Riitaa rahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as oy persauki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sitä nuorena osannut ajatella, kun opiskelijoita oltiin, että se opiskeluajan rahankäyttöasetelma jatkuisi koko parisuhteen ajan. Pitkään pidin sitä jopa kunnia-asiana, että selvisin omilla rahoillani, mutta nyt viimeisen vuoden aikana asia on ruvennut ärsyttämään todella paljon, kun kaikki raha menee pakollisiin menoihin. Liekö sitten jotain ikäkriisiä tai jotain, kun on tajunnut sen, että edes töissä käyminen ei luo takeita sille, että olisi joskus vara johonkin ylimääräiselle.

Ero on kuitenkin hieman kaukainen ajatus, koska miehessä on kuitenkin paljon hyvää. Hän ei juo, eikä polta. Osallistuu kotitöihin ja on luonteeltaan todella mukava.

Koulutetulla naisella ei ole varaa kampaajaan, meikkeihin, sanomalehteen, kirkkoon kuulumiseen, ehjiin alusvaatteisiin... No, moni muukin on eronnut kirkosta, mutta sinulla on ehdottomasti paras syy ;)

Vähän veikkaan, että vaikka tulotasosi paranisikin, ei se toisi muutosta, kun ajattelutapanne suhteessa on tuollainen. Mahdollisesti miehesi keksii ostaa seuraavaksi itselleen kotiteatterilaitteet, moottoripyörän tai purjehdusveneen. Hän varmaan näkisi näihinkin liittyvät käyttökulut yhteisinä kuluina, joihin sinun on myös osallistuttava, vaikka todellisuudessa omistaja onkin hän.

Oikeasti, naisella on muutakin kunnia-asiaa elämässään kuin rahoittaa miehensä menoja...

Viimeksi muokattu:
En minäkään ymmärrä miksi maksat miehen auton vakuutuksia, korjauksia ja renkaita, jos kerran sinun kulkuneuvosi on polkupyörä. Seuraavan kerran kun mies esittää auton laskut, kieltäydyt yksinkertaisesti maksamasta. Minkäs mies sille siinä voi jos et vaan anna hänelle rahaa. Ja rähähdät ja pahasti jos rupeaa urputtamaan ja vaatimaan. Tuo mies on kyllä päässyt ihan liian helpolla.

Muuten tuo mies ei todellakaan rakasta sinua, minkä varmaan jo tajuatkin. Jos rakastaisi ei jättäisi sinua pyristelemään köyhyysloukkuun kun itse elelee leveästi. On miehellä otsaa, esittää sulle laskuja autostaan....ja sinä sinisilmäinen sen kun maksat...

Veikkaan että jos mies ei kohta herää itsekkyydestään, teidän suhde on loppu. No saathan sentään omasi pois asunnosta ja sitten sinulla voi jo hyvinkin olla varaa kohtuuliseen elämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiva suhde teillä;10895512:
En minäkään ymmärrä miksi maksat miehen auton vakuutuksia, korjauksia ja renkaita, jos kerran sinun kulkuneuvosi on polkupyörä.

Samaa ihmettelen, samoin kuin Wiltsun tapaan vähän sitäkin, että miten hiton valtavat asuntolainat ja ökyautot tällä pariskunnalla on hankittuna, kun koulutetun ihmisen liksa ei riitä edes puoleen sen maksamisesta.
Ap:n miehen suhtautuminen reiluun rahankäyttöön on aika omituinen tuossa autoasiassa, mutta muutenkin kuulostaa nyt siltä että tässä elellään muodikkaasti ns. yli varojen. Ei kai se mies sentään muita harrastuksiaan maksata puoliksi vaimollaan?

Kuten kirjoitin, asuntolainaa on 60 000 eur jäljellä, maksuaikaa vielä 10 vuotta. Lainaa on maksettu reilu 6 vuotta eli jättilaina se ei ole ollut edes ottaessaan. Muuta lainaa ei ole, ei kulutusluottoja tms, ei kerrassaan mitään.

