Olen muualta, mutta kirppareista on kokemusta ostajana ja myyjänä.
Musta näyttää siltä, että monien mielestä kirpputorilla kaiken täytyy olla halpaa. Tunen muutamia, jotka haluaa kaiken korkeintaan eurolla - siis oli mitä vaan. Tai isommista asioista voi maksaa jopa muutaman euron. Itse taas kierrätän mieluummin kuin tuhlaan luonnonvaroja. Lasten vaatteet ei usein kulu käytössä ja ovat hyvälaatuisia kirpputorillakin. Tietysti on likaista ja rikkinäistäkin tavaraa, sellaista en kyllä osta halvallakaan. Tuunausmielisille ehkä? Mutta hyvälaatuisesta, ehjästä ja siististä maksan mielelläni esim. puolet "ovh":sta. Kirpparilla näkee kyllä välillä sellasia hintoja - kuten Huutonetisttäkin esim. - että saman tavaran saa uutena kaupasta halvemmalla!
Mutta että siis puolet uuden hinnasta hyvästä käytetystä on mulle ok. Jos on erikoisempaa kivaa, maksan enemmänkin mieluummin kuin ostan uutta turhaan. Ja jos on halpaa, tulee ostettua sellaistakin, mitä ei välttämättä muuten tulisi. Esim. varavaatteita lapselle, jos muuten vaatteet on jo hommattu. Ja sitten olen ostanut jotain "löytöjä" odottamaan tulevaa, isompia kokoja. Niistähän ei aina tiedä, sopivatko oikeaan (vuoden)aikaan eli löytyykö käyttöä, siksi ei aina tee mieli maksaa paljon.
Itse sain mielestäni edullisesti hinnoitellen kyllä paljon tavaraa myynnistä takaisin. Myin esim. erittäin hyväkuntoisia, vähän käytettyjä lasten goretex-talvikenkiä hintaan 12 e (maksoin niistä uutena 69 e) - ei mennyt kaupaksi syksyllä. Jotkut jutut kyllä menivät heti, ne olivat pääasiassa itse tehtyjä. Ihan mukavaa, että löytyy käyttäjiä, kun oma lapsi kasvaa hurjaa vauhtia.
Sitten oli paljon tavaraa, joiden hinnaksi laitoin 40 senttiä esim. ja alessa oli lopulta 20 senttiä eikä mennyt kaupaksi, esim. käsintehtyjä käyttämättömiä vauvan villatumppuja, pikku sukkia, sukkahousuja jne. Ei ollut vaivan arvoista hinnoitella pikkutavaroita. Kaikki oli muuten täysin ehjää, puhdasta ja siistiä, nukatonta jne, paljon käyttämätöntäkin oli.
Musta näyttää, että esim. lapsen paidan ja bodyn hinta kirpparilla on 2 - 3 euroa, että menee kaupaksi. Talvihaalareista saa jotain, jos ovat uudenveroisia tai lähes ja on oikea merkki. parikymppiä vedenpitävästä Reimatecistä, ehkä?