Se ei nuku!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähänväsynytäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähänväsynytäiti

Vieras
Voi plääh, nyt kaipaisin neuvoja. Minulla on 14 kk vanha "vauva" jonka kanssa yöt on mennyt ihan ok kunnes pari viikkoa sitten alkoi ihan armoton yökukkuminen. Tyyppi menee kiltisti nukkumaan kahdeksan aikaan, eikä nukkumaanmenoa voisi enää paljoa myöhäistää kun on tuolloinkin jo ihan tööt. Sitten aamuyöstä alkaa hirveä meno sängyssä eikä uni enää tule kunnolla, yleensä herätään joskus 4.30 aikoihin... sitten päiväunilla sama juttu, nukahtaa kiltisti mutta herää ennen aikojaan. Tuntuu, että lapsiparka on ihan yliväsynyt kun ei nuku tarpeeksi ja sitten välillä nukahtelee ties minne ostoskärryihin yms. Mitään uutta taitoa ei ole tullut, joten en usko että siitäkään olisi kyse. Tuntuu että hän nukkuu kunnes havahtuu niin että kokee olevansa riittävän pirteä, vaikka unta ei olisikaan tullut tarpeeksi, ja sitten alkaa meno ja mekastus. Kyseessä on toinen lapsemme, ensimmäisen kanssa tällaista ei koskaan ollut. Alan olla aika väsynyt. Tänään herätys tuli jo ennen neljää. Nyt se sitten kuorsaa tuossa sohvalla taas... Mitä ihmettä tekisin?

Alkuperäinen kirjoittaja vähänväsynytäiti;10812462:
Voi plääh, nyt kaipaisin neuvoja. Minulla on 14 kk vanha "vauva" jonka kanssa yöt on mennyt ihan ok kunnes pari viikkoa sitten alkoi ihan armoton yökukkuminen. Tyyppi menee kiltisti nukkumaan kahdeksan aikaan, eikä nukkumaanmenoa voisi enää paljoa myöhäistää kun on tuolloinkin jo ihan tööt. Sitten aamuyöstä alkaa hirveä meno sängyssä eikä uni enää tule kunnolla, yleensä herätään joskus 4.30 aikoihin... sitten päiväunilla sama juttu, nukahtaa kiltisti mutta herää ennen aikojaan. Tuntuu, että lapsiparka on ihan yliväsynyt kun ei nuku tarpeeksi ja sitten välillä nukahtelee ties minne ostoskärryihin yms. Mitään uutta taitoa ei ole tullut, joten en usko että siitäkään olisi kyse. Tuntuu että hän nukkuu kunnes havahtuu niin että kokee olevansa riittävän pirteä, vaikka unta ei olisikaan tullut tarpeeksi, ja sitten alkaa meno ja mekastus. Kyseessä on toinen lapsemme, ensimmäisen kanssa tällaista ei koskaan ollut. Alan olla aika väsynyt. Tänään herätys tuli jo ennen neljää. Nyt se sitten kuorsaa tuossa sohvalla taas... Mitä ihmettä tekisin?

Kuten tiedossa on, pikkulapset voivat heräillä, jos jokin on huonosti vaikka kasvamiseen liittyvien asioiden takia. Jos pikkuisella on herätessään hyvä fiilis, on se vain hyvä juttu. Jos ei pysty säätämään omaa eloaan siten, että klo 4.30 herätys ei ole ongelma, niin lapselle voi pistää vaikka dvd:n pyörimään, jos itse halua vielä nukkua.

Esikoisellamme tuo DVD olisi varmaan toiminutkin, mutta tämä kaveri on sen verran touhukas että hän jaksaisi katsoa leffaa ehkä 3 minuuttia ja sen jälkeen lähtisi tutkimusmatkailemaan - en varmaankaan uskaltaiis nukkua kun hän vaeltelisi pitkin kämppää. Voisinhan sitä mennä joo samaan aikaan hänen kanssaan nukkumaan ja nukkua päiväunet, mutta kun on toisiakin lapsia, osa-aikatyö ja kotihommat päälle niin ei se ole niin helppoa. Mutta siis, tuo minusta - lähdin kyselemään neuvoja sen takia, että jos joku olisi keksinyt jotain mistä olisi apua. Kun toki on myös harmillista tuo, että lapsi sitten nukahtelee väsymystään ties minne (esim. uimahallin pukuhuoneen lattialle tässä yksi päivä....).

