Sen perusteella mitä nyt olen kondyloomasta lukenut, olen päättänyt että tämähän ei minun elämääni pilaa. Kondylooma luetaan sukupuolitauteihin sen takia että se yleisimmin tarttuu seksin välityksellä, mutta voi tulla myös muualta. Käytännössähän sen voi saada mistä vaan, eikä siltä juuri voi edes välttyä. 80% ihmisistä kantaa sitä, mutta tottakai he paheksuvat niitä joilla se on todettu, koska heillä ei ole tarpeeksi tietoa asiasta. Seksitauti, mikäs sen kamalampaa? Silti kahdeksan kymmenestä kantaa virusta itsessään, mutta ei tiedä asiasta, koska jos virus ei ole aktiivinen se ei edes näy testeissä. Turha leuhkia puhtailla testituloksilla, ei se ole tae yhtään mistään. Eikä kondylooma ole ainoa virus joita ihmisillä tietämättään on. Itse sairastin raskausaikana vyöruusun jälkitautina vesirokosta 20v aikaisemmin. En voinut millään tietää, että virus oli yhä minussa, eikä se tietenkään mitenkään minua edes vaivannut ennen vyöruusun puhkeamista. Kondylooma on kondylooma, oli se aktiivinen eli ei. Yleensä syylät paranevat itsestään, ainakin pienemmät ja hyvänlaatuiset. Penslausta, laseria jne käytetään isompiin ja näkyviin syyliin. Vaarallinen muoto on litteä, mikä ei näy paljain silmin ja minkä takia papa-testejä tehdään. Litteä kondylooma on käsittääkseni se joka yleisimmin saattaa altistaa syövälle. Kuitenkin suurin osa kondyloomamuodoista on suht vaarattomia ja helppoja. Onhan ihmisillä käsissä ja jaloissakin syyliä, eikä niiden takia menetetä yöunia. Sama hpv-virus nekin kuitenkin aiheuttaa, eri muoto vain. Yleensä virus häviää elimistöstä vuosien saatossa, mutta jotkut jäävät kantajaksi. Saattaa aktivoitua uudestaan vuosikymmenienkin päästä. Samalle muodolle kuitenkin tulee yleensä immuuniksi. Eri tyyppejä on kuitenkin sata, ja jonkun niistä voi saada uudestaankin. Turha syyllistää ihmisiä joilla on näkyvä kondylooma. Suurimmalla osalla meistä se on joka tapauksessa. Tartuttaa voi myös ei-aktiivisen kondylooman kantaja. Kaikki syyllisyys ja syyllistys johtuu taaskin vain tiedon puutteesta. Naisilla kondylooma tulee aktiiviseksi helpommin kuin miehillä, ja heillä siitä voi olla enemmän haittaa. Mielestäni on kuitenkin järjetöntä alkaa pelkäämään hillittömästi tartunnan saamista, ei siltä oikeastaan voi juuri edes välttyä. Kondomi ei takaa mitään, ei edes selibaatti. Ei kai kukaan kotiansakaan voi linnoittautua sen takia, ettei vain saisi muilta ihmisiltä mitään viruksia tai pöpöjä. Järki käteen, naiset. Loppujen lopuksi ei ole edes suurta merkitystä sillä, kertooko seksikumppaneille asiasta, koska kaikkien seksiä harrastavien pitäisi tiedostaa että taudin voi saada ehkäisystä huolimatta. Ja todellakin, vaikka ei edes seksiä harrastaisi. Muistetaan vain terveet elämäntavat niin saadaan mahdollisimman pian pöpöt nujerrettua itsestämme ilman suuria vaivoja. Tsemppiä kaikille joilla "tauti" on todettu