Voi herranjumala mitä keskustelua taas täällä.
Ensinnäkin, suomalaiset eivät tunnu tajuavan että Alanya ei ole koko Turkki, vaan edustaa noin prosenttia maan elämästä. Turkkilaiset naureskelevat turisteille, jotka luulevat, että näin on. Alanyassa on töissä pääosin kurdikylien köyhiä ja pohjimmiltaan konservatiivisia poikia, joiden kanssa sitten osa länkkäreistä solmii avioliiton -- turkkilaisnainen ei ikinä ottaisi itseään vähävaraisempaa miestä. Varmaan siitä nämä kauhutarinat syntyvät, sillä nämä ihmiset ovat usein paljon konservatiivisempia kuin muut turkkilaiset ja avioliiton motiivit voivat olla erilaisia.
SITTEN:
Oma mieheni on turkkilainen ja ateisti, korkeastikoulutettu, asuu Istanbulissa ja jakaa kotityöt, perhettä tavataan saman verran kuin Suomessa. Myös feministi. Ainoa kulttuuriero on se, että mies haluaa maksaa ravintolassa, mutta ei tulisi tosiaan kuuloonkaan, että minä jäisin kotiäidiksi. Mies haluaa töissäkäyvän ja itsenäisen naisen.
Kaikki eivät ole tällaisia, mutta Turkissa asuu yli 70 miljoonaa ihmistä eli sinne mahtuu aika paljon erilaista väkeä. Turkissa vaikuttavat asuinpaikka, koulutus, puoluekanta jne aika paljon siihen, millainen on. Kannattaa keskustella asioista, kyllä ne oikeat arvot sieltä tulevat esiin. Ja tutustua kulttuuriin. Ihan perusjuttuja. Paljonko mies tapaa perhettään, mitä ajattelee kotitöiden jaosta, uskonnosta jne jne jne. Turkki on muuten ollut sekulaari tasavalta vuosikymmeniä ja todellakaan moni ei harjoita aktiivisesti uskontoaan. Mutta kuten sanottu: asuinpaikka ja koulutus vaikuttaa, mitään yhtä totuutta ei ole turkkilaisista miehistä tai turkkilaisesta elämäntavasta. Itse olen asunut Turkissa ja en ikinä ottaisi miestä Alanyasta, saatika hyvin uskonnollista miestä. Eivät mun turkkilaiset koulutetut naiskaveritkaan ottaisi. Mutta turkkilaisia miehiä on muunkinlaisia.
Suomessa muuten naiset solmivat eniten liittoja ulkomaalaisista miehistä turkkilaisten kanssa. Näille keskustelupalstoille tuntuvat päätyvän vain ne katkeran lomaromanssin kokeneet ja normipareja ei näy.
Jos haluatte oikeasti asiallista tietoa Turkista tämän rasistisen hölönpölön sijaan, lukekaa vaikka Reeta Paakisen "Kotona Istanbulissa" ja "Kuun ja tähden mailla". Toinen hyvä lähde on Ulkosuomalainen äiti -blogi, jossa onnellisessa avioliitossa turkkilaismiehen kanssa asuva suomalaisnainen kertoo asiallista tietoa Turkista. Älkää tulko tänne kuuntelemaan ihmisiä, jotka perustavat tietonsa oman kebap-ravintolansa työntekijöihin ja Alanyan matkoihinsa..