Lokaihmeet 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MAEL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iiris, muistelen että esikoisesta tunsin liikkeet joskus rv 18-19, eli aika lähelle tuota puoltaväliä se meni..tosin liikkeiden tunteminenkin on niin yksilöllistä; monesti ekaa odottavat ei välttämättä tunnista niitä liikkeitä vaikka ne tuntuisivatkin. Uudelleensynntyttäjä taas tietää mitä odottaa, siksikin varmaan tuntuvat aikaisemmn.

Mulla on joka raskaudessa tullut tuo linea negra jossain 30+ viikolla näkyviin tosi selvästi ja joka raskaudessa se on ylettynyt yli navan; jotkuthan ennustavat tuosta viivan pituudesta vauvan sukupuolta :) Tässä raskaudessa mulla tuo viiva löytyy jo ennestään; ei ehtinyt kokonaan haalistua pois edellisen raskauden jälkeen.

Mirkku, asun Pohjois-Pohjanmaan alueella, enkä olis OYS:siin rakenneultraan päässytkään, koska kotikuntani ostaa rakenneultrat Iisalmesta. Vertasin vaan saamaani rakenneultrakutsua niihin kirjeisiin, mitä olen muihin hoitoihin liittyen saanut OYS:sista. Siis kun kotikunnastani ei käsittääkseni tavata asioida Iisalmessa, niin minusta olis ollut kohtuullista, että kutsukirjeessä olis edes osoite, missä Iisalmen sairaala sijaitsee.

Aurorah, niin arvelinkin, että saan odottaa liikkeitä vielä ainakin kuukauden. No, kai niitä ehtii tunnustelemaan myöhemminkin.

Iiris, 14+2

Hellou kaikille!

Tuli tuossa mieleen ku luin edellisiä viestejä,että olis kiva tietää mistä läänistä kukin on. Kuinka monta on samasta läänistä vai onko kaikki eri puolilta suomen maata :). Vai mitä ootte mieltä?

soikku81 12+4 asustaa Keski-Pohjanmaalla

Mä olen Pohjois-Pohjanmaalta, aika läheltä Oulua. Suurin osa lääkäripalveluista raskausaikana (mm. ultrat) on ostopalveluina, joten OYS ja uusi Terveystalo tulee tutuksi. Oma kunta tarjoaa perusterveydenhuollon.

Mulla ei näy vielä tuota viivaa, mutta muiden kriittisten paikkojen pigmentoituminen on alkanut :))) Hauskaa kun muuten vaaleassa talvi-ihossa muutokset näkyy niin selvästi.

Huoh, voi Aurorah raukka, sinäkin jouduit noron kouriin. Onneksi jo toipunut. Mutta vie se kyllä voimat täysin - ota rauhallisesti, tankkaa hedelmiä ja vitamiineja nyt runsaasti!

Muutes, syöttekö vitamiinilisiä, esim. d-vitamiinia, vielä? Itse käytin talvella lisä-d:tä ja nappasin yhden raskaus multivitan/pvä, mutta neuvolassa annettiin silloin ohjeeksi syödä vain kaksi raskaus multivitaa päivässä - ei siis lisä d-vitamiinia. Menin osin omin päin ja osin neuvolan suosituksissa. Olen käsittänyt, että "viralliset" d-vitamiini-suositukset ovat vähän alakanttiin muutenkin. Nyt olen tosin syönyt vain pelkkää raskaus multivitaa.

Iirikseltä hyviä ultra-uutisia, ihana oli lukea :)

Minä tunsin toissapäivänä sellaista hentoa, pientä naputusta alavatsalla. Mahtoi (ja olen yhä enemmän kallistunut siihen suuntaan) olla jotain elohiirimäistä lihasliikehdintää suoliston suunnalla, mutta hetkeksi se pysähdytti. Enää ei ole tuntunut. Olen ensiodottaja, joten en usko noiden olevan liikkeitä, mutta jotain perin ihmeellistä se oli. Lisäksi on ilmentynyt liitoskipuja, tuntuu, kun joku työntelisi sukkapuikolla häpyluun vierustaa, kestää vain hetkisen. Ilmeisesti normaalia.

Onko teillä poika- tai tyttö-oloa? Ja aiotteko ottaa selvää? Mulla on erittäin vahva poika-olo, miehelläni intuitiot ovat vaihdelleet. Näillä näkymin, ja jos pikkuinen suostuu näyttämään, otetaan rakenneultrassa sukupuolesta selvää. Tosin mieli saattaa muuttua.

