"Helsingin ydinkeskusta kuihtuu yksityisautoilun hillitsemisen takia, sanovat yrittäjät: ”Ei monen tonnin laukkua tulla ostamaan metrolla”"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Helsingin keskustan kiinteistönomistajat ja liiketilojen vuokraajat haluavat kuitenkin nostaa esiin kaupungin oman roolin keskustan näivettämisessä.

”Korona ei ole laukaissut nykyistä näivettymiskehitystä. Se on vain kiihdyttänyt sitä”, sanoo HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen."

 
vierailija
Yrittäjillä ei ole todellista tietoa siitä, että millä kulkuvälineellä heidän asiakkaansa saapuvat.

Kun asiaa on tutkittu, niin useimmat yrittäjät yliarvioivat voimakkaasti autoilevien asiakkaiden osuuden.
 
vierailija
Mikä valhe vihreiden Sinnemäeltä. Pakko olla patologinen valehtelija voidakseen päästää moista luikuria suustaan.

"”Mitään sellaista emme silti ole päättämässä, mikä heikentäisi keskustan saavutettavuutta autolla.”"
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
"Myös lukuisia kiinteistöjä Helsingin keskustassa omistavan Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurila on asiasta huolissaan.

”Kuluttajalla on valta ja vapaus valita asiointipaikkansa. Kehäteiden kohteiden helppo saavutettavuus ja maksuton pysäköinti saattavatkin jatkossa olla ydinkeskustalle yhä houkuttelevampi vaihtoehto.”"

Vihreiden tyttöjen ratkaisu asiaan: kielletään ilmainen pysäköinti kaikkialta.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Avaas hiukan tätä logiikkaa?
Tilaa on rajallisesti ja autoilu on sitä paitsi tilankäytöltään paljon tehottomampi liikennemuoto kuin joukkoliikenne tai pyöräily tai kävely. Jos autoilua lisätään, niin muiden liikennemuotojen kapasiteetti ja nopeus heikkenevät voimakkaasti. Ja jos autoilu säilytetään nykyisellään, niin muiden liikennemuotojen houkuttelevuutta ei juuri ole mahdollisuutta parantaa.
 
Lähes 3/4 Helsingin keskustassa asioivista kulkee joukkoliikenteellä. https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/julkaisut/julkaisut/julkaisu-22-19.pdf

Autoilun rooli on minimaalinen.

Jos autoilu maksimoidaan keskustassa samaan tapaan kuin kehä- ja sisääntuloteiden kauppakeskusalueilla, niin sen jälkeen jäljellä ei ole yhtään asiointipaikkaa joka olisi houkutteleva muille kuin autoilijoille.
Tämän selvityksen jälkeen on valmistunut paljon kauppakeskuksia Helsinkiin ja Espooseen sekä korona muuttanut ostoskäyttäytymistä vielä enemmän lähiasiointiin ja toisaalta verkkokauppaan. Nämä ovat olleet kohtalokkaita ydinkeskustan liikkeille.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Tilaa on rajallisesti ja autoilu on sitä paitsi tilankäytöltään paljon tehottomampi liikennemuoto kuin joukkoliikenne tai pyöräily tai kävely. Jos autoilua lisätään, niin muiden liikennemuotojen kapasiteetti ja nopeus heikkenevät voimakkaasti. Ja jos autoilu säilytetään nykyisellään, niin muiden liikennemuotojen houkuttelevuutta ei juuri ole mahdollisuutta parantaa.
Bussikaistat, sporakaistat, pyörätiet ja jalkakäytävät ammottavat useimmiten aivan tyhjillään: miksi ne tarvitsevat lisää tilaa?

Otetaan Etelä- ja Pohjoisespa esimerkiksi. Kun mitataan Espan leveys seinästä seinään, niin jalankululle on varattu tilasta noin 80% ja lisää pitäisi saada...
 
vierailija
Vihreä kommentti Helsingin Sanomista.

"HenrixIlmoita asiaton viesti
2:48

Helsingin keskustasta on tehtävä täysin autoton, tässä on koko maailman yhteinen ilmasto kyseessä ja panokset ovat merkittävät.

Ei yksi kokonainen pääkaupunki voi ottaa irtiottoja yhteisistä kansainvälisistä sopimuksista ja EU:n tavoitteista.

Vain ja ainoastaan Suomen pääkaupungin näyttäessä esimerkkiä voimme siirtyä tulevaisuuteen globaalisti ja ilmasto vastuullisesti.

