Hei,
En ole lukenut koko ketjua, mutta yritän vastata tähän kysymykseen.
Minulla on ollut lähes oireettomia myoomia (lähinnä vain paino-oireita) ja on tavallaan edelleenkin, mutta hoidatin niitä embolisaatiolla, koska vaikutti siltä, että ne kasvavat jatkuvasti. Olen hankkinut aika paljon tietoa asioista, joten uskoisin että seuraava tieto on oikeaa:
Vaihdevuosien jälkeen myoomat todellakin yleensä kutistuvat, kuinka paljon lienee yksilöllistä. Vuoto-oireethan katoavat, koska vuodotkin loppuvat, mutta paino-oireiden katoamisesta ei kai voi olla varma, koska sitähän ei tiedä kuinka paljon myoomat ehtivät kasvaa ennen vaihdevuosia ja kuinka paljon ne itse kullakin sitten kutistuvat.
Ennen vaihdevuosia myoomien kasvaminen on yksilöllistä, joillakin kasvaa nopeasti (ja tulee lisää), joillakin ei ollenkaan, joillakin välillä kasvaa ja välillä ei. Mahdotonta siis ennustaa.
Ymmärrän tilanteesi, asiaa on todella vaikeaa päättää, kun tulevaisuuttahan ei kukaan meistä osaa ennustaa.
Nykyinen hoitolinja on kai se, että oireiden mukaan mennään. Valitettavasti en ehtinyt lukea ketjua niin pitkälle, etten tiedä minkälaisia oireita sinulla on. Mutta jos nyt siis päätät, ettet halua hoitoa, niin kyllä sinun olisi sitä saatava julkisella puolellakin silloin, kun sinusta alkaa tuntua, että oireet alkavat haitata elämääsi. Jos kohdunpoistoa ei halua, niin siitä pitää yksiselitteisesti kieltäytyä, mutta vaatia sitten muuta hoitoa (esim. myoomanpoistoleikkausta tai embolisaatiota, niitä ei yleensä yli nelikymppisille edes vapaaehtoisesti tarjota. embolisaatioita tehdään toistaiseksi vain yliopistosairaaloissa kai). Lujana saa olla, ei ole helppoa, sen itsekin opin.