Epäspesifi emätintulehdus

  • Viestiketjun aloittaja Anja
  • Ensimmäinen viesti
näin minulla
Hei!
En ole lukenut kaikkia kirjoituksia aiheesta, mutta kommentoin jotain tähän. Minulla oli avioliitossa ollessani hillitön määrä tulehduksia. Joku sellainenkin, että lääkäri totesi myös klamydia näytteen tarpeelliseksi. Avioeron jälkeen loppuivat KAIKKi alapään tulehdukset. Noh, mulle kyllä paljastui sittemmin, että avioliiton aikana mies hyppäsi aika monessa sängyssä ja oma päätelmäni on ollut, että toi tullessaan erilasien bakteerikannan mun elimistöön. Sinkkuaika ei ole ollut seksitöntä, mutta on ollut tulehduksetonta onneksi :) En tarkoita tällä sitä, että aina kun on alapään vaivaa, ukko pettää, mutta sekin on hyvä ottaa huomioon.
 
juuri niin
Alkuperäinen kirjoittaja näin minulla:
Hei!
En ole lukenut kaikkia kirjoituksia aiheesta, mutta kommentoin jotain tähän. Minulla oli avioliitossa ollessani hillitön määrä tulehduksia. Joku sellainenkin, että lääkäri totesi myös klamydia näytteen tarpeelliseksi. Avioeron jälkeen loppuivat KAIKKi alapään tulehdukset. Noh, mulle kyllä paljastui sittemmin, että avioliiton aikana mies hyppäsi aika monessa sängyssä ja oma päätelmäni on ollut, että toi tullessaan erilasien bakteerikannan mun elimistöön. Sinkkuaika ei ole ollut seksitöntä, mutta on ollut tulehduksetonta onneksi :) En tarkoita tällä sitä, että aina kun on alapään vaivaa, ukko pettää, mutta sekin on hyvä ottaa huomioon.
se bakteerikanta. kun eri bakteerit sekoittuu alkaa se kaamea haju.
seurustelin eronneen miehen kanssa, ja jäihän siinä kumikin pois aikanaan kun luotin, ja oltiin seukattu jo vuosi. sitten vaan ykskaks tuli alapään hajut ja aloin epäillä. lääkettä kului (jotain emätinpuikkoja) ja vaiva katosi tullen muutaman kerran uudestaan. kunnes selvisi myöhemmin että äijä oli tapaillut ex-muijaansa säännöllisen epäsäännöllisesti samaan aikaan kun seukattiin. sieltä se tuli. en tiedä monenko miehen kanssa exänsä oli ollut vai riittikö tämän exän bakteerikanta siihen että sain oireet.
kaikista eniten vi***taa se kun mies kertoi muutaman kerran yhdynnän aikana että kamala haju ja minä olin nolona. jos s****na olisin silloin tiennyt niin äijä olisi kuullut kunniansa, vielä kehtasi moittia hajuista ja itse oli ne hankkinut.
 
öööööö
no huh huh! täällä on niin paljon samoja kokemuksia kun mullakin, että meidän pitäs varmaan perustaa joku uus tutkimuskeskus ja vähintään valistusryhmä kaikille terveyskeksuslääkäreille ja -terveydenhoitajille. jos sillä edes pääsisi eroon siitä nenänvartta pitkin suuntautuvasta katseesta minkä osakseen saa jos joutuu tulemaan terkeen useamman kerran muutaman kuukauden sisällä. prkl.

itselläni seuraavaa tarinaa: puolisen vuotta sitten menin lääkäriin virtsatietulehdust/hiivaa epäillen koska pissatti koko ajan, kutitti,kuumotti, tuoksahti vähän kummalta, valkovuotoa oli enemmän ku normisti (vaihtelevissa kooostumuksissa ja määrissä) ja mahassa nipisteli. tulos oli joo ja hiiva päälle ja parin päivän päästä löyty kokeista (mitä en edes tiennyt otetun, kun lähetettiin vaan virtsakokeisiin eikä eritelty??? onpa luottamusta herättävää) myös klamydia. en edes osannut epäillä että sellainen mahdollisuus olisi ollut olemassa. mutta hyvähän se oli että selvisi, antibioottikuuria naamaan hoitajan valvonnassa, hiivalääkettä, ilmoitus puolen vuoden aikaisille kumppaneille joita oli onneksi vain kaksi. tauti tuli hoidettua ja ajattelin että no, nyt sitten ollaan entistäkin varovaisempia ja hygieenisempiä, vaikka en usko että sillä saralla oli ennenkään mitään valittamisen aihetta...

klamydia on kyllä paha juttu, kun se voi olla oireettomana varsinkin miehillä kuukausiia(ehkä vuosia) ja miten sitä osaa varoa enempää kun varustautumalla kondomilla. nekin saattavat ikävä kyllä joskus hajota ja mun tapauksessani klamydia hyppäsi kyytiin rikkoutuneen kondomin kaverina, muuten harrastetaan kyllä suojattua toimintaa. mutta kuten sanottua: itsensä tietää hoitaneensa, kumppanin puolesta ei voi mennä vannomaan :( sano se mitä tahansa.

joka tapauksessa, siitä lähtien olo on ollut lähes jatkuvasti vähä outo. erityisesti kuukautisten loppupuolella. ihmettelin tätä vaikka kaikki asiat hoidettiin ja jälkitarkastuksessa puhtaat paperit niinkuin pitikin olla....

aloin sitte samankaltaisten oireiden välillä palaillessa epäilemään kaikkea ja kaikkia ja itteäni ja menin takaisin terveyskeskukseen. terveydenhoitajan kommentit ja vi***mainen katse ei kyllä unohdu ikinä, kun kehtasin palata lääkäriin "vain" kolmen kuukauden kuluttua edellisestä kerrasta. mä epäilin tietenkin kaikkia edellämainittuja tauteja/vaivoja uudestaan, kun en oikeen tiennyt mistä voi olla kyse... (vaikka kondomi aina käytössä, mutta kun kerran on napsahtanu ni epäilyttää ku epäilyttää, vaikkei täs toisessa käynnissä sen klamydiatartunnan mahdollisuus mahdollista mun mielestä olis ollukaan) no, ottivat tosi nihkeinä uudet kokeet ja täti kehtas vielä mainita että "ei täällä nyt ihan joka kuussa voi tulla näitä kokeita ottamaan", että heti leimattiin vainoharhaiseks ja puolihuoraksi vähintään. nehän on piruvieköön sentään töissä TERVEYSKESKUKSESSA, miten niin ei voi tulla???? eikö terveyskeskukseen saa mennä silloin kun on ikävä olo ja tarvitaan hoitoa, vaan pitää odottaa puoli vuotta jos on kyse alapään asioista? meinas kyllä hermo mennä. täti suositteli sitten, että kannattaa mennä "suoraan sinne sukupuolitautien polilleseuraavan kerran" siellä ne osaa ja hoitaa. hmm...

no joo, sinne sitten meninkin sitten kun aina vaan tuntu kummalliselta ja terveyskeskusen ottamat testit oli mukamas ihan ookoo. ja taas otettiin kokeet ja salamadiagnoosi testiliuskalla oli bakterielli vaginoosi. tosi kivaa, mutta tulipahan selväksi mikä vaivaa, sain antibioottikuurin ja sanottiin, ettei jälkitarkastusta tarvita. unohtivat kyllä mainita, että saattaa tod. näk. uusia ja jäädä vaivaamaan. no sit kävi uus älytön toimintatapa ilmi: siellä polilla ei oteta naisilta ollenkaan virtsakokeita ja jouduin menemään kuitenkin vielä marian päivystykseen sen lisäksi, kun pissatti niin et alko odotushuoneessa itkettää vitutuksesta. et oliko se nyt sitte kivaa juoksuttaa mua kahessa paikassa yhen sijaan sen terveyskeskuksen tädin mielestä vai mikä siinä oli pointtina? ja oli vitsisiki. pirullista, ku ennen tätä ruljanssia mulla ei oo koskaan ollu mitään alapääongelmii paria hiivaa lukuunottamatta ja yhen kerran varmaan samainen vaginoosi monta vuotta sitte joka katos saman tien antibiootilla eikä palannu enneku nyt... sillon aikanaan se luokiteltiin mulle sanoilla puhelimitse: "sinulla on tulehdus" mä ihmettelinki sillon et aijaa et eikö sille muka oo mitään nimeä vai mikä juttu tää on.

nyt istun tässä ja mietin, että meniskö aamulla sitte vaikka taas vaihteeks sinne terveyskeskukseen vai en kun ei muakaan toi antibioottien popsinta kiinnosta, oon syöny enemmän täs lähikuukausina kun ikinä ennen koko elämässäni varmaan :( mutta olotila on taas ikävä ja sitäpaitsi musta tuntuu, etten enää edes tiedä, mikä on normaalia tunnetta/pissahätää/hajua kun täs on ollu niin epämäärästä jo monta kuukautta.

en tiedä onks tästä edes kenellekään apua, mutta tuli mieleen kertoa oma meno ku tääl tuntuu olevan niin monta kohtalotoveria. mukava myös kaikes kurjuudessa tietää, et ei oo yksin! mua ihmetyttää todella noi hoitoloiden suhtautumiset, ne oikeesti vihjailee räävittömyydella ja holtittomuudella ja monikumppanisuudella ja päävioilla ja mun mielestä ne leikkii siinä ihmisten mielillä ja mielialoilla eikä se oo kauheen rakentavaa eikä helpottavaa, eikä varsinkaan auta! ihan per****tä mun mielestä. mutta ei mun sinne polillekaan kannata nyt mennä ku ei oo sellasta asiaa... siellä ne kyllä oli tosi mukavia ja antoi ton saman vaginoosiselitteen mulle mukaan printtinä mikä täälläkin on pyöriny. mikä ahistaa muuten myös on se et joutuu selittelemään tekosiaan ja asoitaan aina eri lääkärille tai hoitajalle alusta lähtien, niille ku kaikille tuntuu tulevan heti ensimmäisenä mieleen et oon vaan jotenki kykenemätön peseytymään tai että haen itelleni joka viikko uuden miehen jostain. ihan kamalaa.

mut niin, nyt sit kysyn iteltäni et otanko tän täältä saamani lääkevihjelylistan mukaan sinne tohtoriin et ne uskoo etten oo hullu :D vai meenkö sinne homeopaatille saman tien, tekis kyllä mieli, maha meni ihan kamalan sekasin viimeks niistä emätintulehdusantibiooteista (en muista nimeä) et niitä en ainkaan halua enää syödä, nehän tappaa tosiaan paljon hyvääkin mennessään enkä tiedä vaikuttiko ne kunnolla ku tuli kauhee ripuli niistä saman tien... olikohan niillä edes aikaa imeytyä niinkun oli tarkotus. myhyy sanon mä. kai se tästä. seksi on vaan niiin ihanaa ja vituttaa älyttömästi ettei voi olla rauhassa ilman ongelmii ku olotila vaan uudestaan alkaa mättää :(
 
huihui2
kävin papa-kokeessa melkein kaksi viikkoa sitten, ja lääkäri soitti tänään ilmoittaen että muuten ok, mutta määrää emätintulehdukseen Zidoval-kuurin.
Voiko pitkään hoitamaton emätintulehdus aiheuttaa lapsettomuutta?
enkä muistanut kysyä tohtorilta pitääkö kumppanikin hoitaa.. tosin täältä lukemani perusteella kumppania ei tarvitsisi hoitaa.
Aina ei olla käytetty kondomia, eli jos on tarttuva, niin hänelläkin bakteereja löytyy.. sellaisen olen pistänyt merkille, että alapääni haisee samalle kuin kumppanini vehje..

Ja nyt alkoi kauhistuttaa että jos en pystykään saamaan lapsia tulevaisuudessa.. mistäs sitä tietää miten pitkään tulehdus on ollut, kun ainut epämääräinen asia on ollut epäsäännöllinen valkovuoto..
 
Ei tpokkiisa
emätintulehdus lapsensaantiin vaikuta. Vasta jos ne pahat tulehdukset ovat niin syvällä, jotta tukkivat munatorven, semmoista voi tapahtua.