Nyt keskustasta poistuvat liikkeet ovat hoitaneet vain yritystensä talouden heikosti ja toimitusjohtajat yrittävät vierittää omat virheensä ilmasto vastuullisten kansalaisten ja päätöksentekijöiden niskaan.

Lisäksi, näiden yritysten vapauttamista liiketiloista voidaan tehdä uusia syrjäytymisen ehkäisyyn käytettäviä tiloja ja laajentaa kaupungin kansalaisten palveluverkkoa.

Näistä nyt vapautuvista tiloista saisi esimerkiksi nykyään rautatieasemalla ja ostareilla hengaaville nuorille lämpimiä ja miellyttäviä nuorisotiloja, alkoholi ja päihderiippuvaisille nukkumapaikkoja hätämajoituksen suhteen sekä turvallisia piikityshuoneita huumeriippuvaisille. Etenkin jälkimmäisiä on ehdotettu jo aikaisemmin Helsingin kunnanvaltuustossa mutta niille ei ole löytynyt paikkaa mikä olisi julkisella liikenteellä helposti tavoitettavissa.

Helsingin kaupungin kannattaisi ottaa liiketoiminnan digitalisaation murroksesta johtuvien taloudellisten kiinteistöjen arvojen lyhytaikaisen arvon notkahduksen kuopasta hyöty irti ja lunastaa kiinteistöt edullisesti kunnalle jotta sosiaalipalveluita ja edellä mainittuja muita palveluita voisi tarjota ydinkeskustasta käsin kaupungin asukkaille.

Koska julkinen liikenne painottuu jo valmiiksi ydinkeskustaan voimakkaasti, olisi tämä helsinkiläisten ehdoton etu ja samalla merkittävä kustannussäästö kun samassa paikassa voisi yhdistyä useat toiminnot kerralla ja viranomaisten työ olisi paljon aukottomampaa.

Keskusta olisi moderni, kustannustehokas ja käytännöllinen asukkailleen sekä ilmasto ystävällinen autottomuutensa johdosta."
 
  • Vau!
Reactions: Echo
vierailija
Lähes 3/4 Helsingin keskustassa asioivista kulkee joukkoliikenteellä. https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/julkaisut/julkaisut/julkaisu-22-19.pdf

Autoilun rooli on minimaalinen.

Jos autoilu maksimoidaan keskustassa samaan tapaan kuin kehä- ja sisääntuloteiden kauppakeskusalueilla, niin sen jälkeen jäljellä ei ole yhtään asiointipaikkaa joka olisi houkutteleva muille kuin autoilijoille.
Näinpä juuri.
 
Vihreä kommentti Helsingin Sanomista.

"HenrixIlmoita asiaton viesti
2:48

Helsingin keskustasta on tehtävä täysin autoton, tässä on koko maailman yhteinen ilmasto kyseessä ja panokset ovat merkittävät.

Ei yksi kokonainen pääkaupunki voi ottaa irtiottoja yhteisistä kansainvälisistä sopimuksista ja EU:n tavoitteista.

Vain ja ainoastaan Suomen pääkaupungin näyttäessä esimerkkiä voimme siirtyä tulevaisuuteen globaalisti ja ilmasto vastuullisesti.

Nyt keskustasta poistuvat liikkeet ovat hoitaneet vain yritystensä talouden heikosti ja toimitusjohtajat yrittävät vierittää omat virheensä ilmasto vastuullisten kansalaisten ja päätöksentekijöiden niskaan.

Lisäksi, näiden yritysten vapauttamista liiketiloista voidaan tehdä uusia syrjäytymisen ehkäisyyn käytettäviä tiloja ja laajentaa kaupungin kansalaisten palveluverkkoa.

Näistä nyt vapautuvista tiloista saisi esimerkiksi nykyään rautatieasemalla ja ostareilla hengaaville nuorille lämpimiä ja miellyttäviä nuorisotiloja, alkoholi ja päihderiippuvaisille nukkumapaikkoja hätämajoituksen suhteen sekä turvallisia piikityshuoneita huumeriippuvaisille. Etenkin jälkimmäisiä on ehdotettu jo aikaisemmin Helsingin kunnanvaltuustossa mutta niille ei ole löytynyt paikkaa mikä olisi julkisella liikenteellä helposti tavoitettavissa.

Helsingin kaupungin kannattaisi ottaa liiketoiminnan digitalisaation murroksesta johtuvien taloudellisten kiinteistöjen arvojen lyhytaikaisen arvon notkahduksen kuopasta hyöty irti ja lunastaa kiinteistöt edullisesti kunnalle jotta sosiaalipalveluita ja edellä mainittuja muita palveluita voisi tarjota ydinkeskustasta käsin kaupungin asukkaille.

Koska julkinen liikenne painottuu jo valmiiksi ydinkeskustaan voimakkaasti, olisi tämä helsinkiläisten ehdoton etu ja samalla merkittävä kustannussäästö kun samassa paikassa voisi yhdistyä useat toiminnot kerralla ja viranomaisten työ olisi paljon aukottomampaa.

Keskusta olisi moderni, kustannustehokas ja käytännöllinen asukkailleen sekä ilmasto ystävällinen autottomuutensa johdosta."
Tässä on hyvä esimerkki, kun ideologia ohittaa järjen. Esim. H&M on voitollinen yritys.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Kuinkahan monta luxuslaukkua sieltä ostetaan päivän aikana? Ja jos on vara ostaa monen tunnin laukkuja, on niillä varmaan varaa mennä sinne vaikka taxilla. Tosin jos keskustasta pitäis tulla kokonaan autoton, niin mikä siinä on niin vaikeeta muutta se kassikauppa sitten sille kadulle, mihin pääsee autolla? Tuskin se nyt montaa kymmentä kilometriä se autoton vyöhyke tulee olemaan.
 
vierailija
Todistapa siis, että hän valehtelee. Ihan faktatiedoin. Kiitos.
Helsingin liikennepolitiikka. Siinä sulle faktapohjaista todistetta.

Hämeentien sulkeminen henkilöautoilta, seuraavaksi vuorossa Mäkelänkatu, Lauttasaaren sillalta ylsi kaista pois, pysäköinnin hankaloittaminen, ruuhkamaksut, nastarengaskiellot ja kaupunkibulevardihankkeet. Näitähän riittää.
 
vierailija
Kuinkahan monta luxuslaukkua sieltä ostetaan päivän aikana? Ja jos on vara ostaa monen tunnin laukkuja, on niillä varmaan varaa mennä sinne vaikka taxilla. Tosin jos keskustasta pitäis tulla kokonaan autoton, niin mikä siinä on niin vaikeeta muutta se kassikauppa sitten sille kadulle, mihin pääsee autolla? Tuskin se nyt montaa kymmentä kilometriä se autoton vyöhyke tulee olemaan.
Vihreiden haave on tehdä koko Suomesta autoton vyöhyke.
 
vierailija
Bussikaistat, sporakaistat, pyörätiet ja jalkakäytävät ammottavat useimmiten aivan tyhjillään: miksi ne tarvitsevat lisää tilaa?
Voi näyttää siltä, että ne ammottavat tyhjinä, mutta vaikutelma hämää. Todellisuudessa niillä kulkee usein paljon enemmän ihmisiä kuin sellaisilla kaistoilla jotka on varattu vain autoille. Autoissa matkustaa keskimäärin jotain 1,2 ihmistä per auto kaupunkiliikenteessä, mutta kiitos peltikuoren ympärillä autoilijat varaavat todella suuren osan katutilasta per auto, ja siksi tulee se harhakuva, että heitä olisi jotenkin paljon.

Sitä paitsi jos esimerkiksi bussikaistalla tai raitiotiellä kulkee busseja tai raitiovaunuja aivan tauotta (samaan malliin kuin autoja kulkisi jos ne olisivat autojen käytössä) niin se johtaisi isojen jonojen muodostumiseen risteyksissä eli matkanteon merkittävään hidastumiseen.
 
vierailija
Tosin jos keskustasta pitäis tulla kokonaan autoton, niin mikä siinä on niin vaikeeta muutta se kassikauppa sitten sille kadulle, mihin pääsee autolla?
Tämä kehitys on jo käynnissä. Itse asun Hgin maantieteellisessä keskustassa. Hgin keskustassa ei mulle ole mitään sellaista mitä en saisi muualta ja hyvin usein huomaan asioivani Vantaalla ja Espoossa. Sitä saa mitä tilaa.
 
vierailija
Tämä kehitys on jo käynnissä. Itse asun Hgin maantieteellisessä keskustassa. Hgin keskustassa ei mulle ole mitään sellaista mitä en saisi muualta ja hyvin usein huomaan asioivani Vantaalla ja Espoossa. Sitä saa mitä tilaa.
Kukahan niiden kauppakeskusten rakentamisesta on päättänyt?

Monilla paikkakunnilla keskusta on tuhottu lähes täysin rakentamalla kauppakeskus johonkin valtatien varteen. Esim. Kouvola on hyvä esimerkki tästä.
 

Yhteistyössä