Elokuiset2021

Äh, kirjotin vielä vahingossa vastauksena jollekin tän viestini.

Mulla edellisestä raskaudesta migreeni hoidettiin vaan tipalla. Mistään beetasalpaajasta en ole edes kuullut migreeninhoidossa.

Tsemppiä meille kaikille! Eikös tän kohta pitäisi alkaa oikeasti jo helpottaankin? Mulla rv 11 vielä menossa, kohta vaihtuu.
Mulla on siis ollut aiemminkin beetasalpaajia, ja aikamoinen liuta muitakin estolääkkeitä jo pari vuotta käytössä. Ennen raskautta oli Aimovig (biologinen lääke), botox-pistot ja epilepsialääke. Niillä kohtaukset pysyi jokseenkin hanskassa. Pahimmillaan ennen estolääkkeitä mulla oli migreeniä sellaiset 28 päivää kuukaudessa, estolääkkeillä saatiin kohtaukset vähentymään sellaiseen 5-10 päivään.

Mitä sulla on kohtauslääkkeinä? Mulla on toistaiseksi sumatriptaani-nenäsumute toiminut vielä ihan hyvin kohtauksiin, tosin lähes joka päivä oon nyt joutunut ottamaan yhden lääkkeen.

Ja mulla tosiaan migreeni kroonistui vasta tokan lapsen syntymän jälkeen. Edelliset raskaudet on menneet ihanasti ilman migreeniä.
 
Mulla on siis ollut aiemminkin beetasalpaajia, ja aikamoinen liuta muitakin estolääkkeitä jo pari vuotta käytössä. Ennen raskautta oli Aimovig (biologinen lääke), botox-pistot ja epilepsialääke. Niillä kohtaukset pysyi jokseenkin hanskassa. Pahimmillaan ennen estolääkkeitä mulla oli migreeniä sellaiset 28 päivää kuukaudessa, estolääkkeillä saatiin kohtaukset vähentymään sellaiseen 5-10 päivään.

Mitä sulla on kohtauslääkkeinä? Mulla on toistaiseksi sumatriptaani-nenäsumute toiminut vielä ihan hyvin kohtauksiin, tosin lähes joka päivä oon nyt joutunut ottamaan yhden lääkkeen.

Ja mulla tosiaan migreeni kroonistui vasta tokan lapsen syntymän jälkeen. Edelliset raskaudet on menneet ihanasti ilman migreeniä.
Mulla ei ole kohtauksiin koskaan auttanut muu kuin Burana. Pitkittyneisiin kohtauksiin (joskus kans kk putkeen) ollut käytössä Triptyl tai sitten tippaan Acutaan. Mulla aivoissa muutoksia niin en tiedä silläkö ne lääkkeet ei oikein tahdo sopia. Pyytänytkin olen, mutta koskaan ei ole kerrottu miksi en saa.
 
@lamaman @Antzu
Mulla myös vaikea migreeni, mihin ei ole löytynyt lääkkeistä kauheasti apua. Biologisiin lääkkeisiin ei vielä mun kohdalla lähdetty, koska raskaus oli toiveissa. Triptyl on estona auttanut jonkin verran. Suupolilla purentalihaksiin laitettu botuliini on tähän astisista hoidoista tuonut eniten helpotusta. Nyt joko botuliinin tai raskauden ansiosta on kohtaukset vähentyneet n.1krt/vk. Mulla on ensiviikolle varattu neuvolalääkäri, jonka kanssa keskustelen ton triptylin jatkamisesta. Pelottaa edes ajatus siitä, että sitä en enää voisi syödä. Todennäköisesti tämä raskaus menee erityistarkkailussa lääkityksen takia.
 
  • Surullinen
Reactions: lamaman ja Antzu
@lamaman @Antzu
Mulla myös vaikea migreeni, mihin ei ole löytynyt lääkkeistä kauheasti apua. Biologisiin lääkkeisiin ei vielä mun kohdalla lähdetty, koska raskaus oli toiveissa. Triptyl on estona auttanut jonkin verran. Suupolilla purentalihaksiin laitettu botuliini on tähän astisista hoidoista tuonut eniten helpotusta. Nyt joko botuliinin tai raskauden ansiosta on kohtaukset vähentyneet n.1krt/vk. Mulla on ensiviikolle varattu neuvolalääkäri, jonka kanssa keskustelen ton triptylin jatkamisesta. Pelottaa edes ajatus siitä, että sitä en enää voisi syödä. Todennäköisesti tämä raskaus menee erityistarkkailussa lääkityksen takia.
Mulla on myös ollut triptyliä aiemmin estona, ja nytkin lääkäri sitä mietti, mutta ei vielä lähdetty siihen. Jos ihan mahdottomaksi menee, väläytteli neurologi myös botoxia, koska sen ei pitäisi suurimolekyylisenä läpäistä istukkaa.

