Elokuiset2021

Tänään rv12+0 ja ensimmäinen kolmannes olisi takana. Aika on mennyt hurjaa kyytiä. Huomenna olisi nt-ultra ja odotan sitä jännityksen ja pelonsekaisin tuntein. Muakin on alkanut jostain syystä pelottaa ne seulatulokset. Ei auta kai, kun toivoa, että kaikki on hyvin :)

Täällä olot näyttäisi jatkuvan. Välissä oli useampi parempi päivä, jolloin oksensin vain kerran, mutta eilen taas nousi kaikki nesteitä myöten ylös. Toivottavasti tuota oli vain eilisen verran ja tänään olisi taas parempi. Vetää mielen niin maahan, kun ei pysty tekemään mitään kunnolla.

Miten muilla? Joko on alkanut olot helpottaa vai vieläkö jatkuu? :)
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Antzu ja Suffeli87
Tänään rv12+0 ja ensimmäinen kolmannes olisi takana. Aika on mennyt hurjaa kyytiä. Huomenna olisi nt-ultra ja odotan sitä jännityksen ja pelonsekaisin tuntein. Muakin on alkanut jostain syystä pelottaa ne seulatulokset. Ei auta kai, kun toivoa, että kaikki on hyvin

Täällä olot näyttäisi jatkuvan. Välissä oli useampi parempi päivä, jolloin oksensin vain kerran, mutta eilen taas nousi kaikki nesteitä myöten ylös. Toivottavasti tuota oli vain eilisen verran ja tänään olisi taas parempi. Vetää mielen niin maahan, kun ei pysty tekemään mitään kunnolla.

Miten muilla? Joko on alkanut olot helpottaa vai vieläkö jatkuu?
Mä katoin että virallisesti toinen kolmannes alkaa vasta 14+0 ?

Mulla nyt 13+4 ja etova olo on ikäänkuin tullut takasin... Viime yönä kun heräsin pissalle, niin myös sen jälkeen en etovan olon takia saanut unta. Mulla oli jo pari viikkoa ihan hyvä olo, paitsi iltaisin tuli kyllä huono olo mut aamut ja päivät oli hyvä. Nyt ei meinaa tulla etätöistä mitään kun semmonen etova möykky taas kurkussa.

Beibillä on varmaa tässä ollut myös joku kasvukausi kun on ollut parina edeltävänä päivänä tunnin välein nälkä ja myös keskellä yötä oon noussut syömään leipää, ja sen lisäksi ollut kohdun kasvukipuja ja maha on kasvanut pikkusen myös.

Mulla on viikon päästä ma neuvola ja toivon kuulevani sydänäänet kun nt-ultrasta kumminkin jo 2 viikkoa :D Jännittää myös paljonko painoa on tullut lisää kun viimeksi joulukuussa katsottu neuvolassa. Päätin etten käy kotona vaa'alla ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lillium
@Suffeli87 Näemmä on tässäkin eroja, että mistä katsoo. Tänään juuri luin, että raskausviikko 13 (12+0-12+6) alkaa, niin tällöin olisi ensimmäinen kolmannes takana :unsure: Ei kai se niin justiinsa ole, eteenpäin mennään joka tapauksessa ❤

Mullakin on ollut erilaisia vatsatuntemuksia pitkin raskautta. Välillä tulee kunnon repäisykipuja, kun tekee äkkinäisiä liikkeitä tai aivastaa. Vatsa ei vielä hirveästi näy. Itse huomaan pikkuruisen kummun, mutta ulkopuolinen ei varmasti sitä vielä näe. Olen neuvolan jälkeen käynyt kerran vaa'alla kotona ja silloin paino oli vielä laskemaan päin. Uskon, että se alkaa kyllä hiljalleen nousta, kun ruoka on alkanut maistua :)

Tsemppiä kaikille! ♡
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Suffeli87 ja Antzu
@Suffeli87 Näemmä on tässäkin eroja, että mistä katsoo. Tänään juuri luin, että raskausviikko 13 (12+0-12+6) alkaa, niin tällöin olisi ensimmäinen kolmannes takana Ei kai se niin justiinsa ole, eteenpäin mennään joka tapauksessa

Mullakin on ollut erilaisia vatsatuntemuksia pitkin raskautta. Välillä tulee kunnon repäisykipuja, kun tekee äkkinäisiä liikkeitä tai aivastaa. Vatsa ei vielä hirveästi näy. Itse huomaan pikkuruisen kummun, mutta ulkopuolinen ei varmasti sitä vielä näe. Olen neuvolan jälkeen käynyt kerran vaa'alla kotona ja silloin paino oli vielä laskemaan päin. Uskon, että se alkaa kyllä hiljalleen nousta, kun ruoka on alkanut maistua

Tsemppiä kaikille! ♡
Oliskin noin. Mun vatsa... no vastaisko kuudetta kuukautta edelleen. Plussasta asti ollut vatsa ripulilla ja kerää ilmaa ihan hirveesti. Tosin, tää alati jatkuva tuoremehun litkiminen ei taatusti auta. Mut siis tämä löysä vatsa ollut myös aiemmissa easkauksissa, missä hyvinkin terveellisesti syönyt ja juonut. Oon yrittänyt muistella ett koska se loppui mut ei kyllä tuu mieleen. Oon ihan kateellinen aina kun luen ett joku ummella. Ei kai saisi edes valittaa, mutta olisin mieluusti pitänyt vatsan pienempänä pidempään. Nyt kun vointi parempi niin pitäs alkaa taas käy kävelyllä, sekin vois auttaa. Koska kiitos liikkumattomuuden ja tuoremehun niin ihan varmasti on tullut ihan muuta vatsaa samanverran kun vauva vatsaa. Oon tosin kaikista pullahtanut jo heti alussa.
 
@Antzu Nää on niin yksilökohtaisia, että miten kroppa käyttäytyy. Tuo on kyllä kurjaa, jos vatsa jatkuvasti sekaisin, toivottavasti sulla helpottaa pian! ❤ Voin kuitenkin vannoa, että ummetus ei ole sen mukavampaa. Mulla on vatsa tällä hetkellä niin kovalla, että itku tulee vessassa käydessä - on kuin kiviä ulostaisi. Paristi tullut vertakin ja takamus on todella kipeä :cry: Luumuja olen yrittänyt syödä, muttei tunnu auttavan tarpeeksi. Tämä sama vaiva ollut siis joka raskaudessa.
 
  • Surullinen
Reactions: Antzu
@Antzu Nää on niin yksilökohtaisia, että miten kroppa käyttäytyy. Tuo on kyllä kurjaa, jos vatsa jatkuvasti sekaisin, toivottavasti sulla helpottaa pian! Voin kuitenkin vannoa, että ummetus ei ole sen mukavampaa. Mulla on vatsa tällä hetkellä niin kovalla, että itku tulee vessassa käydessä - on kuin kiviä ulostaisi. Paristi tullut vertakin ja takamus on todella kipeä Luumuja olen yrittänyt syödä, muttei tunnu auttavan tarpeeksi. Tämä sama vaiva ollut siis joka raskaudessa.
Mulla menee kans tuohon jossakin kohtaa. Ilman välivaihetta. Ja sitten viimeistään kiusaa pukamatkin. Mä en tykkää luomusta yhtään! Nyt en kyllä muista millä viimeksi vatsa toimi. Oliskohan ollut levolac?
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
Mulla menee kans tuohon jossakin kohtaa. Ilman välivaihetta. Ja sitten viimeistään kiusaa pukamatkin. Mä en tykkää luomusta yhtään! Nyt en kyllä muista millä viimeksi vatsa toimi. Oliskohan ollut levolac?
Mullakin ollut jotain vatsaa löysäävää lääkettä aiemmissa raskauksissa, mutten myöskään muista, että mikä se oli. Pitää ottaa taas neuvolassa puheeksi. Pukamavoiteet olleet myös käytössä, mutta kun niitäkään ei voisi koko ajan käyttää. Kuopuksen aikana mulle sanottiin neuvolassa, että Ac3 olisi turvallisin vaihtoehto raskausaikana noista pukamavoiteista, mutta eihän se ole läheskään yhtä tehokas kuin Scheriproct. Ja eihän sitä uskalla tietenkään käyttää mitään, mistä voisi olla vauvalla haittaa :(
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
Tänään oli nt-ultra ja kaikki näyttäisi olevan hyvin. Vauva vastasi päivälleen kuukautisista laskettuja viikkoja. Niskaturvotus oli normaalin rajoissa (0,9mm). Sydänäänetkin kuunneltiin, ei tarvinnut erikseen pyytää.
Kai sitä vois pikkuhiljaa alkaa uskoa, että meille on oikeesti tulossa toinen lapsi.
Onpa kiva lukea ultrakuulumisia! Ja eikös @lillium sulla ole se ultra huomenna? Meidän vuoro sit keskiviikkona.
 
