Lokakuiset 2021

Käärmeinen
Tervetuloa ja tsemppiä Paatuska

Toivottavasti täällä pysyisi edes vähän keskustelua, kun eletään näitä jänniä viikkoja ja vertaistuki olisi tarpeen..

Mä varasin tänään (rv 5+3) ensimmäisen neuvola-ajan maaliskuun alkuun toivottavasti siellä nyt sitten jotain eloa on masussa.

Raskaus tosiaan mulle toinen, esikoinen saatu lopulta hätäsektiolla 7v sitten ja nyt ikää itsellä 30.
 
vierailija
Olen töissä ensihoidossa, suojia kyllä käytetään päivittäin. Sen verran hiljaisempi paikka, missä työskentelen, että suoraa korona vaaraa ei juuri nyt ole, eri asia sitten jos lähtee kiihtymään. Erityisäitiysrahaan en ole oikeutettu työn puolesta. Sen parempaa korvaavaa työtä tuskin löytyy sairaalan sisältä... Juuri työn luonteen huomioon ottaen rokote olisi kuitenkin hyvä ottaa.
En missään nimessä ottaisi. Jos saa rokotteesta pahan allergisen reaktion, on sen hoitaminen raskauden aikana vaikeaa. Lisäksi mahdollinen kova kuume alkuraskaudessa voi altistaa sikiövaurioille. Nämä ovat ilmeisesti olleet suht yleisiä rokotusreaktioita.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Moi! Ehkä mäkin uskallan liittyä tänbe hiljaksiin, sunnuntaina sain ensimmäisen haalean plussan ja siitä viivat on vahvistunut kivasti :) meille on kolmas tulossa, edelliset lapset ovat -18 ja -19. Uusimman la olisi näillä näkymin 27.10.21

oliko täällä minkälainen ajatus tuon facebook-ryhmän kanssa? Haluaisin liittyä, mut mielelläni odottelisin vähän varmemmille viikoille.
 
Moi! Ehkä mäkin uskallan liittyä tänbe hiljaksiin, sunnuntaina sain ensimmäisen haalean plussan ja siitä viivat on vahvistunut kivasti meille on kolmas tulossa, edelliset lapset ovat -18 ja -19. Uusimman la olisi näillä näkymin 27.10.21

oliko täällä minkälainen ajatus tuon facebook-ryhmän kanssa? Haluaisin liittyä, mut mielelläni odottelisin vähän varmemmille viikoille.
Mulla sama juttu tuon ryhmän kanssa! En uskalla vielä :)
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
@Paatuska ja @rosmarin meitä on nyt 38 ja on ollut puhetta, että otettaisiin 50-60 mukaan. Eli vielä mahtuu hyvin mukaan. Siellä on kaikki tietysti varhaisilla viikoilla . Odotellaan ja jännätään yhdessä varhaisultria ja muuta alkuraskauden juttua. Varmasti ikäviäkin uutisia tulee, kun ollaan niin alussa. Tervetuloa mukaan, jos/kun itselle tuntuu luontevalta.
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
@Paatuska mennään aika samoilla viikoilla, mulla taitaa tänään olla 4+0 :) millon sulla on laskettu aika?

@Katinka<3 kiitos vastauksesta! Tottahan se on, että kaikki ollaan samassa tilanteessa. Mua vaan jännittää, jos olisikin tuttuja - en oo vielä valmis kertomaan raskaudesta. Katon tilannetta sit vaikka varhaisultran jälkeen.

ja jos ryhmä on täynnä, niin sitten sitä vaan perustaa uuden, jos liittyjiä löytyy :)

öppähöppä, tsemppiä oksentamiseen, se on ihan pyllystä :( Kannattaa hakea edes hetki saikkua, jos huono olo vie kaikki voimat.

Mullakaan ei vielä ole mitään oireita, oletan et pahoinvointi alkaa reilu viikon päästä. Edellisestä raskaudessa oli hyperemeesi lähellä ja sain lääkkeet, niitä on onneksi vielä jäljellä jos taas mennään 24/7 oksennuksella. Mahaa vähän nippailee ja tunteet heittelehtii, muuten aika normaalia.
 
  • Tykkää
Reactions: Katinka<3
Öppähöppä
Mulla alko kuvotus varmaan kun oli 5 viikkoa täynnä, oksensin ekan kerran 6+2.. Nyt on 8+3, mulla siis ihan syyskuun lopussa l.a. Mut jos menee ku aiemmat, nii tää syntys vasta lokakuun alussa, ni siks täällä roikun.

Huomenna eka neuvola ja mietin vaan et miten selviän sinne!!
 
Enja93
Huh, tuun tänne taas jännittelemään, joskus aiemmin jo kirjoitinkin tänne jotain. Viikon päästä ois varhaisultra ja sitten selviäisi raskauden todellinen tila ja kesto. Oman arvion mukaan olisi nyt joku 6+2-6+4.
Ollut koko tämän helmikuun ajan rinnat kipeät, kuvotusta/oksentelua, itkuherkkyyttä ja tunteiden vuoristorataa. Plussasin siis tammikuun lopussa.
Ja eka olisi tulossa, kovasti on ristiriitaiset tunteet, kun ei vielä oikein tahdo käsittää että sisällä on joku pieni ihme ja toisaalta pelottaa että onko se siellä edes ja onko kaikki hyvin. En millään jaksaisi odottaa viikkoa, että pääsisi sinne ultraan.

Tuntuu että olisin lihonut aivan järkyttävästi tässä parin viikon sisällä. Liekkö sitten ihan turvotusta, mutta Kait se keho alkaa jo heti vähän muuttua. Onko muilla ollut ongelmia näin varhaisessa vaiheessa, että esim housut alkaa puristaa? Ja tuntuu että olisi jo ihan selkeä raskausmaha. Tosin mulla on ibs, että maha näyttää muutenkin aina välillä siltä kuin olisi raskaana.

Tsemppiä kovasti teidän kaikkien odotukseen!
 
@Paatuska mennään aika samoilla viikoilla, mulla taitaa tänään olla 4+0 millon sulla on laskettu aika?

@Katinka<3 kiitos vastauksesta! Tottahan se on, että kaikki ollaan samassa tilanteessa. Mua vaan jännittää, jos olisikin tuttuja - en oo vielä valmis kertomaan raskaudesta. Katon tilannetta sit vaikka varhaisultran jälkeen.

ja jos ryhmä on täynnä, niin sitten sitä vaan perustaa uuden, jos liittyjiä löytyy

öppähöppä, tsemppiä oksentamiseen, se on ihan pyllystä Kannattaa hakea edes hetki saikkua, jos huono olo vie kaikki voimat.

Mullakaan ei vielä ole mitään oireita, oletan et pahoinvointi alkaa reilu viikon päästä. Edellisestä raskaudessa oli hyperemeesi lähellä ja sain lääkkeet, niitä on onneksi vielä jäljellä jos taas mennään 24/7 oksennuksella. Mahaa vähän nippailee ja tunteet heittelehtii, muuten aika normaalia.
La olisi mun omien laskujen mukaan 24.10. En pysty kyllä kovin luottamaan vielä tähän ennen varhaisultraa. Oon varannut ultran 8.3. Klinikalle jonka avulla tää raskaus on saatu alulle. Meillä tämä olisi siis esikoinen.

Mulla on myös tuota vatsan nippailua ja painetta alavatsalla. Nyt yöllä esim. heräsin siihen et sattu alavatsaan paljon n. 1-2min ajan. Toivon todella, että on jotakin ihan normaalia... kyllä säikäytti et meneekö kesken :(
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
@Paatuska varmasti kohdun kasvukipuja, varsinkin kun kyseessä on ensimmäinen raskaus :) en usko, että on hätää, kun oli noin lyhyt. Mulla ainakin välillä kramppaa syvät vatsalihakset ja sattuu hetken, ennen kun sit rentoutuvat. Mut ymmärrän huolen, meillä esikoinen saatiin aluille hoidoilla pidemmän yrityksen jälkeen. Koko raskaus meni stressatessa ja huolehtiessa.

ajattelin myös varata alkuraskauden ultran, en vaan ihan vielä tiedä mihin väliin. Varmaan samoille ajoille kun sullakin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska
@Paatuska varmasti kohdun kasvukipuja, varsinkin kun kyseessä on ensimmäinen raskaus en usko, että on hätää, kun oli noin lyhyt. Mulla ainakin välillä kramppaa syvät vatsalihakset ja sattuu hetken, ennen kun sit rentoutuvat. Mut ymmärrän huolen, meillä esikoinen saatiin aluille hoidoilla pidemmän yrityksen jälkeen. Koko raskaus meni stressatessa ja huolehtiessa.

ajattelin myös varata alkuraskauden ultran, en vaan ihan vielä tiedä mihin väliin. Varmaan samoille ajoille kun sullakin
Mulle klinikalta suositeltiin tuota 7+1 aikaa. Toivon, että silloin olen vielä raskaana. Laitoin neuvolaan viestiä yöllisestä kivusta ja siellä mietittiin voisiko olla virtsatieinfektio. Itse en välttämättä kyllä siihen usko, koska minulla on tiedossa aika hyvin sen oireet kun kärsin toistuvista virtsatieinfektioista. Luulen ja toivon, että oli vain niitä kohdun kasvukipuja. :)

Jotenkin niin pelokas olo vaan tämän suhteen. En vielä voi yhtään luottaa raskauteen, en uskalla vielä edes ajatella aikaa varhaisultran jälkeen. :(
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Käärmeinen
Pitäisi olla niin varpaillaan näköjään.. söin vahingossa kylässä marenkikakkua jossa oli ulkomaisia, kuumentamattomia vadelmia... :( Listerian ja noron vaara.