Mun ennen raskautta syömä epilepsialääke nostaa jonkin verran selkärankahalkion riskiä, joten edessä on myös tiukempi seuranta ultrassa.
 
Mulla on nyt auttanut pahoinvointiin selvästi se, että jätin maitotuotteet pois. Ennen tykkäsin juoda melko paljon maitoa ja jossain kohtaa hoksasin, että eihän se enää hyvältä maistu. Samalla osasin yhdistää sen pahoinvointiin. Eilen testiksi söin maitoon tehtyä puuroa ja paha olo iski illalla. Samoin ihan järkyttävät ilmavaivat ihan hirveän hajun kera. Enpä osannut tämmöstä odottaa , kun ekasta lapsesta ei juurikaan ollut pahoinvointia. Toivottavasti tämä havainto nyt auttaa pitämään olot kurissa.
 
ELOKUISET 2021

Laskettu aika / Nimimerkki / Monesko lapsi / Synnytyssairaala


29.7. / Suffeli87 / 1. / HUS
30.7. / Tuutikki84 / 1. / HUS
2.8. / Marji / 2. / HUS
4.8. / talvilintu / 2. / TYKS
5.8. / Mariaz / 3. / EPSHP
5.8. / Antzu / 3. / TAYS
9.8. / lillium / 3. / -
10.8. / behappy-17 /2. / OYS
10.8. / Brunet82 / 3. / TYKS
10.8. / freesiasi / 1. / KYS
12.8. / haaveistatotta / 3. / KSKS
15.8. / Jossuttt / 2. / TAYS
17.8. / saraheinä / 7. / OYS
18.8. / Marpuli / 2. / TAYS
18.8. / KIMALLUSS / 2. / KHKS
19.8. / toiveissa90/ 4. / MKS
19.8. / Mustikka_ / 1. / HUS
19.8. / Loree / 1. / -
21.8 / Diipadapa / 1. / PORI
21.8. / mamselli78 / 3. / TAYS
22.8. / tylleröinen_21 / 2. / HUS
22.8. / Neilikka191919 / 2. / TYKS
24.8. / Sanjoh / 1. / TYKS
24.8. / Kartsa86/ 1. / HUS
27.8. / Mamx3 / 4. / HUS
27.8. / Chiane / 3. / KSKS
27.8. / Jadde / - / -
28.8. / Toukokuu88/ 4. / TAYS
28.8. / Punapää_ / 1. / KHKS
29.8. / Mamatus88 / 4. / OYS
29.8. / haavelija93 /2. / LKS
30.8. / lamaman / 3. / HUS
 
Mulla on nyt auttanut pahoinvointiin selvästi se, että jätin maitotuotteet pois. Ennen tykkäsin juoda melko paljon maitoa ja jossain kohtaa hoksasin, että eihän se enää hyvältä maistu. Samalla osasin yhdistää sen pahoinvointiin. Eilen testiksi söin maitoon tehtyä puuroa ja paha olo iski illalla. Samoin ihan järkyttävät ilmavaivat ihan hirveän hajun kera. Enpä osannut tämmöstä odottaa , kun ekasta lapsesta ei juurikaan ollut pahoinvointia. Toivottavasti tämä havainto nyt auttaa pitämään olot kurissa.
Mulla sama havainto että kaikki rahkat, jugurtit ym. pahentaa oloa. Samaten huomaan että tulee juotua liian vähän kun vesi ei oikein maistu. Olen yrittänyt juoda laimeita mehuja, mutta niissä on usein makeutusaineita kieltolistalta.
Mulla pahoinvointi on nykyään voimakkainta iltaisin. Työpäivän jälkeen ei pysty kuin sohvalla makaamaan ja hengittelemään. Ihan kauhistuttaa mitä neuvolassa sanotaan ensi viikolla painosta, jota on tullut varmaan jo 2 kg lisää. Ruuaksi kun ei maistu kuin sipsit, oliivit ja muu epäterveellinen suolainen ruoka.
Ja nyt kun toppahousuja tarvittaisiin niin ne ei mahdu jalkaan :LOL:
 
