Moikka taas!
Oon alkanut silmäillä vauvalle vaatteita (koska onhan ne niin suloisia ne kaikki pikkubodyt ym).
Ekakertalaisena mulle on tosin yhä todella epäselvää siitä, että jos lapsi syntyy syyskuussa, niin minkä kokoisia vaatteita mun kannattaa hankkia minkälaisissa määrissä ja miten otan sesongit huomioon kun katselen kokoja? Esim jouluna lapsi on 3kk, keväällä noin 6kk ja kesäkuussa 9kk vanha. En halua ostaa liikaa vaatteita, mutta en halua ostaa liian pieniä tai aivan liian suuria sesonki ja sää huomioiden.
Onko vinkkejä ja linkkejä?
Kiitos etukäteen!
Rv 15+0
Ei kannata kauheesti etukäteen ostella vaatteita. Kyllä pienimpiä (50 ja 56cm) riittää alkuun vaikka 3 bodya ja 3 housut, yksi tai kaksi vetoketjullista yökkäriä. Samoin 62 ja 68cm. Isompia ei kyllä kannata etukäteen ostella, sitten voi ja ehtii kyllä ostaa ja täydentää varastoja kun vauva kasvaa, ei tule tehtyä hutiostoksia. ja oikeesti näkee mitä tarvitsee. Meillä ainakin poika kasvoi niin kovaa vauhtia että äkkiä oltiin jo 63cm vaatteissa. Tytär taas oli sirompi ja kasvoi hitaammin ja pitkään käytti aina yhtä kokoa. Pojan kohdalla olisi melkein voinut jotkin vaatekoot voinut hyppiä yli kokonaan.
Ulkovaatteiden ostaminen etukäteen on myös aika hankalaa, ei tiedä minkä kokoinen lapsi sitten on missäkin iässä. Eri lapset kasvaa niin eri tahtiin.
Vaatevinkkejä jotka itse olen kokenut hyödyllisenä: terälliset housut ja bodyt, sellaiset siis joissa on käännettävät hihan- ja lahkeensuut, vauva ei pääse raapimaan eikä tarvita sukkia. Tyttövauvoille ei mekkoja, on epäkäytännöllisiä. Ei kannata hamstrata/liioitella vaatteiden määrässä alkuun. Jos on ajatellut käyttää vauvalle unipussia/kapalopussia niin yöpukuja ei tarvita ollenkaan tai ainakaan niin montaa. Esim love to dream swaddle up kapalopussi on meillä S ja M koossa ja kahdella edellisellä lapsella ollut käytössä öisin. Meillä molemmat lapset ovat nukkuneet vauvasta asti yöt todella hyvin ja uskon että pussista on ollut hyötyä. Tuon pussin jälkeen meillä oli käytössä 50/50 pussi jossa nuo siivekkeet saa irti ja ensin vauva nukkuu toinen käsi vapaana ja pikkuhiljaa molemmat kädet vapaina, näin ei ole liian levottomia öitä.