Asumme muuten avoliitossa, naimisiinkaan mies ei suostu menemään. Ei kuulemma tunnu hänestä tärkeältä, eikä se muuttaisi mitään hänen mielestään.

Dead end.

No hitto, etköhän osaa tuosta jo tehdä päätelmät? Lähde vielä kun hedelmällisiä vuosia on jäljellä niin ei tarvitse katkerana myöhemmin katsella kun mies löytää jonkun nuorikon jonka kanssa todella haluaa mennä naimisiin ja osallistua kuluiin. Sinulla on siinä vaiheessa jäljellä vain lapsettomaksi jäänyt elämä ja kuitit auton maksuista. Oikeasti tuo nyt vain kuulostaa siltä että mies on suhteessa kanssasi paremman puutteessa, ja koska alistut moiseen sama tilanne lienee sinullakin.

minä en taas ymmärrä yhtään mitään!
Oikeesti olen aivan äimänkäkenä miten kaksi aikuista ihmistä on saanut raha-asiansa noin huonolle tolalle.

Tässä meidän tarina.
Olin nuori kun tapasin mieheni. Hän on minua lähes 9 v. vanhempi.
Meillä on ollut yhteiset rahat ja yhteiset tavarat siitä päivästä kun yhteen muutettiin.
Yhteenmuuttaessamme kummallakaan ei ollut mitään omaisuutta.
Mieheni oli töissä, minä koulussa. Koulusta päästyäni tienasimme suurinpiirtein samanverran, ylenemisten myötä minä olen tienannut miestäni enemmän jo viimeiset 15 vuotta.

Avoliitossa asuimme 10 vuotta. Sen jälkeen mentiin extempore avioon, mies kosi vaan yks päivä.
Vanhin lapsistammekin oli jo useamman vuoden ikäinen.

Kaikki omaisuus on yhdessä hankittua. Kumpikaan ei "sisusta" kotia tai kesämökkiä yhtään enempää tai vähempää. Me sisustimme ja sisustamme yhdessä. Molempien autot on ostettu yhdessä ja niitä on vaihdettu uusiin aina kun tarve vaatii. Yhdessä teimme lapset, elätimme ja koulutimme heidät maailmalle.

Säästöt ovat yhteisiä.
Yhdessä ostetaan yhä ruokaa jääkaappiin ja yhdessä niistä tehdään safkaa ja jopa syödään poiskin yhdessä saman pöydän ääressä. Lomat vietetään yhdessä, yleensä matkustellen tai kesämökillä ollen.

Yhteiselosta huolimatta kummallakin on oma tahto, mahdollisuus käyttää omia ja yhteisiä rahoja, vapaus mennä ja tulla. On omat harrastukset, on yhteisiä ja omia ystäviä.

Kummallakin on aina ollut omat pankkitilit ja oma pankkikortti. Kumpikaan ei tarkkaile miten toinen rahojaan käyttää. Lisäksi meillä on yhteinen tili jonne siirretään säästyneet rahat. Näiillä rahoilla hankitaan jotain isompaa. Eikä tarvitse ottaa velkaa.

Me molemmat käytämme rahaa harkiten. Isommista hankinnoista keskustellaan automaattisesti ja päätetään yhdessä.
Meistä kumpikaan ei kovalla työllä tienattuja ansioita turhiin asioihin laita.

Ei mieheni tule kotiin 5000€ vempaimen kanssa ja sano, että "ostin kun tää on niin hyvä". Eikä minulle tulisi mieleenkään ostaa "gabbanan" käsilaukkua "kun se on niin "ihqu" ja kun mulla oli juuri sen verran tilistä jäljellä. En ikinä ostaisi esim. 500€ kenkiä tai farkkuja, mulle riittää 10-150€ välillä olevat. Mies käy vaatekaupassa aina kun minä siihen pakotan. Enemmän hänellä kuluu rahaa työkaluihin ja moottoripyörään.

Jos apn mies on noin tarkka esim. siitä, että sinun pitää ostaa hänen käyttämäänsä autoon renkaat, maksaa vakuutusmaksuista puolet jne.. niin kyllä minua vähän ihmetyttää minä hän sinua oikein pitää. Etenkin kun et edes käytä sitä autoa vaan poljet fillarilla kesät talvet kaikkialle.

Minusta hän ei pidä sinua rakastettuna ihmisenä eikä loppuelämän kumppanina.
Tuntuu siltä, että olette enemmänkin kuin kämppäkavereita kun noin tarkkaa on.
Joten suosittelen että keskustelette raha-asioista pikimiten ja jatkossa katsot mitkä kulut jakaantuvat puoliksi.

Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 14 vuotta. Ainoa suhdettamme kaihertava asia on raha. Opintojen jälkeen pääsimme molemmat töihin ja otimme silloin käyttöön yhteisen tilin, johon laitamme kuukausittain sen verran rahaa, mitä menee pakollisiin menoihin. Molemmalla on omat tilit lisäksi, johon jää ns. ylimääräinen käytettäväksi/säästettäväksi. Periaatteena on ollut, että tasan puoliksi maksetaan kaikki yhteinen.

Viime aikoina tämä tasan puoliksi maksaminen on alkanut kaihertaa todella rajusti. Mieheni tienaa tuplat enemmän kuin minä, vaikka onkin ns. alempaa tasoa koulutukseltaan. Siinä missä minä joudun venyttämään penniä jatkuvasti, mies törsää autoon, tietokoneeseen yms. Olen monta kertaa ehdottanut, että karsisimme menoja tai mies maksaisi enemmän yhteisiä menoja suhteessa tuloihinsa jne, mutta mikään ei käy. Omat kulut olen vetänyt minimiin - en shoppaile, en sisusta huushollia, ostan vaatteita todella harvoin, käyn parturissa harvoin. En meikkaa, en käytä kalliita ryppyvoiteita, koska niihin ei ole varaa. Pyöräilen töihin, että säästän. Kaikki perinaiselliset kuluttamisen helmasynnit on karsittu. Visaa en käytä koskaan, en omista luottotilejä henkkamaukkaan tms. Ainoa velka on asuntolaina, jota on n. 60 000 eur/10 vuotta jäljellä (laina otettu 6 vuotta sitten ja mitoitettiin sen ajan vuokra-asunnon vuokran mukaan). Tätä lainaakin maksetaan 50/50 periaattella, kuten yhtiövastikettakin.

Tilanne on aivan sietämätön. En tiedä, miten tästä umpikujasta pääsisi eroon. Lapsia tässä tilanteessa on turha suunnitella, talouteni ei yksinkertaisesti kestäisi sitä enää.

Mikä avuksi? Pulloja keräämään? Toinen työ?

Minä ymmärsin aloituksestasi, että maksatte yhteiset menot yhteisestä kassasta. Miten auton menot ovat yhteisiä, jos käytät fillaria? Entä miehesi tietokone? Minulla on kotona 6 vuotta vanha pöytäkone, johon on ostettu kerran uusi näyttö. Kannettavaa käytän niin paljon, että se yleensä hajoaa putoamalla tai muuta vastaavaa, joten sen joudun uusimaan joka toinen vuosi.

Laskin siis yhteisiksi menoiksi nuo asumisen kulut, jotka ovat molemmille pakollisia. Kaikki muu on jomman kumman omaa kulutusta, vai eikö näin ole?

Ok, et saa käteesi kahta tonnia kuussa, mutta, jos pakolliset kulut on nuo asumisen kulut, sinulle jää niiden jälkeen n. tonni??? Jolla yhden ihmisen luulisi pärjäävän!

Olet mielestäni jotenkin hahmottanut väärin käsitteen "yhteiset menot". Korjaa se, niin alat pärjäillä ja pääset vaikka matkustelemaan tai mitä vaan.

Kun vietän itse viikonloppuja joskus ihan yksin, ostan kaupasta purkin kermaa ja pullon viiniä, yhteensä n. 15 euroa. Kaivan pakastimesta suppiksia ja nautin elämästä. Eli yhden ihmisen tarpeet on melko halpoja niin halutessaan.

Viimeksi muokattu:
Onko sitä asuntolainaa yhteensä 60 tonnia, vai onko tuo 60te sinun osuutesi? Jos sinun, niin menoja sinulla on...

Lainan maksu 600e
Yhtiövastike (1/2) arviolta 100e
Sähkö, vesi ja kotivakuutus (1/2), arviolta 50e
Ruokakulut (1/2) 300e maks.

Näin yhteisiä kuluja olisi kuussa noin tonnin luokkaa. Auton kulut eivät kuulu sinulle, jos et autoa käytä. Jos tulosi ovat niin pienet että tonnin menot vievät lähes kaiken, niin pidennä ihmeessä asuntolainan takaisinmaksuaikaa. 15 vuoden maksuajalla kuukausierä tippuu melkein 200 euroa, joka jättää reilusti enemmän pelivaraa talouteen.

Minä en näe kulujen puoliksi pistämisessä mitään väärää, koska on ihan oma valintasi että olet kouluttautunut pienipalkkaiselle alalle. Siksi kellään muulla, edes puolisolla, ei ole velvollisuutta kompensoida omaa valintaasi. On siis ihan reilua, että maksat puolet OIKEASTI yhteisistä menoistanne. Mutta tässä tulee se MUTTA: ilmeisesti mies laskee teidän yhteisiksi kuluiksenne kuluja, jotka oikeasti ovat hänen kulujaan. Kuten nuo auton renkaat sun muut.

Jos/kun auto kerran on pääasiassa miehen käytössä, kuuluu sen kulutkin pääasiassa hänen maksettavikseen. Jos tarkkoja halutaan olla, voi nuo kulut pistää jakoon auton käytön suhteessa - esim. jos 90% ajosta on vain miehen ajoa, niin hän maksaa myös 90% kuluista.

Yhteisiin menoihin voi laskea vain ne menot, joihin kumpikin suostuu. Miehellä ei siis ole oikeutta laskuttaa sinulta sellaisia menoja, joita et ole talouteenne halunnut. Kuten upouudet ja kalliit renkaat pari kertaa vuodessa. Sinun pitää nostaa kissa pöydälle, ja teidän pitää käydä läpi mitä kaikkia kuluja lasketaan yhteisiksi ja mitä ei. Jos mies ei tähän suostu, niin laske itse ja muuta kuukausittain yhteiseen pottiin maksamaasi summaa oma-aloitteisesti.

onko teillä parisuhde vai asutteko te vaan jonkun kanssa kämppäkavereina kun te laskette rahojanne noin tarkkaan?
Jos se on noin hankalaa jo alussa, miten te pärjäätte jos teille tulee lapsia elätettäväksi?

Töissä oli pariskunta joka riiteli kahvitunnilla mm. siitä kumpi ostaa lapsille uudet kumisaappaat. Toinen osti kumisaappaat, toisen piti ostaa lapsille seuraavan kuukauden jogurtit... että tälleen.
Ja olivat ihan vielä vakavissaan. Kuuntelin tätä vuosikaudet röökikopissa ja kahvitauoilla.

Joten tässä ilmainen neuvo ap:lle, eiköhän sinun kannattaisi pohtia nyt vakavammin minkälaisen parisuhteen ja loppuelämän haluat itsellesi. Sen jälkeen toimit haluamaasi suuntaan.

Asumme muuten avoliitossa, naimisiinkaan mies ei suostu menemään. Ei kuulemma tunnu hänestä tärkeältä, eikä se muuttaisi mitään hänen mielestään.
Melkein on alkanut tuntua, että sinä haluat olla enemmän miehen kanssa kuin hän sinun kanssasi...

