Myooma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähes vuosi sitten minut määrättiin kohdunpoistoleikkaukseen usean myoman ja ihan tajuttomien vuotojen takia. Naisgyne vaikutti lähinnä vahingonikloiselta.

Hoidin sitten itseäni paastolla ja ruokavaliolla ja leikkausajankohdan koittaessa sitä ei tehtykään, vaan seurataan.

Kohdunpoistosta voi seurata kaikenlaista ikävää juuri vaihdevuosien aikaistuminen, kohdunlaskeuma etc.

Lääkärit eivät kunnioita naisen toiveita tässä asiassa, heille on helpompaa viedä koko kohtu. Olen jo lapsentekoiän ohittanut.

Lääkärit tosiaan usein luulevat itsestään liikoja.

Miten voi tulla kohdunlaskeuma, jos kohtu on poistettu? :)

Viimeksi muokattu:
Hei,
Minä olen kärsinyt vaikeista kuukautiskivuista vuosikausia, kohdunlaskeumasta, ja myoomakivuista. Itse halusin eniten kohdunpoistoa ja vasta kun kohtu laskeutui ja haittasi normaalielämää , se poistettiin. Lääkärit eivät ainakaan minulle sitä köykäisesti suositelleet....

Minulta poistettiin kohtu mutta munasarjat jätettiin... Olen jo 46 vuotias ja lapsia en ajatellut tehdä.

Kun täällä on ollut niin negatiivisia kirjoituksia kohdunpoiston vaikutuksesta haluihin ja seksiin, niin täytyy kirjoittaa oma tarina.

Viime vuodet yhdyntäkipuja oli runsaasti. Itse en niin nauttinut seksistä mutta ajoittain olin mieheni kanssa kuitenkin... Nyt kun kohtu on poistettu. Voi tätä iloa, kun on halut tallella ja seksi ei satu. On paljon hauskempaa olla nyt armaan mieheni kanssa kun pystyn itsekin nauttimaan yhdessläolostamme ilman kipuja.

Asioissa on aina kaksi puolta. Uskon itsekin siihen ,että moni nainen kokee kohdunpoiston naisellisuuden menetyksenä ja uskoon sen jotenkin haluihinsa... Sitten se on itsessään toteuttava ennustus, heille.

Itse voin sanoa, etten ole näin kiihkeänä, innnokkaana ja halukkaana ollut vuosikausiin... Tästä kiitos leikkaukselle joka paransi , ainakin minun elämää , aivan hurjasti. Vuosien kipuilujen jälkeen olen todella nauttinut. Ja vaikka leikkausen jälkeen oli hiukan mutkia matkassa, niin lopputulos korvasi kaiken....

Kyllä elämä on kivaa ja laadukasta näin, jopa ilman kohtua. Asioista kannattaa ottaa selvää , mikä on oma tilanne. Ja miettiä jo etukäteen se mitä kohdunmenetys itselle ja mahdolliselle kumppanillekin tarkoittaa... Meillä se ei ole ollut mitenkään vaikea asia. Ja kumppanikin nauttii ihan eri tavalla kun huomaa ,että minä nautin myös seksistä.

Kyllä kannatti omalla kohdalla tämä ratkaisu. Se oli vimeinen keino, kun kaikki muut oli jo kokeiltu.

Hei,
minullakin löydettiin tänään kaksi myoomaa. Olivat aika isoja halkaisijaltaan kai jotain reilu 7 ja toinen reilu 4.

En ollut huomannut mitään oireita, löysin toiseen myoman itse. Ehkä näin jälkikäteen eri tietolähteitä seuraanneena voisi ajatella, että pientä painontunnetta on vatsassa ja usein käytävä pissalla (mutta ei esim. öisin) ja vessassa olen rampannut aina usein.

