Epäspesifi emätintulehdus

  • Viestiketjun aloittaja Anja
  • Ensimmäinen viesti
Kolkytjarisat
Kyllä voi olla niin että hormonaalinen ehkäisy saa emättimen tasapainon järkkymään ja siitä tulee noita tulehduksia. Mulla oli aikoinaan toistuvia hiivatulehduksia niin kuan kun söin mitä vaan e-pillerimerkkiä. Tuskastuin ja lopetimme e-pillerit siirtyen kortsuun. Siihen loppui hiivat. No, sitten kun odotin lapsiamme, niin kahdessa raskaudessani tuli taas hiiva, mutta synnytysten jälkeen ei mitään ongelmia. Kuparikierukan kanssa ekan ja toisen lapsen odotusten välissä ei ollut myöskään ongelmia alapäässä. Mutta nyt taas, kolmannen lapsen jälkeen, kun asennettiin hormonikierukka... Huokaus, kohta kolme vuotta on ollut kierukka ja alkuun ei oireita, kun ilmeisesti niin vähän erittyi hormoneja kierukasta. Mutta reilu vuosi sitten alkoi ensin halut heikkenemään ja nyt ehkä puolisen vuotta tai nelisen kuukautta on ollut runsasta valkovuotoa, joka haisee välillä kalalle. Tekisi mieli käydä poistattamassa h.kierukka. Ei vaan näköjään hormonaalinen ehkäisy mun pimpsalle sovi.:(

Todettiin papa näytteessä että 2 luokassa oli että tulehus, no sairaanhoitaja määräsi minulle flagyl comp emätinpuikkoja, näytti alussa että nehän tehoavat mutta kun kuuri loppui niin heti 2 päivän jälkeen alkoi oireet uudestaan, soitin tänään uudestaan lääkäriin että mitähän seuraavaksi kun tuli takaisin. Mietin tässä että oliko liian pieni määrä vai mikä ihme oli kun ei tepsiny tämä kuuri ja kuitenkin 10pv kuuri oli ihan.
Harrastettiin kumpanin kanssa viimesinä päivinä yhdyntää kondomin kanssa, ja syön kyllä e-pillereitä, mutta näköjään en ole onneksi ainoa tämän tulehuksen kanssa kärsivä!

Ei ole ollut muita oireita kun se pahan kalanhajuinen haju ja pieni kutina alapäässä.
Nyt kun kuuri loppui alkoi pieni tuoksahdus alapäässä ja kutisee enemmän kun ennen ensimmäistä kuuria.

Kiitos etukäteen jos joku osaa minua auttaa! =)
 
Viimeksi muokattu:
Auts
Kuten monelle muulle, oli itsellekin helpotus lukea ketjua, kun tajusin ettei ole vaivojensa kanssa yksin. Tässä yksi kokemus muiden jatkoksi.

2006 alkoi kierre... oireena kirvely, kova kutina, kamala polte. Hieman valkovuotoa, mutta ei hajua. 8kk:n aikana Diflucan lääke 1 tbl kerta annoksena seitsemän kertaa, miltei kerran kuussa.. Onneksi itse tajusin luopua Nuvaring ehkäisyrenkaasta. Eli kerran kuussa hiiva, silloin arveltiin. Työterveyslääkäri ei silti kertaakaan tehnyt tutkimusta, ei kertaakaan labroja että onko hiiva vai mikä. Vaivoihin väliaikainen helpotus lääkkeen jälkeen.. mutta ei pysyvästi eroon. Parilla viimeisellä kerralla vaadin miehellekin lääkkeen, vaikka lääkäri ei oikein ollut vakuuttunut.. Mene tiedä oliko siitä apua.

Sitten ehkäisyksi Evra laastarit. Gynellä tutkimus, papa luokka 1. Evrasta tuli kuitenkin pinkeä, epämiellyttävä olo. Kutina jäi kaihertamaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Välillä taas enemmän, en jaksanut tuskaa ja kutinaa ja menin taas työterv.huoltoon, tällä kertaa oli vapaa aika mieslääkärille. Oli asiaton. Kommentoi huoneeseen tullessani että mitäs vaivaa nuorella kauniilla naisella muka voi olla? Sanoi tutkimuksen aikana että vatsan laastarijäljillä voisi pelata vaikka lautapeliä!! Tulos: sanoi että ei minulla mitään ole, terve! :( Olin niin tyhmä ja äimistynyt etten tehnyt ukosta valitusta.

Sitten taas vaivan hiljaista kestämistä. Lactal kuureja ja apteekin erikoispesuaineita läträten, hiivaa ruuassa vältellen. Sokeria ja vehnäjauhoa kuitenkin ruuissa oli. Kunnes kestoraja tuli taas vastaan 2008. Uusi terveyshuolto onneksi eri paikassa. Sinne aika, selosta kaikki taas alusta. Ei sisätutkimusta, ei labroja, lääkäri määräsi viikon Flagyl kuurin. Ja "ihme" tapahtui: kutina hävisi!!! Oi onnea! Olin vain siitä vihainen kun ei oltu aiemmin hoksattu että minulla ei ole hiiva vaan tämä epäspesifi tulehdus.. Mutta iloinen kun viimein pystyi olemaan ilman ikävää kutkua!

Mutta mutta...
Luin viime vuonna että laastari voi luovuttaa hormonia kehoon enemmän kuin e-pillerit, sain tarpeekseni hormonien lastaamisesta itseeni. Valitsin kuparikierukan. Kuitenkin, kutku-vaivan oltua pitkään pois, tämä riesa palasi. :( Testasin Lactalia mutta tiesin että nyt äkkiä apua muuten saattaa tulla kohtutulehdus kierukan ollessa kyseessä.

Naurettavinta on että kuparikierukan jälkitarkastuksessa todettiin kaiken olevan hienosti ja sain terveen paperit. Mutta päivä tarkastuksen jälkeen iski vanha tuttu polte, kutina ja kirvely. :((( Minut tarkastanut lääkäri määräsi (ilman labraviljelyjä tms) viikon Flagyl Comp kuurin.

Siinä tarinani. Eniten ihmetyttää näin jälkikäteen että näitä lääkkeitä määrätään ilman labra viljelyjä/ testejä. Varsinkin se Diflucanin syöttövimma ilman testejä. En tiedä, pitäisi kai olla niin tiedossa kaikki että osaisi vaatia kaikkia mahdollisia ja mahdottomia labroja, testejä ja kokeita.