Todellakin, nosta kissa pöydälle. Opettele pitämään puolesi äläkä ole rahallisesti hyväksikäytettävänä enää yhtään pidempään.

Viimeksi muokattu:
Meillä on myös erillistalous. Tosin olemme suhteuttaneet aina kulut tulojen mukaan. Esimerkiksi 40% kumpaisenkin tuloista menee "yhteiskassaan" ja loput, ne omat 60% tuloistaan saa törsäillä mielensä mukaan. Ainoa asia, jonka olemme maksaneet tasan puoliksi on asunto. Kaikki muu kustannetaan suhteutetusti. On toiminut erinomaisen hyvin.

Minä en näe kulujen puoliksi pistämisessä mitään väärää, koska on ihan oma valintasi että olet kouluttautunut pienipalkkaiselle alalle. Siksi kellään muulla, edes puolisolla, ei ole velvollisuutta kompensoida omaa valintaasi.

Hieman kohtuullistamista luulisin rakkaussuhteissa tapahtuvan... Jos kaikki Suomen avo- ja avioparit laittaisivat maksamansa menot tasan puoliksi, ei Suomen suurituloisimmilla miehillä pitäisi olla lainkaan mahdollisuutta parisuhteeseen ;) Ainakaan tuolta suurituloisimpien listalta ei juuri naisia löydy.

Tässä ovat Suomen suurituloisimmat | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Hieman kuvittelisin, että yleensä kun puolisoista toinen tienaa enemmän, on menotkin suhteutettu tulojen mukaan. Tietenkään en tiedä. Voihan olla, että herrat Erkko tai Ollila tuumaavat aamupalalla puolisolleen, että "ostin meille uuden palatsin, laitahan rahaa tilille, kun asumiskulut kerran on yhteiset".

Viimeksi muokattu:
Alkuperäisellä kirjoittajalla on ongelma. Ongelma on miehen suurempien tulojen aiheuttama kateus. Ongelma korjaantuu kun eroat miehestäsi ja etsit tilalle pienempituloisen miehen.

Alkajaisiksi ota ja tulosta sille tämä ketju. Josko vähän alkaisi silmät aueta muiden kommenteista, ellei sinun. Onhan tuo aivan tolkutonta, ja melko leveästi miehesi elää noissa 'yhteisissäkin' menoissa. Kuten nyt ihan hänen kulkupelinään ja harrasteenaan olevan auton suhteen.

Saabin renkaat maksoivat alle 300 €.

Meillä on myös erillistalous. Tosin olemme suhteuttaneet aina kulut tulojen mukaan. Esimerkiksi 40% kumpaisenkin tuloista menee "yhteiskassaan" ja loput, ne omat 60% tuloistaan saa törsäillä mielensä mukaan. Ainoa asia, jonka olemme maksaneet tasan puoliksi on asunto. Kaikki muu kustannetaan suhteutetusti. On toiminut erinomaisen hyvin.

Tätä suosittelen alkuperäisellekin.

Toimii hyvin, onpa suurituloisempi sitten mies tai nainen. Jos ap:n mies ei tähän suostu, suosittelen vaihtamaan mieheen, jolla on sellaiset tulot ja kulutustottumukset, ettei tarvitse naiselta vonkua rahaa oman autonsa menoihin!

Viimeksi muokattu:
Täällä ei moni näytä ymmärtävän sitä, että joillakin naisvaltaisilla aloilla on todella surkeat palkat - koulutuksesta huolimatta. Valitettavasti tuli tehtyä se valinta, että opiskelin mieluisaan ammattiin, mutta negatiivisena puolena on huono palkka. Saan vain unelmoida teidän laskelmistanne summista, että paljonko teidän tietämyksen mukaan minulle jää käteen ennen ja jälkeen menojen. Jos jäisi niin paljon kuin te luulette tietävänne, ei todellakaan olisi koko ongelmaa.

Saabiin ja moneen muuhunkin vanhaan kikottimeen saa renkaat 300 eurolla. 2000-luvun autoissa on mallista riippuen jo minimissään 16-tuumaiset renkaat - tsekkailkaa huviksenne, mitä maksaa mokomat pyörylät. Käydäänhän me muuten kaupassa kerran viikossa sillä autolla, joten kait se jakkara kuluu sen verran, että sietääkin maksaa.

Täällä ei moni näytä ymmärtävän sitä, että joillakin naisvaltaisilla aloilla on todella surkeat palkat - koulutuksesta huolimatta. Valitettavasti tuli tehtyä se valinta, että opiskelin mieluisaan ammattiin, mutta negatiivisena puolena on huono palkka. Saan vain unelmoida teidän laskelmistanne summista, että paljonko teidän tietämyksen mukaan minulle jää käteen ennen ja jälkeen menojen. Jos jäisi niin paljon kuin te luulette tietävänne, ei todellakaan olisi koko ongelmaa.

Saabiin ja moneen muuhunkin vanhaan kikottimeen saa renkaat 300 eurolla. 2000-luvun autoissa on mallista riippuen jo minimissään 16-tuumaiset renkaat - tsekkailkaa huviksenne, mitä maksaa mokomat pyörylät. Käydäänhän me muuten kaupassa kerran viikossa sillä autolla, joten kait se jakkara kuluu sen verran, että sietääkin maksaa.

Miten hemmetin huonoon duuniin miehesi sitten oikein kouluttautui, jos vielä alempaan kuin sinä?

Auton pyöriinkö nyt jämähdettiin? Ok. Mulla on viisi vuotta vanha volvo. Johon vaihdoin ensimmäistä kertaa tänä keväänä kesärenkaat, jotka maksoi 600 euroa. Talvirenkaat ei ole vieläkään sakkorenkaat, vaan menee vielä ensi talven. Joten vuotta kohden tämä tekee n. 250 euroa. Ja kuukautta kohden siis noin 20 euroa. Jonka senkin maksan ihan itse, koska auto on MUN!

Viimeksi muokattu:
Miten hemmetin huonoon duuniin miehesi sitten oikein kouluttautui, jos vielä alempaan kuin sinä?

Auton pyöriinkö nyt jämähdettiin? Ok. Mulla on viisi vuotta vanha volvo. Johon vaihdoin ensimmäistä kertaa tänä keväänä kesärenkaat, jotka maksoi 600 euroa. Talvirenkaat ei ole vieläkään sakkorenkaat, vaan menee vielä ensi talven. Joten vuotta kohden tämä tekee n. 250 euroa. Ja kuukautta kohden siis noin 20 euroa. Jonka senkin maksan ihan itse, koska auto on MUN!

Niin, ja, jos se olisi perheemme ainoa auto ja sillä tehtäisi asioiden hoitamisreissuja yhdessä, maksaisi mieheni tietenkin sekä autosta, sen kaikista kuluista ja myös PYÖRISTÄ puolet. Ja, jos tuntuisi siltä, että olisi toista kohtaan kohtuutonta vaatia, että perheellämme olisi viisi vuotta vanha volvo, ostaisimme yhdessä 20 vuotta vanhan toyotan, joka maksaisi noin 300 euroa ja, johon metsästäisimme vanhat pyörylät netistä käytettyinä. Ja myisimme kaikki hihi-laitteet, jotta saisimme ostettua ne pyörylät ja eläisimme varojemme mukaan siten, että kummallekin jäisi yhtä paljon kuluttaa rahaa, mihin itseä sattuu huvittamaan.

Viimeksi muokattu:
Wiltsu takerruit hanakasti ap,n käytämään väärään termiin,, millä tavalla ajattelit sen olevan olennaista keskustelun kannalta?? Tuolla toisessa keskustelussa mainitset eläväsi yli varojesi,, oletkohan nyt ihan oikea ihminen vaahtoamaan,, kenellekään??

