Miten kauan pitää odottaa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HelmiEmmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HelmiEmmi

Vieras
Olen tavannut n. 2 vuotta sitten miehen, joka oli juuri eronnut vaimostaan. Vaimo jätti hänet ja miehen hoidettavaksi jäi kaikki eroon liittyvät taloudelliset ja muut asiat. Ositus on tehty jo ajat sitten ja mies joutuu myymään maatilastaan osia, jotta selviytyisi maksuista. Mies on ollut innokas viljelijä ja metsien hoitaja, nainen ei ole välittänyt niistä lainkaan eikä osallistunut töihin. Mies on syystäkin katkera eikä voi ymmärtää miten ex voi jättää oman vanhan sukutilansa eikä välitä vähääkään mitä sille tapahtuu. Mies on ollut hyvin kiinnostunut tilan historiasta ja työllään (oman varsinaisen päivätyönsä ohella) laittanut tilaa kuntoon. Hän tietysti toivoisi, että joku heidän lapsistaan haluaisi asettua tilalle asumaan ja pitäisi vanhaa taloa kunnossa ja tilan historia jatkuisi saman suvun hallussa. Toistaiseksi lapsista kukaan ei ole ollut kiinnostunut.

Minä siis tulin mukaan kuvaan vasta kun ero oli jo tapahtunut eli en ole ollut siihen vaikuttamassa. Olen yrittänyt kovasti tukea miestä, kuuntelemalla, keskustelemalla ja myös taloudellisesti. Olimme molemmat alussa hyvin innostuneita suunnittelemaan yhteistä tulevaisuutta, minä haluaisin asettua maalle ja tunsin löytäneeni miehessä hengenheimolaisen ja tulevan kumppanin. Luulin jo miehen päässeen pahimman yli ja uskaltavan oikeasti panostaa elämään minun kanssani. Mies on kuitenkin pantannut päätöksen tekoa maiden/metsien myynnistä ja nyt vasta vihdoin alkanut pikkuhiljaa toteuttaa niitä, parin vuoden jälkeen. Ja edelleen hän on epävarma siitä, mistä luopuu, kun ei haluaisi luopua mistään rakastamastaan ja kovalla työllä hankkimastaan jouduttuaan haluamattaan tähän tilanteeseen. Mies tietää sen, että luopui hän mistä vaan, hän tulee loppuelämänsä olemaan katkera siitä, että näin kävi ja monta itkua on vielä odotettavissa päätösten jälkeenkin. Exä odottaa käsi ojossa vain rahaa, hänen kanssaan ei kuulemma pysty keskustelemaan, kun on niin umpimielinen ihminen eikä osaa keskustella etenkään tunteistaan.

Mies on ollut erittäin masentunut ja puhunut jopa itsemurhasta, mutta toisaalta sanonut, että ei hän oikeasti sitä kuitenkaan tee. Hän sanoo, ettei tiedä miten hänen käy ja että on pahoillaan siitä, että minä olen joutunut tilanteeseen mukaan ja kuuntelemaan hänen jatkuvia valituksiaan eroon liittyen ja että minun aikani on mennyt hukkaan. Toisaalta tiedän, että hän pitää minusta ja on sanonut arvostavansa minun tukeani. Minäkin pidän kovasti tästä miehestä, mutta olen alkanut ajatella, että miten kauan minun pitää odottaa, että mies saa asiansa selvitettyä ? Olen ollut kärsivällinen, mutta nyt tuntuu, että raja on kohta tulossa vastaan. Arvelen, että hän salaa odottaa minun jotenkin ratkaisevan asian, mutta on myös sanonut selvästi, että hänen itsensä täytyy tehdä päätökset ja hoitaa asiat kuntoon. Mutta tuntuu, että mies kiduttaa itseään tällä vetkuttelulla (ja samalla vähän minuakin).

Olisi kiva kuulla kommenttejanne, mitä tekisitte tilanteessani vai tekisittekö mitään ? Minulla on kai niin hellä luonto, että kun pidän tästä ihmisestä, en millään voisi jättää häntä yksin taistelemaan asian kanssa, omatuntoni ei sallisi sitä. Olemme molemmat n. 60 v.

Ositus on tehty jo ajat sitten ja mies joutuu myymään_ maatilastaan_ osia, jotta selviytyisi maksuista. Mies on ollut innokas viljelijä ja metsien hoitaja, nainen ei ole välittänyt niistä lainkaan eikä osallistunut töihin. Mies on syystäkin katkera eikä voi ymmärtää miten_ ex voi jättää oman vanhan sukutilansa_ eikä välitä vähääkään mitä sille tapahtuu.