Pelottaa kyllä tietenkin, vaikka yleensähän ne ovat hyvälaatuisia. Lääkärin mielestä ne ovat todella harvoin muuta kuin hyvälaatuisia ja kysymykseeni, entä jos ovatkin huonolaatuisia vastasti, että sellainen vaihtoehto on niin epätodennäköinen, ettei sellaista kannata pohtia.

Eniten olen huolissani siitä, että jos kohtu kuitenkin joudutaan poistamaan. Ikäni on 28, enkä elä parisuhteessa, joten lapset eivät ole mitenkään ajankohtaisia, mutta luulen kyllä vielä joskus niitä haluavani. Lääkäri ei pitänyt kohdunpoistua mitenkään todennäköisenä vaihtoehtona, mutta nyt joistain keskusteluista yms., olen ollut ymmärtävinäni, että sekin on mahdollista.

Sitten luin ylen akuutin sivuilta embolisaatio-hoidosta, mutta siellä sitä sanottiin tehtävän vain Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja mun sairaala on TYKS.

Lääkärien mukaan pääsen leikkaukseen ehkä noin puolen vuoden sisällä. Myooman laatu (hyvä-/pahalaatuisuus) selviää vasta leikkauksen jälkeen patologisissa tutkimuksissa. Samoin vasta leikkauksessa nähdään joudutaanko kohtu poistamaan, mutta se on siis lääkärin mukaan hyvin epätodennäköistä. Toivottavasti on oikeassa!!!!

Kamalalta tuntuu myös jos/kun tätä joutuu miettimään tätä seuraavat puoli vuotta, niin kuin varmaan on. Onko jollain kokemusta yksityisestä sairaalasta ja mitäköhän se kustantaisi? Lääkärin mielestä ei kannata (vain jos on sairausvakuutus, eikä mulla ole), joten kai tämä sitten on aika vaaratonta ja kiireetöntä. Mutta mitäköhän hintaluokkaa se olisi? Haluaisin päästä tästä eroon mahdollisimman nopeasti!!!

Tilaa uskokirjat.net Jim Kaseman Vahvistu Uskossa. Mitä tunnustat sitä Sinulle tapahtuu. Suun tunnustus on tärkeä. Sairaudet on voitettu.

Viimeksi muokattu:
Pelkän kohdun poistaminen ei vaikuta hormonitoimintaan!

Kyllä vaikuttaa ja vaikuttaa moneen muuhunkin vallankin fyysiseen asiaan. Naisia vaan aivopestään ettei mitään ongelmia tule tai korkeintaan psyykkisiä. Onko psyykkiset jotenkin vähäisempä ongelmia? Hyvin syyllistävää ja asennevammaista! Hormoonitoiminta vaikuttaa myös psyykkeeseen. ON se kumma kun kohtu viedään niin aivojen serotoniinitoiminta muuttuu. Tulee masennusta ja mummotautia!Eihän sen pitäisi vaikuttaa siihen ollenkaan.
On kuulemma rutiinitoimenpide. Kuinkahan monta kohtua on erinäisiltä lääkeriltä vallankin miehiltä poistettu? Ja sitten naiset nokkivat vielä toisiaan tässä asiassa. Meidän pitää vaatia oikeuksimme ja lohduttaa kanssasisariamme.
Miksi lääkärit määräävät hormoonilääkityksen kohdunpoiston jälkeen(munasarjat säästetty)?
Ovat lääkefirmojen hyvin kestitsemiä, lahjottuja ym.....

Viimeksi muokattu:
Täälläkin todettu vähän pienempi myooma, seurataan, en ole leikkaukseen ryntäämässä ennen kuin on tosi tarve.
Ainahan pahin tulee ensimmäisenä mileen, mutta kuten sanottu, harvoin on siitä kyse.

Sama täällä eilen todettu mulla pieni myooma, jota seurataan. Ei vielä tarvitse tehdä mitään. Tiesinkin jo tavallaan etukäteen, että mulla on myös edessä myooma, kuten meidän suvun kaikilla naisilla ollut, viimeksi äidilläni:). Olen nyt 46v.

Kyllä vaikuttaa ja vaikuttaa moneen muuhunkin vallankin fyysiseen asiaan. Naisia vaan aivopestään ettei mitään ongelmia tule tai korkeintaan psyykkisiä. Onko psyykkiset jotenkin vähäisempä ongelmia? Hyvin syyllistävää ja asennevammaista! Hormoonitoiminta vaikuttaa myös psyykkeeseen. ON se kumma kun kohtu viedään niin aivojen serotoniinitoiminta muuttuu. Tulee masennusta ja mummotautia!Eihän sen pitäisi vaikuttaa siihen ollenkaan.
On kuulemma rutiinitoimenpide. Kuinkahan monta kohtua on erinäisiltä lääkeriltä vallankin miehiltä poistettu? Ja sitten naiset nokkivat vielä toisiaan tässä asiassa. Meidän pitää vaatia oikeuksimme ja lohduttaa kanssasisariamme.
Miksi lääkärit määräävät hormoonilääkityksen kohdunpoiston jälkeen(munasarjat säästetty)?
Ovat lääkefirmojen hyvin kestitsemiä, lahjottuja ym.....

No huh huh. Voiskohan noikin olla yksilöllisiä juttuja....? ei mulla ianaknaan ole mitään psyykkisiä ongelmia kohdunpoistosta 15 vuotta sitten aiheutunut. Masennuksesta ja mummotaudista puhumattakaan. Olen nyt 48, joten jossain vaiheessahan ne vaihdevuodet ovat edessä tietty.

Kohdunpoistosta on pelkkää hyvää sanottavaa. Kuukautiset jäivät pois, elämä helpottui, avioelämä maistuu ihan niin kuin aina ennenkin, ei kipuja, ei vuotoja, ainoastaan mukavan huoletonta elämää.

Viimeksi muokattu:
Kohtuni oli täpötäynnä myomaa ja se jouduttiin lopulta leikkaamaan, koska se painoi virtsarakkoa ja tunsin sen yhdynnässä. Seksi parani hulvattomaksi, koska 50 vuotiaanakin voi tulla raskaaksi ja saatoin unohtaa ehkäisyt.

Hei, olen alle 50- vuotias, jolla autoimmuunisairaus ja kroonisten virtsatietulehdusten takia "käpymäinen", arka, haavoittuvainen ja kivulias virtsaputki, joten kokemus laparoskopiasta endometrioosiepäilyn yhteydessä, jätti hirvittävät katetrointikipumuistot- ja kammon.
Gynekologi otti esiin kohdunpoiston mahdollisuuden, kauan monin tavoin vaivanneen, 5,3 cm:n myooman takia ja toivoisinkin, että se toimenpide voitaisiin tehdä alateitse, ei vatsanpeitteiden lävitse ja ilman katetrointia, onko tämä liikaa toivottu ?
Olisiko kellään terveydenhoidon ammattilaisella tietoa, onko mahdollista toimia näin ?

Alkuperäinen kirjoittaja Asiasta tietävä;8271641:
# Vakavia leikkauskomplikaatioita esiintyy harvoin, mutta lieviä komplikaatioita on esiintynyt 30 – 35 %:ssa kohdunpoistoista.

# Kohdunpoisto saattaa heikentää munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosioireita C.
-yleisesti kohdunpoisto ei ole pieni operaatio.

Onko niin, että julkisella puolella terveydenhoidossa, päädytään helpommin (jopa liian helposti) kohdunpoistoon, pelkän myooman poistamisen sijaan, kustannussyistä, kun yksityisellä puolella poistettaisiin vain myooma ja säästettäisiin ihmiselle, naiselle arvokas kohtu ?