Nt-ultrassa käyty ja kaikki normaalisti! Ihanaa! Niskaturvotusta oli 1mm. Pieni liikkui ensin aika paljon kun alotettiin mutta päätti sitten hyvin pian alkaakin nukkua hehehe! Kätilö sanoi että se on aika tavallista.. Kaikki elimet löytyi ja oli normaalit ym, ai että mikä helpotus! Seulontatuloksia vielä odotellaan postitse, mutta en ole niistä huolissani. Nyt nautitaan! Laskettu aika pysyi täysin samana kuin varhaisultran jälkeen. Sikiö vastasi prikulleen viikkoja 12+1.

Onnellinen Suffeli
 
Me saatiin huonoja uutisia tänään vultrassa. Pienen kehitys oli pysähtynyt 6+6 eli n. 5päivää sitten. Tuntuu aika kamalalta mutta onneksi lääkäri oli mukava ja positiivinen. Kai tästä sitten pikkuhiljaa selviää. Tuntuu inhottavalta nyt vain odotella että kroppa tajuaa hoitaa tyhjennyksen, kun keltarauhanen siellä vielä aktiivisena näkyi. Hyvä että käytiin niin ei tarvinnut pidemmälle odotella pettymystä ja samalla kuitenkin näki että kohtu ym on priima kunnossa, että tämä oli vain huonoa tuuria. Muutenkin saatiin paljon uutta tietoa mitä en mäainakaan mistään netistä ole löytänyt.

Eli minut saa poistaa listalta.

PALJON TSEMPPIÄ TEILLE MUILLE
Voi kuinka harmi juttu :/ voimia sinne ja onnea tulevaa
 
Nt-ultrassa käyty ja kaikki normaalisti! Ihanaa! Niskaturvotusta oli 1mm. Pieni liikkui ensin aika paljon kun alotettiin mutta päätti sitten hyvin pian alkaakin nukkua hehehe! Kätilö sanoi että se on aika tavallista.. Kaikki elimet löytyi ja oli normaalit ym, ai että mikä helpotus! Seulontatuloksia vielä odotellaan postitse, mutta en ole niistä huolissani. Nyt nautitaan! Laskettu aika pysyi täysin samana kuin varhaisultran jälkeen. Sikiö vastasi prikulleen viikkoja 12+1.

Onnellinen Suffeli
Ihana kuulla! :love: Taidatkin olla ensimmäisiä elokuisista, jolla nt-ultra takana. Jännittävää! Mun pitäisi malttaa odottaa vielä reilun viikon verran :)
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Loree ja Suffeli87
Ihana kuulla! Taidatkin olla ensimmäisiä elokuisista, jolla nt-ultra takana. Jännittävää! Mun pitäisi malttaa odottaa vielä reilun viikon verran
No joo kun mä vähän surffailen elokuisten ja heinäkuisten väliä, kun laskettu aika 29.7. Musta jotenkin tuntuu että syntyy elokuun puolella, niin koen vähän enemmän kuuluvani tänne.
 
  • Rakkaus
Reactions: lillium
Mä hankin nyt testiin nää pahoinvointirannekkeet, saapa nähä onko mitään hyötyä
Mäkin ostin ne rv 6 kun oli aivan järkky pahoinvointi koko ajan... mutta en huomannut mitään vaikutusta :( mutta se on yksilöllistä, toisilla toimii ja toisilla ei.
Mulla ehkä auttoi B6-vitamiini, tai sitten ihan vaan aika.... pikkuhiljaa helpotti pahoinvointi, nythän on just tasan 12 viikkoa täynnä. Tällä viikolla oon pitkästä aikaa juonut jopa kahvia - kuukausi sitten ei ois tullut kysymykseenkään! :D ruokahalu on palannut ja tuntuukin että koko ajan on nälkä.

@Suffeli87 onnea hyvistä ultrakuulumisista! Mulla on np-ultra vasta viikon päästä, jolloin on rv 13+0. Vähän jännittää jo, en malttais odottaa! Mietin myös, pitäisköhän testata yksityisellä laajat nipt-testit, mutta katsotaan nyt ensin mitä np-ultrassa näkyy.
 