Ei voi muuta toivoa että jospa tämä tästä. Voimia kaikille ketkä näiden vaivojen kanssa taistelevat. Ei tämmöistä voi ymmärtää kuin kanssa-sisaret..
 
sus67
Alkuperäinen kirjoittaja Meikämaija;7485189:
Jösses. Paskempi homma. Onneksi en enää haise, aikoinaan kyllä.
Tuo saakelin epäspe.. toimii kuten varis sillä tervatulla aidalla. Pöpöt ovat samat kuin suolistossamme ja siirtyvät sieltä toiseen aukkoon. Pillastuvat, kun vähän ärsytellään ja tekevät elämästä haisevan. Ne juukelit elävät myös miehen ihopoimuissa siellä herkimmässä päässä tullakseen taas vierailulle. Varisteoria siinäkin toimimassa.

Hommaan ei auta muu kuin ehdoton siisteys molemmilta. Ensiksi tietysti se pöpökanta vääristä paikoista täytyy saada tapettua ja sitä odotellessa on kortsukauppaan asiaa tai pidettävä selibaattia. Jos tapananne on ollut olla vähän hillittömiä, siitä tavasta täytyy ehkä vähän tinkiä. Pöpölle ei pidä tehdä polkua.

Tohtori tietää paremmin kuin minä, mikä rohto tarvitaan, mutta maitohappobakteereista ei ole haittaa, vaan hyötyä. Niitä saa apteekista, minua auttoivat. Rauhoittavat myös muutoinkin suolistoa ja tasapainottavat suoliston omaa bakteerikantaa. Asidofilus-, laktofilus- ja mikä se nyt olikaan -filuksia on lisätty myös maitotuotteisiin, jotka voi ottaa ruokavalioonsa, mutta noin kuurina kannattaa vaivaan ottaa ne apteekin pasiliskot.
heh, 4v vanha stoori mut onpa maijalla sana hauskasti hallussa. :D sinänsä keljusta aiheesta..
 
miuku
Alkuperäinen kirjoittaja kyselijämiina;10277416:
saako tähän tautiin apteekista ilman resptiä mitään lääkkeitä ? Auttaako Vagi-c? Diflucan pilleri löytyy , mutta se ei varmasti auta tähän,vai ?

Mulla auttoi viikon Vagi-c kuuri. Olin aiemmin syönyt antibiootit tähän epäspesifiin, mutta oireilu tuli takaisin. Nyt olis taas tarvetta Vagi-ceelle...
 
sss
En tiedä lukeeko tätä ketjua enää kukaan, mutta yritetään silti. Mulla siis samaa vaivaa eli bakteerivaginoosia ja oireita USEIN. Kauan hoidin kutinaani hiivana ilman apua. Lopulta kyllästyin ja maksoin mehiläisessä itseni gynelle joka määräs testeihin. Kaikki sukupuolitaudit ja hiiva negatiivisia, tuloksena vqqn clue-solut koholla= epäspesifinen bakteeritulehdus. Nyt menossa siis flagylcomp kuuri.. toivon että auttaa! Kun kysyin gyneltä onko "tauti" tarttuva ja tarviiko kumppani hoitaa, oli vastaus, että ei ole eikä tarvii. Luulen, että e-pillereillä ja yhdynnöillä on vaikutusta oireiden ilmenemiseen.. Mulla nimittäin oireet alkoi kun alotin pillerit ja seksin harrastamisen. Kun pidin taukoa pillereistä, oireita ei ollut! Nyt mulla on aika uus, mutta luotettava suhde. Oisko uuden miehen bakteerit laukasseet tulehduksen? Tosin jouduin kesällä myös syömään useita antibioottikuureja, että nekin varmaan heikentäneet vastustuskykyä ja edesauttaneet tulehduksen syntyä.. Anyway gyne lohdutti mua, että ei tää uusiutuva tulehdus tule mua ikuisesti vaivaamaan.. loppuu kuulemma joskus itsestään, eli toivoa on :)
Tässä vielä duodecimin artikkeli aiheesta. Asiantuntijoiden laatima teksti, jossa myös sanotaan että partnerin hoito ei ole tarpeellista!

Emättimen bakteeritasapainon häiriö (bakteerivaginoosi)
Lääkärikirja Duodecim
12.10.2010
naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitinen
Bakteerivaginoosin oireet
Bakteerivaginoosin itsehoito
Bakteerivaginoosin lääkehoito
Milloin hoitoon
Bakteerivaginoosi (BV) on yhtä yleinen emättimen tulehdus kuin hiivatulehdus. Bakteerivaginoosilla tarkoitetaan emättimen bakteerikannan häiriötä, jossa limakalvoa puolustavat laktobasillit (maitohappobasillit) korvaantuvat haitallisilla, hapettomassa ympäristössä viihtyvillä ns. anaerobisilla bakteereilla. Samalla emättimen bakteerimäärä lisääntyy 1 000–10 000-kertaiseksi.

Tämä bakteerien aiheuttama emätintulehdus ei ole sukupuolitauti, mutta sairastumisen riski lisääntyy useiden seksuaalikontaktien myötä. Kuparikierukan käyttäjillä tätä emätintulehdusta esiintyy keskimääräistä enemmän. Kyseessä ei siis ole vieraan bakteerin aiheuttama tulehdus, joten se voi myös parantua itsestään tai itsehoidolla.

Bakteerivaginoosin oireet
Tavallisin oire on pahanhajuinen runsas valkovuoto, joka on tasaista, jopa maitomaista tai harmahtavaa. Haju on tyypillisesti tympeä, kalamainen, ja se voi pahentua esimerkiksi yhdynnän jälkeen. Oireisiin voi liittyä lievä kutina. Bakteerivaginoosi voi löytyä oireettomalta naiselta sattumalta papa-kokeessa, jolloin sitä ei tarvitse hoitaa. Yleensä oireellinen tulehdus hoidetaan reseptilääkkeillä. Lievä tulehdus voi hoitua itselääkinnällä.

Bakteerivaginoosin itsehoito
Lievien oireiden hoitoon ja oireiden uusiutumisen ehkäisemiseksi:

•Noudata hyvää henkilökohtaista hygieniaa. Vältä kuitenkin liian tiheitä pesuja, saippuan käyttämistä ja suihkuttamista suoraan emättimeen. Jos käytät pesuaineita, niiden pH:n tulee olla alle 7.
•Lievien oireiden yhteydessä paikallishoidossa kannattaa käyttää maitohappobakteerivalmisteita tukemaan emättimen maitohappobakteeriflooraa.
•Apteekissa on saatavilla useita valmisteita, jotka sisältävät maitohappobakteereita emättimeen annosteltavina kapseleina, joiden vaikutuksesta emättimen bakteerikanta normalisoituu ja vastustuskyky paranee. Hoitoja käytetään tyypillisesti noin viikon ajan.
•Yksi apteekin valmisteista sisältää maitohappoa, joka alentaa emättimen pH-arvon normaaliksi, pH-tasapainon palautuessa paha haju häviää. Kyseinen emätingeeli sisältää myös glykogeenia, joka ravitsee maitohappobakteereita ja edistää niiden kasvua.
•Saatavana on myös C-vitamiinia (askorbiinihappoa) sisältäviä emätinkapseleita. Ne ylläpitävät emättimen luontaista happamuutta ja normalisoivat emättimen pH-arvoja. Silloin emättimen bakteeritulehdusta aiheuttavien haitallisten anaerobisten bakteerien kasvu estyy.
•Näistä valmisteista voi olla hyötyä naisille, joilla on toistuvia emätintulehduksia.
Bakteerivaginoosin lääkehoito
Lääkehoidon onnistumiseksi kannattaa noudattaa seuraavia ohjeita.

•Bakteerivaginoosi hoidetaan joko suun kautta annosteltavalla lääkkeellä tai paikallisesti voiteella tai emätinpuikolla.
•Suun kautta hoitona käytetään metronidatsolia 5–7 vuorokauden kuurina. Paikallishoitona voidaan käyttää joko metronidatsolipuikkoja tai klindamysiinivoidetta, hoito kestää viikon.
•On tärkeää käyttää kuuri loppuun asti, vaikka oireet häviäisivätkin aiemmin.
•Hoidon yhteydessä ei saa nauttia alkoholia, koska alkoholin ja hoitona käytetyn lääkkeen yhteisvaikutus saattaa aiheuttaa pahoinvointia. Kyseessä on antabus-tyyppinen reaktio.
•Seksipartnerin hoito ei ole tämän tulehduksen yhteydessä tarpeellista.
•Bakteerivaginoosi voi raskauden aikana lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä, joten se hoidetaan oireettomaltakin. Raskaudenaikaisen tulehduksen hoito annetaan paikallishoitona emättimeen.
•Bakteerivaginoosi paranee yleensä hyvin. Jälkitarkastusta ei tarvita, ellei siihen ole muita syitä.
Milloin hoitoon
Lääkärin vastaanotolle on syytä hakeutua, jos:

•Sinulla on oireita ensimmäistä kertaa
•Oireet jatkuvat pidempään, esimerkiksi toistuen lievinä aina kuukautisvuotojen jälkeen
•Olet raskaana
•Esiintyy eylimääräistä veristä vuotoa
•Sinulla on alavatsakipuja ja/tai kuumetta
•On syytä epäillä, että oireet aiheutuvat sukupuolitaudista
•Myös miehellä on oireita
•Sinulla on virtsaamisvaikeuksia


Tsemppiä kaikille! Kyllä ne oireet joskus rauhottuu!
 
Neannea
Oireet alkoivat n. 8 kk sitten: aluksi luulin että kyseessä on pelkkä virtsatientulehdus, kun oli vain jatkuva vessahätä koko ajan. Hain virtsislääkkeet iltapäivystyksestä päästäkseni nopeasti vaivasta, en jäänyt edes testauttamaan pissaani kun minulle saattoi aiemmin tulla virtsatientulehdus yhden tai pari kertaa vuodessa ihan muuten vaan. Jos olisin vaan tiennyt että samat vaivat jatkuu vielä joulukuussa..

Kuuri ei tehonnut, ja mukaan tuli myös kipu ja kirvely virtsatessa, kova kipu ja paine rakossa jos oli pitkään pissaamatta (vessassakäymisestä ei tietenkään mitään hyötyä), paha haju (housuun kusseen spurgun haju), sekä kutina. Välttelin terveyskeskukseen menemistä ties kuinka pitkään kun en osannut vaatia lääkärin vastaanottoa ja hoitajat vain pyörittelivät peukaloitaan. Kuukausien jälkeen pääsin lääkärille ja kävin pissaamassa litroittain purkkeihin eikä mitään löytynyt.

N. 4 kk sitten löytyi eritteestä clue-soluja, ja popsin yhden päivän ja korkeintaan viikon kestäviä antibioottikuureja joista ei ollut melkein mitään hyöytyä, oireet saattoivat hetkellisesti lievittyä. Ainoa kuuri mistä oli apua hetkeksi aikaa oli 2 viikon metronidazol -kuuri, jonka jälkeen kaikki oireet kuitenkin pian palasivat. Pahaa hajua tai ainakaan kutinaa ei ole ollut vähään aikaan, ainakaan edellisen 2 viikon norfloxacin-rathiopharm -kuurin aikana, mutta jatkuva pissahätä ja kipu virtsatessa vaivaa silti. Yliaktiivisen rakon lääkkeistä (vesicare) ei ollut mitään hyötyä.

Terveyskeskuksessa lääkäri vain pissautti vaikka pissasta ei mitään ihmeellistä löytynyt, ja ronkitutti eikä edes clue -soluja ole kuukausiin löytynyt. Sain vihdoin lähetteen naistenklinikalle ja ajan 2 kk päähän mutta marssin sinne kun lääkäri ei osannut enään sanoa juuta eikä jaata ja oleminen alkoi käydä turhan tuskalliseksi. Kaikki kokeet otettiin ja odottelen jännityksellä että löytyykö taaskaan yhtään mitään syytä mistään. Aloitin myös juuri 2kk trimopan -kuurin, saa nähdä onko siitä mitään hyötyä!