Kenen se maatila on, yhteinen, miehen, ex-rouvan kotitila?

Ositus on tehty jo ajat sitten ja mies joutuu myymään_ maatilastaan_ osia, jotta selviytyisi maksuista. Mies on ollut innokas viljelijä ja metsien hoitaja, nainen ei ole välittänyt niistä lainkaan eikä osallistunut töihin. Mies on syystäkin katkera eikä voi ymmärtää miten_ ex voi jättää oman vanhan sukutilansa_ eikä välitä vähääkään mitä sille tapahtuu.

Kenen se maatila on, yhteinen, miehen, ex-rouvan kotitila?

Tila on yhteinen. Mies (eikä mies + exä) eivät kuitenkaan asu tai ole asuneet tilan vanhassa rakennuksessa (vaimon vanhemmat kuolemaansa saakka, ollut pari vuotta tyhjillään ja vaatisi kunnollisen remontin), vaan ovat rakentaneet yhteisen uudemman talon, jossa asuneet.

Viimeksi muokattu:
Tuo tilakuvio jää vähän epäselväksi.
Onko mies maksanut niin, että saa koko tilan haltuunsa, mutta ei nyt selviä esimerkiksi lainasta?

Miehen lapset ovat ilmeisesti aikuisia ja tietävät, etteivät halua tilaa.

Miehellä on päätyö muualla, joten hän ei ole tilan tuloista riippuvainen. Toki, jos tila vie enemmän kuin tuo, tilanne on ongelmallinen.

Vuosilla ei ole mitään merkitystä, jos mies ei ole käsitellyt eroaan. Hänelle joku eroseminaari ja terapeutin vastaanotot ovat hyväksi. Kaksi vuotta on toki pieni aika selvitä surusta, kun siitä surusta on maatila koko ajan muistuttamassa.

Tuo tilakuvio jää vähän epäselväksi.
Onko mies maksanut niin, että saa koko tilan haltuunsa, mutta ei nyt selviä esimerkiksi lainasta?

Miehen lapset ovat ilmeisesti aikuisia ja tietävät, etteivät halua tilaa.

Miehellä on päätyö muualla, joten hän ei ole tilan tuloista riippuvainen. Toki, jos tila vie enemmän kuin tuo, tilanne on ongelmallinen.

Vuosilla ei ole mitään merkitystä, jos mies ei ole käsitellyt eroaan. Hänelle joku eroseminaari ja terapeutin vastaanotot ovat hyväksi. Kaksi vuotta on toki pieni aika selvitä surusta, kun siitä surusta on maatila koko ajan muistuttamassa.

Mies on eläkkeellä ollut jo muutaman vuoden. Tila ei ole koskaan ollut hänen pääelinkeinonsa, pienehkö viljatila, joka ei ketään yksin elätä. Mies on tehnyt maanviljely- ja metsätöitä enimmäkseen rakkaudesta alaan.

Lainaa on edelleen, mutta ymmärtääkseni se on otettu osituksessa huomioon. En ole nähnyt papereita, joten en tarkkaan tiedä. Hän ei ole vieläkään maksanut osituksessa vaadittua summaa exälleen.

Mies on ollut eroseminaarisssa heti eron jälkeen, terapeutille ei suostu menemään. Hän kertoo ja kertaa toisensa jälkeen uudelleen samoja asioita exästään, tilasta ja edellisestä sukupolvesta siellä. Mies myös syyllistää itseään koko ajan ettei ole osannut tulkita exänsä mieltä ja sanoo olleensa (olevansa) vaikea ihminen. Itsetunto on häneltä kuulemma kokonaan mennyt. Vaikea ihminen, kyllä, jos vaikeaksi katsotaan palavalla tunteella elävä ihminen. Pelkää kasvojen menetystä kylän ihmisten silmissä, hänhän on aina ollut ns. äijä. Ei osaa olla armollinen itselleen jne...

Viimeksi muokattu:
Vielä on epäselvää miten tila on hankittu.
Oliko se ex vaimon lapsuudenkoti?
Miten se on päätynyt miehen hallintaan?
Miksi ei voi myydä metsän puita, niin jää sen jälkeen maa ja tekemistä yllinkyllin.

Vielä on epäselvää miten tila on hankittu.
Oliko se ex vaimon lapsuudenkoti?
Miten se on päätynyt miehen hallintaan?
Miksi ei voi myydä metsän puita, niin jää sen jälkeen maa ja tekemistä yllinkyllin.

