Neuvolat Lahdessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heli

Vieras
Hei!

Olen ihan alussa raskaana ja muuttamassa parin viikon päästä Lahteen. Viitsisikö joku kertoa montako ultraa lahti tarjoaa ja millä viikoilla ja minkälainen muutenkin on neuvolakäytäntö ja missä ultrat ovat, päksissäkö? Sen olen kuullut että nykyään ultria on enemmän kuin esim kaksi vuotta sitten. Olisin tosi kiitollinen jos joku viitsisi vastata.

Kiitos paljon, Heli

Mulla oli ensimmäinen ultraus ensimmäisen lääkärikäynnin yhteydessä n. kahdeksannella raskausviikolla Paavolan terveysasemalla :) Se oli ihan pikainen ultraus tosiaan, ja siinä tarkistettiin raskauden kesto ja tehtiin sisätutkimus. Lääkärikäyntejä on normaalin raskauden aikana se kolme, ja jokaisessa on ultrattu pikaisesti.

Juuri ennen lääkäriä oli myös samassa paikassa terveydenhoitajan käynti jossa tarkistetaan hemoglobiini, verenpaine, paino, virtsanäyte ja kysellään vointia yms

Ensimmäinen varsinainen ultra oli 12+0 PHKS-ssä, np eli niskapoimu-ultra. Tässä katseltiin vauvaa vähän tarkemmin ja pitempään. Lisäksi sai muutaman kuvan pikkuisesta kotiin vietäväksi :)

Toinen varsinainen ultra on rakenneultra raskausviikon 20 paikkeilla ja siinä katsotaan tarkemmin ja pitempään vauvan kehitystä. Tämä myös PHKS-ssä. Tästä myös sai kuvia kotiin mukaan, ja saimme sukupuoliarvauksenkin kätilöltä.

Eli mulle on ultrauskertoja kertynyt 5 kappaletta, mutta nuo lääkärikäyntien ultrat ovat tosiaan niin nopeita ja silloin kun vauva on isompi niin aika epäselviäkin. Viimeisimmässä ultrassa lääkärissä viikolla 37 erotin selkeästi vain vauvan nenän ja sivuprofiilin kasvoista, mutta kiva nähdä silti se siellä molskivan.
Viimeisessä lääkärissä tehtiin myös synnytystapa-arvio samalla.

Eli mun ultrat olleet:
8+2 lääkärikäynnin yhteydessä pikaisesti.
12+0 np-ultra PHKS
20+3 rakenneultra PHKS
26+3 lääkärikäynnin yhteydessä pikaisesti
37+0 lääkärikäynnin yhteydessä aika nopeasti, tehtiin myös synnytystapa-arvio

Hei!

Olen ihan alussa raskaana ja muuttamassa parin viikon päästä Lahteen. Viitsisikö joku kertoa montako ultraa lahti tarjoaa ja millä viikoilla ja minkälainen muutenkin on neuvolakäytäntö ja missä ultrat ovat, päksissäkö? Sen olen kuullut että nykyään ultria on enemmän kuin esim kaksi vuotta sitten. Olisin tosi kiitollinen jos joku viitsisi vastata.

Kiitos paljon, Heli

Kaikkien kuntien on tarjottava vähintään kaksi ultraa. Ensimmäinen on varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus, joka tehdään raskausviikoilla 10–14. Tästä puhutaan myös nt-ultrana eli tässä vaiheessa on mahdollista osallistua sikiöseulontaan (verikokeet + niskaturvotuksen mittaus). Toinen ultra on rakenneultraäänitutkimus raskausviikoilla 18–21.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli ensimmäinen ultraus ensimmäisen lääkärikäynnin yhteydessä n. kahdeksannella raskausviikolla Paavolan terveysasemalla :) Se oli ihan pikainen ultraus tosiaan, ja siinä tarkistettiin raskauden kesto ja tehtiin sisätutkimus. Lääkärikäyntejä on normaalin raskauden aikana se kolme, ja jokaisessa on ultrattu pikaisesti.

Juuri ennen lääkäriä oli myös samassa paikassa terveydenhoitajan käynti jossa tarkistetaan hemoglobiini, verenpaine, paino, virtsanäyte ja kysellään vointia yms

Ensimmäinen varsinainen ultra oli 12+0 PHKS-ssä, np eli niskapoimu-ultra. Tässä katseltiin vauvaa vähän tarkemmin ja pitempään. Lisäksi sai muutaman kuvan pikkuisesta kotiin vietäväksi :)

Toinen varsinainen ultra on rakenneultra raskausviikon 20 paikkeilla ja siinä katsotaan tarkemmin ja pitempään vauvan kehitystä. Tämä myös PHKS-ssä. Tästä myös sai kuvia kotiin mukaan, ja saimme sukupuoliarvauksenkin kätilöltä.

Eli mulle on ultrauskertoja kertynyt 5 kappaletta, mutta nuo lääkärikäyntien ultrat ovat tosiaan niin nopeita ja silloin kun vauva on isompi niin aika epäselviäkin. Viimeisimmässä ultrassa lääkärissä viikolla 37 erotin selkeästi vain vauvan nenän ja sivuprofiilin kasvoista, mutta kiva nähdä silti se siellä molskivan.
Viimeisessä lääkärissä tehtiin myös synnytystapa-arvio samalla.

Eli mun ultrat olleet:
8+2 lääkärikäynnin yhteydessä pikaisesti.
12+0 np-ultra PHKS
20+3 rakenneultra PHKS
26+3 lääkärikäynnin yhteydessä pikaisesti
37+0 lääkärikäynnin yhteydessä aika nopeasti, tehtiin myös synnytystapa-arvio

Tosi outoa, sillä soitin juuri neuvolaan ja sain ensimmäisen neuvola-ajan rv 10 ja ei siellä mitään lääkäriä silloin ole, kun kysyin, vaan ihan perinteinen ensimmäinen neuvolakäynti, jossa täytellään neuvolakorttia. Se on jossain Fellmanninkadulla(?), ei suinkaan paavolan terveysasemalla..
Taitaa ihan pitää paikkansa kuullut puheet Lahden huonosta terv.huollon tasosta; vai vaihteleeko käytännöt eri kuukausina..

Heli

Viimeksi muokattu:
Mulle varattiin se eka lääkäri-aika ensimmäisellä neuvolakäynnillä (itse neuvola mullakin eri paikassa, se määräytyy asumispaikan mukaan) :)

Eli ensin oli se yksi neuvolakäynti. Seuraava oli sitten se terveydenhoitaja + lääkäri joka myös vastasi sen kuukauden neuvolakäyntiä.