Ärsytti muuten että lääkäri antoi ymmärtää että kyseessä on ehdottomasti mieheltä tullut sukupuolitauti, vaikka clue-solut riehaantuu paneskelusta niin vasta naistenklinikalla tiedettiin kertoa että voi ne riehaantua muutenkin!!!
 
sss
Oireet alkoivat n. 8 kk sitten: aluksi luulin että kyseessä on pelkkä virtsatientulehdus, kun oli vain jatkuva vessahätä koko ajan. Hain virtsislääkkeet iltapäivystyksestä päästäkseni nopeasti vaivasta, en jäänyt edes testauttamaan pissaani kun minulle saattoi aiemmin tulla virtsatientulehdus yhden tai pari kertaa vuodessa ihan muuten vaan. Jos olisin vaan tiennyt että samat vaivat jatkuu vielä joulukuussa..

Kuuri ei tehonnut, ja mukaan tuli myös kipu ja kirvely virtsatessa, kova kipu ja paine rakossa jos oli pitkään pissaamatta (vessassakäymisestä ei tietenkään mitään hyötyä), paha haju (housuun kusseen spurgun haju), sekä kutina. Välttelin terveyskeskukseen menemistä ties kuinka pitkään kun en osannut vaatia lääkärin vastaanottoa ja hoitajat vain pyörittelivät peukaloitaan. Kuukausien jälkeen pääsin lääkärille ja kävin pissaamassa litroittain purkkeihin eikä mitään löytynyt.

N. 4 kk sitten löytyi eritteestä clue-soluja, ja popsin yhden päivän ja korkeintaan viikon kestäviä antibioottikuureja joista ei ollut melkein mitään hyöytyä, oireet saattoivat hetkellisesti lievittyä. Ainoa kuuri mistä oli apua hetkeksi aikaa oli 2 viikon metronidazol -kuuri, jonka jälkeen kaikki oireet kuitenkin pian palasivat. Pahaa hajua tai ainakaan kutinaa ei ole ollut vähään aikaan, ainakaan edellisen 2 viikon norfloxacin-rathiopharm -kuurin aikana, mutta jatkuva pissahätä ja kipu virtsatessa vaivaa silti. Yliaktiivisen rakon lääkkeistä (vesicare) ei ollut mitään hyötyä.

Terveyskeskuksessa lääkäri vain pissautti vaikka pissasta ei mitään ihmeellistä löytynyt, ja ronkitutti eikä edes clue -soluja ole kuukausiin löytynyt. Sain vihdoin lähetteen naistenklinikalle ja ajan 2 kk päähän mutta marssin sinne kun lääkäri ei osannut enään sanoa juuta eikä jaata ja oleminen alkoi käydä turhan tuskalliseksi. Kaikki kokeet otettiin ja odottelen jännityksellä että löytyykö taaskaan yhtään mitään syytä mistään. Aloitin myös juuri 2kk trimopan -kuurin, saa nähdä onko siitä mitään hyötyä!

Ärsytti muuten että lääkäri antoi ymmärtää että kyseessä on ehdottomasti mieheltä tullut sukupuolitauti, vaikka clue-solut riehaantuu paneskelusta niin vasta naistenklinikalla tiedettiin kertoa että voi ne riehaantua muutenkin!!!

Hei! Ihan samanlaisia oireita mulla! Edellisessä viestissäni mainitsin vaan kutinan oireena, mutta sitä ennen mulla oli ihan samanlaisia virtsaoireita kun sullakin, joita hoidin myös virheellisesti virtsiksenä antibiooteilla. Kävin jopa yksityisellä urologilla virtsarakon tähystyksessä kun olin ihan varma että kyseessä on jotain vakavampaa.. mitään ei löytynyt.. tuloksena virtsarakon ärsytystila ja hoitona vesicare ja trimopan. Pikkuhiljaa oireet alkoivat helpottaa ja lopetin lääkkeet. Virtsaoireet pysyivätkin poissa, mutta sitten alkoi se saatananmoinen kutina, jota olen juossut valittamassa monelle eri lääkärille. Ei siis sukupuolitautia eikä hiivaa. Vaan clue-solut kohollaan ja siihen flagyl comp kuuri --> ei auttanut kutinaan vaan jatkuu edelleen. Pahaa hajua ei mielestäni koskaan ole ollutkaan.. onkohan mahdollista että on bakteerivaginoosi vaikka ei ole pahaa hajua?

Virtsa oireet palaavat aina välillä, mutta menevät usein ohi muutamissa tunneissa... Jos ei oo virtsaoireita niin silloin kutittaa ja päin vastoin. Mitä helvettiä tää on? Yksi lääkäri sanoi mulle, että kutinani ei johdu bakteerivaginoosista vaan liian vähäisestä estrogeenin tuotosta ja sain vaivan hoitoon vagifem-puikkoja. Minipilleritkin pitäisi kuulemma vaihtaa e-pillereihin niin limakavot säilyisivät paremmassa kunnossa. Toinen lääkäri oli taas sitä mieltä että kyllä se bakteerivaginoosi voi aiheuttaa kutinaa ja mulla ilmeisesti niin voimakkaana, että tarvii flagyl kuurin lisäksi vielä dalasin-voidetta. Pitäis varmaan pyytä se dalacin voide. En oikein tiedä ketä tässä uskois ja mitä tekis. Melkein mitä vaan maksaisin jos sais tän kutinan pois.. Hei tuu neannea kertoo, mitä testien tuloksista on selvinny! Helpottaa tietää ettei oo ihan yksin tällasten vaivojen kanssa. Tsemppiä! :)
 
Viimeksi muokattu:
neannea
Eli kohta on muutama viikko tullut täyteen Trimopan -kuuria: oireet eli jatkuva virtsaamisen tarve alkaa yleensä aamulla herätessä, ja jatkuu myöhään iltaan joka päivä. Kuuri on ehkä vähän helpottanut niitä oireita mitä Metronidatsoli -kuurin jälkeen iski (järjetön kipu ja sietämätön kusihätä kokoajan), mutta ei todellakaan poistanut niitä. Nyt olisi tarkoitus vielä syödä loppuun tuo jättipurkki ja tammikuussa on aika naistenklinikalle, mutta saatan lampsia sinne aiemminkin jos ei tämä jatkuva kuseminen ala pian helpottaa tai oireet alkaa pahentua. Odotin viime käynnin yhteydessä alustavat tulokset joista ei löytynyt mitään, ja he lupasivat soittaa jos jotain löytyy eikä ole kuulunut. Minulle tehtiin siis kaikki mahdolliset testit verikokeesta ultraääneen. Muistelisin että tammikuussa pääsen urologin vastaanotolle tutkituttamaan virtsaputkistot jos oireet ei helpota.
Niin ja maitohappokapseleita ja karpalomehua on tullut vedeltyä kanssa tämän palstan ansiosta :D