On ihan totta että lapset ovat lapsia ja välillä tuollaisia, mutta ei se muuta sitä tosiaisaa että toivoisin kovasti että voisin jotenkin häntä kannustaa nukkumaan vähän myöhempään :)

Meillä kaikki lapset ovat tuossa iässä heränneet 05.00 aikoihin. Meillä kesällä oltiin puistossa jo 07.00 aikaan :) Sitten vaan käytiin ekoille päikkäreille jo klo 9.00 aikoihin ja toiset otettiin iltapäivällä. Asia korjaantui ajan kanssa itsekseen 1,5-vuotiaana ja aamupäiväunet vaihtuivat yksiksi päikkäreiksi 11-14.00. Itse en antanut nukahdella miten sattuu, vaan rytmitin päivän uudelleen, ja lisäsin päikkäreitä. Meillä lapset nukkuivat päikkärinsä rattaissa ulkona/parvekkeella. Itseä kyllä väsytti aivan jumalattomasti tuohon aikaan!!! Sovittiinkin miehen kanssa että hän hoitaa nukutukset useana iltana viikossa, niin itse pääsin nukkumaan jo klo 20 aikoihin, että jaksoi aamulla nousta kukkumaan :)

Kuten tiedossa on, pikkulapset voivat heräillä, jos jokin on huonosti vaikka kasvamiseen liittyvien asioiden takia. Jos pikkuisella on herätessään hyvä fiilis, on se vain hyvä juttu. Jos ei pysty säätämään omaa eloaan siten, että klo 4.30 herätys ei ole ongelma, niin lapselle voi pistää vaikka dvd:n pyörimään, jos itse halua vielä nukkua.

Kuinka moni voi oikeasti jättää 14 kk:n ikäisen katsomaan dvd:tä ja mennä nukkumaan??? Ei meillä ainakaan vuoden ikäiset ole halunneet telkkaria katsoa. Hyvä jos neljä-viisivuotiaana onkin voinut jättää lapsen dvd:tä katsomaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja vähänväsynytäiti;10812462:

Tuli vain mieleeni, että voisiko lapsen jättää vain huomiotta ja sanoa "nyt on yö, nyt nukutaan", kun herää yöaikaan (miksi luen heräämisen klo 4.30). Sitten kun yö loppuu (esim. klo 7 tai miten se nyt kussakin perheessä menee), saa herätä ja lapsi pääsee pinnasängystään pois. Meillä 7 kk ikäinen vesseli joskus herää tosi pirteänä klo 5-6, mutta nukahtaa vielä ½ h pyörittyään ja pelleiltyään, kun itse vain "nukun" (nukkuu omassa sängyssään kiinni parisängyssä. Mutta 14 kk on tietysti sen verran paljon isompi, että tulee jo itse sängystä pois ja lähtee leikkimään jne.?

Yritän kyllä tuota että "nyt on vielä yö ja nyt nukutaan" - joskus se toimii, yleensä ei. Pelkään että hän tulee ylös pinnasängystään (on sen kerran tehnytkin), ja toisaalta se meteli alkaa olla sitä luokkaa siellä sängyssä että jos en tee asialle jotain, herää koko muukin talo ihan varmasti. Ensin jutellaan ja lirkutellaan itsekseen, mutta vähitellen volyymit lisääntyy ja muuttuu kiukuksi. Joskus olen antanut vähän lämmintä maitoa tuttipullosta, se saattaa auttaa...

Lapsi on siirtynyt yksiin päikkäreihin aikalailla itsekseen jo jokin aika sitten, ennen kuin tämä kukkumiskausi alkoi. Kaikki meni jo tosi hyvin vähän aikaa, kunnes tämä rumba alkoi... siksi en mielellään palaisi enää useampiinkaan päikkäreihin - osin jo itsekkäästi siitä syystä että jos hän nukkuu kahdet ja isoveli yhdet päikkärit, niin mulle ei jää päivässä ollenkaan "Omaa aikaa>" niin että nämä molemmat nukkuisivat. Olen sivutoimisena opettajana, joten tuo oma aika on kyllä tarpeen kokeiden korjaamista yms. ajatellen...

Alkuperäinen kirjoittaja vähänväsynytäiti;10812762:
Lapsi on siirtynyt yksiin päikkäreihin aikalailla itsekseen jo jokin aika sitten, ennen kuin tämä kukkumiskausi alkoi.

Elävällä oliolla jos on tarpeeksi säpinää ja tekemistä päivällä, niin väsyttää yöllä. Jos on liian riehakas olio, niin ulkoilemalla saa helposti mehut pois vaikka lumileikeissä. Samantapainen rytmi on esim mulla, yli 40 vuotiaalla, 9 aikoihin nukkumaan, klo 4 ylös ja päikkäritkin vedän. Mitä siitä sen isompaa numeroa tekemään, ihmiset ovat kaikki vähän erilaisia ja osittain samanlaisia.

Vaikuttaa siltä, että kaveri tarvitsisi edelleen ne toiset päikkärit. Ehkä ei ihan joka päivä, jos kerran on jo itsekseen siirtynyt jokin aika sitten yksiin uniin. Hyvä uni päivällä auttaa nukkumaan hyvin myös öisin. Voisiko puolisosi hoitaa iltatoimet tai lapsia sen aikaa kun tulee töistä, että ehtisit hoitaa kokeiden korjaamiset yms. silloin? Tiedän, että nyt **tuttaa rankasti kun elämä tuntui jo helpottuneen.

Toinen selitys on (se jota itse vihaan kun olen aivan puhki ja haluan vain vastauksen MIKSI) ehkä tämä on vain jokin vaihe, joka johtuu jostain kehitysvaiheesta, eroahdistuksesta, maapallon olosta kuun varjossa tai jostain muusta aikuiselle täysin mystisestä syystä.

Voimia, ratkaisu löytyy kyllä.

Minä olisin ehdottanut maitoa pullosta, jota oletkin jo kokeillut. Meillä tuo yleensä auttaa samalaisssa tilanteissa, poika nyt 15kk. Onneksi meillä ei ole vataavanlaisia aamuja kovinkaan usein.

Meillä paljon pienempi vauva, joten tilanne on siksi tietysti vähän eri, mutta aivan samanlaista menoa tällä hetkellä! Nukkumaan kahdeksalta viimeistään (ihan tööt) ja sitten herätään joskus viiden aikoihin kiljumaan ja pölisemään pinnasängyssä ja kurkitaan sieltä kaula pitkällä, että tulisiko joku nostamaan pois. Jos noustaan ylös, niin tyttö on vähän aikaa ihan pirtsa, mutta sitten menee jo tosi aikaisin ekoille päikkäreille ja muutenkin on vähän väsyn oloinen koko päivän eli yöuni ei tule tarpeeksi pitkäksi.

Nyt olemmekin päätyneet tekemään niin, että otan tytön kainalooni heti, kun aamuyöstä alkaa se mekastus ja useimmiten se toimiikin, eli hetken pölistyään tyttö rauhoittuu ja nukkuu vielä tunnin tai jopa kaksi. Ensiksi tosin on ihan innoissaan, että nythän tässä seurustellaan, mutta kun molemmat miehen kanssa teeskennellään nukkuvaa, niin yleensä tyttö myös nukahtaa. Jos ei muuta niin tissi suussa sitten viimeistään.

Mutta ei ehkä toimi enää tuon ikäisellä, en tiedä.

En antaisi nukahdella koska vaan ja mihin vaan... Meillä 14kk nukkuu kahdet päiväunet, joskus kolmet jos ekat jää jostain syystä puolituntisiks. Ja kokeilisin iltaulkoilua, siitä saa hyvän virtapiikin. Sitten vähän sisäleikkiä ja puuro, leikkiä ja iltatoimet ja nukkumaan vähän myöhemmin. Itse nukun vieressä ja tökkään tissin suuhun heti kun inahtaa tai meinaa nousta tms. niin aina tainnutus toimii ja nukkuu aamulla vähintään kahdeksaan (nukahtaa noin 22.30)... Tässä systeemissä on se hankaluus että omaa aikaa ei oikein ole kun jompi kumpi lapsista on aina hereillä päiväsaikaan ja siis menemme nukkumaan koko perhe samaan aikaan ja heräämme sitten vähän kuka milloinkin.

Yhteistyössä