Emätinhän on kuin eteinen, josta portin kautta mennän pirttiin eli kohtuun ja sieltä vasta eteenpäin tulee munatorvet ja niiden päässä munasarjat. Katselehan biologian kirjaa!

Kyllä sinä tietäisit, jos sinulla on ollut niin paha tulehdus, jotta vakavampia seuraamuksia tulisi.
 
päivästä toiseen
Jos tässä taudissa jotain hyvää on, niin se että se on saanut niin monta kohtalotoveria löytämään tämän keskustelu palstan. Kiitos teille jokaiselle jotka tänne olette kirjoittaneet. Itse olen taistellut alapään vaivoista viimeiset 10 vuotta. Alkoi ylä-aste iässä.

Viime kesällä sain ensimämäisen diagnosoidun emätintulehduksen, ja koska ekoissa labroissa ei näkynyt mitään lääkäri nosti kädet pystyyn "kokeile lactalia" kokeilin, pahensipa oireita. Limakalvot olivat rutikuivat ja kamu suositteli tyrnimarjakapseleita (sis. omegaa) ja hiukka helpottil. Uusiks sitten lekuriin ja sit löytyi se tulehdus. Flagyl kuuri ja se auttoi. Sit taas seksin jälkeen sama helvetti eteen, uusi Flagyl kuuri ja auttoi. Kammo seksiin kesti pitkään. Kuukausien jälkeen kortsun kanssa kun kokeili niin ei tullut tulehdusta. Oletin jo olevani allerginen silloisen poikaystäväni spermalle.

Nyt on mies sitten vaihtunut. Ja uuden miehen kanssa suhteen ekat viikot meni makuuhuoneen puolella kunnes YHDEN KERRAN emme käyttäneen liukuvoidetta ja kas kummaa tässä ollaan taas, Flagyl-kuurilla + hiivalääke. Todettiin epäspecifi tulehdus + hiiva. Suosittelen oireista varsinkin seksin jälkeen kärsiville, jos ei jo ole käytössä, niin ehdottomasti liukuvoiteen käyttöä. Ja kyllä, se kondomi on toinen tarpeellinen.

Itse olen nyt alkanut löytämään jo lääkäreitä ketkä nämä taudit löytävät. Helpotus jo sinällänsä koska nuorena tyttönä söin kaikki maailman hiivalääkkeet, kokeilen ruokavaliot, ja mikään ei auttanut ja lopulta lääkärit sanoivat että ei voi auttaa. Voin suostella ainakin Diacoria ja Lääkärikeskusta, missä ihan yleislääkäritkin nämä vaivat ovat ainakin minulla todenneet ja labraan heti laittaneet! Jaksamisia teille, ja täällä päässä peukut on pystyssä itselleen ja muille ketkä nyt toivovat että lääkkeet vievät oireet mennessään!
 
wewwe
Muistattehan aina antibioottireseptin saadessanne pyytää lääkäriltä hyös hiivalääkkeen, useinhan on niin että hiiva iskee juuri kuurin jälkeen jolloin tuntuu että tauti ei parantunutkaan. Hiivassa, epäspesifissä ja virtsatietulehduksessa on niin samat oireet että sekaannuksia voi tulla.
 
löyhkäävä
kaamea haju taas päällänsä, viimeisestä sekstailusta on viikko, annoin luvan päästää spermat sisään, ja alan olla varma että ainakin yksi syy kalanhajuun on alapäässä muhiva sperma. tosin syy voi olla bakteerikannassakin.
 
Fuzzy Peach
Minä olen vihdoinkin päässyt tulehduksista eroon. Alapään haju on nyt ollut normaali. Syön joka päivä yhden Gefilus-tabletin, ja olen vähentänyt hiivan ja sokerin sekä vaalean leivän syöntiä.
Vatsan turvotus on vähentynyt radikaalisti.

Söin siis tätä ennen monta Flagyl-kuuria.
Vagi-C ja Lactal puikkoja on varastossa, jos tarvii vielä.

 
smak
vajaa vuosi sitten mulla alkoi oireet, pahan hajuista ja runsasta vuotoa. vuodenvaihteessa kävin gynellä ja papa kokeessa todettiin jotain häikkää, sain zidoval geeliä. pari päivää kuurin jälkeen pahanhajuinen runsas vuoto palasi takasin. ajattelin sen menevän itsestään ohi joskus..pari kuukautta myöhemmin se alkoi oikeen todenteolla ottaa päähän. kävin klamydia testeissä, ei ollut mitään. yritin päästä johonkin testeihin tai lääkärille että selviäisi mikä on mutta eipä siitä tullut mitään.. nyt hiljakkoin on tullut myös kutiamista em. oireiden lisäksi. vaiva on todella kiusallinen, etenkin yhdynnän jälkeen se on runsasta. olen käyttänyt e-pillereitä pari vuotta emmekä oli mieheni kanssa kertaakaan kumia käyttänyt. minulla siis oli tämä vaiva jo ennen nykyista vakituista parisuhdetta. mikä siihen auttaisi..?? tuskastuttaa.. :(
 
Samaa vaivaa kohta 20 v
Onko kukaan muu huomannut, että alapää alkaisi kutista, kun käyttää farkkuja tai muita hankaavia housuja. Eli aina ei seksi ole syyllinen. Helpottavaa huomata, että muillakin on näitä ongelmia. Luulin pitkään, että vaivani johtuvat hiivatulehduksista. Mulla Lactal on auttanut, mutta oireet palaavat aina vaan uudestaan ja uudestaan... Kiitos vinkeistä!
 
;))))
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa vaivaa kohta 20 v:
Onko kukaan muu huomannut, että alapää alkaisi kutista, kun käyttää farkkuja tai muita hankaavia housuja. Eli aina ei seksi ole syyllinen. Helpottavaa huomata, että muillakin on näitä ongelmia. Luulin pitkään, että vaivani johtuvat hiivatulehduksista. Mulla Lactal on auttanut, mutta oireet palaavat aina vaan uudestaan ja uudestaan... Kiitos vinkeistä!
kyllä mulla ainakin farkkujen ja muiden tiukkojen housujen saumat aiheuttaa kutinaa. kun ei voi yleisellä paikalla raapiakaan pitää kääntää ja vääntää itteään.
alapäälle tekee hyvää ilmakylvyt, kukas julkkis se olikaan kun kertoi kulkevansa ilman pikkareita? ;)
 
toivossa elävä vierailija:))
Sattumalta päädyin tänne lukemaan kun yritin saada tietoa emätintulehduksesta. Helpotus! en olekkaan ainut jolla on jatkuvasti jotain tulehdusta menos tuolla alapääs:)) Miten on? onko teillä kokemusta että suuseksi pahentaisi oireita?? olen kuullut että jotkut käyttävät kelmua välis, kun mies tekee naiselle hyvää...onko kokemuksia? sama kumppani jo 14 vuotta ja uskollisia....jooo ei oo aihetta epäillä. Toinen aihe on pillerien vaikutus haluihin...söin koko ajan kun ollaan oltu paitsi 3kk sitten jätin pois VAU!! haluttaa harva se päivä ja sitä ennen luulin että alkukiihko on pois, että hyvä jos välillä huvittaa. Toivoisin kokemuksia ja tsemppiä kaikille ihanan seksin saralla
 
toivossa elävä vierailija:))
Sattumalta päädyin tänne lukemaan kun yritin saada tietoa emätintulehduksesta. Helpotus! en olekkaan ainut jolla on jatkuvasti jotain tulehdusta menos tuolla alapääs:)) Miten on? onko teillä kokemusta että suuseksi pahentaisi oireita?? olen kuullut että jotkut käyttävät kelmua välis, kun mies tekee naiselle hyvää...onko kokemuksia? sama kumppani jo 14 vuotta ja uskollisia....jooo ei oo aihetta epäillä. Toinen aihe on pillerien vaikutus haluihin...söin koko ajan kun ollaan oltu paitsi 3kk sitten jätin pois VAU!! haluttaa harva se päivä ja sitä ennen luulin että alkukiihko on pois, että hyvä jos välillä huvittaa. Toivoisin kokemuksia ja tsemppiä kaikille ihanan seksin saralla
 
Celona
Minulle määrättiin juurikin tähän veemäiseen vaivaan dalacin emätinvoide 7pv ja nyt paukahti menkat päälle... :/ Onkohan tästä haittaa kuurin tehoon? pitäskö soittaa lekuriin ja pyytäää uusi ja alottaa menkkojen jälkeen?
Onko kellään sellasta vaivaa emätintulehduksen seurauksena että maha on ihan hiton turvonnut ja piukee vaikkei mitään ois esim. syönyt/juonut? on kun ilmapallo koko ajan.. käääk!!!
 
epäspesifiä pukkaa
Hei kaikille,

Kiva lueskella muiden kokemuksista ja itse löysin syyn omille oireilleni täältä. Kävin tänään vihdoinkin gynellä, koska epäilin epäspesifiä emätintulehdusta ja sainkin 5 päivän antibioottikuurin ja sen 7 päivän maitohappokuurin alapäähän. Oli noloa mennä lääkärille, koska olen Saksassa kahdeksatta kuukautta eikä kielitaito ole niin hyvä (sen takia lääkäriin meno onkin pitkittynyt). Lääkäri oli kyllä asiallinen, otti näytteen ja tutki saman tien mikroskoopilla ja antoi reseptin (Arillin 500mg ja Vagisan maitohappoja...ei varmaan Suomessa oo samoilla nimillä). Toivottavasti helpottaa.

Viisi kuukautta on nyt oireittein alkamisesta. Ensin ajattelin, että ei hemmetti oonko saanu sukupuolitaudin kun aloin seurustelemaan ja pian ensimmäsiten yhdyntäkertojen jälkeen tuli oireita. Ensin tuli haju ja virtsatien kirvely ja ajattelin, että virtsatientulehdus taas uusinut ja hain antibiootit. Lievä haju alapäässä vaan jatkui ja sitten muutaman kerran kesällä tuli jumalattomat alavatsakivut, että itkin ja hikoilin kivusta (normaalisti mulla ei ole ikinä alavatsakipuja edes kuukautisten yhteydessä). En sit kumminkaan ajatellu asiaa tarkemmin kunnes kolme kaksi kolme kuukautta ekoista oireista yksi aamu huomasin juoksevan, valkoisen ja HAISEVAN valkovuodon. Sen jälkeen hain apteekista vastaavaa kuin toi Strogasyn (?) -voiteen ja se auttoi aina hetkellisesti toisinsanoen päivästä pariin. Nyt sit päätin, että hajulle pitää tulla loppu (välillä haisee kalalle toisinaan viikko ilman hajuja) ja menin lääkäriin ja nyt odottelen lääkkeiden vaikutusta. Minulla on myös ollut vatsanturvotusta, virtsa haisee välillä hirveälle ja joskus vähän nipistelee alapäätä.

Haluaisin nyt kysyä, onko muilla vielä kokemusta miehen lääkitsemistä? Jotkut ovat sanoneet että mies on lääkitty myös, mutta onko sen jälkeen kierre loppunut? Kysyin saksalaisesta lääkäriltä, että tarviiko miehen syödä kans kuuri, mutta sanoi ei enkä sit halunnut lähteä inttämään. Juttelin nykyisen poikaystäväni kanssa hänen aiemmasta parisuhteestaan ja hän sanoi ettei seksiä juuri ollut, koska edellisellä tyttöystävällä oli pahoja yhdyntäkipuja, mikä lopetti seksin lähes tyystin. Ajattelin, että olisiko mahdollista, että olen saanut poikaystäväni välityksellä hänen ex-tyttöystävältään vieraita bakteereja?

Lääkäri myös sanoi, että runsas maitotuotteiden ja lisäksi c-vitamiinin syönti auttaa myös alapään bakteeritasapainon ylläpitämisessä. Huomasin viime viikolla, että viikon c-vitamiinien jälkeen hajuja ei ollut... Ärsyttää koko epäspesifi ja nyt oon kauhulla lueskellu muiden kierteistä niin pelottaa, että mullekin tulee joku kierre ja haisen koko loppuelämäni :(

Tsemppiä kaikille samasta vaivasta kärsiville!
 
Raivostuttavaa
Kyllä tää epäspesifi on vihoviimeinen pinnan kiristäjä! Minulla se uusii aina vaan ihan ilman yhdyntöjäkin. Olen raskaana, enkä ole tänä 5 kuukauden aikana ollut yhdynnässä. Jo kaksi Dalacin-kuuria takana ja heti kuurien jälkeen kutina+pahanhaj.vuoto+vihreä väri palaavat. Mikä ihme tähän auttaisi? Tulehduksia on ollut ennenkin, mutta hieman erilaisia kuin tämä. Lactalia käytän kuureina ja ennaltahekäisevänä joka toinen pvä, helpottaa hieman kutinaa, mutta ei poista ongelmaa!!!

Se mikä tässä eniten mietittyttää on se, että on tässä raskaudessa on alkanut tulla tulehdusoireiden kanssa hyvin vetistä ja väritöntä vuotoa. Onko muilla kokemusta tällaisesta? Tämä ei varmasti liity raskausoireisiin. Tuokin vuoto haiskahtaa ja sen aikana menee päivässä jopa 4 pikkuhousunsuojaa aivan litimäriksi! Muulloin en suojia käytä.
 
Mippe
Mulla oli tuota vetistä väritöntä litkuvuotoa aivan hirveän paljon, Lactalit ja muut pahensi oireita koska kyseessä oli sytolyysi. Liian hapan emätinerite siis. Nyt on soodaliuoksella ( 4 tl sekoitetaan 0,5 litraan lämmintä vettä) huuhdeltu jonkun aikaa ja vuoto on lakannut. Sytolyysi näkyy myös papassa. Googlella löytää tietoa tuosta.
 
sannana
Helpotuksen huokaus, että löysin tämän ketjun! Googletin lääkärin minulle määräämää dalacin 2 %:a ja tämä putkahti esiin. Hyvä etten itkua ilosta ruvennut tirauttamaan, kun huomasin, etten todellakaan ole tämän inhottavan ja nolonkin vaivani kanssa yksin.

Minulla alkoi oireet pari vuotta sitten. Haju oli oire numero uno, seuraava oli runsas kokkaremainen valkovuoto ja siihen vielä päälle välillä inhottava kirvely ja kutina. Ravasin vuonna 07 työpaikkalääkäreillä sekä terkkareissa juuri tuon kirvelyn ja kutinan takia. Virtsakokeisiin määräsivät joka kerta, ja työterveydestä sain aina ennen jo koetuloksia antibiootit virtsatietulehdukseen.. Kävin n kerran pari kuukaudessa siis antamassa näytteen kirvelyn takia, ja aina sama diagnoosi, virtsatietulehdus. Yhden kerran hoitaja soitti mulle, että tulokset on tullu, ettei sulla ole mitään virtsatulehdusta, mutta syö nyt antibiootit loppuun. Öööö, no mikä mulla on ja koska tutkitaan? Ei tutkittu..

Jouduin kerran jos parikin päivystykseenkin, kun alaselkääni alkoi jomottamaan, kirveli alapäätä ja oloni oli surkea. Viikko sairauslomaa ja viikon nitrofur kuuri VIRTSATIETULEHDUKSEEN. No, sattuipa sitten niin, että olin nitrofurille jo resistenssi, eli ei tepsinyt, koska olin sitä vuoden aikana jo niin monta kuuria syönyt. Kesken kuurin vaihdettiin trimopaniin, joka tehosi.. Ainakin kirvelyyn, muttei hajuun.. No, taas muutaman hetken päästä samat oireet, työpaikkalääkärille ja sain estolääkityksen.. VIRTSATIETULEHDUKSEEN.

Papassakin kävin alkuvuodesta -07, ja tulos oli normaali. Ajattelin sitten vain, että mulla on krooninen virtsatietulehdus.. Vaan ei ollutkaan.

Haju jatkui antibioottikuureista huolimatta karmeana ja vahvana. Pesin, puunasin, söin maitohappobakteereja ym. Ei auttanut. Ajattelin lopulta, että prkle!, tää taitaa olla sitten mun ominaishaju.. KIVAKIVA. Sitten huomasin tän vuoden alkupuolella muuttuneen valkovuodon koostumuksen.. Enempi nestemäistä, maitomaista ja paaaaljooon runsaampaa, vaikka se runsasta oli aina ollutkin. No, oli taas papa-kokeen aika ja kerroin gynelle oireista ja hajuista ym. En saanut oikeastaan mitn apua, muuta kuin että harmonet e-pillerini vaihdettiin minipilleriin.. Hmm.. papa-kokeen tulos tuli, että on luokkaa kaksi ja puolen vuoden kuluttua kontrolliin. No, kävin sitten n. kuukaus sitten kontrollissa, jossa mainitsin hajusta ja runsaasta vuodosta sekä uudesta oireesta: pari kertaa yhdynnän jälkeen tullut niin hirveä alavatsakipu, että taju meinaa mennä.. Siihen papan ottaja ei ottanut kantaa, sanoi vaan, että jos oireet jatkuu, mee lääkäriin.. No, toissapvänä putkahti postista kirje, jossa luki, että runsaasti tulehdus-soluja ja juuri tuon dalacin -lääkkeen resepti.. Aloitin eilen illalla kuurin, ja nyt toivon ja pidän sormet ja varpaat ristissä, että tuo tehoaa ja saan tuon kamalan hajun pois.

Kirjeessä ei kuitenkaan mainittu, oliko papa muuten normalli-luokkaa, voiko se ollakaan tulehduksen aikana (ihmettelen vaan, että oon viisi kertaa papassa käynyt aina parin vuoden välein, tänä vuonna kaksi kertaa, eikä koskaan ole ollut mtn, paitsi nyt, vaikka oireita on ollut aiemminkin..) Eikä kirjeessä sanottu, tarviiko kontrollia tai mtn. No, ehkä oireet häviää ja pääsen hajusta eroon!!

Tsemppiä kanssasisarille, oli kiva itsekin purakutua täällä, kun ei näitä oikeen kehtaa muille kertoa!
 
Kala67
Menen tänään lääkäriin.3 viikkoa olen kärsinyt hirveästä vaivasta = punoitus,turvotus, kuumotus ja kipu. Josta tästä paranen, niin lupaan seuraavaa:

- en IKINÄ enää leikkaa alapään karvoja (siitä lähti tämä tulehdus)
- en KOSKAAN enää pese muulla kuin vedellä tms asiaan tarkoitetulla
- käytän arkena puuvilla pikkareita
- lopetan pikkuhousunsuojien käytön
- laitan jukurttia pimppiin tai maitohappopuikkoja
- hoidan ja vaalin kallista pimppini ihoa kuin kalleinta aarrettani
- ostan rakkauskeinun...;)

PS: mikä on enstex parasta liukkaria?
 
nanne
Todettiin papa näytteessä että 2 luokassa oli että tulehus, no sairaanhoitaja määräsi minulle flagyl comp emätinpuikkoja, näytti alussa että nehän tehoavat mutta kun kuuri loppui niin heti 2 päivän jälkeen alkoi oireet uudestaan, soitin tänään uudestaan lääkäriin että mitähän seuraavaksi kun tuli takaisin. Mietin tässä että oliko liian pieni määrä vai mikä ihme oli kun ei tepsiny tämä kuuri ja kuitenkin 10pv kuuri oli ihan.
Harrastettiin kumpanin kanssa viimesinä päivinä yhdyntää kondomin kanssa, ja syön kyllä e-pillereitä, mutta näköjään en ole onneksi ainoa tämän tulehuksen kanssa kärsivä!

Ei ole ollut muita oireita kun se pahan kalanhajuinen haju ja pieni kutina alapäässä.
Nyt kun kuuri loppui alkoi pieni tuoksahdus alapäässä ja kutisee enemmän kun ennen ensimmäistä kuuria.

Kiitos etukäteen jos joku osaa minua auttaa! =)
 

Yhteistyössä