Hei! Ihan samanlaisia oireita mulla! Edellisessä viestissäni mainitsin vaan kutinan oireena, mutta sitä ennen mulla oli ihan samanlaisia virtsaoireita kun sullakin, joita hoidin myös virheellisesti virtsiksenä antibiooteilla. Kävin jopa yksityisellä urologilla virtsarakon tähystyksessä kun olin ihan varma että kyseessä on jotain vakavampaa.. mitään ei löytynyt.. tuloksena virtsarakon ärsytystila ja hoitona vesicare ja trimopan. Pikkuhiljaa oireet alkoivat helpottaa ja lopetin lääkkeet. Virtsaoireet pysyivätkin poissa, mutta sitten alkoi se saatananmoinen kutina, jota olen juossut valittamassa monelle eri lääkärille. Ei siis sukupuolitautia eikä hiivaa. Vaan clue-solut kohollaan ja siihen flagyl comp kuuri --> ei auttanut kutinaan vaan jatkuu edelleen. Pahaa hajua ei mielestäni koskaan ole ollutkaan.. onkohan mahdollista että on bakteerivaginoosi vaikka ei ole pahaa hajua?

Virtsa oireet palaavat aina välillä, mutta menevät usein ohi muutamissa tunneissa... Jos ei oo virtsaoireita niin silloin kutittaa ja päin vastoin. Mitä helvettiä tää on? Yksi lääkäri sanoi mulle, että kutinani ei johdu bakteerivaginoosista vaan liian vähäisestä estrogeenin tuotosta ja sain vaivan hoitoon vagifem-puikkoja. Minipilleritkin pitäisi kuulemma vaihtaa e-pillereihin niin limakavot säilyisivät paremmassa kunnossa. Toinen lääkäri oli taas sitä mieltä että kyllä se bakteerivaginoosi voi aiheuttaa kutinaa ja mulla ilmeisesti niin voimakkaana, että tarvii flagyl kuurin lisäksi vielä dalasin-voidetta. Pitäis varmaan pyytä se dalacin voide. En oikein tiedä ketä tässä uskois ja mitä tekis. Melkein mitä vaan maksaisin jos sais tän kutinan pois.. Hei tuu neannea kertoo, mitä testien tuloksista on selvinny! Helpottaa tietää ettei oo ihan yksin tällasten vaivojen kanssa. Tsemppiä! :)
 
Viimeksi muokattu:
onnellinen
On vain yksi lääke: lopeta e-pillerit ja rasvaa alapää öljypitoisilla rasvoilla (ceridal). Tai siis minulle se tepai. Kärsin 6 vuotta tästä, ja sen 6 vuotta käytin e-pillereitä. Nyt lopetin ne, ja kappas: hiivat ja tämä epäspesifinen tulehdut ovat poissa:) voi että. Kondomia vaan kehiin tai selibaatti. Minun vinkkini on tälläinen
 
sss
On vain yksi lääke: lopeta e-pillerit ja rasvaa alapää öljypitoisilla rasvoilla (ceridal). Tai siis minulle se tepai. Kärsin 6 vuotta tästä, ja sen 6 vuotta käytin e-pillereitä. Nyt lopetin ne, ja kappas: hiivat ja tämä epäspesifinen tulehdut ovat poissa:) voi että. Kondomia vaan kehiin tai selibaatti. Minun vinkkini on tälläinen

Joo, voi hyvinkin olla, että nuo e-pillerit kaiken takana. Ise pillereitä syön ja lyhyen ajan sisällä popsinut 12 ab-kuuria.. Uskon, että toi yhdistelmä kaikista pahin. Pari viikkoa sit hoidin epäspesifisen pois (kutina tosin ei lievittynyt) ja nyt sitten iski hiiva, joka ei tunnu helpottavan vaikka mitä teen :(
Päätin lopettaa antibiootit, joita nyt syön estokuurina ihotulehdukseen. Gyne ainakin sanoi, että nämä voivat hyvinkin olla syy alapään oireiden riehaantumiseen. Tiedä sit. Kortsu tai selibaatti ei oikein houkuttele. Vastustuskyky nyt vaan kuntoon niin jospa se rauhottas tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
aee
Hmm. Pilsujen ohjeessa sanotaan, että vaara on jos oksentaa/ripuloi 3-4 tunnin sisällä. Ja tota raskautta kyl epäilen, koska sillon joskus kun en syöny pilsui, ni ei käytetty kortsuu, enkä tullu paksuks. Ja ennenki on unohtunu ottaa pilsu, eikä mitään.

Mut jos teen testin, niin tuskinpa se viel näyttää mitään, ku perjantai-lauantai yönä tapahtu. Ja miks aina pitäs ekana olla raskaana?????

Mut se oikee kysymys liitty ton flagyl comp:in sivuoireisiin...
Jos oot yhen pillerin unohtanu, ni se ei lopeta ehkäisyvaikutusta!
 
Viimeksi muokattu:
Dami
Aloitin aiemmin tuonne melkein samasta aiheesta keskustelun, mutta sit löysin tän. Niin tässä ollaan juostu lääkärillä ja labrassa neljä kuukautta virtsatievaivojen, hiivan ja emätintulehdusten takia. Viimeksi papassa näkyi sekaflooraa, voiko se aiheuttaa virtsatietulehduksen kaltaisia oireita??

Käytin nuvaringia reilu kolme kuukautta, neljännen otin viikon käytön jälkeen pois. Olin hermona muutenkin ja jatkuva kirvely alapäässä ja virtsaputkessa saivat minut tajuamaan, että nuvaring ei sovi mulle. Ihmetyttää vain, miksi oireet jatkuvat vieläkin, vaikka renkaan poisotosta on jo 5 viikkoa...?! Lääkärin mukaan minulla on myös TODELLA kuivat limakalvot, johon käytän Ovestinia. Oma terveydenhoitajani oli sitä mieltä, että oireeni eivät voi johtua nuvaringistä, kaksi muuta lääkäriä sen sijaan ovat olleet sitä mieltä, että oireet johtuvat juuri renkaasta. Otappa siinä sitten selvää, mitä sitä uskois.