Soikku, olen itsekin miettinyt, että olisi kiva tietää, mistä suunnasta kirjoitellaan. Itse olen Pohjois-Savosta. Auroran kanssa olemme samasta suunnasta ja meillä on lisäksi tismalleen sama LA. Näinköhän sitä pukerretaan samoihin aikoihin KYS:ssä...

Cinnamon 15+0.

keskiviikkoiltaa..

Meillähän on Pohjois-Suomi -painotteinen porukka. Soikku, mikä on sun synnytyssairaala? Mulle sanottiin neuvolassa, että normitapauksessa saa valita, meneekö Oys:siin vai Oulaskankaalle. Riskitapaukset laitetaan kyselemättä yliopistosairaalaan eli Ouluun. Jotkut Keskipohjanmaan kunnat käyttävät Kokkolaa, varmaan ainakin jos se on asuinpaikkaa lähempänä kuin Oulaskangas.

Cinnamon, mä käytän tavallista Multivitaa 1 per päivä ja lisäksi 500 mg:n kalkkitablettia, johon on lisätty d-vitamiinia. Mies syö samoja multivita-tabletteja, niin ei oo tullu erikseen hankittua 'raskausvitamiineja'. Vähänkö hienoa, sä olet jo 15+0!

Iiris, 14+3, lähtee saunomaan

Iltoja!

Onpas harmi ku ei oo ketään toista täältä päin... Iiris,mä meen synnyttämään sitten joku kaunis päivä tähän Kokkolan keskussairaalaan :). Mä syön ainoastaan Multitabsin raskausvitamiinia ja yhden päivässä,kun ruokavalioni on kuitenki melko monipuolinen. Tuossa multitabsissa on kalsium samassa ja sit syön muutenki aikalailla maitotuotteita.

soikku 12+5

Eihän sitä Cinnamon tiedä, vaikka ähkyttäs vierekkäisissä saleissa lokakuussa :) Vaikka kyllä totisesti toivon, että vauva ei ihan tuonne laskettuun päivään asti odota, painaa varmaan viis kiloa; jokainen lapsistani on ollut puol kiloa isompi kuin edellinen :) Mulla muuten vahvasti poikaolo, oli niin etovia ekat viikot..ja muutenkin jotenkin erilainen olo kuin tyttöä odottaessa.

Aattelin muuten, että tehtäiskö lista meistä palstalaisista? Jokainen jos lisää nimensä, monesko raskaus, LA:n ja vaikka vielä sen synnytyssairaalankin..sais kokonaiskuvaa tästä porukasta :) Jos vaikka alotan..

Lokaihmeet

Aurorah.................neljäs..............LA 6.10.2010 / KYS

Illanjatkoja kaikille,
Aurorah 15+0

Lista on hyvä idea, kokonaiskuva porukasta muodostuu helpommin. Kiitos Aurorah aloituksesta, jatkan:

Cinnamon...........esikoinen...........LA 6.10.2010 / KYS

Nyt jatkettava töitä - aurinkoista torstaita!

Jatkan listaa:

Iiris81.................esikoinen...........LA 10.10.2010 / Oulaskangas

Heippa!

Olen salaa jo seuraillut teidän juttuja jonkin aikaa, mutta en uskaltanut liittyä joukkoonne, kun viime syksynä koin rankan keskenmenon. Eilen oli kuitenkin nt-ultra ja kaikki näytti olevan hyvin. Jos mukaan huolitte, niin täällä olisi yksi lokakuun odottaja lisää. :) Kyseessä on esikoinen ja laskettu aika on 28.10.

Minttuli rv 12+0

Lisään itseni ja Minttulin.

Mirkku35...............viides..............LA 4.10.2010/ OYS
Minttuli80...........esikoinen...........LA 28.10.2020/?

Lisäänpäs itseni listalle ja toivotan Minttulin tervetulleeksi :)

soikku81.............esikoinen...........LA 26.10.2010/ KKS
Minttuli80...........esikoinen...........LA 28.10.2020/?

