEKKA SUVAKKI

Tunnettu jäsen
22.03.2021
1 354
335
83
52
Tästä ei näy kuin otsikko ja ingressi, mutta eiköhän siinä ole oleellinen:

Tutkijat havaitsivat Jussi Halla-ahon ja Donald Trumpin teoissa yhtäläisyyksiä, esimerkiksi ”maalittaneet” yksittäisiä naisia – Tuija Saresma pitää perussuomalaisia rasistisena puolueena | Uusi Suomi

Olisin kyllä huolissani tuon naisen puolesta. Voin vaan kuvitella millaista viestintää häntä kohtaan ilmenee. Pohjimmiltani olen samaa mieltä kuin hän. Toki Halla-Aho tekee tuon maalittamisen tyylikkäämmin ja salakavalammin. Joka sinällään on vielä pahempi asia.

Kieltämättä siitä kävi ilmi kaikki oleellinen. Jussi Halla-aho taas vaihteeksi maalitettu valtamedian toimesta tekemällä character assassination -juttu käyttämällä lähteenä kulttuurintutkijaa, jonka mukaan Perussuomalaiset on rasistinen puolue ja Jussi Halla-aho on rasisti. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Tästä ei näy kuin otsikko ja ingressi, mutta eiköhän siinä ole oleellinen:

Tutkijat havaitsivat Jussi Halla-ahon ja Donald Trumpin teoissa yhtäläisyyksiä, esimerkiksi ”maalittaneet” yksittäisiä naisia – Tuija Saresma pitää perussuomalaisia rasistisena puolueena | Uusi Suomi

Olisin kyllä huolissani tuon naisen puolesta. Voin vaan kuvitella millaista viestintää häntä kohtaan ilmenee. Pohjimmiltani olen samaa mieltä kuin hän. Toki Halla-Aho tekee tuon maalittamisen tyylikkäämmin ja salakavalammin. Joka sinällään on vielä pahempi asia.

Veikkaan, että Marinissa ja Trumpissa on huomatavasti enemmän yhtäläisyyksiä.

Ja jos nyt oikein aletaan etsiä, niin uskon, että Haaviston ja naapurin koirankin toimilla on yhtäläisyyksiä.

"Vihapuhe ja tunteet

Kaarina Nikunen
Tampereen yliopistosta ja Tuija Saresma Jyväskylän yliopistosta tutkivat “verkon affektiivisia käytäntöjä: vihapuheen tuottamista, kokemusta ja hallintaa digitaalisella aikakaudella”. Hanke on saanut 279 955 euron rahoituksen.

Projektissa tarkastellaan sitä, kuinka vihapuheeseen kytkeytyviä tunteita tuotetaan, koetaan, kierrätetään ja hallinnoidaan. Tutkijat pohtivat myös siitä, kuinka digitaaliset alustat osallistuvat “affektiivisten käytäntöjen” tuottamiseen ja kuinka vihapuheen hallinnoimisesta on itsessään tullut mediateollisuuden ja digitaalisten infrastruktuurien kannalta keskeinen kysymys myös taloudellisesti."

Jos ei olisi vihapuhujia Tuija joutuisi etsimään oikeita töitä.

Vaikea kommentoida artikkelia, jota ei voi lukea, mutta mitä olen H-a:n tviittejä joskus lukenut, niin kyllä hän on ilkeä plus että en näe mitään "tyylikästä" maalittamisessa.

Vaikea kommentoida artikkelia, jota ei voi lukea, mutta mitä olen H-a:n tviittejä joskus lukenut, niin kyllä hän on ilkeä plus että en näe mitään "tyylikästä" maalittamisessa.

Toki nyt ap kun luin tarkemmin kirjoituksesi, niin ymmärrän, mitä tarkoitit tuolla "tyylikkäällä".

Mutta se siitä, en halua pilata jouluani näillä jutuilla pohtimalla niitä sen enempää :D

Veikkaan, että Marinissa ja Trumpissa on huomatavasti enemmän yhtäläisyyksiä.

Ja jos nyt oikein aletaan etsiä, niin uskon, että Haaviston ja naapurin koirankin toimilla on yhtäläisyyksiä.

No mulla on vielä asteittain Halla-Ahoon kaksijakoinen suhtautuminen. Itse olen huolissani enemmän hänen ääripessimistisestä maailmankuvastaan, joka tuli ilmi eräästä useammankin linkaamasta jutusta. Muuten jutusta välittyy Halla-Ahosta kuva ajattelevana ihmisenä, jossa on paljon hyvää. Eri maata kuin vain Trump, joka yksinkertaisesti ei näe mitään muuta kuin itsensä ja etunsa:

Jussi Halla-ahon tytär osallistui nuorten ilmastolakkoon isän vastustuksesta huolimatta – Perussuomalaisten puheenjohtaja ei usko, että pelastumme ympäristötuholta | Luonto | yle.fi

Tuon ekassa viestin pointti ei ole se, että onko Halla-Aho rasisti vai ei. Sen pointti on se, että voiko niin perustellusti sanoa. Mielestöni tällä tutkijalla on siihen hyvät perusteet, se mikä sitten on eri yksilöiden lopputulema on oma juttunsa.

Mutta se on kuitenkin sitä sananvapautta, että noin voi sanoa. Kun esittää perusteet. Ja näin ko. tutkija on tehnyt. Hän ei vain heitä ilmoile automaattisia rasismisyytöksiä. Mutta voin vain kuvitella millaisen hinnan hän siitä maksaa. Ja tämä on sananvapautta rajoittavaa. Eli se touhu mitä persut mieltävät sananvapaudeksi rajoittaa sitä. Että saa sanoa. Että saa tuollakkin naiselle sanoa: "Saat_nan suvakkihu_ra mä tapan sut". Lainaus oli keksitty, mutta en ihmettele jos joku sanoisi vastaavaa.