Onko niin, että julkisella puolella terveydenhoidossa, päädytään helpommin (jopa liian helposti) kohdunpoistoon, pelkän myooman poistamisen sijaan, kustannussyistä, kun yksityisellä puolella poistettaisiin vain myooma ja säästettäisiin ihmiselle, naiselle arvokas kohtu ?

Näin yksityispuolen asiakkaana, olen juuri tuota mieltä. Kun olet maksava asiakas toiveitasi kuunnellaan ja ne otetaan huomioon.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Siltä vaikuttaisi;11153887:
Näin yksityispuolen asiakkaana, olen juuri tuota mieltä. Kun olet maksava asiakas toiveitasi kuunnellaan ja ne otetaan huomioon.

Millä perusteella kohtu poistetaan alateitse, tähystyksellä, tai vatsanpeitteiden läpi ? Onko tästä tietoa ?

Alkuperäinen kirjoittaja Leikkaus ehkä;11160775:
Millä perusteella kohtu poistetaan alateitse, tähystyksellä, tai vatsanpeitteiden läpi ? Onko tästä tietoa ?

Juuri tuohon kysymykseen tahtoisin itsekin vastauksen ja kuunnellaanko potilaan omaa toivetta, jos kohdunpoiston haluaa alateitse, nopeamman toipumisenkin toivossa ?

Keskiviikkona aika gynelle, joten pikaiset vastaukset kiitos ! Ei enää lapsihaaveita, joten embolisaatio lienee nuoremmille.

Juuri tuohon kysymykseen tahtoisin itsekin vastauksen ja kuunnellaanko potilaan omaa toivetta, jos kohdunpoiston haluaa alateitse, nopeamman toipumisenkin toivossa ?

Keskiviikkona aika gynelle, joten pikaiset vastaukset kiitos ! Ei enää lapsihaaveita, joten embolisaatio lienee nuoremmille.

Voiko kohdunpoistoa verrata "kuohitsemiseen", tai kastraatioon, kuten joku leikkauksen läpikäynyt toisella keskustelupalstalla, S24:llä totesi ?

Tässä on kyseessä isot asiat, olisi oikeus tietää kaikki mitä tiedettävissä on ja se vaikutus tunteisiin ja seksuaalisuuteen, ei riitä vastaukseksi, että onhan estrogeenihoito keksitty ja liukuvoiteet. Ei paljon lohduta, jos ei tunne mitään.

Siis vastatkaa lääkärit ja naiset, joille oma seksuaalisuus on tärkeä, ei vain toisen tyydyttäminen.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rehellisyyttä;11191157:
Voiko kohdunpoistoa verrata "kuohitsemiseen", tai kastraatioon, kuten joku leikkauksen läpikäynyt toisella keskustelupalstalla, S24:llä totesi ?

Tässä on kyseessä isot asiat, olisi oikeus tietää kaikki mitä tiedettävissä on ja se vaikutus tunteisiin ja seksuaalisuuteen, ei riitä vastaukseksi, että onhan estrogeenihoito keksitty ja liukuvoiteet. Ei paljon lohduta, jos ei tunne mitään.

Siis vastatkaa lääkärit ja naiset, joille oma seksuaalisuus on tärkeä, ei vain toisen tyydyttäminen.

Vastaajat vaan puuttuvat.

Sanottiin vain, että kohdunpoistoon, koska myooma voi kasvaa. Noh toisaalta monet sanovat, että ne voivat kutistua vaihdevuosien aikana, joten kumpaa tässä nyt uskoisi ?
Lääkärit eivät kertoneet mitään embolisaatiohoidon mahdollisuudesta, tai siitä että myoomat voivat todellakin myös kutistua, eikä kasvaa.
Itse en nyt tiedä jäädäkö odottelemaan myoomien kutistumista, vai pelätäkö niiten kasvamista, vai miten, koska molempia vaihtoehtoja palstoilla kerrotaan faktoina.
Aihetta pitää todellakin jankata niin kauan, että pystyy päättämään. Jos joku kyllästyy aiheeseen, voi siirtyä toiseen ketjuun, ei ole pakko olla tässä aiheessa.
Siis kumpi on todennäköisempää, myooman kutistuminen vai kasvaminen ?

Sanottiin vain, että kohdunpoistoon, koska myooma voi kasvaa. Noh toisaalta monet sanovat, että ne voivat kutistua vaihdevuosien aikana, joten kumpaa tässä nyt uskoisi ?
Lääkärit eivät kertoneet mitään embolisaatiohoidon mahdollisuudesta, tai siitä että myoomat voivat todellakin myös kutistua, eikä kasvaa.
Itse en nyt tiedä jäädäkö odottelemaan myoomien kutistumista, vai pelätäkö niiten kasvamista, vai miten, koska molempia vaihtoehtoja palstoilla kerrotaan faktoina.
Aihetta pitää todellakin jankata niin kauan, että pystyy päättämään. Jos joku kyllästyy aiheeseen, voi siirtyä toiseen ketjuun, ei ole pakko olla tässä aiheessa.
Siis kumpi on todennäköisempää, myooman kutistuminen vai kasvaminen ?

Hei,
En ole lukenut koko ketjua, mutta yritän vastata tähän kysymykseen.
Minulla on ollut lähes oireettomia myoomia (lähinnä vain paino-oireita) ja on tavallaan edelleenkin, mutta hoidatin niitä embolisaatiolla, koska vaikutti siltä, että ne kasvavat jatkuvasti. Olen hankkinut aika paljon tietoa asioista, joten uskoisin että seuraava tieto on oikeaa:
Vaihdevuosien jälkeen myoomat todellakin yleensä kutistuvat, kuinka paljon lienee yksilöllistä. Vuoto-oireethan katoavat, koska vuodotkin loppuvat, mutta paino-oireiden katoamisesta ei kai voi olla varma, koska sitähän ei tiedä kuinka paljon myoomat ehtivät kasvaa ennen vaihdevuosia ja kuinka paljon ne itse kullakin sitten kutistuvat.
Ennen vaihdevuosia myoomien kasvaminen on yksilöllistä, joillakin kasvaa nopeasti (ja tulee lisää), joillakin ei ollenkaan, joillakin välillä kasvaa ja välillä ei. Mahdotonta siis ennustaa.
Ymmärrän tilanteesi, asiaa on todella vaikeaa päättää, kun tulevaisuuttahan ei kukaan meistä osaa ennustaa.
Nykyinen hoitolinja on kai se, että oireiden mukaan mennään. Valitettavasti en ehtinyt lukea ketjua niin pitkälle, etten tiedä minkälaisia oireita sinulla on. Mutta jos nyt siis päätät, ettet halua hoitoa, niin kyllä sinun olisi sitä saatava julkisella puolellakin silloin, kun sinusta alkaa tuntua, että oireet alkavat haitata elämääsi. Jos kohdunpoistoa ei halua, niin siitä pitää yksiselitteisesti kieltäytyä, mutta vaatia sitten muuta hoitoa (esim. myoomanpoistoleikkausta tai embolisaatiota, niitä ei yleensä yli nelikymppisille edes vapaaehtoisesti tarjota. embolisaatioita tehdään toistaiseksi vain yliopistosairaaloissa kai). Lujana saa olla, ei ole helppoa, sen itsekin opin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kevät;11219195:
Hei,
En ole lukenut koko ketjua, mutta yritän vastata tähän kysymykseen.
Minulla on ollut lähes oireettomia myoomia (lähinnä vain paino-oireita) ja on tavallaan edelleenkin, mutta hoidatin niitä embolisaatiolla, koska vaikutti siltä, että ne kasvavat jatkuvasti. Olen hankkinut aika paljon tietoa asioista, joten uskoisin että seuraava tieto on oikeaa:
Vaihdevuosien jälkeen myoomat todellakin yleensä kutistuvat, kuinka paljon lienee yksilöllistä. Vuoto-oireethan katoavat, koska vuodotkin loppuvat, mutta paino-oireiden katoamisesta ei kai voi olla varma, koska sitähän ei tiedä kuinka paljon myoomat ehtivät kasvaa ennen vaihdevuosia ja kuinka paljon ne itse kullakin sitten kutistuvat.
Ennen vaihdevuosia myoomien kasvaminen on yksilöllistä, joillakin kasvaa nopeasti (ja tulee lisää), joillakin ei ollenkaan, joillakin välillä kasvaa ja välillä ei. Mahdotonta siis ennustaa.
Ymmärrän tilanteesi, asiaa on todella vaikeaa päättää, kun tulevaisuuttahan ei kukaan meistä osaa ennustaa.
Nykyinen hoitolinja on kai se, että oireiden mukaan mennään. Valitettavasti en ehtinyt lukea ketjua niin pitkälle, etten tiedä minkälaisia oireita sinulla on. Mutta jos nyt siis päätät, ettet halua hoitoa, niin kyllä sinun olisi sitä saatava julkisella puolellakin silloin, kun sinusta alkaa tuntua, että oireet alkavat haitata elämääsi. Jos kohdunpoistoa ei halua, niin siitä pitää yksiselitteisesti kieltäytyä, mutta vaatia sitten muuta hoitoa (esim. myoomanpoistoleikkausta tai embolisaatiota, niitä ei yleensä yli nelikymppisille edes vapaaehtoisesti tarjota. embolisaatioita tehdään toistaiseksi vain yliopistosairaaloissa kai). Lujana saa olla, ei ole helppoa, sen itsekin opin.

Hei ja kiitos sulle vastauksestasi. Tämä on todella vaikea päätös. Lääkärit ja jotkut naiset näillä palstoilla korostavat, että kaikki sujuu hyvin ja ei mitään jne mutta lähes kaikki tapaamani naiset, jotka ovat olleet leikkauksessa, ovat jos ei katuneet, niin varoitelleet kaikesta mitä leikkauksen jälkeen voi seurata. Monet ovat todella katuneet, että suostuivat leikattavaksi.

Lääkärin papereissa lukee näin " Nyt myooman ympärille tullut poikkeavaa kudosmassaa, lisäksi vasen ovario turpea ja tämä vaikuttaa olevan kiinni kudoksessa. Maligniteetti ei täysin poissuljettu, vaikka munasarjasyövän merkkiaineet ovatkin normaali alueella. Potilaalle suunnitteilla laparoskooppisavusteinen kohdun ja mahdollisesti molempien adnexien poistoleikkaus". Itse vastustan munasarjojen poistoa, koska en voi syödä mitään hormoonivalmisteita. E-pilleritkään eivät ole koskaan sopineet, niin en usko, että estrogeenitkaan.

Tilanne on ihan hirveä, kun tuntuu, että pitäisi itse osata päättää ja toisaalta lääkärit vähän painostavat, että jos kieltäydyn leikkauksesta, joutuisin käymään yksityisellä, eikä ole rahaa. Entäs jos kieltäydyn ja se "poikkeava kudosmassa" onkin pahanlaatuista ?

Koska sairastan Dermatomyosiittia, johon voi liittyä maligniteettiriski, niin lääkärit ilmeisesti ovat vähän kuin varmuuden vuoksi liikkeellä ja se ei tunnu itsestäni nyt hyvältä ajatukselta. Leikkausta kun ei voi perua ja olisi päätettävät nyt pian.

Olisiko jossain ns. nettigynekologia, jolta voisin kysellä lisää ? Ilmaista nettigynen palstaa ?

Tuntuu todellakin ikärasismilta, että vaihdevuosiin tuleville ei edes kerrota muista hoitomuodoista, vaan heti ollaan viemässä kaikki, mitä irti saadaan.