Mies ja exä yhdessä lunastivat tilan exän vanhemmilta. Exä ei siis sitä ole halunnut eikä halua. Mies voi toki myydä puita ja vähän jää vielä jäljelle. Mutta nämä talousasiat eivät olekaan tämän jutun pointti, vaikka tärkeitä ovakin. Ne voidaan toki selvittää, vaikka mies edelleen haraa vastaan eikä pysty päättämään mistä luopuisi.

Aloituksessa yritin tuoda esiin miehen mielentilan ja katkeruuden tilanteesta, johon hän on haluamattaan joutunut. Kysymys on siitä, miten mies henkisesti selviää menneestä ja pystyy selvittämään tilaanteen itselleen niin, että uskaltaa aloittaa ns. uuden elämän minun kanssani. Ja minä mietin sitä, miten kauan minun tulee ja jaksan ja kannattaako odottaa, että miehen mieli hyväksyy tosiasiat ? Yli 2 vuotta on kulunut ja asia on edelleen auki...

Mies on eronnut yli kaksi vuotta sitten. Eroon kuuluvaa ositusmaksua hän ei ole vieläkään hoitanut. Kuinka kauan hänen exänsä kärsivällisyys riittää?

Sinä olet tullut kuvioon sillä hetkellä, kun mies on ollut herkimmillään hakemaan uutta pelastavaa naista. Oikeastaan ketä tahansa, kuka on kuunnellut ja jonka avulla on voinut näyttää exälle, että kyllä tässä porskutetaan uuteen suhteeseen. Onko miehellä todellisia tunteita sinua kohtaan? Epäilyttää.

Mies on ollut eroseminaarissa, mutta on jumittunut miettimään tilaa, omaa syyllisyyttään, haikailee exän perään. Miehellä ei ole halua hankkia terapiaa, jotta hän etenisi tilanteessa.

Täältä ulkopuolelta vaikuttaa siltä, että saat odottaa vaikka kuinka monta vuotta ennen kuin mies setvii asiat toiseen malliin. Ihmetyttää, mikä tässä miehessä sinua niin viehättää, että jaksat odottaa vailla tietoa tulevasta.

Itse tuossa tilanteessa antaisin miehen nyt olla keskenään ja saada mietyttyä asiat läpi kunnolla ja toipua kunnolla erosta. Mies ei selkeästi ole vielä päässyt erosta yli. Varmasti on mukavaa, kun heti eron jälkeen siinä on joku uusi olkapäänä ja auttaa vielä taloudellisestikin. Ei tarvitse mitään päättää ja saa apuakin juuri silloin kun tarvii. Ei sitä todellisuudessa taida kiinnostaa miten epäreilu tilanne on sinulle jos kuitenkin antanut ymmärtää, että teillä kahdella voisi olla jonkinlainen tulevaisuus yhdessä. Ei tuollainen ole yhtään reilua sinua kohtaan. Antaisin tosiaan miehen olla. Voihan sitä miehestä ihan ystävämielessä vielä välittää ja joskus kuunnellakin sen ongelmia, mutta ensin kyllä vetäytyisin siksi aikaa, että omat romanttiset tunteet olisivat kuolleet ja sitten voisin ehkä olla vielä ystävä ja ystävyys kuten parisuhdekin perustuu vastavuoroisuuteen.

Mies on eronnut yli kaksi vuotta sitten. Eroon kuuluvaa ositusmaksua hän ei ole vieläkään hoitanut. Kuinka kauan hänen exänsä kärsivällisyys riittää?

Sinä olet tullut kuvioon sillä hetkellä, kun mies on ollut herkimmillään hakemaan uutta pelastavaa naista. Oikeastaan ketä tahansa, kuka on kuunnellut ja jonka avulla on voinut näyttää exälle, että kyllä tässä porskutetaan uuteen suhteeseen. Onko miehellä todellisia tunteita sinua kohtaan? Epäilyttää.

Mies on ollut eroseminaarissa, mutta on jumittunut miettimään tilaa, omaa syyllisyyttään, haikailee exän perään. Miehellä ei ole halua hankkia terapiaa, jotta hän etenisi tilanteessa.

Täältä ulkopuolelta vaikuttaa siltä, että saat odottaa vaikka kuinka monta vuotta ennen kuin mies setvii asiat toiseen malliin. Ihmetyttää, mikä tässä miehessä sinua niin viehättää, että jaksat odottaa vailla tietoa tulevasta.

Exän kärsivällisyys on tosiaan riittänyt, mutta hänellä on ehkä huono omatunto tekemisistään, myös rahan suhteen, ennen eroa, mutta en halua niitä tässä enempää käsitellä, se ei ole minun asiani.