Meill on rahat yhesä kasassa,, sieltä levitellään tarpeen mukaan ja joskus ohi tarpeenkin.. Rikkaita ei olla,, mutta mitän ei puutu..

Wiltsu takerruit hanakasti ap,n käytämään väärään termiin,, millä tavalla ajattelit sen olevan olennaista keskustelun kannalta?? Tuolla toisessa keskustelussa mainitset eläväsi yli varojesi,, oletkohan nyt ihan oikea ihminen vaahtoamaan,, kenellekään??

Meill on rahat yhesä kasassa,, sieltä levitellään tarpeen mukaan ja joskus ohi tarpeenkin.. Rikkaita ei olla,, mutta mitän ei puutu..
up. Mikä väärä termi?

Viimeksi muokattu:
Jos molemmat käyvät töissä avatkaa yhteinen tili, jolta maksetaan yhtiövastike, kotivakuutus, ruoka ja muut kotona tarvittavat jutut (pesuaineet, sähkö, netti, TV-lupa jne.). Samalle tilille voi laittaa lainanlyhennykset. Molemmat laittavat kuukausittain tilille tarvittavan summan.
Se, joka autoa tarvitsee, maksaa myös sen kulut, bensat ja huollot, jos molemmat käyttävät autoa saman verran kulut puoliksi. Jos et autoa käytä, ei sinun tarvitse osallistua sen kuluihin.
Ylijäävä raha on sitten omaan käyttöön, oman harkinnan mukaan.
Jos ap on ihan oikeassa, koulutusta vaativassa kokoaikatyössä, täytyyhän siitä jäädä jotakin verojenkin jälkeen käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja selvää;10896068:
Jos molemmat käyvät töissä avatkaa yhteinen tili, jolta maksetaan yhtiövastike, kotivakuutus, ruoka ja muut kotona tarvittavat jutut (pesuaineet, sähkö, netti, TV-lupa jne.). Samalle tilille voi laittaa lainanlyhennykset. Molemmat laittavat kuukausittain tilille tarvittavan summan.
Se, joka autoa tarvitsee, maksaa myös sen kulut, bensat ja huollot, jos molemmat käyttävät autoa saman verran kulut puoliksi. Jos et autoa käytä, ei sinun tarvitse osallistua sen kuluihin.
Ylijäävä raha on sitten omaan käyttöön, oman harkinnan mukaan.
Jos ap on ihan oikeassa, koulutusta vaativassa kokoaikatyössä, täytyyhän siitä jäädä jotakin verojenkin jälkeen käteen.

On monia ammatteja, jotka vaativat korkeakoulututkinnon, vähintäänkin ammattikorkean, ja joista ei makseta oikeastaan mitään. Esim. kirjastonhoitaja on tällainen. Työn vaativuuksia luokiteltiin joku vuosi sitten, ja paljastui, että kirjastonhoitajan työ monissa tapauksissa vastaa tutkijan työn vaativuutta. Silloin se poistettiin tutkimuksesta, koska palkkapolitiikka olisi keikahtanut luokistusten pohjilta huimasti ylöspäin. Hys hiljaa, naisvaltainen ala, pitkä koulutus, no money, no tämä oli vain yksi esimerkki, näitä on melkoisen paljon!

On monia ammatteja, jotka vaativat korkeakoulututkinnon, vähintäänkin ammattikorkean, ja joista ei makseta oikeastaan mitään. Esim. kirjastonhoitaja on tällainen. Työn vaativuuksia luokiteltiin joku vuosi sitten, ja paljastui, että kirjastonhoitajan työ monissa tapauksissa vastaa tutkijan työn vaativuutta. Silloin se poistettiin tutkimuksesta, koska palkkapolitiikka olisi keikahtanut luokistusten pohjilta huimasti ylöspäin. Hys hiljaa, naisvaltainen ala, pitkä koulutus, no money, no tämä oli vain yksi esimerkki, näitä on melkoisen paljon!
ja miten saamarissa kirjastonhoitajan työ olisi muka missään määrin vaativaa?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä