Endometrioosista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tchaina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tchaina

Vieras
Minulla on aina ollut erittäin runsaat ja kipeät kuukautisvuodot ja tässä kahden vuoden aikana minulta löytyi ulosteesta verta. Minulle tehtiin paksusuolentähystys, josta ei löytynyt mitään ja lääkäri oli sitä mieltä, että kyseessä on luultavasti endometrioosi. Tämän jälkeen minulla alkoivat hirveät alaselkäkivut, joiden vuoksi kävin myös lääkärissä, mutta syytä kivuille lääkäri ei löytänyt. Noin puolen vuoden päästä tästä menin gynegologille jatkuvien alavatsakipujen takia ja hän määräsi minulle Gestinyl 30mikrog/75mikrog tabletit, koska hän oli sitä mieltä, että minulla on endometrioosi. Oireet helpottivat pitkäksi aikaa ja kuukautisetkin tulivat suht normaaleiksi, mutta nyt kun olen syönyt pillereitä n.vuoden minulla alkoi taas se sama hirveä alaselkäkipu,kuukautiskivut ilman kuukautisia ja tiputteluvuotoa on tullut noin puolitoista viikkoa juuri ennen kuukautisia.

Pitäisikö mennä taas tutkimuksiin? Voiko olla, että nykyisten pillereiden hormonimäärä ei enää riitä?
Minulle ei myöskään tehty vatsan tähystystä taudin toteamiseksi, olisiko aiheellista pyytää sitä?

Pitäisikö mennä taas tutkimuksiin? Voiko olla, että nykyisten pillereiden hormonimäärä ei enää riitä?
Minulle ei myöskään tehty vatsan tähystystä taudin toteamiseksi, olisiko aiheellista pyytää sitä?

Pitäisi, voi olla, olisi.

Lääkäriin vaan, sillä elimistö ei ole mikään kone vaan se entinen hormonimäärä ei ehkä enää riitä. TOisaalta itse endo on voinut levitä sen verran että kivut vain tulevat läpi. Tähystysleikkauksessa ei ainoastaan todeta sairautta vaan helpotetaan kipujasi poistamalla endometrioosikudosta. Kun sinulla on varma diagnoosi, on sitten jatkossa helpompi saada oikeaa hoitoa. Niin kauan kuin tähystyksellä ei ole varmistettu diagnoosia, joku törppö lääkäri voi aina kyseenalaistaa sinut ja joudut taistelemaan pitkään ennen kuin saat asiallista hoitoa. Kokemusta on.

Viimeksi muokattu:
Itselläni on leikattu endometrioosi n. 3 vuotta sitten, ja siitä oli kyllä suunnaton apu! Itselläni katsottiin gynekologilla ultraäänellä alapään kautta, ja silloin lääkäri totesi endometrioosin. Itse olin kärsinyt siitä n. 10 vuotta ja kukaan lääkäri ei ottanut tosissaan kun olen niin nuori. Olin hyvin helpottunut diagnoosista, ja leikkaukseen menisin koska vaan uudestaan! Tähystyksellä tehtiin mulla, ja neljä pientä arpea jäi.

Pitää sitten vaan muistaa, että se leikkaus ei ole se pahin vaihe vaan se kotona oleminen ja sen tajuaminen että leikkauksen jälkeen menee n. kuukausi ennen kuin olet ihan kokonaan oma itsesi. Sairaslomaa siitä tulee suunnilleen viikon verran, mutta sen jälkeenkin pitää olla varovainen töissä. Itselläni on fyysinen työ, joten olin 2viikkoa sairaslomalla.

Minulla on ollut jo pitkään tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset ja ulosteen mukana myös verta. Nyt muutama kuukausi sitten alkoi myös järkyttävät alaselkäkivut, en enää pystynyt kunnolla liikkumaan. Menin yksityiselle gynelle kun ei taho kunnallisen terveydenhuollon puolelta saada kuin kipulääkereseptejä (yritin muutaman kerran). Sieltä sain sitten kiireellisen lähetteen ja nyt odotan leikkausta maaliskuussa. Myös peräsuoli tähystettiin ja siellä on ihan selkeitä endopesäkkeitä eli myös sieltä leikataan. Nyt odotellessa e-pillerit joita olisi pitäny syödä 3kk putkeen mutta eka kuukauden jälkeen alkoi niistä huolimatta runsaat vuodot ja olenkin nyt pitäny sen tauon. Ilmeisesti ei teho riittänyt. Koita saada itsellesi kunnon tutkimukset ja hoitoa. Kipujen kanssa on tosi inhottava elää.

Muutama juttu leikkauksesta...
Minulla löydettiin endometrioosi lapsettomuushoitojen yhteydessä eli kun vuoteen ei alkanut lasta kuulumaan, niin selvitysten yhteydessä löytyi endometrioosi joka leikattiin 1,5 vuotta sitten. Edelleenkään kevyemmät hoidot ja leikkaus eivät ole meille lasta vielä tuoneet, mutta endometrioosi on palannut aktiivisena, eli leikkaus tosiaan saattaa auttaa tietyn ajan ja sitten endo uusia.
Nyt odottelemme pääsyä "rankempiin" hoitoihin ja pyysin tähän väliin pillerit josta ne vaikka auttaisivat kipuihin ja endon hoitoon; tarkoituksena siis syödä muutama kuukausi pillereitä putkeen, sillä kuukautisvuoto kuulemma pahentaa endon oireita.
Eli sinuna menisin myös lääkäriin uudestaan ja kysyisinkin, voisitko syödä noita pillereitä useamman kuukauden putkeen ja sitten väliin tyhjennys!
Minulle esim. toista leikkausta ei tehdä ellei ole täysin välttämätön, sillä leikkaus vie aina osittain mennessään hedelmällisyyttä! Eli tällainen näkökulma myös asiaa ja toivottavasti saat kipusi tavalla tai toisella kuriin!!

Yhteistyössä