pari huomiota
Olen 17-vuotias tyttö ja sain juuri tietää että minulla on kondylooma. Kondylooma selvisi, kun lääkäri teki kynekologisen tutkimuksen ja minulla todettiin kukkakaalimaisia syyliä. Syylät alkoivat muodostua heti, kun aloin syömään e-pillereita. Että onkohan e-pillereillä vaikutusta asiaan? Ihmettelin sitä itse koska olen osallistunut HPV-rokotustutkimukseen, eli minulla on 75% varmuus että olen saanut kyseisen rokotteen, se selviää minulle 3-kuukauden päästä kun täytän 18-vuotta. Lääkäri ei kertonut pahemmin koko taudista, tulosti pelkästään netistä olevaa tietoa kondyloomasta. Pahinta tässä on että olen todenmukaisesti saanut kyseisen tartunnan raiskauksesta.
Tietääkö kukaan, että pystyykö kondylooman syntymishetkeä selvittämään mitenkään, että tietäisin oikeudessa todistamaan että olen saanut tekijältä tartunnan?
Ja kuinka todennäköistä on että kondylooma poistuu elimistöstäni muutaman vuoden kuluttua, kun se ilmeni kukkakaalin muotoisena syylänä?
Kondylooman tartunta-aika on vaikea ehkä mahdoton selvittää.
Vaikka olet ehkä saanut hpv-rokotteen, niin voit silti saada kondylooman. Rokote sisältää vasta-aineet vain pahimpia hp-viruksia vastaan. Se kondylooma, joka ilmenee kukkakaalimaisena kasvustona ei yleensä toimi kohdunkaulansyövän esiasteena. Sen oireet voivat silti olla ikäviä kutinoineen.
E-pillereillä ei sinänsä ole yhteyttä kondyloomaan, mutta pillerien käyttäjät jättävät usein kondomin pois, mikä lisää sukupuolitautien tarttumisen mahdollisuutta merkittävästi.
Viimeksi muokattu: