kesäkuussa 2010 laskettuaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terve taas, juu turha tosta painosta on niin murehtia. Itse olin suunnitellut että käyn salilla ja lenkeillä ihan loppuun saakka (ellei tule kipuja yms) no enpä ole missään käynyt ton loman jälkeen :). Yritän olla ostamatta mitään ylimääräistä herkkua kotiin jota en muuten olisi ostanut..kuulemma imetyksellä lähtee painoa oikein kunnolla, joskus liikaakin. Kun äiti on onnellinen niin vauva ja muu perhe voi paremmin. Näin ainakin uskon.

Oo muuten nähnyt aika ihmeellisiä unia viime aikoina. Onkos muut?osa aika eroottista materiaalia ;).. Liittyykö hormoneihin..

Ei tuosta painosta tosiaan kannata ressata. Mulla esikoisen imetysaikana, vaikka imetinkin vain osittain, niin lähti kaikki mitä oli tullutkin ja enemmänkin. Tosin, mulla on hyvin varaa lähteäkin. Ja mainittakoon myös se, että sen ajan mitä esikoisen kanssa olin kotona, niin söin valehtelematta lähes joka päivä levyllisen fazerin sinistä ja silti paino tippui... Siinä tulee niin paljon touhuttua kaikkea...
Viime vko meni siis töissä ja lähes joka pvä töitten jälkeen supisteli. Nyt vkl, vaikka on tullut touhuiltua jonkun verran, niin ei suppareista oo ollu tietoakaan... Eli täytyy varmaan tosi tarkasti ens vko ottaa, ja jos supparit jatkuu, niin miettiä sitä saikkua...
Olipas ihana viikonloppu... Mukavaa tulevaa vkoa kaikille

S.Sopuli

Mullakin oli torstaina sokerirasitus, mutta unohdin soittaa ja kysyä tuloksia, täytyy huomenna koittaa muistaa soittaa. Se liemi oli ihan ok, tosiaan väljähtynyttä pirkkakokista lähinnä se muistutti..

Kävin tänään kirppareilla ja löytyi ihan kivasti vaatteita 0,50-4,50€/ kpl sekä babybjörnin käyttämätön aika kätevän oloinen rintareppu 15€. Nyt on jo sekalainen kasa kaikenlaista, mutta täytyisi jotenkin laittaa ne lajilleen ja kokojärjestykseen, niin saisi jonkinlaisen käsityksen mitä kannattaisi seuraavaksi hankkia. Nyt oon tosiaan kaikkee potkupukua ja bodia ostellu 50-80 senttisille. Ja tarttis ottaa selvää sekin minkä kokoisia vauvat on missäkin iässä.. Pystyis hahmottaan tuota vaateruljanssia etukäteen. Ja sekin helpottaisi jos tietäis kumpi on tulossa, kirppareilla olis niin nättejä vaatteita jotka kuiteskin on selkeesti tyttö tai poikavaatteita. Tekis mieli ostaa kuitenkin ja sit pistää joku kierrätyspörssi pystyyn niille "väärän" värisille.. Mutta toisaalta sille 3/4D-ultran hinnalla voi kyl sit käydä ostaan vaikka uutena oikeenväristä aika reilusti. Ja nyt oon tosiaan ostellu iloisenvärisiä ja muutenkin värikkäitä kamppeita. Eipä auta kuin odotella. Onneksi tää kuitenkin syntyy kesällä, niin ei oo niin kauheesti sitä pukemista ja tarkenemisesta ressaamista kuitenkaan. Ja on ittelläkin loppuaika helppoo kun voi tökkästä lipokkaat jalkaan ja jonkun mekon mallia teltta päälle.

Mulla on ainakin toi liikunta jäänyt aikalailla hyötyliikunnan varaan.. Metsään ei pääse lumen vuoksi eikä teitä viitsi hirveesti kävellä eestaas. Uimapuvusta tursuaa tissit siihen malliin ettei pahemmin kehtaa mennä halliinkaan. Jumppapallon päällä oon sitten keikkunut vähäsen, ja sitä kyykkimistä tosiaan on tullut harrastetua. Se kyllä auttaa mulla niihin liitoskipuihin.

Saatiin myös huuto.netistä siisti kaukalo, jossa on mukana myös adapteri meidän tuleviin vaunuihin. Tuolla kirpparilla ainakin moni näytti kantavan vauvaa kaukalossa, eli kyllä se taitaa olla ihan kätevää saada rattaisiin kiinni.

Ja mulla on kyllä kans iso toivo sen imetyksen painoa pudottavaan vaikutukseen.. Toivottavasti se homma lähtee sit hyvin käyntiin. Muuten en oo juuri kiloja murehtinut, kun ONNEKSI aika maltilla on tullut. ja vähän ehkä on hillinnyt taas makeanhaluja noi vitamiinit, joko psyykkisesti tai oikeesti, samapa tuon väliä. Mutta tosi villiltä tuntuu sekin että jos nyt se vauva on noin kilon painoinen, niin kesään mennessä toi mahahan tavallaan kolmin-nelinkertaistuu.. Hui. Niin joo, kyl mäkin nään nyt kaikenlaisia -myös niitä eroottisia- unia enempi kuin ennen. Vauvaunia ei oo vielä paljoo tullut.

Sellaisia kuului tähän napaan näin viikon 26+0 kunniaksi

Moikka kaikille!

Ekaakertaako, noi meidän vaunut on sellaiset luumunvioletit jossa on myös valkoista nahkaa. otin ne kaikilla herkuilla ku tuleva vaari maksoi ;) ihanat vaunut kertakaikkiaan!!!
Mitkäs ne teijän olikaa?

Vauvanhuone alkaa täyttyä tavaroilla, ite en ole ostanut ku ruskean unikko tuttipullon mutta tavaraa on kavereilta tullu NIINKU Niin paljon.
On citterir, leikkialusta, sänky, hoitopöytä, vaatteita, harsoja, rintapumppu, kantoliina, kantroreppu, pyyhkeitä ja mitä ikinä.
Mietin että puuttuu oikeetaan itkuhälytin. MUkavaa ku lähipiiri on henges mukana.

30 vee on nyt sit täynnä, kiitti onnittelijoille. Koko viikko yhtä kahvittelua kavereille ja sukulaislle..väsytti tietenkin omansa.

Neuvola kans oli ja perätilas meidän vaavi vielä on. Liikkeet on niin kovia että vatta se heiluu täälläkin. Pissas oli vähä leukkarit koholla, et huomenna uutta näytettä.
Mitäs muuta..hmmm.

Lääkärineuvola on pääsiäsviikolla ja synnytysvalmennus alkaa viikon päästä.
Nopeaa tää aika menee. Nyt noi tavarat, vaunut vaan laittaa jännitystä ilmaan kun ne on niin totta.

Muutes, onko muut heränny öisin huonoon oloon? mulla muutaman kerran ollu ja juttelin neuvolas. Kuulemma jos nukkuu selällä ni vatta/vauva "valahtaa" alemmas painaen suuria verisuonia tuolla nivusis, mikä aiheuttaa huonon olon äidille että vauvalle. huono-olo ei kauaa kestäny kun vaan käännyin mahalle/kyljelle.
Välillä pystyn nukkumaan ihan mahallanikin vielä.
Mutta mukavaa viikkoa kaikille :)

T Ensimmäinen 27+0

Kävin viimeviikolla oulussa ultrassa ja siellä näytti olenvan kaikki kunnossa vauvat kasvaa ja kehittyy hyvin. Tuota vauvojen painoa rupesin vertaileen sitten edelliseen tyttäreni lukemiin ja nää kaksoset on isompia nyt mitä toi juniori oli näillä viikoilla niin millaisiahan jättiläisiä näistä tulee?

B vauva heitti iteensä ympäri kesken ultraamisen ja meinas hieman huvittaa kun se vilahti siinä.

Moikka kaikille!

Kivaa kun on paljon kuulumisia taas! =)

Yammy Mammy: Mä oon jonkin verran ostanu mamma vaatteita, lähinnä aleista. Hameen, housut ja pari paitaa normi hintasina. Oon myös saanu aika paljon, eli mulla on kyllä vaatetta ihan jonkin verran. Muutamat mamma vaatteista on sen mallisia / tehty niin hyvin, että menee ihan varmasti myös kesällä synnytyksen jälkeen, kun ei ole vielä omissa mitoissa. Vai erotiikkaa on siellä unissa! =) Mulla ei ole uniin tullu kyllä moista, mutta muuten tosi sekavia unia nään yleisesti..

Erotiikasta puheen ollen, onko teidän seksi elämä pysyny ihan samana? Meillä on kyllä vähentynyt ja oon yrittäny miehen kanssa asiasta puhua kun tuntuu, että en ole miehestä enää haluttava.. mutta en ole oikein vastausta saanut.. Jotain soperrusta, että ei oikein tunu sopivalle rakastella kun vauva mahassa... Millasia kokemuksia?

EnnaN: Mulla on ongelmia kyllä liikkelle lähdössä (ihan jo laiskuuttakin, hih) mutta muutenkin siis, kun nousee sohvalta on selkä / vatsa (suppailee?) kipee ja menee hetki ennen kun pääsee vauhtiin. Samanlaisia ajatuksia on myös tuon apinon kanssa, mutta ei tytöt masennuta! Läski lähtee sitten työn ja tuskan tuloksena syksyllä!!! =)

Vintti10: Me käytiin kanssa kirpparilla eilen. Ostettiin parit potkarit ja käyttämätön kylvetysistuin ammeeseen. Kattelin knassa, että oli ihan uuden veroista vaatetta jonkin verran, mutta pääsääntösesti oli aika kulunutta, jotain kuravaatetta sieltä saa kyllä hyvinkin ostettua.. Mulla kyllä hirveä kasa vaatetta jo lainassa, mutta toki sitä haluaa itse valita vaatteita omalle esikoiselleen.

Ensimmäinen: Tiedän värin joo.. Meillä on Grey Dream -väri, eli se harmaa, missä tummemmalla painettu sinpukoita, kotiloita ja etanoita kuosiin. Meillä kanssa kaikilla herkuilla vaunut. Kyllä kelpaa vauvan niissä pötkötellä =)

Meillä alkaa olemaan aika paljolti kaikki kanssa kasassa.. puuttuu tosin lakana puoli oikeestaan kokonaan, samoin kun pyyhkeet, harsot, tuttipullot jne jne.. "Suuremmista" hankinnoista puuttuu turvakaukalo ja se itkuhälytin ja pumppu.. Katoin, että kirpparilla oli pumppu, mutta jotenkin tuntuu, että se pitäs taas olla uusi kun on tuollanen "hygieenia tavara". mitä muut olette mieltä?

oon heränny myös muutamana viime päivänä huonoon oloon yöllä. oon juonu jotain sokerista ja menny takas nukkumaan niin ei aamulla oo ollu enää mitään.. Tuo oli kyllä ihan hyvä tieto tuo selällään nukkuminen, oon ihmetelly kun ei voi nukkua selällään. On vaan sellanen tunne, että on pakko kääntyä kyljelleen... en osaa selittää tunnetta tarkemmin..

Mitäs mulle.. No viikonloppuna sain todella oudon naurukohtauksen... nauroin varmaan 5 min ilman minkäänlaista syytä!! =) En vaan pystyny lopettamaan nauramista.. Nauroin niin antaumuksella, että tuntuu että oikeesti tikahdun!! Ihan skitso fiilis kun tietää, että nauramiseen ei oo mitään syytä, mutta naurattaa vaan niin paljon, että ei voi lopettaa! hih.. no siitä hiukan myöhemmin katoin Liv -kanavalta meille tulee vauva -ohjelmaa ja siinä oli nainen synnyttämässä.. mo siitä sitten aloinkin vollottamaan ihan antaumuksella.. eli vissiin aika sekasin oli viikonloppuna hormoonit?? =)

Muten voinnit on ollu ok, väsynyt vaan ja ei oo oikeen mikään huvittanu... eilen illalla suppaili jonkin verran, täytyy nyt seurailla miten homma etenee.. Seuraava neuvola on jo onneks parin viikon kuluttua...

Rv. 28+2

Mulla oli tänää lääkäri ja kaikki oli hyvin. Oli kontrolli siitä parin viikon takaisesta lääkärikäynnistä, kun supisteli vähän turhan tiuhaan. Ja laittoi mut melkein viikoksi sairaslomalle.
Nyt on suppaillut vähemmän. Noin pari supistusta tulee päivässä. On hyvin rauhoittunut. Neuvoi se lekuri, et jos taas alan suppailemaan enemmän, niin otan yhteyttä neuvolaan. Ja pitää tarkistaa kohdunsuu jne.
Ei ole kuulemma hyvä alkaa vielä niin paljoa suppailemaan. Joku muukin siitä täällä mainitsi, että oli samasta asiasta puhuneet neuvolassa. Tarkkaan ne seuraavat, mutta hyvä tietenkin.
Lepo auttaa mulla kyllä supisteluihin. :) No tämä viikko vielä töitä ja sitten jään viikoksi lomalle. Saan lepäillä oikein kunnolla.

Nyt oli painoarvioa 1080g. On se kasvanut tuolla masussa ihan huomaamatta :) Minkä kokoisia muilla on ollut näillä viikoilla?!
rv 26+5

Nyt on taas vaavikin alkanut enemmän liikkumaan ja maha heiluu välillä enemmänkin :)
Kun viime viikolla se oli niin rauhallisella päällä ja en niitä potkuja niin tuntenut. Ei tullut edes sitä 10 liikettä per tunti..
Ei kuulemma siitäkään tarvitse huolestua. Kun hyvältä kaikki vaikutti ja vauva voi kuulemma joskus enemmänkin lepäillä ja on rauhallisemminkin. Seuraillaan ja otan yhteyttä neuvolaan, jos liian vähän liikkuu. Ja neuvoivat ottamaan silloin jotain makeata ja koittaa sillä herätellä vauvaa. Mutta eiköhän se tästä ja pitää vähän seurailla vauvelia. :)

Päivän jatkoa kaikille!

Lääkärillä käyty ja kohdunsuu oli onneksi pysynyt kiinni. Supistelut ei ole saaneet ainakaan vielä mitään pahaa aikaan, eikä niitä nyt ole hetkeen taas ollutkaan, kun on jättänyt liikunnan vähemmälle. Jotenkin olin ajatellut, että liikkuisin aktiivisesti koko raskauden ajan, mutta ei ne asiat aina mee niinkuin on suunnitellut. Nyt tehdäänkin vain mummolenkkejä koiran kanssa =)

Kohdunpohjankorkeuskin oli nyt mitattuna onneksi 23 eli pääsin juuri ja juuri alakäyrälle. Huolestutti olla käyrän alapuolella, mutta pääasia kuulemma, että kasvaa tasaisesti.

Mun neuvolalääkäri on kyllä ihan omituinen, nytkin höpötteli jotain politiikkaa koko sisätutkimuksen ajan, kun mua olis enemmän kiinnostanut, että mitä sinne alapäähän kuuluu. Tulee sellainen olo, että se haluaa väkisin vääntää jotain muuta juttua, että tilanne olis mulle jotenkin mukavampi. Mutta ei mua noi sisätutkimukset ahdista ollenkaan. Se vaihtaa puheenaiheen raskauteen oikeastaan vasta, kun alan kyselemään jotain. No, onneksi siellä nyt ei montaa kertaa tarvitse käydä ja neuvolatäti on taas oikeinkin hyvin asialla.

Mä en saanut edes mitään painoarviota, olis ollut kyllä kiva. En sitä tajunnut kysyäkään. Sanoi vaan lopuksi, että todennäköisesti meille tulee sellainen normaali 3,5 kiloinen, kun oli puhetta nykyajan vastasyntyneiden suuresta koosta.

Heissan..

Ei minullekaan neuvolassa mitää painoarvioita annettu. Sano vaan, että vauvalla on vielä oikein hyvin tilaa liikkua. Siskolta kuulin, että synnytys käynnistyy silloin kun vauvalla ei ole enää tilaa liikkumiseen, siksi sitä liikkuvuutta seurataan neuvolassa ja lääkärillä.

täällä voinnit muuten ok, mutta nyt kädet alkaa olemaan kyllä jo liian turvoksissa. Tarkottaa, että en oikein pysty tekemään mitään koneella kun sormiin särkee. Nytkin kirjotan koneella niin, että käytän vaan oikean käden pikkurilliä ja nimetöntä ja vasen kättä.. Ja se on kyllä todella hankalaa ja hidasta.. =( Pakko ruveta vetään ananasta oikein kuuriluontoisesti nyt!!

Onko muilla turvotus oikeesti ongelma?

Moi kaikille!

Täällä pyörähti tänään käyntiin rv 30 eli pitkällä jo ollaan.

Painosta: Mulla tuli esikoisen odotuksessa 12 kg. Nyt on tullut tähän mennessä noin 6 kiloa, mutta alkupaino mulla oli viisi kiloa suurempi kuin esikoisen odotuksen alussa, jolloin BMI oli 21. Nyt BMI oli alussa 23.

Esikoista täysimetin 6kk ja osaimetyksellä mentiin sitten siihen saakka kun neiti oli 1 v ja noin 3 kk. Kyllä se paino imetyksellä tippuu. Mulla kyllä hitaasti, mutta söinkin tosi paljon keksejä, suklaata yms tuolloin. Esikoinen syntyi joulukuun lopulla ja talvella ei tullut sitten paljoa liikuttuakaan.

Nyt aion kyllä kattoa enemmän syömiäni imetysaikana. Kesällä on mahtavat määrät kasviksia, marjoja ja kevyitä juttuja saatavilla. Niin ja sää ois toivottavasti aurinkoinen, joten vaunulenkeille pääsis usein.

Täytyy kyllä tunnustaa, että sen verran tuo painoasia stressaa, että lopetin karkin ja suklaan syönnin tämän viikon maanantaina. Tähän asti on mennyt hyvin.

Turvotuksesta: Mulla ei uskomani mukaan vielä sitä ole. Esikoisen kohdalla lopussa oli kyllä nilkat ja sormet tosi paksut. Käyn pari kertaa lenkillä joka päivä eli aamulla kun viedään esikoinen tarhaan ja sitten iltapäivällä kun käyn hänet sieltä hakemassa. Matka ei kyllä ole pitkä eli vain noin 200 metriä yhteen suuntaan, mutta käyn aina iltapäivällä vaunuilemassa vähän pitemmän lenkin jos ilmat ja oma kunto sen sallii.

Tänään tuli käytyä shoppailemassa ja alaselkä ja nivuset oli kyllä jo loppuajasta tosi kipeät. Ne kyllä rauhoittui äkkiä kun pääsin lepäilemään kotisohvalle.

En ole saanut mitään painoarviota vauvalle. Esikoisen kohdalla lääkäri teki sisätutkimuksen ihan loppuviikoilla ja sano sen perusteella, että vauva mahtuu kyllä alakautta tulemaan. Olin kyllä sitten rv 38 vatsataudissa, jonka takia yövyin sairaalassa. Siellä ultrattiin ja äitipolille määrättiin käynti pari päivää ennen laskettua aikaa vauvan ison koon takia. Sinne en ehtinyt kun neiti syntyi jo viikon päästä tuosta vatsataudista rv 39. Neiti oli syntyessään 3470 g ja 51 cm eli just sopivankokoinen mulle.

Nyt taas sohvalle lepäämään.

Mukavaa ja keväistä viikon jatkoa kaikille!

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 29+0

Moikka!

Nuo painoasiat on kyllä mielessä kokoajan, mutta en kuitenkaan sen enmmn asialle ole vielä mitään tehny. No selvää oli jo alunperin, että tulen saamaan painoa raskauden aikana, kun sisko sai ensimmäisen aikaan 26 kg ja äiti 20 kg, joten jos nyt pysyis vaikka siinä 16 kg niin olis aika hieno homma!

Itse en kauheesti ole imetystä miettiny, sen verran kyllä, että ajattelin heti aloittaa soseet yms kun ikä vaan sallii ja siitä sitten pikkuhiljaa lopettaa imettämisen kokonaan. Yöt on toki eri asia kun ei kovin sillon varmasti kiinnosta lähteä maitoa lämmittelemään.. Katoitteko eilen voicelta 5D ohjelman missä jopa KOULUIKÄISTÄ äiti imetti vielä.. Oli aika karua ja etovaa katseltavaa oikeesti! Likka oli seittemän, kahdeksan vuotias ja imi äitin tissiä sohvalla.. hrrr..

Mä elättelen kanssa toiveita, että kesän aikana sais painoa pois, kun pääsee kävelemään ja kärräilemään kunnolla ja muutenkin tulee liikuttua enemmän. Alotan jumpat sitten syksyllä sateiden tultua =)

Onko muita ensisynnyttäjiä alkanu synnytys mietityttämään? Mua on alkanu kyllä aikalailla.. pelottaakin oikeestaan asia ihan jonkin verran. tuntuu, että en selviä ciitä..

rv. 28+ 5

Amelie81 kuulostaa tutulta. Mä kans teen mummolenkkejä koiran kanssa. Supistelee liikaa ja tosi herkästi.. Olen käynyt lääkärissä ja onneksi ei mitään muutoksia ole tehnyt.. Sairasloma hillitsi supisteluja, mutta nyt olen kaksi viikkoa jo ollut töissä ja kyllä niitä vaan tulee.. Ensi viikolla olen onneksi lomalla. Ja pitää ottaa rauhallisesti. Lähdetään Etelään B)
Multa ottivat hiiva- ja bakteerikokeenkin varmuuden vuoksi ja pissakokeen..ettei ole mitään tulehduksia. Mutta kaikki ne olivat hyviä. Eli supistelut tulevat liiallisesta fyysisesta väsymyksestä. Niin kuin itsekin sen havaitsen.

Mulla ei ole kyllä turvotuksia ollut. Ainakaan vielä..

Kävin tänää rintsikka ostoksilla ja olin hieman yllättynyt. B-kuppi kasvoi ensin c:hen ja nyt se on D. No saas nähä miten tuosta vielä kasvaa. Hoikkana ja pienempi rintaisena tuo tuntuu niin muhkealle :)
Nyt on tullut kaiken kaikkiaan 7 kiloa, mutta tuntuu ettei se ole muualle vielä kertynyt kuin mahaan ja rintoihin.

Nyt rv 28

Heips..

Mulla on vatsavaivoja ollut hieman. Voi olla että vatsa reagoi vahvoihin rautatabletteihin. näin sanoivat.. Tänään saan äitiyspakkauksen!! :D Ihanaa. Haen sen jahka töistä pääsen. Tosi nopeasti tuli.

Juu, tosta seksielämästä niin on meilläkin rauhottunut aika paljon. Kysäisin sitten mieheltä että onko mahd. tää masu joka häiritsee tai jotain.. voipi olla että miehiä vähän hämmentää se vauvamasu siinä välissä ;)..

Huhhuh! Kyllä sitä testitulosta aikanaan iloittiin ja alettiin kesäkuun alkua odottamaan jännityksellä. Syksy oli ja meni, samoin joulu uusi vuosi ja koko alkuvuosi. Nyt aika on pysähtynyt ja samalla vaivat ilmestynyt kuvioihin. Miten helppo olikaan koko alkuraskaus aina tähän asti. Nyt verenpaine heittelee, mielialat samoin, uni ei tahdo tulla ja kun tuleekin, näen painajaisia. :(

Odotan esikoistamme ja kaikki on uutta, mieheni tukee minua täysillä ja jarruttelee minua tarvittaessa. :) Vielä kymmenisen viikkoa edessä ja alko ennenaikaset supistukset, kivuliaat sellaset. Niin kärsimätön, kuin tässä jo alkaa olla, vaaveli on vielä kovin keskeneräinen. Juttelen vauvalle: "kasva vielä, vaikka äiskä täällä kiroaa, kun ei ole vielä kesä!" :)

Jaksamista muille!

Rv 29+2

Moikka kaikille!

mitkäs fiilikset täällä on? Mulla ihan ok. Kauheeta kiirettä pitää töissä kun tuntuu, että aika loppuu kertakaikkiaan kesken! Sit kun "tetsaa" kauheeta vauhtia ni maha suppailee ja se ei nyt todellakaan ole tarkotus.. Sisko jo sano, että ois syytä hellittää ja jäädä vähän lepäämään, ettei tule joku "business koliikki vauva", mutta kun ei vaan malta.. no täytyy katsoa miten vointi muuttuu..

Yammy mammy: Mulle lääkäri ainakin sano noista rautatableteista, että ei missään nimessä kannata aloittaa, kun mulla vatsavaivoja ollu muutenkin, sit menee pytty sekasin ainakin! eli siitä varmaan sulla johtuu..

mä tossa viikonloppuna vihdoin ratsasin nämä miehen siskon lainaamat kaksi isoa Ikean kassillista tyttöjen vaatteita ja onhan niitä! Osa oli yli punasia ja "söpöjä" mun makuun, mutta pääsääntösesti oli kyllä oikein kivoja, jonkin verran oli unisex -vaatettakin. No täytyy toivoa, että tyttö nyt ennusteiden mukaan tulee niin saa paljon vaatetta käyttöön sieltä.. Siskolta huvikseen kyselin onko hänelle kolmen pojan kanssa tullu linea negraa ja ei ole tullut, mainitsi, että sehän on tyttö-maha sillon jos tulee.. miten meillä täällä oli. Kuinka monelle tuo viiva on tullu jos on ennustettutyttöä? Mulla tuo viiva nimittäin on ja tyttöä siis veikkasivat..