Aikamoista viestintäähän sille Valtaojan kanssa itsensä nolanneelle naisellekin tuli...

Noh piti vähän nivoa tätä, mutta näemmä joudunkin vielä töihin vaikka piti olla puoliksi lomalla...

Että saa tuollakkin naiselle sanoa: "Saat_nan suvakkihu_ra mä tapan sut". Lainaus oli keksitty, mutta en ihmettele jos joku sanoisi vastaavaa.
Tyylipuhdas olkiukko. Yleisesti ottaen Perussuomalaiset ja kaikki muutkin normaalia klassista liberaalia sanavapauskäsitettä kannattavat ihmiset tunnustavat mm. kunnianloukkauksen olevan sananvapauden ulkopuolella. Ei sananvapauden käsite ole mitenkään hankala. Siitähän on kirjoitettu niin filosofisia kuin akateemisiakin tekstejä jo 400 vuotta. Se on vain sananvapauden vastustajille vaikeaa kun pitää samaan aikaan vastustaa ja olla vastustamatta koska tyrannialla on niin huono maine.

No mulla on vielä asteittain Halla-Ahoon kaksijakoinen suhtautuminen. Itse olen huolissani enemmän hänen ääripessimistisestä maailmankuvastaan, joka tuli ilmi eräästä useammankin linkaamasta jutusta. Muuten jutusta välittyy Halla-Ahosta kuva ajattelevana ihmisenä, jossa on paljon hyvää. Eri maata kuin vain Trump, joka yksinkertaisesti ei näe mitään muuta kuin itsensä ja etunsa:

Jussi Halla-ahon tytär osallistui nuorten ilmastolakkoon isän vastustuksesta huolimatta – Perussuomalaisten puheenjohtaja ei usko, että pelastumme ympäristötuholta | Luonto | yle.fi

Tuon ekassa viestin pointti ei ole se, että onko Halla-Aho rasisti vai ei. Sen pointti on se, että voiko niin perustellusti sanoa. Mielestöni tällä tutkijalla on siihen hyvät perusteet, se mikä sitten on eri yksilöiden lopputulema on oma juttunsa.

Mutta se on kuitenkin sitä sananvapautta, että noin voi sanoa. Kun esittää perusteet. Ja näin ko. tutkija on tehnyt. Hän ei vain heitä ilmoile automaattisia rasismisyytöksiä. Mutta voin vain kuvitella millaisen hinnan hän siitä maksaa. Ja tämä on sananvapautta rajoittavaa. Eli se touhu mitä persut mieltävät sananvapaudeksi rajoittaa sitä. Että saa sanoa. Että saa tuollakkin naiselle sanoa: "Saat_nan suvakkihu_ra mä tapan sut". Lainaus oli keksitty, mutta en ihmettele jos joku sanoisi vastaavaa.

Aikamoista viestintäähän sille Valtaojan kanssa itsensä nolanneelle naisellekin tuli...

Noh piti vähän nivoa tätä, mutta näemmä joudunkin vielä töihin vaikka piti olla puoliksi lomalla...

Älykkäät ihmiset on aika säännöllisesti melko pessimistisiä. Optimismi vaatii vähän tyhmemmän pään.

On myös hulluutta kuvitella, ettäkö voisit sanoa mitä tahansa ilman seurauksia ja on varsin ylimielistä kuvitella, ettetkö tulisi koskaan elämäsi aikana loukkaantumaan jonkun muun sanoista. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse raahata oikeuteen.

Tässä keississä ero on se, että Halla- aho ei tule korviaan lotkauttamaan näin typerille jutuille. Jos joku oikein inttää, hän voi heittaa jonkin varsin sarkastisen kommentin. Sensijaan, jos Halla- aho olisi sanonut jotain vastaavaa tälle "tutkijalle", sitä paruttaisiin jokaisessa lehdessä ja hyvässä lykyssä eri oikeusasteissa.

Ketä Halla-aho on maalittanut?

Kutsut siis töitä tekemättömiä ihmisiä loisiksi. Koskeeko tämä vain suomalaisia vai myös maahanmuuttajia?
Hmm, missä kutsuin kaikkia työttömiä loisiksi? En missään. Jos luit sen niin, niin voin yrittää esittää, että kiinnostaa (en onnistu). On vain tosiseikka, että erään puolueen kannattajissa on paaljon enemmän työttömiä verrattuna muiden puolueiden kannattajakuntaan.
Jos joku ei halua tehdä Suomessa työtä, se on haittaolemista. Me muut kustannetaan heidän haluttomuutensa.

Hmm, missä kutsuin kaikkia työttömiä loisiksi? En missään. Jos luit sen niin, niin voin yrittää esittää, että kiinnostaa (en onnistu). On vain tosiseikka, että erään puolueen kannattajissa on paaljon enemmän työttömiä verrattuna muiden puolueiden kannattajakuntaan.
Jos joku ei halua tehdä Suomessa työtä, se on haittaolemista. Me muut kustannetaan heidän haluttomuutensa.
Ma mutkin?

Et vastannut sinäkään. Mutta en jää sitä odottamaan, sillä aamulla minulla on aikainen herätys töihin. Siitä ei suoraan pysty päättelemään, mitä puoluetta en äänestänyt, mutta jotain kuitenkin. Palkasta ja muusta maksamillani veroilla sinullekin tuotetaan yhteistä hyvää, ota se vaikka joululahjana!
Elätät persuja ja raizkarimamuja! Eikö sua hävetä ollenkaan?

Yhteistyössä