Aiemmin ei tällaisia vaivoja ole ollut. Onneksi ensi viikolla menen yksityiselle lääkärille, kun nuo arvauskeskuslääkärit eivät tiedä mitään.
 
epämiellyttävää..
Moikka!
Ne ketkä ovat käyttäneet tuota Dalacinia, 1) Onko tullut sivuvaikutuksia? 2) Paljonko viikon kuuri maksaa? 3) Onko helppokäyttöinen?

Olen nuori ja tietämätön, vaiva on uusi muttei mitenkään mukava ja poikaystävänikin kannalta olisi mukavaa jos alapää ei haisisi niin pahalta.. Vaikka tietenkin minua vaiva enemmän häiritsee kuin häntä, mutta kuitenkin. Lääkäri määräsi lääkkeen, mutta ennen kuin ehtisin tarkempia tietoja lääkkeestä kysymään, oli tämä jo ajamassa ulos ja ottamassa uutta potilasta vastaan.. Sitten ihmetellään, kun nuoret eivät käy vaivojensa kanssa lääkärissä.. Ihme touhua..

Mutta kiitos kaunis etukäteen kysymyksiin vastanneille!
 
sss
Alkuperäinen kirjoittaja epämiellyttävää..;10795589:
Moikka!
Ne ketkä ovat käyttäneet tuota Dalacinia, 1) Onko tullut sivuvaikutuksia? 2) Paljonko viikon kuuri maksaa? 3) Onko helppokäyttöinen?

Olen nuori ja tietämätön, vaiva on uusi muttei mitenkään mukava ja poikaystävänikin kannalta olisi mukavaa jos alapää ei haisisi niin pahalta.. Vaikka tietenkin minua vaiva enemmän häiritsee kuin häntä, mutta kuitenkin. Lääkäri määräsi lääkkeen, mutta ennen kuin ehtisin tarkempia tietoja lääkkeestä kysymään, oli tämä jo ajamassa ulos ja ottamassa uutta potilasta vastaan.. Sitten ihmetellään, kun nuoret eivät käy vaivojensa kanssa lääkärissä.. Ihme touhua..

Mutta kiitos kaunis etukäteen kysymyksiin vastanneille!

Tämä on sitten vain mun HENKILÖKOHTAINEN kokemus, eli jollain toisella on voinut toimia eri tavalla...

Sain 3 kk estokuurin Dalacinia ja kaduttaa, että sitä myrkkyä olen elimistööni laittanut! Aiheutti mulla sivuvaikutuksena ihan älyttömän , jatkuvan kutinan. 2kk sinnittelin kutinan kanssa, koska luulin, että se on bakteerivaginoosi. Miljoonan eri lääkärin kautta menin yksityiselle gynelle, joka katsoi paikat ja sanoi kaiken olevan kunnossa (limakalvot hyvät, eivät näyttänee kuivilta tms..) Kun kerroin meneillään olevasta Dalacin-kuurista, sanoi, että ko. lääke saattaa aiheuttaa kutinaa ja pitäisi päästä siitä mahd. nopeesti eroon. Lopetin Dalacinin samana päivänä ja noin viikko lopettamisen jälkeen loppui myös kutina!!!
 
Neannea
Itse en ole käyttänyt e-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä vuoden 2007 jälkeen, joten vaikeaa kuvitella että minun tautini voisi niistäkään johtua. Keltarauhashormoonia olen syönyt ehkä pillerin tai pari siirtääkseni kuukautisia, mutta senkin olen muistaakseni tehnyt oireiden jo alettua.

Nyt on takana 2kk Trimopania (yksi iltaisin estolääkkeenä) ja loputon virtsaamisen tarve on lähes kokonaan poissa tai kestää vain joitakin tunteja, ainakin niinä muutamana kertana kun olen unohtanut ottaa pillerin. Tarkoitus olisi jatkaa näin ainakin kesään asti.
Kävin vielä tammikuussa ronkittavana kun oireita oli silloin useammin, ja löytyi vain hiivatulehdus. En osaa sanoa onko syömäni kuuri ( 4x diflucan 1 krt vko) auttanut siihen, sillä en enään itse tiedä mikä on normaalia kutinaa, vuotoa tai hajua, luullakseni ei kuitenkaan ole. Trimopan -antibioottikuuri kuulemma myös altistaa hiivalle, mutta valitsen sen mielummin kun loputtoman pissahädän!
 
sss
Itse en ole käyttänyt e-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä vuoden 2007 jälkeen, joten vaikeaa kuvitella että minun tautini voisi niistäkään johtua. Keltarauhashormoonia olen syönyt ehkä pillerin tai pari siirtääkseni kuukautisia, mutta senkin olen muistaakseni tehnyt oireiden jo alettua.

Nyt on takana 2kk Trimopania (yksi iltaisin estolääkkeenä) ja loputon virtsaamisen tarve on lähes kokonaan poissa tai kestää vain joitakin tunteja, ainakin niinä muutamana kertana kun olen unohtanut ottaa pillerin. Tarkoitus olisi jatkaa näin ainakin kesään asti.
Kävin vielä tammikuussa ronkittavana kun oireita oli silloin useammin, ja löytyi vain hiivatulehdus. En osaa sanoa onko syömäni kuuri ( 4x diflucan 1 krt vko) auttanut siihen, sillä en enään itse tiedä mikä on normaalia kutinaa, vuotoa tai hajua, luullakseni ei kuitenkaan ole. Trimopan -antibioottikuuri kuulemma myös altistaa hiivalle, mutta valitsen sen mielummin kun loputtoman pissahädän!

Mulla lääkkeenä 1 triptyl itaisin rauhoittamaan virtsarakkoa, on auttanut jonkun verran. Se on hermostoon vaikuttava lääke, jonka ei pitäisi aiheuttaa antibiootin tavoin hiiva, ym. tulehduksia.. kannattaa pyytää lääkäriltä resepti, jos trimopan aiheuttaa häiritseviä hiivoja!
 
Viimeksi muokattu:
Tiedoksi..
Bakteerivaginoosiin auttaa apteekista ilman reseptiä saatavat intiimin alueen maitohappobakteeri tabletit tai -puikot. Mulla auttoi ainakin valmiste nimeltään Gyno Lact. 8 tablettia, hinta oli jotain 15€. Kahden tabletin jälkeen jo tunsi miten tilanne rauhoittui, ei enää kirkasta vuotoa eikä epämiellyttävää hajua. Ja siis noi tabletit oli tarkoitettu vaginaan...ei siis suun kautta.

Toki kävin lääkärissä ja tehtiin sisätutkimus ja otettiin labranäytteet, mutta kaikki oli puhtaat.
 
kumiton
Kellään vinkkejä miten saisi kalanhajun (kotikonstein) pois, kyseessä siis sperman aiheuttama haju, päivän-parin päästä yhdynnästä. Tulehdusta ei ole eikä haluja käyttää kumeja (vakikumppani).
Apteekin gynolacktit auttavat mutta viitsisi niitä jatkuvasti käyttää, auttaisiko joku etikkahuuhtelu (laimennettu)? Tai piimä (alapäähän)?
 
Mies hoitoon
Kellään vinkkejä miten saisi kalanhajun (kotikonstein) pois, kyseessä siis sperman aiheuttama haju, päivän-parin päästä yhdynnästä. Tulehdusta ei ole eikä haluja käyttää kumeja (vakikumppani).
Apteekin gynolacktit auttavat mutta viitsisi niitä jatkuvasti käyttää, auttaisiko joku etikkahuuhtelu (laimennettu)? Tai piimä (alapäähän)?
Onko partenrisi hoidettu? Sinulla ilmenevä paha haju voi johtua esimerkiksi eturauhasvaivasta tai muusta tulehduksesta. On täysin mahdollista myös, että kemianne ei toimi yhteen. Bakteerikannat ovat niin poikkeukselliset, että saat partnerisi spermasta allergisen reaktion, joka "pilannuttaa" (emästasapainot eli ph arvot sekaisin) emättimesi limakalvot. Pahinta on, että mies voi kantaa pöpöjä, vaikka ne eivät hänellä aiheuttaisikaan minkäälaisia oireita.
 
Viimeksi muokattu:
sss
Onko partenrisi hoidettu? Sinulla ilmenevä paha haju voi johtua esimerkiksi eturauhasvaivasta tai muusta tulehduksesta. On täysin mahdollista myös, että kemianne ei toimi yhteen. Bakteerikannat ovat niin poikkeukselliset, että saat partnerisi spermasta allergisen reaktion, joka "pilannuttaa" (emästasapainot eli ph arvot sekaisin) emättimesi limakalvot. Pahinta on, että mies voi kantaa pöpöjä, vaikka ne eivät hänellä aiheuttaisikaan minkäälaisia oireita.

Itse olen käynyt kokeneella yksityisellä gynellä epäspesifisen takia ja hän on vakuuttanut, että miestä ei tarvise hoitaa, jos ei ole oireita!! Ja kuulemma voi kestää vuodenkin että bakteerikannat tottuvat toisiinsa. Eli jos suhde on uusi niin kannattaa odotella...
 
Viimeksi muokattu:
sss
Kellään vinkkejä miten saisi kalanhajun (kotikonstein) pois, kyseessä siis sperman aiheuttama haju, päivän-parin päästä yhdynnästä. Tulehdusta ei ole eikä haluja käyttää kumeja (vakikumppani).
Apteekin gynolacktit auttavat mutta viitsisi niitä jatkuvasti käyttää, auttaisiko joku etikkahuuhtelu (laimennettu)? Tai piimä (alapäähän)?

Ei siinä auta kun käytää mahd. paljon maitohappobakteerivalmisteita. Itse olen saanut tilanteen jotenkin hallintaan käyttämällä päivittäin biolatte ja karpalact maitohappokapseleita (suunkautta), juomalla piimää ja molkosania (maitohappo-hera valmiste), sekä laittamalla aina yhden gynolactin/gynocapsin emättimeen yhdynnän jälkeen... Vähän aikaa sitten oli pidentyneet menkat ja en käyttänyt säännöllisesti puikkoja sisäsesti niin oireet tuli taas :(
 
Viimeksi muokattu:
maaikkuuliu
Olen 43-vuotias. Itselläni ollut epäspesifi emätintulehdus viime kesästä eli pian vuoden ajan. Olen käyttänyt Flagyl kapseleita ja Dalacil voidetta, mutta kumpikaan ei ole vienyt vaivaa pois.

Reilu viikko sitten sain kovan alavatsakivun ja kyseessä oli kohdunlimakalvon tulehdus. Antibioottien lisäksi sain Flagylia alapäähän sekä suun kautta otettavaksi. Nyt olen käyttänyt lääkkeitä orjallisesti 8 päivää ja kivut on pois, mutta haju tallella. Näin ollen emätintulehdus on siis yhä päällä. Eikös Flagylin pitäisi poistaa haju ja emätintulehdus? Onko mitään tehtävissä?

Käytin kesällä usean kuukauden ajan kalliitta naisten maitohappokapseleita sekä suun kautta että alapäähän laitettavia, mutta mikään ei auttanut. Juon nyt taas paljon vettä ja aloitin eilen päivittäisen puolukoiden syömisen. En syö karkkia tai keksejä koskaan. 10 vuotta kestäneen E-pillerien käytön lopetin kolme viikkoa sitten.

Voiko kyseessä olla hiiva tai piilevä sukupuolitauti? Mahdollisuus sukupuolitautiin on ollut noin 5 vuotta sitten, mutta oireita ei ole ollut kummallakaan. Kumppanin kanssa oltu pitkään yhdessä ja seksiäkään ei voi syyttää koska sitä ei juuri ole, sillä VIHAAN hajua. Hiivan oireisiin kai kuuluu vuoto, mutta minulla ei ole juurikaan vuotoja. Ainakin klamydiatesti otettiin 5 vuotta sitten eikä sitä ollut.

Voiko kyse olla hormoonimuutoksesta pillerien jättämisen takia vai kysta tai kohdunsuulla oleva haava jotka todettiin samalla lääkärikäynnillä?

Olen menossa jonkun ajan päästä gynen jälkitarkastukseen, jossa varmaan taas jotain selviää tai sitten ei.

Olisin todella onnellinen jos joku pystyisi jakamaan kokemukseni tai antamaan vinkkiä siitä kuinka toimia! Kiitos etukäteen.

Maikkuli
 
maaikkuuliu
Onko kaikilla muilla Flagyl toiminut? Minulla se ei auta alkuunkaan. Eilen päättyi 10 päivän Flagyl kuuri ylä ja alapäästä otettuna, mutta ikävä haju on yhä olemassa. Aloitin eilen hiivakapselien käytön, vaikka oireita hiivasta ei olekaan. Ei tunnu auttavan. Eikä näytä osaavan auttaa lääkärikään. Puolukkakuuri, veden kittaaminen ja Femiflor maitohappokapseleiden syönti jatkuu. Onko mitään toivoa palata joskus normaaliksi?? Onko muita epätoivoisia?
Maikkuli






Olen 43-vuotias. Itselläni ollut epäspesifi emätintulehdus viime kesästä eli pian vuoden ajan. Olen käyttänyt Flagyl kapseleita ja Dalacil voidetta, mutta kumpikaan ei ole vienyt vaivaa pois.

Reilu viikko sitten sain kovan alavatsakivun ja kyseessä oli kohdunlimakalvon tulehdus. Antibioottien lisäksi sain Flagylia alapäähän sekä suun kautta otettavaksi. Nyt olen käyttänyt lääkkeitä orjallisesti 8 päivää ja kivut on pois, mutta haju tallella. Näin ollen emätintulehdus on siis yhä päällä. Eikös Flagylin pitäisi poistaa haju ja emätintulehdus? Onko mitään tehtävissä?

Käytin kesällä usean kuukauden ajan kalliitta naisten maitohappokapseleita sekä suun kautta että alapäähän laitettavia, mutta mikään ei auttanut. Juon nyt taas paljon vettä ja aloitin eilen päivittäisen puolukoiden syömisen. En syö karkkia tai keksejä koskaan. 10 vuotta kestäneen E-pillerien käytön lopetin kolme viikkoa sitten.

Voiko kyseessä olla hiiva tai piilevä sukupuolitauti? Mahdollisuus sukupuolitautiin on ollut noin 5 vuotta sitten, mutta oireita ei ole ollut kummallakaan. Kumppanin kanssa oltu pitkään yhdessä ja seksiäkään ei voi syyttää koska sitä ei juuri ole, sillä VIHAAN hajua. Hiivan oireisiin kai kuuluu vuoto, mutta minulla ei ole juurikaan vuotoja. Ainakin klamydiatesti otettiin 5 vuotta sitten eikä sitä ollut.

Voiko kyse olla hormoonimuutoksesta pillerien jättämisen takia vai kysta tai kohdunsuulla oleva haava jotka todettiin samalla lääkärikäynnillä?

Olen menossa jonkun ajan päästä gynen jälkitarkastukseen, jossa varmaan taas jotain selviää tai sitten ei.

Olisin todella onnellinen jos joku pystyisi jakamaan kokemukseni tai antamaan vinkkiä siitä kuinka toimia! Kiitos etukäteen.

Maikkuli
 
Viimeksi muokattu:
sss
Jaahas... kerkeshän se olla jo kuukauden oireetonta aikaa, eli ei kutinaa, kuumottelua eikä hajuja, mutta nyt sitten taas. Kohta kolme kuukautta olen käyttänyt päivittäin maitohappobakteereita sekä sisäisesti että ulkoisesti ja jättänyt ruokavaliosta pois sokerit, vehnäjauhot ja hiivan. Pikkuhousut on puuvillaisia, hygieniasta olen tarkka ja kaikki pesuaineet hajusteettomia ja PH matala..
Ei auta niin ei auta. Soitin taas gynelle, että mitä nyt kun vuoden ajan on oireet kokoajan uusinu noin kk välein. Ihan sama syötkö Flagyl kuurin, kun oireet tulee kuitenkin takas.. rasittavaa! Gynen mukaan vaivan kanssa on vaan elettävä. Jos käyttää kokoajan Flagylkuureja kuolee alapäästä kaikki (hyvätkin bakteerit ja sen seurauksena voi tulla hiiva ja on taas alttiimpi uusille tulehduksille). Pitäisi kuulemma kokeilla hydrokortisinonia kutinaan ja käyttää käsikaupan tuotteita alapään PH:n tasapainottamiseksi, niistä ei kuulemma ole haittaa. Partneria ei kuulemma tarvitse hoitaa jos tällä ei ole oireita. Partnerin hoidolla ei ole kuulemma mitään vaikutusta vaivan ilmenemiseen.
Vaikeaa on myös erotella onko tämä minun kutinani hiivaa vai epäspesifistä. Hajua ei ole tällähetkellä ja kutina on lievää. Kokkareista vuotoa on välillä, mutta sekin voi johtua lactalgeelistä jota olen nyt melkein viikon laittanut joka ilta. Söin kuitenkin varmuuden vuoksi flukonazol tabletin, joka siis on hiiva-antibiootti. Mies tällä hetkellä reisussa, mutta kun tulee aion syöttää hänellekin. Epäilen vielä mahdollisuutta, että miehellä hiiva oireettomana ja hän tartuttaa sen minuun aina uudestaan. Tosin gyne kyllä vakuutti, että miestä ei tarvise hoitaa jos ei oireita. Silti aion kokeilla. Jos ei molempien hoidon jälkeen helpota niin otan käyttöön viimesen oljenkorren, eli vedän e-pillerit vessanpytystä alas. En ihmettelisi jos ne ovat kaiken pahan alku ja juuri. Ennen pillereiden aloitusta ei nimittäin ollut tällaisia toistuvia alapäävaivoja :(
 
maaikkuuliu
Sinulla kuitekin Flagyl auttaa hetkeksi. Muhun ei tepsi. E-pillerit (ja seksin) jätin pois minäkin, mutta nyt kuukauden kuluttua ei ole mitään merkkejä paranemisesta -rinnat tuli kylläkin kipeiksi ja leukaan näppylöitä... Jos joku ihmeparantuminen tulee niin ilmoitan välittömästi täällä keskustelussa, ilmoitathan sinäkin:)
Maikkuli
 

Yhteistyössä