Lääkärin kanssa keskustelu ei helpota, koska hän ei anna tilaa omille ajatuksilleni ja on niin tehokas, etten ehdi , pysty saamaan sanotuksi kaikkia kysymyksiä.

Lääkäreiltä pitäisi saada tukea, mutta ei siltä nyt tunnu, vaan ennemminkin uhkailulta ja kiristykseltä, että on sitten oma syy, jos en tee juuri kuten käsketään ja suostu kaikkeen, ilman tarkempia selityksiä ja tutkimuksia, tai muita hoitomuotoja.

Palstoilla on eri asia, mutta henkilökohtaisesti en ole tavannut ainuttakaan naista, joka katuisi kohdunpoistoaan. Heitäkin varmasti on, mutta jännä, että niin monta on kerääntynyt sinun tuttavapiiriisi.

Muista, että saat kieltäytyä leikkauksesta, kukaan ei sinua siihen pakota eikä voikaan pakottaa. Eikö sinulla muuten alun perin ollut vain myooma, joka ei edes kovasti vaivannut? Nyt viimeisellä käynnilläkö löytyi nuo muut poikkeavuudet?

Mainitsemastasi ikärasismista tuli mieleeni seuraava lainaus (lähde: Pulssi):

"Nykytietämyksen mukaan terveitä munasarjoja ei pitäisi poistaa alle 65-vuotiailta naisilta munasarjasyövän ehkäisemiseksi ellei potilas kuulu erityiseen riskiryhmään. Vaihdevuosi-iässäkin munasarjat tuottavat pieniä määriä erityisesti mieshormoneja ja munasarjojen säästäminen näyttäisi suojaavan muun muassa verisuonisairauksilta, osteoporoosilta ja dementialta. Sen sijaan munatorvet suositellaan nykyisin poistettavaksi tähystyskohdunpoiston yhteydessä."

Palstoilla on eri asia, mutta henkilökohtaisesti en ole tavannut ainuttakaan naista, joka katuisi kohdunpoistoaan. Heitäkin varmasti on, mutta jännä, että niin monta on kerääntynyt sinun tuttavapiiriisi.

Muista, että saat kieltäytyä leikkauksesta, kukaan ei sinua siihen pakota eikä voikaan pakottaa. Eikö sinulla muuten alun perin ollut vain myooma, joka ei edes kovasti vaivannut? Nyt viimeisellä käynnilläkö löytyi nuo muut poikkeavuudet?

Mainitsemastasi ikärasismista tuli mieleeni seuraava lainaus (lähde: Pulssi):

"Nykytietämyksen mukaan terveitä munasarjoja ei pitäisi poistaa alle 65-vuotiailta naisilta munasarjasyövän ehkäisemiseksi ellei potilas kuulu erityiseen riskiryhmään. Vaihdevuosi-iässäkin munasarjat tuottavat pieniä määriä erityisesti mieshormoneja ja munasarjojen säästäminen näyttäisi suojaavan muun muassa verisuonisairauksilta, osteoporoosilta ja dementialta. Sen sijaan munatorvet suositellaan nykyisin poistettavaksi tähystyskohdunpoiston yhteydessä."

Kulissit ja julkisivut ovat usein vesitiiviitä, mutta ehkä satun tuntemaan sellaisia ihmisiä, jotka ovat avoimempia ja uskaltavat rohkeammin kertoa niistä ikävistäkin asioista, joissa ei ole mitään "jännää", kun kyse on omasta terveydestä ja voinnista. Voi tietysti olla, että olen tarkka havainnoitsija, eikä minulta jää mitään huomaamatta, ihmiset avautuvat minulle helposti, en tiedä mistä se taas johtuu, tai se ei nyt kuulu tähän ketjuun.

Tuo "myooman ympärille tullut poikkeavaa poikkeavaa kudosmassaa" lausunto, tuli lääkäriltä viime käynnin jälkeen. En tiedä oliko tarkoitushakuista, että päästäisiin leikkaamaan, onko noin ollut koko ajan, sitä vain ei ole mainittu, vai miten, mutta tosiaan pitäisi saada selvyys, että mitä se tarkoittaa. Joku kommentoi, että pitää saada tietää, mikä tilastollinen riski siihen sisältyy, että tuo poikkeavuus tarkoittaisi pahanlaatuisuutta.

Kiitos vaan infoistasi. On tosi omituista mielestäni, ettei siitä poikkeavuudesta voida ottaa koepalaa ja vasta sitten päättää poistetaanko kohtuakaan. Nyt mennään suoraan kohdunpoiston kautta ja jos siellä on jotain, niin lähtevät munasarjatkin, eli rankimman kautta. Itsestä tuntuu, että tuo dermatomyosiitti -diagnoosi on nyt sellainen varman päälle toiminnan syy.

Onhan noilla hormooneilla iso merkitys elämänlaadunkin ja seksuaalisuuden kannalta. Enkä tuon dermatomyosiitin takia voi syödä korvaushoito-estrogeeniä, en ole koskaan pystynyt syömään e-pillereitäkään, joten siksikin olisi erityisen tärkeää saada säästettyä kaikki terveet osat.

Viimeksi muokattu:
Kulissit ja julkisivut ovat usein vesitiiviitä, mutta ehkä satun tuntemaan sellaisia ihmisiä, jotka ovat avoimempia ja uskaltavat rohkeammin kertoa niistä ikävistäkin asioista, joissa ei ole mitään "jännää", kun kyse on omasta terveydestä ja voinnista. Voi tietysti olla, että olen tarkka havainnoitsija, eikä minulta jää mitään huomaamatta, ihmiset avautuvat minulle helposti, en tiedä mistä se taas johtuu, tai se ei nyt kuulu tähän ketjuun.

Tuo "myooman ympärille tullut poikkeavaa poikkeavaa kudosmassaa" lausunto, tuli lääkäriltä viime käynnin jälkeen. En tiedä oliko tarkoitushakuista, että päästäisiin leikkaamaan, onko noin ollut koko ajan, sitä vain ei ole mainittu, vai miten, mutta tosiaan pitäisi saada selvyys, että mitä se tarkoittaa. Joku kommentoi, että pitää saada tietää, mikä tilastollinen riski siihen sisältyy, että tuo poikkeavuus tarkoittaisi pahanlaatuisuutta.

Kiitos vaan infoistasi. On tosi omituista mielestäni, ettei siitä poikkeavuudesta voida ottaa koepalaa ja vasta sitten päättää poistetaanko kohtuakaan. Nyt mennään suoraan kohdunpoiston kautta ja jos siellä on jotain, niin lähtevät munasarjatkin, eli rankimman kautta. Itsestä tuntuu, että tuo dermatomyosiitti -diagnoosi on nyt sellainen varman päälle toiminnan syy.

Onhan noilla hormooneilla iso merkitys elämänlaadunkin ja seksuaalisuuden kannalta. Enkä tuon dermatomyosiitin takia voi syödä korvaushoito-estrogeeniä, en ole koskaan pystynyt syömään e-pillereitäkään, joten siksikin olisi erityisen tärkeää saada säästettyä kaikki terveet osat.
Niin kuin tiedät kohdunpoisto ei vaikuta hormonituotantoon, koska munasarjat tuottavat hormoneja. Munasarjasyöpä on usein oireeton eikä paranemisennuste ole kovin hyvä. Siksi lääkärit ovat tarkkoja. Päinvastoinkin on käynyt; ei ole poistettu ja syöpä on vienyt parissa vuodessa. Ei ultraääni ole kovin tarkka tutkimus ja verikokeet voivat heittää.
Pärjään itse yhdellä munasarjalla ja hormonitoimintaa on vielä paljonkin vaikka olen yli 5o-vee. Mutta mietihän vielä puoli vuotta.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä