Syyskuiset 2021

Mulla on mahaa ennestään, ja edelliset raskaudet jättäneet kivan vyölaukun. Eli kaikki varmaan katsovat vaan, että oon syönyt hyvin, kun maha alkaa kasvamaan.

Liikkeitä en tunne vaikka istukka takana, viidessä raskaudessa oon yhdestä tuntenut liikkeitä rv 13+ ja muista sitten lähempänä puolta väliä. Doppler kyllä vähän väliä paukkuu liikkiestä, mutta en mä mitään tunne.

13+2
Samoin täällä, mahaa on jo ennestään joten ei ihan heti näe että olen raskaana, enkä siksi itse oikein fokusoi myöskään mahan kasvuun, koska se nyt on mitä on. Iltapäivisin tosin alkaa vatsa pullottaa ja ei ole yhtä pehmeä.

14+5
 
Mullakin on jo ihan kunnon maha, ei jää epäselväksi. Ainakin kuukausi aiemmin pullahti ku ekassa raskaudessa.

Mä yritän rohkaistua vähentämään tai lopettamaan lääkkeet, mut esim maanantaina meinasin vielä yrjötä mut sain nieleskeltyä alas. Yleensä enää vaan etoo hiukan, ehkä sen kans jo selviäisi. Ekassa raskaudessakin pahoinvointi jatkui viikolle 16.

14+3
 
Täällä on tiistaina käyty nt ultrassa. Laskettu aika ei muuttunut vaikka vastasi 2päivää isompaa kuin kuukautisista laskettuna, samalla tavalla oli varhaisultrassakin. Vaatii nyt totuttelua, että se viikko vaihtuu sunnuntaina eikä perjantaina kun ite oon ajatellut koko ajan niitä viikkoja mitä sanottiin varhaisultrassa. Pahoinvointi on sen verran helpottanut, ettei kokopäivää kuvota vaan lähinnä aamulla. Lähes joka päivä kun syö aamupalan, niin hetken päästä tulee oksu :| mutta kakkos aamupala pysyy jo sisällä ja olo on ihan hyvä. Ja siis kyllä, pakko syödä 1-2 tuntia myöhemmin toinen aamiainen :D Rakenteet vaikutti oikein hyviltä ja rakastuin jo tähän pieneen ihmisen alkuun <3

Rv 12+4
 
  • Tykkää
Reactions: Huuma40+ ja rust
vierailija
Täällä on tiistaina käyty nt ultrassa. Laskettu aika ei muuttunut vaikka vastasi 2päivää isompaa kuin kuukautisista laskettuna, samalla tavalla oli varhaisultrassakin. Vaatii nyt totuttelua, että se viikko vaihtuu sunnuntaina eikä perjantaina kun ite oon ajatellut koko ajan niitä viikkoja mitä sanottiin varhaisultrassa. Pahoinvointi on sen verran helpottanut, ettei kokopäivää kuvota vaan lähinnä aamulla. Lähes joka päivä kun syö aamupalan, niin hetken päästä tulee oksu :| mutta kakkos aamupala pysyy jo sisällä ja olo on ihan hyvä. Ja siis kyllä, pakko syödä 1-2 tuntia myöhemmin toinen aamiainen Rakenteet vaikutti oikein hyviltä ja rakastuin jo tähän pieneen ihmisen alkuun <3

Rv 12+4
Mulla kans NT ultrassa todettiin että heppu on 4 pv isompi kuin la, mutta eivät muuttaneet. Neuvolalääkärin tsekkauksessa myöhemmin puhui la:n mukaisista viikoista ja itse olin jo vähän sekasin että hetkinen mikä tässä nyt on menossa :D Se on kyllä jännää miten voi jo nyt kiintyä johonkin jonka olemassaoloa ei edes kauhean konkreettisesti vielä tunne (pariin kertaan oon tuntenut liikkeitä vasta).
 
  • Tykkää
Reactions: Mansikka3 ja rust
Moikka taas!

Oon alkanut silmäillä vauvalle vaatteita (koska onhan ne niin suloisia ne kaikki pikkubodyt ym).

