Onko raskasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiipii....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiipii....

Vieras
On kesä ja kuuma. Joka paikassa, missä juttelen ihmisten kanssa, joku kysyy osaaottavalla ilmeellä onko mulla raskasta jo. Raskaus on vähän yli puolivälin, maha ihan normaalin kokoinen.
Mua ihmetyttää. Onko muilla odottavilla jotenkin erikoisen raskasta helteellä? Ei mulla ole, mutta on sellanen olo, että kai pitäisi olla... Ihan normaali olotila mulla on, mikä tähän raskausvaiheeseen kuuluu. En ole mitenkään lamaantunut tästä helteestä. Vettä vaan paljon ja vilposet vaatteet. Kotona on tuulettimet minkä alla voi vilvotella. Ainut mikä on raskasta, on ihmisten jatkuva kysely :)

viikkoja 27+ ja on raskasta..tosin päivät menee vilkkaan 1v. perässä kulkiessa, lisäksi vielä diabetes. Joten kyllä jo väsyttää helteet, multa vaan ei kukaan edes oo kysynyt väsyttääkö :)

On kesä ja kuuma. Joka paikassa, missä juttelen ihmisten kanssa, joku kysyy osaaottavalla ilmeellä onko mulla raskasta jo. Raskaus on vähän yli puolivälin, maha ihan normaalin kokoinen.
Mua ihmetyttää. Onko muilla odottavilla jotenkin erikoisen raskasta helteellä? Ei mulla ole, mutta on sellanen olo, että kai pitäisi olla... Ihan normaali olotila mulla on, mikä tähän raskausvaiheeseen kuuluu. En ole mitenkään lamaantunut tästä helteestä. Vettä vaan paljon ja vilposet vaatteet. Kotona on tuulettimet minkä alla voi vilvotella. Ainut mikä on raskasta, on ihmisten jatkuva kysely :)

No kyllä tosiaan on raskasta!
Viikkoja 36 ja vähän päälle, supistelee aika paljon ja lisäksi alhainen verenpaine nostaa sykettä aika ajoin ihan reippaasti. Voin pahoin ja syöminen vaikeaa. Onneksi ei ole enää montaa viikkoa!

Viimeksi muokattu:
Tukisukilla, riittävällä veden juonnilla ja sisätiloissa oleskelemalla olen pärjännyt toistaiseksi hyvin. Raskaampaa oli viikoilla 24-34, kun supisteli todella paljon ja jouduin sairaslomalle, alkuraskaus menikin väsymystä lukuunottamatta helposti fysiikan suhteen.

Ei musta ole ollut erityisen raskasta, ehkä olen vähän normaalia enemmän lepäillyt ja jalat on välillä olleet hieman turvoksissa, mutta muuten ihan normaali olo. En ole muutenkaan kokenut oloani tukalaksi vatsan kanssa, esim nukkuessa.

Tukalampaa musta on just se jatkuva kysely, tulee sellainen olo, että kyselijät suurinpiirtein odottavat jotain olevan pielessä, eivätkä suostu uskomaan, että voin oikein hyvin raskaudesta huolimatta tai ehka juuri sen takia!

Eihän tämä mikään sairaus ole...

raskaus on vasta puolivälissä, mutta en ole huomannut että helteet vaikuttaisivat sen enempää kuin "normaali"tilassakaan. Edellisen lapsen sain heinäkuussa, eikä silloinkaan kyllä turvotusta ym ollut tavallista enempää. Muistaa vain syödä vaikkei maistuisikaan ja juoda riittävästi muutakin kuin pelkkää vettä. Vesi viilentää mukavasti, eli rannalle vain pötköttelemään matalaan veteen :).
Enemmän itseäkin ihmetyttää ainainen kysely. Tänäänkin kuntosalilla sain päivittelyitä, kuinka pystyy tällä mahalla näillä helteillä treenaamaan. Eihän se vatsa mikään lämpöpatteri ole :).

Kyllä vaivaa raskaus, vaikka vasta alkuraskus menossa (vk 12). Jo ekassa raskaudessa ja imetyksen aikana hikoilin kuin pieni sika ja oli aina kuuma, vaikka muilla oli villasukat jalassa. Nyt tässä toisessa on sama juttu, jota kesähelteet todella pahentavat. Eihän se maha ole lämpöpatteri, mutta mulla hormonitoiminta lisää kuumuuden tunnetta/hikoilua. Eli tukalaa on, yöllä asunnossa kuuma ja hiki valuu --> ei juurikaan nukuta. Lisänä väsymys, jota kuumuus ei ainakaan helpota ja pahoinvointi. Odotan viileitä ilmoja innolla... ;) Töissä pitäisi jaksaa käydä ja kotona mennä reilun yksivuotiaan perässä, levätä ei ehdi siis ylimääräistä koskaan.

Eiköhän se ole kovin yksilöllistä, ketä helteet vaivaa ja ketä ei. Yleisesti kai ajatellaan, että raskausaikana kuuma koettelee, koska onhan sitä useimmilla kertynyt ylimääräistä painoa ja kaikenlaista enemmän tai vähemmän pientä kremppaa saattaa olla. Sairaus tämä tila ei ole, mutta voi kyllä tehdä sairaaksi. :) Ole onnellinen, jos raskautesi sujuu ongelmitta ja nauti helteistä! :)

Ei vaivaa helle.

Nyt rv 35+2 ja hyvin menee. Ei turvotusta eikä muutakaan. Veden juonti ja vesimelonin syönti toimii.
Nää on näitä samoja ennakkoluuloja, kuin että kaikilla raskaana olevilla olis jotain kummallisia mielitekoja.

Kyllä helteillä on huomannut eron "sopivaan" lämpötilaan, että elimistö kerää nestettä ja jaloissa on ikävää turvotusta, jano on jatkuvaa ja paikallaan ollessakin on hiki. Jokaisen raskausoireet ovat yksilöllisiä ja toisille helle ei aiheuta ylimääräistä tuskaa ja toisille se voi olla hyvinkin vaikeaa. Ystäväni voi helteillä raskaana ollessaan todella huonosti, oksenteli ja kärsi nestehukasta, oli välillä tiputuksessa, kun ruoka ja juomat eivät pysyneet elimistössä, vaikka hän yritti juoda helteillä runsaasti yms. Itselläni ei ole ollut niin vaikeaa helteillä kuin ystävälläni ja olenkin oksentanut vain muutaman kerran. Iloitse aloittaja siitä, että voit hyvin etkä kärsi pahoista raskausoireista.

Alkuperäinen kirjoittaja viimeisillä ollaan;10596454:
Kyllä helteillä on huomannut eron "sopivaan" lämpötilaan, että elimistö kerää nestettä ja jaloissa on ikävää turvotusta, jano on jatkuvaa ja paikallaan ollessakin on hiki. Jokaisen raskausoireet ovat yksilöllisiä ja toisille helle ei aiheuta ylimääräistä tuskaa ja toisille se voi olla hyvinkin vaikeaa. Ystäväni voi helteillä raskaana ollessaan todella huonosti, oksenteli ja kärsi nestehukasta, oli välillä tiputuksessa, kun ruoka ja juomat eivät pysyneet elimistössä, vaikka hän yritti juoda helteillä runsaasti yms. Itselläni ei ole ollut niin vaikeaa helteillä kuin ystävälläni ja olenkin oksentanut vain muutaman kerran. Iloitse aloittaja siitä, että voit hyvin etkä kärsi pahoista raskausoireista.

Alussa muakin ärsytti jatkuva kysely...ihan kuin ihmiset ois halunneet kuulla, että oliskin huono olla. Olin elämäni kunnossa vielä viikko, pari sitten ja nautin kesämekossa helteistä täysin siemauksin. Nyt kuitenkin tällä viikolla on ollut yhtäkkiä kamalan voipunut olo: energiat on oikeasti han nollassa ja yöllä nukun äärettömän huonosti ja katkonaisesti. Vatsa on ihan sekaisin ja supistelee voimakkaammin kuin tavallisesti, mutta ei kuitenkaan vielä niin voimakkaasti, että synnytys olisi käynnistymässä. Nehän kyllä sitten erottaa :) Olin eilen tytön 5v kanssa kaupassa, ja oikeasti en meinannut jaksaa sieltä takaisin kotiin. Viikkoja on nyt 38+2.
Joten suosittelen kaikille paljon lepäilyä ja nestettä: tilanne saattaa muuttua kamalan nopeasti ja kuumuus vaatii fysiikalta veronsa. Huh!

Yhteistyössä