  • Rakkaus
Reactions: Suffeli87
Mäkin ostin ne rv 6 kun oli aivan järkky pahoinvointi koko ajan... mutta en huomannut mitään vaikutusta mutta se on yksilöllistä, toisilla toimii ja toisilla ei.
Mulla ehkä auttoi B6-vitamiini, tai sitten ihan vaan aika.... pikkuhiljaa helpotti pahoinvointi, nythän on just tasan 12 viikkoa täynnä. Tällä viikolla oon pitkästä aikaa juonut jopa kahvia - kuukausi sitten ei ois tullut kysymykseenkään! ruokahalu on palannut ja tuntuukin että koko ajan on nälkä.

@Suffeli87 onnea hyvistä ultrakuulumisista! Mulla on np-ultra vasta viikon päästä, jolloin on rv 13+0. Vähän jännittää jo, en malttais odottaa! Mietin myös, pitäisköhän testata yksityisellä laajat nipt-testit, mutta katsotaan nyt ensin mitä np-ultrassa näkyy.
Mä oon myös miettinyt tota NIPT-testiä, koska ikää on, mutta luin just, että ylipainoisilla (BMI >30) testi epäonnistuu helposti. Olin just tasan BMI 30 raskauden alkaessa. Ei kyllä tekis mieli maksaa yli 500 €:a "turhasta".

Tänään on pitkästä aikaa eka päivä ilman migreeniä! Toki sen kunniaksi on taas ällöttänyt enemmän.
 
Mulla on myös ajatuksissa mennä nipt-testiin kun ikää on jo 42 v. Edellisten raskauksien aikaan koko testiä ei ollut vielä keksittykään. Ilmeisesti tuon testin voisi ottaa jo rv10 alkaen mutta ajattelin vielä neuvolassa jutella asiasta ensi viikolla. Onhan se kallis testi, ilmeisesti lähes 800 €, mutta näillä ikävuosilla voisi tuoda mielenrauhaa :unsure:
 
Pääsin minäkin ultrattavaksi ja sielläpä se pikkuinen oli hyvällä sykkeellä <3 Eli ainakin nyt näyttäisi siltä että meille seitsemäs lapsi saattaa tulla :love:

Oksentelen kyllä paljon ja melkein pahinta on kova pahoinvointi ja ällötys. On kyllä elämä muuttunut tässä reilun kuukauden aikana mutta hyvä syy tietysti. Vaikka olisin kyllä voinut yhden vähän normaalimmankin raskauden ottaa kun onhan tämä aika raskasta :sick:

Nt-ultraa täytyy odotella vielä kuukausi. Kiva kyllä kun terkka halusi laittaa ferritiinimittauksen labrojen kanssa samaan, mulla kun on näitä raskauksia ollut aika tiheästi ja viimeraskaudessa oli ferritiini aika matala.

9+4 <3
 
Siis voi jeesus mikä turvotus mulla on alkanu! Ihan ku olisin jo kuudennella kuulla raskaana. Ei puhettakaan että voisi varsinkaan illalla maata vatsallaan.... Muut oireet hiukan helpottanu, ruokahalu palanu ja nyt tuntuu et mulla on koko ajan nälkä
 
Täällä on kans ihan älytön turvotus. Joka syönti pahentaa ja vatsa on yllättävän kova pallo :D tulee täysi olo tosi herkästi vaikka nälkä vielä ois. Onneksi on jo 11+0 niin kohta kehtaa töissäkin myöntää jos alkaa porukka kovin ihmettelemään. Toisaalta ihme jos joku ei jo epäilisi. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Sanjoh
Täälläkin turvottaa myös kovasti. Erityisesti iltaa kohti mentäessä vatsa muuttuu ilmapalloksi.

Nippaileeko teillä muilla vatsaa? Mulla jomottelee välillä kovastikin ja myös munasarjojen kohdalla tuntuu aika ajoin vihlontaa. Varmaankin normaaleja kohdun kasvukipuja, mutta heti huolestuttaa kuitenkin.
 
Täällä myös vatsa kuin ilmapallo! Työhousut puristaa jo niin paljon että nappia ei voi kii laittaa ollenkaan

Sunnuntaina oli ehkä pahin päivä tähän mennessä pahoinvoinnin suhteen, oksu lensi pitkin päivää ja oli kyllä heikko olo. Nyt onkin sitten saanu oksentaa joka aamu ja mä niin toivoin että helpottaisi, mut näyttää menevän ihan toiseen suuntaan. Ensimmäistä kun odotin niin koko raskausaikana oksensin vaan kolme kertaa ja nyt onkin sitten ihan jotain muuta.

Torstaina eka neuvola käynti ja nyt 9+6 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: lillium

Yhteistyössä