Miehen tunteista minua kohtaan minulla ei ole epäilystä, olen sen niin monta kertaa häneltä kuullut ja teoillaan hän on sen myös osoittanut. Voihan ihmiset tietenkin aina esittää toista, mutta toistaiseksi minulla ei ole mitään syytä olla uskomatta miehen vilpittömyyteen. Ja mies ei todellakaan haikaile exänsä perään, sen verran painokasta tekstiä mies on tästä antanut tulla. Kaikki miehen suvun jäsenet ovat myös katkaisseet välit tähän exään, koska eivät voi antaa anteeksi exän tekemisisiä ja miehen kohtelua.

Mies ei ole ihan tavallinen tallaaja, hän on aika erilainen persoona, jollaisia ei tule kovin usein vastaan. Siksi minä hänestä pidän, hänen kanssaan ei elämä ole tylsää ja olemme monesta asiasta aika samoilla linjoilla. Mikä se nyt sitten ketäkin toisessa miellyttää...

Viimeksi muokattu:
Itse tuossa tilanteessa antaisin miehen nyt olla keskenään ja saada mietyttyä asiat läpi kunnolla ja toipua kunnolla erosta. Mies ei selkeästi ole vielä päässyt erosta yli. Varmasti on mukavaa, kun heti eron jälkeen siinä on joku uusi olkapäänä ja auttaa vielä taloudellisestikin. Ei tarvitse mitään päättää ja saa apuakin juuri silloin kun tarvii. Ei sitä todellisuudessa taida kiinnostaa miten epäreilu tilanne on sinulle jos kuitenkin antanut ymmärtää, että teillä kahdella voisi olla jonkinlainen tulevaisuus yhdessä. Ei tuollainen ole yhtään reilua sinua kohtaan. Antaisin tosiaan miehen olla. Voihan sitä miehestä ihan ystävämielessä vielä välittää ja joskus kuunnellakin sen ongelmia, mutta ensin kyllä vetäytyisin siksi aikaa, että omat romanttiset tunteet olisivat kuolleet ja sitten voisin ehkä olla vielä ystävä ja ystävyys kuten parisuhdekin perustuu vastavuoroisuuteen.

Olet oikeassa, mies ei ole päässyt erosta yli. Ja on hän sanonut monta kertaa, että hänestäkin minun aikani menee tavallaan hukkaan, kun odottelen toipumista. Elämä nyt toisaalta on ongelmia ja niiden käsittelyä, mutta miten paljon ja kauan minun tulisi hänen ongelmissaan olla tukena onkin se kysymys ? Mies on kuitenkin useasti antanut minulle tunnustusta avusta ja tuesta. Olen kyllä kai liian arka lopettamaankin suhdetta, pelkään taas yksinjäämistä, kun on kuitenkin antanut aika paljon itsestään tälle suhteelle.

Jännää muuten, että kukaan tällä palstalla ei ole vielä ollut varsinaisesti miehen puolella. Monet maatilaan liittyvät avioerot ovat johtaneet tilojen myyntiin ja se on vähän eri asia kuin jos jaettavana on vain kerrostalokolmio.

Olet oikeassa, mies ei ole päässyt erosta yli. Ja on hän sanonut monta kertaa, että hänestäkin minun aikani menee tavallaan hukkaan, kun odottelen toipumista. Elämä nyt toisaalta on ongelmia ja niiden käsittelyä, mutta miten paljon ja kauan minun tulisi hänen ongelmissaan olla tukena onkin se kysymys ? Mies on kuitenkin useasti antanut minulle tunnustusta avusta ja tuesta. Olen kyllä kai liian arka lopettamaankin suhdetta, pelkään taas yksinjäämistä, kun on kuitenkin antanut aika paljon itsestään tälle suhteelle.

Jännää muuten, että kukaan tällä palstalla ei ole vielä ollut varsinaisesti miehen puolella. Monet maatilaan liittyvät avioerot ovat johtaneet tilojen myyntiin ja se on vähän eri asia kuin jos jaettavana on vain kerrostalokolmio.

Taas tämä vanha kuvio. Parempi huono suhde tai jopa kuviteltu suhde kuin yksin eläminen.
Missä naisten itsetunto on?

Viimeksi muokattu:
En minä ymmärrä miksi niitä ex:lle kuuluvia korvauksia ei voi maksaa.
Puolikkaan tilasta mies on vaan omistanut, vai onko edes sitäkään.
Nyt kun haluaa koko tilan itselleen, niin kai siitä pitää maksaa jotakin.
Koska heillä molemmilla on takanaan huonoja tekoja, niin ne ei selviä ennenkuin ne selvitetään.
Eli niin kauan joudutte odottamaan ,kuin nuo sotkut on selvitetty.
Sitähän halusitte tietää.
Aikaa voi mennä vaikka satavuotta.

Yhteistyössä