suhteellisuudesta ja sen ongelmallisuudesta ja päättämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mmmiettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mmmiettivä

Vieras
Tuota, mistähän aloittaisin. Ehkä näin...

Minulla on kaksi pidempää suhdetta. Ensimmäisestä syntyi 2 lasta, jotka ovat nyt koululaisia. Suhteeni oli aikalailla tasainen, kaverillinen, mutta olin melkolailla pompoteltavissa ja tein kuten exäni halusi mm. lapset. No, erosin tästä suhteesta.

Sitten tapasin mielestäni unelmieni naisen, joka olisi sitä kaikkea, mitä ikinä olin toivonut. Sitten tulivat riidat ja jatkuvat erouhkailut. Enhän ikimaailmassa halunnut eroon tuosta täydellisimmästä naisesta, joten olin aikalailla kynnysmattona. Kieltäydyin kuuntelemasta läheisteni tai muidenkaan neuvoja, että suhde kannattaisi päättää. Koitin kerätä voimiani, mutta en kyennyt eroamaan. Ongelmana ovat olleet mm. puolisoni käsitys sukulaisistani, lapsistani ja siitä, että aina, jos olimme erimieltä niin puolisoni vastaus on ollut ERO. Ei edes terapiat ole auttaneet.

Nyt sitten meille syntyi täysin suunnittelematta maailman ihastuttavin vauva. Kaikki meni suorastaan ihanasti ensimmäiset kolme viikkoa. Sukulaiseni saivat käydä katsomassa vauvaa, erosta ei ollut puhettakaan ja tunsin itseni arvostetuksi ja kunnioitetuksi sekä tärkeäksi. Minunkin toiveillani oli väliä ja arvoa.

Nyt tilanne siis muuttui/palasi entiselleen. Puolisoni ei tahdo olla kotona, kun sukulaiseni käyvät. Hän haluaa olla vauvan kanssa poissa, kun isommat lapseni ovat kanssani lomalla, isommat lapseni ovat taas aivan kamalia, pitäisi muuttaa lähemmäs puolisoni sukulaisia minulle ja lapsilleni vieraaseen ja etäiseen paikkaan, en kelpaa enää puolisoni mielestä suvulleen vaikka heistä olen heidän palautteen mukaan oikein mukava, tuli erimielisyys, mikä päättyi taas "eroon". Aamulla emme sitten olleetkaan erossa... mutta mieleeni harmi jäi. Mua ei kuulemma kestä vaikka teen ihan kaikkeni ollakseni avuksi ja osallistuakseni pikkuisen hoitoon.

Tämä on TOSI raskasta. Olin jo välillä tosi alhaalla emotionaalisesti. Nyt olo on jotenkin tosi tyhjä. Ero taitaa tulla aivan vääjäämättä, sillä en jaksa enää yhtään erouhkailua. Mua surettaa hirmuisesti pienen vauvan puolesta. Kaikki olisi voinut olla niin hyvin, mutta... ei ole.

Mitä nyt? Toivon, että ristiäiset saadan järjestettyä jotenkin. Puolisoni uhkasi ennen vauvan syntymää, että ei ole paikalla ristiäisissä eikä ole kukaan hänen suvustakaan... Sitten se ero kait on edessä... En ikinä olisi halunnut lasta erotilanteeseen... Luottamus elämään on kyllä koetuksella. Olen aikalailla tyhjä ja äärettömän surullinen sisältä vaikka en sitä kenellekään näytä.

Hirveän surullista tekstiä. Otan osaa. Uusperheellisillä on tosi rankkaa, siinä on niin monta palaa, joita pitää sovitella yhteen. Uusi naisystäväsi tuntuu pitävän lapsiasi uhkana, ja haluaa ehkä siksi tyrkkiä heitä kauemmas? Jokainen haluaa toki sen oman perheen, ja siksi kumppanin ex-puoliso, suku, tai lapset edellisestä suhteesta voivat näyttäytyä uhkana.

En halua lyödä lyötyä, mutta yksi juttu vähän särähti korvani tuossa kirjoituksessasi: Sanoit, mikäli ymmärsin oikein, että et oikeastaan olisi halunnut lapsia ex-vaimosi kanssa? Suostuit kuitenkin isäksi vastoin tahtoasi. Ja nyt olet tilanteessa, jossa olet ei-suunnitellusti pamauttanut uuden naisystäväsi paksuksi. Ja hirveä sekasotku seurauksena.

Annan sulle nyt ihan käytännön neuvon: Käy hankkimassa itsellesi vasektomia eli sterilisaatio. Se on pieni toimenpide, eikä vaikuta seksuaalisiin juttuihin millään tavalla.
Mitä ikinä teetkin, älä enää tee lapsia sinne sun tänne. Olen tehnyt jo kolme ja jättänyt hirveät sotkut jälkeesi. Ne lapset tuossa eniten kärsivät, he ovat viattomia. Joten please, ei enää.

Viimeksi muokattu:
Vastaukseni edelliselle kirjoittajalle (joka ei ilmeisesti ole ap) ei nyt liity alkuperäiseen aiheeseen enää mitenkään, mutta tuosta paljaalla antamisesta; miten kukaan enää nykyaikana uskaltaa harrastaa suojaamatonta seksiä?

Sukupuolitaudit rehottavat, erityisesti herpes ja klamydia. Klamydia hoituu antibiooteilla, mutta ongelmana on se, että usein diagnosoidaan liian myöhään. Pitkälle edennyt klamydia voi aiheuttaa naisilla lapsettomuutta; usein lapsettomuuden taustalla on aiemmin sairastettu klamydia. Klamydia arpeuttaa munatorvet kiinni, jolloin munasolu ei kulje normaalia reittiään pitkin kohtuun. Tällöin myös kohdun ulkopuolisten raskauksíen riski kasvaa.

No entäs sitten herpes. Tätäkään ei moni tajua, mutta herpekseen ei ole mitään parannuskeinoa. Vakavissa tapauksissa voidaan käyttää estolääkitystä, mutta eroon viiruksesta ei pääse. Kun sen on elimistöönsä saanut, se on siellä ja pysyy. Se aiheuttaa toistuvia kipeitä rakkuloita jotka näyttävät pahimmassa tapauksessa karsealta ja estävät normalin sukupuolielämän.
Sukuelinherpes voi aiheuttaa vauvalle sokeutumisen synnytyksen yhteydessä, jos virus tarttuu äidin sukuelimistä lapsen silmiin. Siksi äidit, joilla on sukuelinherpes, joutuvat synnyttämään lapsensa usein keisarinleikkauksella.

No entä sitten ei-toivotut lapset, vahinkoraskaudet. Monet miehet vetelevät surutta paljaalla, eivätkä tule ajatelleeksi, että siitä voi ihan oikeasti seurata lapsi. Ja 18 vuoden elatusmaksut. Noiden tautien lisäksi. Joten please, think !!!

Surullista luettavaa tosiaan. Minäkään en ymmärrä miksi niitä lapsia pitää hankkia jos ei halua, eikö se jo kerro jotain siitä että on väärän ihmisen kanssa jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei? Ja sitten tulee se ero kuitenkin ja lapset siinä keskellä...

Kaikissa suhteissa alku on aina ihan "unelmaa", se on sitä alkuhuumaa. Ei sen aikana voi tai pidä päättää sitä, onko tässä nyt se elämän nainen vai mies. Parasta on odottaa ainakin pari-kolme vuotta (itse odotan mielelläni jopa viisi, siis ennen naimisiinmenoa tai lasten hankintaa) jotta näkee millaista se arki on ja tullaanko oikeasti toimeen. Sitten sitä vasta tietää onko se oikeaa rakkautta, vai kaverisuhde, vai jatkuvaa tappelua. Toki aiemminkin voi erota jo jos alussa alkaa esiintyä ikäviä piirteitä, hirvittävää tappelua ja mustasukkaisuutta jne. Mutta jos siis kaikki tuntuu menevän hyvin kannattaa tosiaan katsella se parisen vuotta ainakin.

Harmi ettet ehtinyt erota nykyisestä suhteestasi ennen kuin uusi lapsi syntyi tuohon sotkuun. Silti väittäisin, että ero on parempi kuin huonoon suhteeseen jääminen. Lapsi huomaa kuitenkin, jos vanhemmat tappelevat koko ajan, ja kärsii siitä enemmän kuin jos hänellä olisi kaksi onnellista vanhempaa jotka asuvat molemmat tahoillaan. Nainen muuten vaikuttaa todella mustasukkaiselta ja haluaa hallita suhteessa, siksi tuo erolla uhkailu. Sanot siihen vaan, että erotaan sitten. Nainen menettää valtansa kontrolloida sinua. Toivottavasti saatte kommunikaationne kuitenkin kuntoon, ettei nainen yritä kontrolloida sinua sitten lapsen avulla.

Toivottavasti löydät vielä hyvän suhteen, ja aidosti mukavan sekä sinusta välittävän naisen. Jaksa sitten odottaa sitä ensihuuman ohimenoa, ja tosiaan se sterilisaatiokin voisi olla ihan suositeltavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mmmiettivä;10602211:
…olin melkolailla pompoteltavissa ja tein kuten exäni halusi mm. lapset. No, erosin tästä suhteesta.
Kaverillista jos sitäkään, vai mitä?

Sitten tapasin mielestäni unelmieni naisen, joka olisi sitä kaikkea, mitä ikinä olin toivonut.
Mitä kaikkea sitä ikinä toivookaan, kun ei ole mitään menetettävää, ja kuka niitä toiveita tuntuisi voivan toteuttaa? Täysin suunnittelematta maailman ihastuttavin nainenko ja päätön rakastuminen?

Sitten tulivat riidat ja jatkuvat erouhkailut. Enhän ikimaailmassa halunnut eroon tuosta täydellisimmästä naisesta, joten olin aikalailla kynnysmattona.
Mitä kaikkea sitä haluaakaan ja kuka niitä haluja tuntuisi voivan toteuttaa, kun ei ole muuta menetettävää kuin toivo?

Kieltäydyin kuuntelemasta läheisteni tai muidenkaan neuvoja, että suhde kannattaisi päättää. Koitin kerätä voimiani, mutta en kyennyt eroamaan.
Rakastunut henkilö sekä ajattelee että käyttäytyy epärationaalisesti, jopa vastoin tiedostettuja omia etujaan. Se on kausi, jonka aikana ihmisen tahdonvoima ei riitä hänen omien ajatustensa hallitsemiseen. (Tennov)

Ongelmana ovat olleet mm. puolisoni käsitys sukulaisistani, lapsistani ja siitä, että aina, jos olimme erimieltä niin puolisoni vastaus on ollut ERO. Ei edes terapiat ole auttaneet.
Ehkä erosta ei olisi käytännössä hyötyä kenellekkään, mutta erolla uhkaamisesta on. Jospa se on sittenkin terapiaa mikä auttaa, vähentäen erimielisyyksiä tehokkaasti?

Nyt sitten meille syntyi täysin suunnittelematta maailman ihastuttavin vauva.
Voidaanko poissulkea se mahdollisuus ettei nainen olisi sitä suunnitellut?

Kaikki meni suorastaan ihanasti ensimmäiset kolme viikkoa. Sukulaiseni saivat käydä katsomassa vauvaa, erosta ei ollut puhettakaan ja tunsin itseni arvostetuksi ja kunnioitetuksi sekä tärkeäksi. Minunkin toiveillani oli väliä ja arvoa.
Olen joskus saanut lahjaksi pyyhkeen jossa lukee: "Rakkautta on yhteiset toiveet!"

Nyt tilanne siis muuttui/palasi entiselleen. Puolisoni ei tahdo olla kotona, kun sukulaiseni käyvät. Hän haluaa olla vauvan kanssa poissa, kun isommat lapseni ovat kanssani lomalla, isommat lapseni ovat taas aivan kamalia, pitäisi muuttaa lähemmäs puolisoni sukulaisia minulle ja lapsilleni vieraaseen ja etäiseen paikkaan, en kelpaa enää puolisoni mielestä suvulleen vaikka heistä olen heidän palautteen mukaan oikein mukava, tuli erimielisyys, mikä päättyi taas "eroon". Aamulla emme sitten olleetkaan erossa... mutta mieleeni harmi jäi. Mua ei kuulemma kestä vaikka teen ihan kaikkeni ollakseni avuksi ja osallistuakseni pikkuisen hoitoon.
Joku mielestään ei kai kestä vaikka joku toinen tekee mielestään kaikkensa osallistuakseen pikkuisen hoitoon ja ollakseen avuksi ainakin pikkuiselle (jos ei muille voi).

Kenen etu on jos lapsella ei ole mahdollisuutta tutustua sisarpuoliinsa ja muutenkaan tuntea puolta sukuaan? Perusteena emme tässä vaiheessa voi ajatella muuta kuin että jonkun lapset ovat kamalia ja että joku toinen ei kelpaa jonkun mielestä jonkun suvulle, mikä suku jonkun toisen mielestä antaa jollekin toiselle mukavaa palautetta.

Kenen etu on muuttaa lähemmäksi kenekin sukua kun mies ei ole naisen mielestä sukunsa etu?
Jos miehen etu ei ole muuttaa kauemmas suvustaan ja naisen etu on muuttaa lähemmäs sukuaan, niin mikä voisi olla lapsen etu? Mikä olisi lapsen parhaaksi ja kuka sitä ajattelee, jos joku sitä ajattelee?

Tämä on TOSI raskasta. Olin jo välillä tosi alhaalla emotionaalisesti. Nyt olo on jotenkin tosi tyhjä. Ero taitaa tulla aivan vääjäämättä, sillä en jaksa enää yhtään erouhkailua.
Kun henkilö joutuu rakastumisen tilaan, saattaa hän uskoa löytäneensä rakastumisen kohteessa merkityksen olemassaololleen. Siksi hän on valmis tekemään radikaaleja päätöksiä ja suunnittelemaan tulevaisuutta rakastumisen pohjalla. (Tennov)

Mitä nyt? Toivon, että ristiäiset saadan järjestettyä jotenkin.
Jos ei ole kysymys uskonnosta niin onko nimellä merkitystä ja kenen tarpeita varten ristiäiset järjestetään? Kiinassa elää tyttölapsia joille ei ole annettu nimeä. Mikä olisi tässä tapauksessa lapsen etu? Sekö ettei toinen suku osallistu nimen antamiseen lapselle?

Puolisoni uhkasi ennen vauvan syntymää, että ei ole paikalla ristiäisissä eikä ole kukaan hänen suvustakaan... Sitten se ero kait on edessä... En ikinä olisi halunnut lasta erotilanteeseen...
Miten sen voisi välttää mitä ei ikinä haluaisi? Onko silloin erotilanne jos ei halua erota? Niinkö voisi tilanteen 'pelastaa', vaikka toinen uhkaa, mutta tämä ei itse tee mitään eron toteuttamiseksi?

Kaverillista jos sitäkään, vai mitä?

Mitä kaikkea sitä ikinä toivookaan, kun ei ole mitään menetettävää, ja kuka niitä toiveita tuntuisi voivan toteuttaa? Täysin suunnittelematta maailman ihastuttavin nainenko ja päätön rakastuminen?

Mitä kaikkea sitä haluaakaan ja kuka niitä haluja tuntuisi voivan toteuttaa, kun ei ole muuta menetettävää kuin toivo?

Rakastunut henkilö sekä ajattelee että käyttäytyy epärationaalisesti, jopa vastoin tiedostettuja omia etujaan. Se on kausi, jonka aikana ihmisen tahdonvoima ei riitä hänen omien ajatustensa hallitsemiseen. (Tennov)

Ehkä erosta ei olisi käytännössä hyötyä kenellekkään, mutta erolla uhkaamisesta on. Jospa se on sittenkin terapiaa mikä auttaa, vähentäen erimielisyyksiä tehokkaasti?

Voidaanko poissulkea se mahdollisuus ettei nainen olisi sitä suunnitellut?

Olen joskus saanut lahjaksi pyyhkeen jossa lukee: "Rakkautta on yhteiset toiveet!"

Joku mielestään ei kai kestä vaikka joku toinen tekee mielestään kaikkensa osallistuakseen pikkuisen hoitoon ja ollakseen avuksi ainakin pikkuiselle (jos ei muille voi).

Kenen etu on jos lapsella ei ole mahdollisuutta tutustua sisarpuoliinsa ja muutenkaan tuntea puolta sukuaan? Perusteena emme tässä vaiheessa voi ajatella muuta kuin että jonkun lapset ovat kamalia ja että joku toinen ei kelpaa jonkun mielestä jonkun suvulle, mikä suku jonkun toisen mielestä antaa jollekin toiselle mukavaa palautetta.

Kenen etu on muuttaa lähemmäksi kenekin sukua kun mies ei ole naisen mielestä sukunsa etu?
Jos miehen etu ei ole muuttaa kauemmas suvustaan ja naisen etu on muuttaa lähemmäs sukuaan, niin mikä voisi olla lapsen etu? Mikä olisi lapsen parhaaksi ja kuka sitä ajattelee, jos joku sitä ajattelee?

Kun henkilö joutuu rakastumisen tilaan, saattaa hän uskoa löytäneensä rakastumisen kohteessa merkityksen olemassaololleen. Siksi hän on valmis tekemään radikaaleja päätöksiä ja suunnittelemaan tulevaisuutta rakastumisen pohjalla. (Tennov)

Jos ei ole kysymys uskonnosta niin onko nimellä merkitystä ja kenen tarpeita varten ristiäiset järjestetään? Kiinassa elää tyttölapsia joille ei ole annettu nimeä. Mikä olisi tässä tapauksessa lapsen etu? Sekö ettei toinen suku osallistu nimen antamiseen lapselle?

Miten sen voisi välttää mitä ei ikinä haluaisi? Onko silloin erotilanne jos ei halua erota? Niinkö voisi tilanteen 'pelastaa', vaikka toinen uhkaa, mutta tämä ei itse tee mitään eron toteuttamiseksi?

SIIS VOI HERRAN JUMALA nama sinun vastauksesi ovat sitten rasittavia! Mikset edes esiinny yhdella samalla nimimerkilla, kirjoitustyylisi on niin helposti tunnistettavissa...

On totta etta mina en maaraa kuka tanne saa kirjoitella ja mita mutta en voi olla ainut keta tama kyseinen henkilo arsyttaa?
vai olenko? :D

Viimeksi muokattu:
Tämä semantikko sai jo kylmää vettä tuolla yhdessä toisessa ketjussa kirjoituksistaan, mutta viesti ei näköjään mennyt perille.

Ei siis auta muu kuin jättää huomiotta hänen kirjoituksensa jatkossakin. Jos kukaan ei ikinä vastaa hänelle mitään eikä tartu mihinkään mitä hän sanoo, hän kyllästyy ennen pitkää. Muutakaan ratkaisua en keksi.

Tämä semantikko sai jo kylmää vettä tuolla yhdessä toisessa ketjussa kirjoituksistaan, mutta viesti ei näköjään mennyt perille.

Ei siis auta muu kuin jättää huomiotta hänen kirjoituksensa jatkossakin. Jos kukaan ei ikinä vastaa hänelle mitään eikä tartu mihinkään mitä hän sanoo, hän kyllästyy ennen pitkää. Muutakaan ratkaisua en keksi.
Ooh kuinka kaipaankaan sun käsiesi kosketusta, mutta tiedän ettet huoli tällaista lurjusta...

Viimeksi muokattu:

Olet oikeassa! Ja vaikea naihin juttuihin on edes tarttua koska niita ei koskaan jaksa lukea ja yleensa aivan taytta puutaheinaa! :D

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä