Mikä aiheuttaa tämmösen käytöksen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antakaa diagnoosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antakaa diagnoosi

Vieras
Avomieheni käyttäytyy aika ajoin kuin hullu. Hän on välillä ihana ja yhtä äkkiä muuttuu ihan paholaiseksi. Täs muutamia tärkeimpiä juttuja, kertokaa mitä teille tulee mieleen tästä käytöksestä, mua siis kiinnostaa onko avokki teiän mielestä

a) sairas (esim. aivokasvain tai vast.)
b) sairas henkisesti
c) tunnevammainen/luonnevammainen
d) vaan kusipää
e) ihan normimies

Eli mihin tällain käytös viittaa?

- seurassa on hurmaava mies, kaikille mukava
- kotonakin ihana sillon ku kaikki menee oman mielen mukaa
- ei kestä pienintäkää rakentavaa kritiikkii, tulistuu heti
- arvostelee itte koko ajan, eikä nätisti vaan haukkuu rumasti
- jos se itte tekee jotai väärin, se lukkituu sen jälkeen, ei puhu enää sanaakaa jos toinen ei pyydä anteeks, se on itte aina uhri vaik ois hyökänny itte toisen kimppuu ilman syytä
- ei osaa pyytää anteeks, se kyky vaa puuttuu
- häneen pätee ihan eri säännöt ku muihin
- kaikki hänen hyvät teot on parempia kuin muiden (esim. hän tuo kaupasta perheelle maitoa ja kaikkien pitää siitä kiitellä ja arvostaa mutta jos mä tuon säkkikaupalla viikon ruoat, siinä ei oo mitää)
- kaikki hänen pahat teot on vähemmän pahoja ku muiden ja suhteellisuuden taju puuttuu! (esim. jos hän puukottaisi mua ja mä nipistäisin häntä, mä oisin tehny pahemmin koska hän on aina uhri)
- tarvii loputtomasti ihailuu!! niin paljo että mä väsytän itteni jos yritän täyttää sen tarpeen
- suunnnitelee koko ajan jotai ihan epärealistista, kohta rakennetaan hulppeet kivilinnat ja ostetaa hienoi autoi vaikka ei oo rahaa!!
- haluaa pitää mut taloudellisesti riippuvaisena ittestää, kontrolloi sen varjol kaikkii mun tekemisiä
- ääripään reaktiot HULLUJA!! (jos kysyy mitä syödään tänään enkä vastaa sekunnissa, tulee raivari "eli tänään ei syödä ja piste!!" eikä periksi anneta jos toinen ei anele ja matele
- haluu päästä kaikesta helpolla, mistää ei saa olla vaivaa (mä kelpaan jos mä hoidan sen asiat ja teen mitä se haluu, lapset kelpaa jos ne on hiljaa eikä niist oo vaivaa, jos joku meistä pyytää että ois kiva meille välillä, voidaan "kaikki painuu vittuun jos ei kelpaa"
- uskomaton röyhkeys!! kaikki illat vaan omia menoja ja kaikki pyörii oman navan ympäril, mun pitää hoitaa sekä meiän yhteiset lapset että hänen lapset edellisestä liitosta eli saattaa haukkua mua päivän ja sit jättää mut muutamaks päiväks hoitaa omia lapsiaan, kysymättä ees sopiiko se mulle!!
- rankaisee meit kaikkia jos tehdään jotain mikä ärsyttää, kostaa sitä päiväkausia, hänen viha on aina oikeutettuu ja hän on kaikkivoipa kun ärsyttää, sillon hän saa tehdä ihan mitä haluu niin pitkään ennenku joku tulee pyytää hältä anteeks
- jos joku porukassa kertoo vaik uudesta talostaan, kohta tää valehtelee jostain omasta kaveristaan ketä ei oo olemassakaa, kun aina jollai hänen kaverilla on hienompi auto ja talo jne kuin muilla, aina pitää pätee
- on aina kateellinen muille ja samaa aikaa kuvittelee et muut on kateellisia sille
- sen sais pidettyä tyytyväisenä kehumalla, rakastaa nii paljo kehui että siihen uppoo feikitkin kehut
- ei empatiakykyy, vaikka mä ja lapset itkettäis rivissä sen jälkee kun on haukkunu meitä, se vaa nauraa ivallisesti "teitä paskoja kun vollotatte"
- anteeks pyytäminen on hälle alistumista. jos mä sanon että ois kiva ees joskus saada anteekspyyntö huoraks haukkumisen jälkeen, alkaa syyttää mua alistamisesta koska anteekspyytäminen on alistumista (toki vaa sillon kun hänen pitää pyytää anteeks, ei muitte kohalla)
- kiristää ja uhkailee jatkuvasti erolla (jos asia ei mee näin niin ovi on tuolla)

Tässäpä näit. Mä oon päättäny jättää tän tyypin ja mä etin uutta asuntoo mutta koska toi tyyppi ei puhu, mä en saa koskaa selitystä miks se on käyttäytyny vuodet näin. Onneks mun mitta lopulta täyttyi enkä jääny tähän loppuiäks. Mä oon niin ahistunu tän jäljiltä, nään painajaisia, päätä särkee, rintaan sattuu välil eikä ruoka maistu. mä oon menos terapiaankin mut ajan sain vast ens kuulle.

Kertokaa te sitä ennen mitä teille tulee mielee tollasesta käytöksestä.

Mä oon päättäny jättää tän tyypin ja mä etin uutta asuntoo mutta koska toi tyyppi ei puhu, mä en saa koskaa selitystä miks se on käyttäytyny vuodet näin. Onneks mun mitta lopulta täyttyi enkä jääny tähän loppuiäks. Mä oon niin ahistunu tän jäljiltä, nään painajaisia, päätä särkee, rintaan sattuu välil eikä ruoka maistu. mä oon menos terapiaankin mut ajan sain vast ens kuulle.
* Jos olisin tiennyt mitä suhde narsistin kanssa tuo tullessaan, en olisi koskaan aloittanut sitä, vaan juossut karkuun. Valitettavasti aika on armoton ja siksi olisi pahinta vaipua vuosiksi katkeruuteen.
Narsisti - Tunnista narsisti
Elätkö narsistin kanssa?
narsismi
http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/nain-jatat-narsistin/
Recovery after the Relationship with a Narcissist

Viimeksi muokattu:
Minusta tuo parisuhde on sairas. Myös tämä kirjoittaja ja hyvä kun hän menee terapiaan. Ihmettelen siksi näitä loogisen diagnooseja eli vain toisella mättää ja aina samalla diagnoosilla.

Kertokaa te sitä ennen mitä teille tulee mielee tollasesta käytöksestä.[/QUOTE]

Ehdottomasti C ja vielä paha sellainen. Ei toivoakaan parantumisesta, iän myötä vielä hirveämpi.

Minusta aina on sairasta jos on ajautunut tuollaiseen ihmissuhteeseen eli juuri ap n itsensä täytyy olla jotenkin "raajarikko", että menee pistämään lusikkansa tuollaiseen soppaan. Lapsineen ja toisten lasten (e-vaimon) kera.

Ei tuossa ole vaihtoehtona kuin ero ja itse hoitoon.

Ei kuulosta kovin erikoiselta. Kyllä tuontyyppisiä ihmisiä on tosi paljon maailmassa, mutta lähtekää silti. Tulee parempi elämä. Mitenkään ainutkertaista ei silti ole. Pian tuo luonnevikainen jo löytää uuden paapojan.

joo, C

Huom c on vammainen, ei sairas. Eli jotain on jäänyt aivoissa / mielessä puuttumaan, tai yleensä vinksalleen, joka ei noin vain "parannu", niinkuin amputoitu jalka ei "parannu". Edellä on hyviä neuvoja.

Mä tiiän et mussa on tosi paljon vikaa ku oon alistunu tämmöseen. ehkä mun omassa lapsuudessa on kans puitavaa, et miks itsetunto on niin heikko ja miks haen niin kovasti hyväksyntää. Mut siitä mä oon silti ylpee että oon päättäny lähtee koska kaikki ei siihen valitettavasti pysty. ja mäkin oon niin väsynyt ja lopussa että tää tosiaa vaatii multa hirveesti voimia.

Mul on onneks viel toivoo kun meen terapiaan mut toi ukko tulee olee pulassa kun se ei näe ittessään mitää vikaa, ajattelee olevansa täydellinen. Kohta sil on uusi onneton kala koukussa kuka luulee saavansa unelmamiehen kunnes totuus lävähtää kipeesti kasvoille... :( säälittää jo valmiiks seuraava uhri.

Niin ap n mies on diagnoosin jälkeen oikeutettu vaikevammaisen tukeen. Jos siis aivovamma on diagnisoitu.

Ehdota miehellesi tätä ratkaisua eli sairauseläkkeen hakua. Jos hän siitä sitten rauhottuisi ja tasaantuisi.

Mä tiiän et mussa on tosi paljon vikaa ku oon alistunu tämmöseen. ehkä mun omassa lapsuudessa on kans puitavaa, et miks itsetunto on niin heikko ja miks haen niin kovasti hyväksyntää. Mut siitä mä oon silti ylpee että oon päättäny lähtee koska kaikki ei siihen valitettavasti pysty. ja mäkin oon niin väsynyt ja lopussa että tää tosiaa vaatii multa hirveesti voimia.

Mul on onneks viel toivoo kun meen terapiaan mut toi ukko tulee olee pulassa kun se ei näe ittessään mitää vikaa, ajattelee olevansa täydellinen. Kohta sil on uusi onneton kala koukussa kuka luulee saavansa unelmamiehen kunnes totuus lävähtää kipeesti kasvoille... :( säälittää jo valmiiks seuraava uhri.

Mistä tulee ihmiselle tarve sääliä? Tätä pitää kysyä itseltä. Voisiko myös joku viisas valistaa ja kertoa julki?

Miksi kuitenkin sama säälijä sitten ihastuu kehuskelijaan ja kaikkivoipaan hallitsijaan, kotityranniin? Miksi tuollainen ihminen in aluksi ihastuttava, taitava, osaava? Vaikutelma on harhaanjohtavan energinen ja aikaan saava. Totuushan on, että hän epärealismillaan, kehuskelullaan vain uuvuttaa ja väsyttää muut. Jos siis aluksi ajattelee tai vain toivoo saavansa tukea ja turvaa, paremman elämän ja kaikkea hyvää, niin eihän se toisen kautta toteud

Tavallisesti normaali ja ns. terve ihminen tuossa tilanteessa herää ja antaa jutun hiipua. Pettynyt ja väsynyt olo tulee turhasta yrittämisestä. Mutta miksi vielä kietoa riippuvuusongelmaan säälimällä jotain epämäääistä ja tuntematonta?

Viimeksi muokattu:
saaneet eivät osaa olla empaattisia ja ovat hyvinkin säälimättömiä tilanteessa, jossa toinen on heikoilla. Heitä voi ymmärtää mutta sääli on turhaa ajanhaaskausta.

Passiot stoalaisuudessa ? Wikipedia

Passioilla (kreik. pathos) tarkoitettiin stoalaisuudessa tunneperäisen kärsimyksen eri muotoja. Passioita katsottiin olevan päätasolla neljä: halu, nautinto, pelko ja tuska.
Sympatia on "kanssa tuntemista" (kreikan ilmaisu sym pathos), myötätuntoa.
Alkuperäinen kirjoittaja säälijän kohtalo;10831405:
Mistä tulee ihmiselle tarve sääliä?
Tuska tai kärsimys on irrationaalinen tila, jossa ihminen tuntee, että jotakin pahaa on läsnä. Tällöin ihmiset katsovat oikeaksi tuntea itsensä ahdistuneeksi.
Ahdistus on kärsimystä joka painaa.
Empatia (kreikan ilmaisusta em pathos, tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita.

Sääli on kärsimystä, joka on seurausta lähimmäistä kohdanneesta ansaitsemattomasta onnettomuudesta.

jotain ihmistä ajatellessa oksetusta ja fyysistä pahoinvointia eli on ns. postraumaattinen stressikokemus mm. henkistä/fyysistä väkivallantekijää kohtaan, jossa samalla luottamus on rankasti petetty? Tämähän vastaa juusi myös ap n kokemaa eli kun hän nyt eroaa niin pitkä eheytymisterapia on edessä johtuen ihmisestä, johon alunperin luottanut ja jopa arvostanut.

Nyt siis ap n on kohdattava se valhekuva, minkä on luonut itse mielessään ja hyväksyttävä tekijä petturiksi ja valhekuvaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä se sitten on;10831557:
jotain ihmistä ajatellessa oksetusta ja fyysistä pahoinvointia eli on ns. postraumaattinen stressikokemus mm. henkistä/fyysistä väkivallantekijää kohtaan, jossa samalla luottamus on rankasti petetty? Tämähän vastaa juusi myös ap n kokemaa eli kun hän nyt eroaa niin pitkä eheytymisterapia on edessä johtuen ihmisestä, johon alunperin luottanut ja jopa arvostanut.

Nyt siis ap n on kohdattava se valhekuva, minkä on luonut itse mielessään ja hyväksyttävä tekijä petturiksi ja valhekuvaksi.

Ei ole tullut tehtyä tuollaisen valhekuvan kanssa lapsia. Nehän joka päivä muistuttaisivat tästä henkisen ja fyysisen väkivallan tekijästä. Hui.

Ap ei tarvitse aloittaa terapian lisäksi mielialalääkitystä ym. lisäksi johtuen toisesta ihmisestä.

Ei ole petturi! Yhtälailla taviksen split-defenssillä muodostettu uusi valhekuva sekin!

Jos mies olisi tavis, niin hän olisi tahallaan muita pettävä, (petturi, pohjimmiltaan paha ihminen).
Mutta hän on narsu (sisimmässään hyvää tarkoittava), on voinut vain esim. muuttaa mieltään, mihin jokaisella onkin täysi oikeus.

Empatia epäonnistuu koska hän ei ole samanlainen kuin tavis, joka käyttäytyisi samoista syistä samoin. Tavis pystyy asettamaan itsensä toisen henkilön eli narsun asemaan, mutta ei kykene ymmärtämään narsun, toisen eri syistä kuin itsellä, johtuvia, tunteita. Väärinymmärryksestä aiheutuu valhekuva.

Siksi narsistisesti käyttäytyvän ihmisen kanssa on niin vahingollista olla vuorovaikutuksessa.
Se on vakava VUOROVAIKUTUKSEN HÄIRIÖ ja tuho johon molemmat ottavat osaa.

sairaasta narsissista ja selvisin elossa. Nyt voi jakaa elämän terveiden ihmisten kanssa. Narsissi jatkakoon jo seittiinsä saaneita. Ikävä kyllä siittää pahuuttaan myös lapsiinsa.

Onnea Aplle.

Yhteistyössä