Sellainen kysymys olisi,että närästääkö tai närästikö teitä alkuraskaudesta? Viikkoja tulee huomenna 13 ja varsinkin tällä viikolla närästys on ollut jatkuvaa. Mitä tahansa panen suuhun niin hetken päästä kauhea närästys. Rennietä on ja olenkin muutaman ottanut,mutta purutabletin "jauhe" alkaa yököttämään... Oliskos vinkkejä närästykseen?

terkuin soikku81

Minttuli, onnea ja tervetuloa! :)

Soikku. Närästää. Ehkei ihan noin rajua ole kuin kuvailemasi, mutta kyllä. En ole koskaan ennen tuntenut närästystä, mutta nyt kaikki tulisempi ruoka (etenkin paistettu) sekä useat kasvikset ja hedelmät närästävät. Mulla närästys keskittyy iltaan, varsinkin siihen kun menen unille (nukahdan edelleen hetkessä), enkä ole joutunut turvautumaan rennieen.

Viikonloppuna kävimme mieheni kanssa syömässä ja sen jälkeen alkoi närästys/polttelu. Menin saunaan, jossa join lasin jaffaa. Sen jälkeen närästys oli tiessään. Voisiko hiilihapollinen juoma (naisellisten röyhtäyksien siivittämänä) helpottaa närästystä? En tiedä. Tai sitten se oli sauna... Testaa. Muuta en osaa vinkata :) Tsemppiä, kurja vaiva on.

Maha se vain kasvaa, mutta edelleen näytän pikemminkin vähän lihonneelta. Pullahtaisi nyt vatsa kunnolla esiin...

Cinnamon 15+5

Tiistaihuomenta..

Tervetuloa joukkoon, minttuli!

Soikku, muakin närästää. Erityisesti nukkumaan mennessä. Tuntuu, että on ihan sama mitä syö, silti närästää. Paprika on erityisen paha, sitä olen vältellyt. Ja raaka sipuli.

Eilen sain kerrottua odotuksesta äidilleni ja siskoilleni. Toinen siskoista totesi: Voi ei, mä tunnen oloni vanhaksi, koska tädit on vanhoja. Toinen oli ihan 'Jippiii, musta tulee maailman paras täti'.
Onpahan niillä vielä puolisen vuotta aikaa totutella ajatukseen.

Iiris, tänään 15+2

soikku81.............esikoinen...........LA 26.10.2010/ KKS
Minttuli80...........esikoinen...........LA 28.10.2020/ KYS

lisäsin itselleni synnytyssairaalan listaan. Täällä näyttää olevan muitakin samaan paikkaan menijöitä. :)

Närästystä oli mulla varsinkin toisella ja kolmannella kuulla. Mulla auttoi siihen just limppari! Ei sitä tietysti jatkuvasti viitsi juoda, mutta kun oli oikein paha olo, niin otin lasillisen ja se auttoi. Nyt närästys on onneksi jo vähän lieventynyt.

Minttuli 12+6

Hei vaan kaikille!
Sokerirasitus tehty ja niinkuin arvasinkin, kaikki arvot meni niin nappiin kuin olla ja voi, eli taas käy niin että vaikka tuo mittaus meni nyt ok, ja oletettavasti menee kymmenen viikon päästäkin, silti saan sokereita seurata kotona, tällä kaavalla on jo kolme menty :)
Olo on loistava! Mitään vaivoja ei ole, jos nyt joka öistä miehen härnäämistä ei lasketa "vaivaksi" ;).
Meille on tulossa yks tuttavapariskunta kylään tässä lähipäivinä, heillä aika tiukka tilanne kun lapsettomuushoidossa ovat käyneet jo pitkään eikä vauvaa vain kuulu. Kuukausi sitten kävivät vaan en saattanut kertoa meitä kohdanneesta onnesta, nyt se näkyy jo päällepäin. Tuntuu pahalta heidän vuokseen, miten heistä se tuntuu.
Reilu kuukausi enää lapsilla koulua, näin se vuosi on taas vierähtänyt! Ihanaa että sitten saadaan olla koko sakki kotona, eikä kenekään tarvii lähteä minnekään. Aiotaan reissata kesä mahdollisimman pitkään, aikaahan on 2.5kk! Kotimaassa vain kierrellään, ehkä Pohjois-Norjassa käydään sukulaisissa, mutta muuten luulen että teemapuisto-painotteinen loma taas luvassa :D.

KYS:ssä on meidän listan mukaan tosiaan ruuhkaa (no ehkei kuitenkaan kovin suurta) lokakuussa! :)
Olin työmatkalla, jossa eräs kollega jossain vaiheessa kysäisi hyvin varovaisesti, milloin on LA. Näköjään siis vatsan ja jo huomaa ja se on tosiaan jo kasvanut, vaikka edelleen tunnen itseni vaan vähän isomahaiseksi. Mekot ja ne ainokaiset äitiysfarkut ovat olleet kovassa käytössä.

Minttuli vahvisti limpparin tehon närästyksen ehkäisyssä. Testaa sitä siis, Soikku!

Mirkku, ymmärrän täysin tuntemuksesi raskaudesta ja tästä lapsettomasta ystävästä. Itse lapsettomuutta usean vuoden kokeneena tiedän myös toisen osapuolen tuntemukset, ja kyllä, välillä se kirpaisi, kun ystävät raskautuivat ja itse tahkosi kuukausi kuukaudelta, vuosi vuodelta. Sitä koitti ajatella "järkevästi" niin, ettei se itseltä ole pois, ja toisen onnesta (ihmeestä!) tulee nauttia. Kyllähän mieli sitten asian noin käänsikin lopulta näin. Tsemppiä. Onhan asia myös niin, ettei tällaista onnea tule anteeksikaan pyydellä. Itsellänikin on edelleen pari lapsettomuushoidossa käyvää (ja käynyttä) pariskuntaa, joille en uskalla tai kehtaakaan hehkuttaa tästä raskaudesta, vaikka sama tilanne takanapäin. Vaikeita juttuja nämä.

Mutta nyt ulos ja aurinkoon!

Cinnamon 16+0. Huh huh! :)

Perjantaita...

Mirkku, sun ystävät eivät ehkä ota odotustasi kamalan raskaasti, koska lapsi ei ole ensimmäisesi. Mun pahimman lapsettomuustuskani aikana mua sattu tosi pahasti ne, jotka alkoivat odottaa esikoistaan ja niiden, joilla oli lapsia ennestään, odotus ei tuntunut ollenkaan niin epäreilulta, jos tajuat mitä yritän sanoa. Pakko myöntää, että joidenkin esikoisen saaneiden tuttujen kanssa katkesi yhteydenpito kokonaan, kun he raskautuivat. Syytä oli molemmissa osapuolissa. Nyt itse odottaessani olen tästä tosi onnellinen, mutten odota että kukaan muu tästä iloitsisi. (Paitsi lapsen isä, tietty.)

(.) Kävin aamulla neuvolassa: sydänäänet 130/min, painoni noussut puolitoista kiloa, hemoglobiini (vain) 124 ja verenpaine edelleen matala. Kaikki ookoo. Sain maaliskuussa ilmestyneen vauva-lehden näytenumeron. Seuraava neuvola on vasta kesäkuulla rakenneultran jälkeen, ellei tule heikotusta tms, jonka vuoksi olisi syytä käydä tarkistamassa hemoglobiini.

Iloista viikonloppua!

Iiris, tänään 15+5

Vähän kuulumisia: Neuvolalääkärissä käyty ja kaikki ok. Syke oli pikkuisella jopa 157, wau! Oli hienoa kuulla se ensimmäisen kerran. Niin ja mulle on ilmestynyt hyvin vaalea pystyviiva mahaan!! Jaiks! Nyt sit vaan odotellaan rakenneultraa.

Minttuli 13+4

Aurinkoista keskiviikkoa!

Kivoja neuvolakuulumisia Iiriksellä ja Minttulilla :) Huomattavia (?) eroja myös sykkeiden välillä, en muista millaista spekulointia tuosta sykkeestä koskien sukupuolta on käyty... Meidän pikkuisella syke oli 150, ja mulla on vahva poika-olo.

Maha senkun kasvaa, pieni potkupallo tämä vatsa jo on. Äitiysvaatteita/pidempiä paitoja olen ostanut pakon edessä lisää. Omat paidat nousevat napaan ja joka aamuinen stressi kaikkosi (mikään oma normipaita ei näytä hyvältä!). Lueskelin eilen neuvolan raskausoppaasta rv 18 "kehitysvaiheita" - pieni on jo melkoisen iso, muistaakseni 17 cm koko mitaltaan! Että eihän se ihme ole, jos maha jo vähän ottaa eteen :)

Millaisia vappusuunnitelmia teillä on? Täällä toivotaan kovasti kaunista säätä, joka taitaa jäädä toiveeksi... Vappupäivän piknik siirtyy sisätiloihin, aattoa juhlistetaan mukavan porukan bileissä. En malta odottaa!