Clearblue digital näytti pari päivää sitten raskaana 3+, eli tuskin tässä enää ainakaan kemiallisesta on kyse :) toivottavasti selviän säikähdyksellä noista vadelmistakin..

Anteeksi että tuli vain omaa napaa.

Käärmeinen 5+6
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
vierailija
Pitäisi olla niin varpaillaan näköjään.. söin vahingossa kylässä marenkikakkua jossa oli ulkomaisia, kuumentamattomia vadelmia... Listerian ja noron vaara.

Clearblue digital näytti pari päivää sitten raskaana 3+, eli tuskin tässä enää ainakaan kemiallisesta on kyse toivottavasti selviän säikähdyksellä noista vadelmistakin..

Anteeksi että tuli vain omaa napaa.

Käärmeinen 5+6
Jos ne oli ulkomaisia pakastevadelmia ni kaikkien pitäis syödä niitä vaan kuumennettuna. Jos taas oli tuoreita vadelmia ni niitä voi kyllä syödä.
 
vierailija
Eikös tuoreissa ulkomaisissa marjoissa ole yhtä lailla infektiovaara? Samalla lailla niitä on kasteltu mahdollisesti likaisella vedellä.
Joo niissäkin voi olla infektiovaara, mutta ei yhtä suuri kun pakastemarjoissa ja niitä ei koske se kuumennussuositus. Toki ulkomaiset tuoreet marjat olisi hyvä huuhdella todella hyvin ennen syöntiä. Jossain jopa luki että kotimaisetkaan marjat ja vihannekset ei oo täysin riskittömiä, mutta niissä epidemiat on harvinaisia.
Mutta tosiaan ruokaviraston listassa vain ulkomaiset pakastemarjat suositellaan kuumennettavan.
 
  • Tykkää
Reactions: rosmarin
Käärmeinen, shit happens! Turhaan murehdit :) Noro ei oo raskaudelle vaarallinen, perin kurja tauti kyllä muuten. Ja listeriaan Suomessa sairastuu hyvin harva. Jos nyt sattuis tulemaan jotain listeriaan liittyviä oireita, niin soittaisin itse varmaan neuvolaan. Oon ite tehnyt saman mokan molemmissa edellisissä raskauksissa ja tästä söin graavikalaa ja sushia kaksin käsin päivää ennen, kun tuli plussa.

@Paatuska yh voi ei! Onko olo helpottanu? Mua pelottaa se pahan olon alkaminen, kaivoin jo primperanit lähemmäs lääkekaapissa, jos menee täydeksi oksenteluksi taas :(
 
  • Tykkää
Reactions: Paatuska
Käärmeinen, shit happens! Turhaan murehdit Noro ei oo raskaudelle vaarallinen, perin kurja tauti kyllä muuten. Ja listeriaan Suomessa sairastuu hyvin harva. Jos nyt sattuis tulemaan jotain listeriaan liittyviä oireita, niin soittaisin itse varmaan neuvolaan. Oon ite tehnyt saman mokan molemmissa edellisissä raskauksissa ja tästä söin graavikalaa ja sushia kaksin käsin päivää ennen, kun tuli plussa.

@Paatuska yh voi ei! Onko olo helpottanu? Mua pelottaa se pahan olon alkaminen, kaivoin jo primperanit lähemmäs lääkekaapissa, jos menee täydeksi oksenteluksi taas
Jotenkin heikko olo ollut aaltoilevasti koko päivän. Huomannut sen, että kun on edellisestä syömisestä kulunut aikaa ja alkaa tulla nälkä, silloin iskee pahoinvointi. Myös viime yönä kun heräsin, oli pahoinvointia. Oon myös ollut tosi väsynyt, mutta nukkunut silti huonosti. Suurimpana "oireena" mulla on koko ajan pelko. En oikein meinaa pystyä keskittyä mihinkään, kun pelottaa niin paljon. Hoidoilla alulle saatu ensimmäinen raskaus ja erittäin epävarmat viikot on kyllä vaikeaa aikaa :(
 

Yhteistyössä