Ihana taas lukea kaikkien kuulumisia! Mulla on pahoinvointi hiukan helpottanut, jaksoin jopa äsken tehdä tunnin lumitöitä. Ei olisi vielä viikko sitten tullut mitään. Kaikista huonoin olo tulee kun ottaa vitamiinitabletteja, onko jollain vinkata hyvää valmistetta? Mä söin aluksi foolihapon ja deen erikseen ja molemmat öklötti. Nyt käytössä ladyvita mama, jota pitää ottaa 3 kpl päivässä! Täytyis taas kokeilla jotain muuta merkkiä... Ja näiden lisäksi pitää ottaa tyroksiini ja rautaa tarvis alkaa tankata myös. Hankalaksi menee :rolleyes:
 
Tänään eka ultra, tyyppi vastasi 9+1 kokoa niinkuin laskettiin alunperin ja kaikki oli hyvin ♥
Tääläkään ei sykkeitä kuunneltu kun ne vaan näytettiin monitorilta. En tajunnut kysyä, olisin halunnut kuulla jälkeenpäi aateltuna. Lääkäri oli kyllä ihana ihminen, olisi varmaan kuunteluttanutkin jos pystyy. Noh, pari viikkoa nt-ultraan niin voin kysyä siellä saisiko kuunnella :)
 
En ole uskaltanut nauttia raskaudesta vielä ollenkaan. Alussa vuodin verta ihan valtavasti ja vaikka kävinkin rv6+6 tästä johtuen ultrassa, ei pelko häviä. Olen koko raskauden vuotanut verta, toki nyt viimeiset viikot vain niin vähän, että näkyy vain pyyhkiessä. Ultra on reilun 3 viikon päästä. Mitään syytä vuodolle ei viimeksi löytynyt, mutta pakkohan sille joku syy on olla. Vetää mielen aika matalaksi :(
 
Mulla on olot muuten helpannu, mut vähän sellaisia hiivatulehdusmaisia oireita? Ei kuitenkaan "kunnon" tulehdusta, kun välillä päiviä ilman oireita ja välillä taas kutisee. Neuvolaa ja apteekkia konsultoitu, ja canesten-rasvaa oon laitellut mut se kirvelee ihan sairaasti! Mun siskot myös "allergisia" canestenille, samat kirvelyoireet. Oon sit yrittäny napostella maitohappobakteereja ja muutenki neutraloida olojani, ja oireet onki nyt pysyny paremmin kurissa :)
 
Ultrassa käyty. ❤ Käy muuten ihan työstä vaikkei ole kun 80km välissä. Tällä kelillä ja tieteiden kanssa myöhästyttiin silti vaikka hyvissä ajoin lähdettiin. Kaikkineen meni 10.15-14.00. Ja itse ultra kestä max 15min puheineen päivineen.

Mut riskilukuina down 1:7500 Ja molemmat trisomiat 1:100 000. On niin todella helpottunut olo kun kuitenkin ikää se 39 jo mulla.

Muuten pikkuinen oli kuin hyrrä ja kai vähän haastavakin kuvata. ❤
 
@Sanjoh Hiivatulehdus on kyllä inhottava vaiva! Hyvä, että saat pysymään oireet kurissa ihan vain maitohappobakteereilla (y)

@Antzu Ihana kuulla hyviä ultrakuulumisia ❤ Ja onpa mukavaa, kun sait kuulla riskiluvut paikan päällä, niin voi kysyä suoraan, jos jokin jää mietityttämään. Yritin katsella tänään omiani, mutta eivät ainakaan vielä näkyneet omakannassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
❤ ELOKUISET 2021 ❤

Laskettu aika / Nimimerkki / Monesko lapsi / Synnytyssairaala


29.7. / Suffeli87 / 1. / HUS
30.7. / Tuutikki84 / 1. / HUS
2.8. / Marji / 2. / HUS
4.8. / talvilintu / 2. / TYKS
5.8. / Mariaz / 3. / EPSHP
5.8. / Antzu / 3. / TAYS
9.8. / lillium / 3. / -
10.8. / behappy-17 /2. / OYS
10.8. / Brunet82 / 3. / TYKS
10.8. / freesiasi / 1. / KYS
12.8. / haaveistatotta / 3. / KSKS
15.8. / Jossuttt / 2. / TAYS
17.8. / saraheinä / 7. / OYS
18.8. / Marpuli / 2. / TAYS
18.8. / KIMALLUSS / 2. / KHKS
19.8. / toiveissa90/ 4. / MKS
19.8. / Mustikka_ / 1. / HUS
19.8. / Loree / 1. / -
21.8 / Diipadapa / 1. / PORI
21.8. / mamselli78 / 3. / TAYS
22.8. / tylleröinen_21 / 2. / HUS
22.8. / Neilikka191919 / 2. / TYKS
24.8. / Sanjoh / 1. / TYKS
24.8. / Kartsa86/ 1. / HUS
27.8. / Mamx3 / 4. / HUS
27.8. / Chiane / 3. / KSKS
27.8. / Jadde / - / -
28.8. / Toukokuu88/ 4. / TAYS
28.8. / Punapää_ / 1. / KHKS
29.8. / Mamatus88 / 4. / OYS
29.8. / haavelija93 /2. / LKS
30.8. / lamaman / 3. / HUS
 
Paljon ollut taas keskustelua, en oo itse ehtinyt oikein mitään kommentoida kun oon ollut iltavuorossa koko alkuviikon... :D

Mullekin tuli toi pelkkä 21-trisomian eli downin syndrooman tulos kirjeenä OmaPostiin ja kysyin neuvolasta, että miten se edwardsin syndrooman tulos? Niin sieltä hän katsoi järjestelmästä ja sanoi että "tämä 18-trisomian riskiluku on myös hyvä/normaali" eikä hänkään tiennyt miksei se ollut lukenut siinä samassa kirjeessä. Ja HUS alueella tämäkin. Mutta minä en lähtenyt kysymään mitään tarkkoja lukuja vaan riittää tieto että tulos on normaali eikä kohonnutta riskiä ole.

Mielestäni ne on nuo 2 vain mitä seulotaan, ei ole mielestäni kolmatta?
Mä oon jostain saanut käsityksen, että ois kolme eri trisomiaa mitkä seulotaan, mut ehkä sekin sit vaihtelee sairaanhoitopiireittäin... Naistalon sivuilla luki, että yleisimmät trisomiat on 13- (Pataun syndrooma), 18- (eli Edwardsin syndrooma) ja 21- (Downin syndrooma) trisomiat, mut sit HUSin sivuilla oli vaan, että Edwardsin ja Downin syndroomat seulotaan. Toi 13-trisomia on jo sen verran harvinaisempi kuin noi kaks muuta, että ei oo sit kai katsottu tarpeelliseksi seuloa sitäkin. Taas oppii uutta... :unsure:

@mamselli78 mä ostin taas Natalben -raskausvitamiineja, kun sain tilattua apteekista. Ne usein apteekeista loppu, mut tilasin verkkoapteekista... niitä aikanaan suositteli Felicitaksen lapsettomuuslääkäri, ja oon huomannut että ne ei aiheuta pahoinvointia! Eli vahva suositus, jos vaan jostain niitä löydät :)
 
  • Tykkää
Reactions: mamselli78
Paljon ollut taas keskustelua, en oo itse ehtinyt oikein mitään kommentoida kun oon ollut iltavuorossa koko alkuviikon...


Mä oon jostain saanut käsityksen, että ois kolme eri trisomiaa mitkä seulotaan, mut ehkä sekin sit vaihtelee sairaanhoitopiireittäin... Naistalon sivuilla luki, että yleisimmät trisomiat on 13- (Pataun syndrooma), 18- (eli Edwardsin syndrooma) ja 21- (Downin syndrooma) trisomiat, mut sit HUSin sivuilla oli vaan, että Edwardsin ja Downin syndroomat seulotaan. Toi 13-trisomia on jo sen verran harvinaisempi kuin noi kaks muuta, että ei oo sit kai katsottu tarpeelliseksi seuloa sitäkin. Taas oppii uutta...

@mamselli78 mä ostin taas Natalben -raskausvitamiineja, kun sain tilattua apteekista. Ne usein apteekeista loppu, mut tilasin verkkoapteekista... niitä aikanaan suositteli Felicitaksen lapsettomuuslääkäri, ja oon huomannut että ne ei aiheuta pahoinvointia! Eli vahva suositus, jos vaan jostain niitä löydät
Täällä ainakin seulotaan nuo kolme.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84

Yhteistyössä