Cinnamon rv 17+0.

Keskiviikkopäivää..

Kiva kuulla, että Minttulilla ja cinnamonilla kaikki hyvin.. Minttuli, mulla oli 1 neuvolakäynti ekan lääkärin ja rakenneultran välissä, paitsi siis enhän mä vielä ole siellä rakenneultrassa käynyt, neuvolassa vaan. Aika pitkä väli sulla noissa käynneissä?

Mä sain ostettua viime viikonloppuna yhdet äitiysfarkut, muttei niitäkään voi käyttää ennen kuin saan lyhennettyä lahkeet. Tekis hirveesti mieli shoppaileen, muttei tunnu löytyvän aikaa sellaiseen.. Vointi on mainio, teen tiukkaa työputkea nyt, jotta pääsen jo kesällä piiitkälle lomalle.

Vappusuunnitelmia ei oo, ehkä miehen firman kirjanpitohommia, joita yleensäkin kuukauden vaihteen tienoilla tehdään. Pihaakin vois haravoida, jos sää suosii.

Iiris, tänään 16+3

Pikaisesti vapusta; meillä vietetään kuopuksen synttäreitä! Syntynyt vappuna kaksi vuotta sitten :,) <3 , aivan spesiaali ihana tyttölapsi!
Ja tietty piknikillä pitää käydä jos säät sallii.

Tänään oli ensimmäinen "sokeri"kontrolli äitipolilla. Vauva ultrattiin ja painoa oli kertynyt huimat 200g :) Rakenteetkin katottiin ja kaikki näytti olevan ok, vaikkei se vielä varsinainen rakenneultra ollutkaan. Ja tyttö näyttäisi olevan tulossa :) Vielä ei tarvitse aloittaa insuliinin pistämistä.

Meillä vappu sujuu ihan rauhassa kotioloissa. Tosin kakkukahvit varmaan saan, mulla sattuu synttärit perjantaille :) Muutenkin ihan jännä olo: vuosi sitten jännitettiin syntyykö kuopustytär samana päivänä kuin äitinsä..mutta tyttö halusikin ihan oman synttäripäivän ja syntyi vasta 5.5. :)

Nyt alkaa olla ihan rauhallinen olo, liikkeet on tuntuneet jo viikon ihan päivittäin selkeästi ja tottakai helpotti nähdä vauva :) Masukin on jo ihan vauvamaha, vaikkei painoa onneksi olekaan tullut kuin vajaa pari kiloa koko aikana. Tästä on hyvä jatkaa!

Mukavaa vappua kaikille,
Aurorah 17+0

Mulla oli neuvolassa käynti tiistaina ja sain kuulla vauvelin sykkeen taas pitkästä aikaa. Miehelle kerta oli ensimmäinen ja se oli ihan onnessaan ku sai kuulla jumputuksen :). Syke oli 155 ja kovasti vauva kuulemma liikkui.

Itellä oli hemoglobiini laskenut kuukaudessa 127:stä 122:sta,mutta en saanut vielä rautatabletteja vaan pitäisi yrittää ruokavaliolla saada arvoja nostetuksi... Olen ottanut noita raskausvitamiineja vain yhden päivässä,kun niistä tulee niin huono olo. Ilmeisesti pakko kärsiä ja alettava ottamaan kaks.

Painoki oli noussut kuukauden aikana reilut 600g/viikko eli aika paljon. Neuvolan täti meinas et mun paino on varmaan aluksi laskenut ja nyt palautuu sit nopeesti takaisin. Tiiä sitten.

Katsoin tuossa jokin aika sitten dokumenttia liian suurista vauvoista ja parina yönä oon sit nähny painajaista et synnytin tosi ison vauvan. Eikä tuo painon nousu ainakaan helpottanut mun mietteitä.

Muuten kaikki hyvin ja masu kasvaa :)

Noista neuvolakerroista niin täällä menee silleen et alkuraskaudesta käydään nevolassa kerran kuussa,sitten joka toinen viikko ja lopuksi kerran viikossa. Sit välissä on se niskaturvotus ja rakenneultra.

HYVÄÄ VAPPUA MEILLE KAIKILLE = )

soikku 14+5

Yhteistyössä