Ekakertalaisena mulle on tosin yhä todella epäselvää siitä, että jos lapsi syntyy syyskuussa, niin minkä kokoisia vaatteita mun kannattaa hankkia minkälaisissa määrissä ja miten otan sesongit huomioon kun katselen kokoja? Esim jouluna lapsi on 3kk, keväällä noin 6kk ja kesäkuussa 9kk vanha. En halua ostaa liikaa vaatteita, mutta en halua ostaa liian pieniä tai aivan liian suuria sesonki ja sää huomioiden.

Onko vinkkejä ja linkkejä?

Kiitos etukäteen!

Rv 15+0
 
vierailija
Hei, meillä vaikutti lapsen sukupuoli kokoon myös! Tyttö oli pienikokoinen syntyessään ja poika taas yli 4kg, jonka vuoksi samassa iässä poika meni koko ajan kahden koon verran tyttöä edellä.
 
  • Tykkää
Reactions: JiiM89
Moikka taas!

Oon alkanut silmäillä vauvalle vaatteita (koska onhan ne niin suloisia ne kaikki pikkubodyt ym).

Ekakertalaisena mulle on tosin yhä todella epäselvää siitä, että jos lapsi syntyy syyskuussa, niin minkä kokoisia vaatteita mun kannattaa hankkia minkälaisissa määrissä ja miten otan sesongit huomioon kun katselen kokoja? Esim jouluna lapsi on 3kk, keväällä noin 6kk ja kesäkuussa 9kk vanha. En halua ostaa liikaa vaatteita, mutta en halua ostaa liian pieniä tai aivan liian suuria sesonki ja sää huomioiden.

Onko vinkkejä ja linkkejä?

Kiitos etukäteen!

Rv 15+0
Ei kannata kauheesti etukäteen ostella vaatteita. Kyllä pienimpiä (50 ja 56cm) riittää alkuun vaikka 3 bodya ja 3 housut, yksi tai kaksi vetoketjullista yökkäriä. Samoin 62 ja 68cm. Isompia ei kyllä kannata etukäteen ostella, sitten voi ja ehtii kyllä ostaa ja täydentää varastoja kun vauva kasvaa, ei tule tehtyä hutiostoksia. ja oikeesti näkee mitä tarvitsee. Meillä ainakin poika kasvoi niin kovaa vauhtia että äkkiä oltiin jo 63cm vaatteissa. Tytär taas oli sirompi ja kasvoi hitaammin ja pitkään käytti aina yhtä kokoa. Pojan kohdalla olisi melkein voinut jotkin vaatekoot voinut hyppiä yli kokonaan.
Ulkovaatteiden ostaminen etukäteen on myös aika hankalaa, ei tiedä minkä kokoinen lapsi sitten on missäkin iässä. Eri lapset kasvaa niin eri tahtiin. :)

Vaatevinkkejä jotka itse olen kokenut hyödyllisenä: terälliset housut ja bodyt, sellaiset siis joissa on käännettävät hihan- ja lahkeensuut, vauva ei pääse raapimaan eikä tarvita sukkia. Tyttövauvoille ei mekkoja, on epäkäytännöllisiä. Ei kannata hamstrata/liioitella vaatteiden määrässä alkuun. Jos on ajatellut käyttää vauvalle unipussia/kapalopussia niin yöpukuja ei tarvita ollenkaan tai ainakaan niin montaa. Esim love to dream swaddle up kapalopussi on meillä S ja M koossa ja kahdella edellisellä lapsella ollut käytössä öisin. Meillä molemmat lapset ovat nukkuneet vauvasta asti yöt todella hyvin ja uskon että pussista on ollut hyötyä. Tuon pussin jälkeen meillä oli käytössä 50/50 pussi jossa nuo siivekkeet saa irti ja ensin vauva nukkuu toinen käsi vapaana ja pikkuhiljaa molemmat kädet vapaina, näin ei ole liian levottomia öitä.
 
Moikka taas!

Oon alkanut silmäillä vauvalle vaatteita (koska onhan ne niin suloisia ne kaikki pikkubodyt ym).

Ekakertalaisena mulle on tosin yhä todella epäselvää siitä, että jos lapsi syntyy syyskuussa, niin minkä kokoisia vaatteita mun kannattaa hankkia minkälaisissa määrissä ja miten otan sesongit huomioon kun katselen kokoja? Esim jouluna lapsi on 3kk, keväällä noin 6kk ja kesäkuussa 9kk vanha. En halua ostaa liikaa vaatteita, mutta en halua ostaa liian pieniä tai aivan liian suuria sesonki ja sää huomioiden.

Onko vinkkejä ja linkkejä?

Kiitos etukäteen!

Rv 15+0
Mä sanoisin että noin 4 x housuja ja paitoja sekä pari yökkäriä riittää 50 ja 56cm koossa jos suht usein pesee pyykkiä. Meillä esikoinen käytti 50kokoa kuukauden ja 56 meni kaks kuukautta. Sit 62cm meni jo 3-4kk ja 68cm alkaen hidastui kasvu, niin niistä kului jo polvet puhki kun alkoi konttaamaan.. :) että pienempiä kokoja se 4 kpl. Jotkut on aina pienempää mitoitusta ja isompaa kun toiset niin ei kannata sokeasti luottaa kokomerkintöihin vaan arvioida kans silmällä. Mutta meillä oli tosi paljon 68 kokoon asti valmiina ja se oli kiva. En olisi vauvan kanssa jaksanut shoppailemaan lähteä vaan oli kiva vetää kaapista seuraavaa kokoa jo esille.

Ulkovaatteet on sit isompi kysymysmerkki. Kokoa vaikea arvioida kun ei tiedä miten kasvaa. Oon miettinyt, että ostan 56 tai 62 koon talvihaalarin jos tulis kirppikseltä vastaan. Yleensä nää on tosi hyvä kuntoisia kun pari kk käytetty vaan vaunuissa. Ja joku lämmin neule- tai fleecehaalari lisäks tätä kokoa. Mielellään sellaset, joissa saa hihan ja lahkeen suut käännettyä umpeen. Ja sit jotkut lämpimät tossut/villasukat, tumput ja pari pipoa. Äitiyspakkauksessa tulee jos sen ottaa. Sit voi olla tarpeen sisäkäyttöön ohut pipo ja ohuet tumput.
 
vierailija
Tänään 13+1 yöt tulee nukuttua aivan mahtavasti mutta päivisin iskee usein kova väsymys.

Minkälaisia vatsatuntemuksia teillä on? Ite aina välistä miettii onko omat tuntemukset normaaleja...
 
HMT
Syyskuun lopulla laskettu aika, eli just aloitin rv 13. Nyt uskallan pikkuhiljaa alkaa oikeasti uskomaan tähän raskauteen ja alkaa innostumaan pikkuhiljaa. En ollut uskaltanut aiemmin edes ostaa itselleni vielä mitään ja tänä viikonloppuna vihdoinkin tuli hankittua isommat rintaliivit. Helpotus! Samalla tuli heti äitiyslegginsit mukaan ja raskaustyyny meni tilaukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: JiiM89
vierailija
Tänään 13+1 yöt tulee nukuttua aivan mahtavasti mutta päivisin iskee usein kova väsymys.

Minkälaisia vatsatuntemuksia teillä on? Ite aina välistä miettii onko omat tuntemukset normaaleja...
Oon nyt rv 17. Aiemmilla viikoilla oli kipuja joiden oletan olleen niitä ns. kohdun kasvukipuja, vähän menkkamaista mut ei kumminkaan. muutama viikko sitten tuli kuvioihin erinäiset alavatsatuntemukset, välillä kuin olis treenannut alavatsan lihaksia, nopeasti liikkuessa äkkinäiset vihlaisut ja sit semmosta epämäärästä että tuntuu kuin siellä venyisi joku Mulla siis ollu vahvasti semmosta lihaslähtöisen tuntuista. Nyt lisänä mukavasti ajoittain särkyä nivusissa ja tuolla ns. alapäässä ja takapuolen puolella. Ei koko aikaa, välillä.
 
HMT
Tänään 13+1 yöt tulee nukuttua aivan mahtavasti mutta päivisin iskee usein kova väsymys.

Minkälaisia vatsatuntemuksia teillä on? Ite aina välistä miettii onko omat tuntemukset normaaleja...
Öisin, riippuen asennosta, alavatsaa nipistää. On vaikeeta löytää sopiva asento. Raskaustyyny tilauksessa, jos siitä olisi apua. Viime yönä aivastin ja kipu tuntui koko alavartalossa. Päivisin on juuri sellainen tunne välillä, että alavatsassa vetää tai nipistää. Nää on kai niitä kasvukipuja. (Rv 13 +1)
 
Niptin tulokset tuli ja kaikki kunnossa. Jospa tästä kohta kertoisi jo laajemmin. Toukokuun alussa sitten rakenneultra. Aika kuluu aika vauhdikkaasti töissä ja perheen kanssa. Liikkumaan olen päässyt nyt hiukan säännöllisemmin. Tosin edelleen usein pitää itsensä riuhtaista kotoa. Viimeksi tyttö karkasi mieheltä perääni ja sai minut ladulla juosten kiinni. Ei ole äidin helppo päästä liikkumaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Mansikka3
Täällä sitä nyt ollaan sitten korona positiivinen. Melkoinen tilanne. Mies tais saada tartunnan töistä ja minä sitten häneltä, molemmilla positiivinen tulos. Oireet on lieviä, mulla meni haju- ja makuaisti, lisäks on tosi tukkoinen nenä, limakalvot turvonnu. Vauvan liikkeet tuntuu onneks. Toivottavasti menee äkkiä ohi ja oireet pysyis lievinä. Nyt karanteenia ja heti sen jälkeen on onneks neuvola jossa voidaan ultrata myös ylimääräisen kerran.
 
Elm123
Täällä sitä nyt ollaan sitten korona positiivinen. Melkoinen tilanne. Mies tais saada tartunnan töistä ja minä sitten häneltä, molemmilla positiivinen tulos. Oireet on lieviä, mulla meni haju- ja makuaisti, lisäks on tosi tukkoinen nenä, limakalvot turvonnu. Vauvan liikkeet tuntuu onneks. Toivottavasti menee äkkiä ohi ja oireet pysyis lievinä. Nyt karanteenia ja heti sen jälkeen on onneks neuvola jossa voidaan ultrata myös ylimääräisen kerran.
Voi onpa kurja tilanne! Peukkuja, että pysyy lievänä eikä tule vauvalle mitään ylimääräistä ohjelmaa.
Tulin valittamaan että rakas ystävä närästys ja refluksi on palannut, mutta tuntuukin yhtäkkiä aika triviaalilta ongelmalta.
 
Mulla eilen illalla sängyssä supisteli silleen lievien menkkakipujen vahvuisesti joku puolisen tuntia ehkä 5 min välein. Tuntui sekä vatsalla että alaselässä niinkuin supistukset. Mutta kun käänsin kylkeä, ne loppui. Eli kai ne oli harjoitussuppareita. Viimeksi ne kyl ei sattunu ollenkaan, vatsa vaan meni kovaksi ja kiristi. Ja ne alkoi paljon myöhemmin..

15+6
 
vierailija
Täällä sitä nyt ollaan sitten korona positiivinen. Melkoinen tilanne. Mies tais saada tartunnan töistä ja minä sitten häneltä, molemmilla positiivinen tulos. Oireet on lieviä, mulla meni haju- ja makuaisti, lisäks on tosi tukkoinen nenä, limakalvot turvonnu. Vauvan liikkeet tuntuu onneks. Toivottavasti menee äkkiä ohi ja oireet pysyis lievinä. Nyt karanteenia ja heti sen jälkeen on onneks neuvola jossa voidaan ultrata myös ylimääräisen kerran.

Miten teillä jaksellaan?
 
Miten teillä jaksellaan?
Kiitos kysymästä. Nyt jo paremmin. Mies edelleen hengästyy helposti ja varmaan hänen eristys jatkuu. Minulla helpottanut jo paljon. Lonkkiin koskee, nuhaa ja päänsärkyä on. Huomenna selviää pääsenkö eristyksistä ja ens viikolla neuvolaan. Hajuaisti on tosi huono edelleen, makuaisti jo paljon palautunut. Sain pistettävä verenohennuslääkkeet raskauden takia, niitä tässä nyt pistellään päivittäin.
 
Kiitos kysymästä. Nyt jo paremmin. Mies edelleen hengästyy helposti ja varmaan hänen eristys jatkuu. Minulla helpottanut jo paljon. Lonkkiin koskee, nuhaa ja päänsärkyä on. Huomenna selviää pääsenkö eristyksistä ja ens viikolla neuvolaan. Hajuaisti on tosi huono edelleen, makuaisti jo paljon palautunut. Sain pistettävä verenohennuslääkkeet raskauden takia, niitä tässä nyt pistellään päivittäin.
Tsemppiä sinne ❤
 
vierailija
Kiitos kysymästä. Nyt jo paremmin. Mies edelleen hengästyy helposti ja varmaan hänen eristys jatkuu. Minulla helpottanut jo paljon. Lonkkiin koskee, nuhaa ja päänsärkyä on. Huomenna selviää pääsenkö eristyksistä ja ens viikolla neuvolaan. Hajuaisti on tosi huono edelleen, makuaisti jo paljon palautunut. Sain pistettävä verenohennuslääkkeet raskauden takia, niitä tässä nyt pistellään päivittäin.
Kiva kuulla että voitte jo paremmin! <3 kauanko joudut pistämään verenohennuslääkkeitä?
 
Kiva kuulla että voitte jo paremmin! <3 kauanko joudut pistämään verenohennuslääkkeitä?
Neljä viikkoa yhteensä määrättiin sitä lääkettä. Jos jotain huonoa niin hyvääkin tässä tilanteessa, koronan sairastaminen antaa tämän hetkisen tiedon mukaan 6kk immuniteetin uudelle tartunnalle, eli laskettuun aikaan asti pitäis nyt pysyä ilman uutta tartuntaa melko varmasti. Pääsee sitten iskä mukaan synnärille hyvin todennäköisesti :) :love:
 
vierailija
Todella paljon on auttanut itseä keskustelu apu, jota neuvolan kautta sain lähetteellä. Pääsen huomenna yhteen ylimääräiseen ultraan johon en pistä vastaan. Sit mennään 15+6 viikoilla, eli ilmeisesti sukupuolen voi myös saada samalla reissulla selville jos hän on yhteistyökykyinen? No se ei ole meille pääasia kuitenkaan. Lähinnä jännitän hänen kasvua ja kehitystään. Pahin pelko olisi tietty että kasvu laahaa ja kehitystä ei ole tapahtunut. Näillä viikoilla koti doppleri auttaa kyllä pelkoihin kun äänet kuulee vaivatta ja samalla kuulee liikettä ja muuta touhuilua sieltä. Doppleria en suosittele kyllä kellekkään ennen rv 12+ , mutta sitten kun kuuleminen on ns hyvin varmaa niin apua siintä kyllä saa.. Varsinkin jos vauvan vointi mietityttää.

Mulla myös ollut selkeästi niitä venymiskipuja kohdussa. Joskus ne säikäyttää.
 
HMT
Mitenkäs muilla ollut vauvan liikkeiden suhteen? Mä väitän tunteneeni "lepatusta" vatsassa toissapäivänä ja tänään...mutta kun on eka raskaus ja oon vasta 16+4 niin en osaa sanoa oliko sittenkin muuta ruoansulatustoimintaa. Huomenna mennään taas näytille ja toivon, että siellä näkyy terve, aktiivinen pieni otus.
 

Yhteistyössä