Eipä tänne kyllä muuta ihmeellistä.. tänään vähän kaupoille kattelemaan itkuhälyttimiä jne pikku grääsää..

rv 29+3

Saikulla mennään... Kyllä sitä kestäis paremmin kolotuksia kun tätä armotonta väsymystä, joka tulee siitä kun joutuu ramppaamaan yöllä vessassa 1,5-2h välein. Rupeaa vaikuttamaan jo niin paljon kaikkeen että jättäydyin suosiolla sairaslomalle. En ole ikinä ollut aamuvirkku mutta nyt herään helposti 6 maissa..

EnnaN vähän on kans hankaluuksia nousta suoraan ylös, kyl se yleensä hoituu pienen etukumaran kautta kun alaselkään kans vihloo / tuntuu tosi jäykältä istumisen jälkeen. Muutenkaan en pysty olemaan kauaa enää missään asennossa.. Kylkimakuu on paras mutta se ei ihan joka paikkaan sovellu ;)

Nyt on pikkuhiljaa havaittavissa sormien turvotusta, onneksi ei häiritsevästi... Yöllä vähän vaikeeta löytää hyvää asentoa kun maha taas tehny kasvuspurtin, viime neuvolassa kohdunpohjan korkeus oli ihan yläkäyrillä ja niillä varmasti mennään. En oikein siis usko kun jollekkin oli sanottu että pitkillä maha kasvaa vähemmän.. ;) Ummetus on kans uus riesa...

6 viikkoa odotettu äitiyspakkaus tuli vihdoinkin! Pari ällötystä siellä oli mutta muuten tykkäsin kovasti! Vaatteita on ostettu ja saatu aika kasa jo... Ei varmaan tarvii ostella niitä lisää ennenkun vauva syntyy ja sukupuoli selviää. Oikeestaan mitään ihmeellistä ei enää puutu, paitsi rintapumppu ja liivinsuojuksia. Kestovaippoja aloin ompelemaan.

Ekaakertaako? Joo synnytys mietityttää ja se tuntuu jotenkin omituiselta et kohta oikeesti mennään synnyttämään, mä en oikeestaan vielä usko sitä kokonaan... Oon nähnyt synnytysunia jonkin verran ja niissä se on mennyt ainakin tosi hyvin, menköön oikeestikkin! Peitto ei ole meillä viuhunut oikeestaan juuri ollenkaan, enkä jostain syystä nyt seksiä kauheasti kaipaakkaan, ja miehellekkin se sopii. Hyi hitto, näin ton dokumentin n. vuosi sitten ja oli kyllä ällöttävää... :(

Yammy Mammy unet on täälläkin aika painokelvotonta materiaalia ;) Muutenkin tulee nähtyä paljon enemmän unia kun yleensä, useimmat liittyy vauvaan, synnytykseen tai seksiin. Mammavaatteita oon ostanu parit housut ja pari paitaa, muitakin uusia vaatteita kyllä on tullut ostettua, mutta sillä ajatuksella että menevät sitten raskauden jälkeenkin, eli ei niin mammamallistoa..

Pikiselle extra terveisiä ja koita jaksaa!!

Loppuviikosta neuvola ja sokerirasitus, niitä odotellessa.

28+3

Aurinkoinen tervehdys kaikille!

Linea negrasta: Mulle sitä ei ole tullut ja poikalupaus saatiin rakenneultrassa. Esikoisen (tyttö) odotuksessa linea negra ilmestyi jo ihan alussa ja tummeni loppua kohti. Hävisi sitten muutaman kuukauden kuluttua synnytyksestä ihan kokonaan.

Mulla olo on ihan ok, mutta selkävaivoja on. Ei pysty istumaan/liikkumaan kauaa kerralla vaan on päästävä välillä makuuasentoon. Ensi viikon keskiviikkona alkaa sitten virallisesti äitiysloma. :-)))

Uutena on tullut järkky ruokahalu ja varsinkin öisin se vaivaa. Herään aina kolmen, neljän maissa yöllä ja pakko on kömpiä jääkaapille. Vauva kasvaa näillä loppuviikoilla niin kovasti, että varmaan ravintoa tarttee nyt jo senkin takia enemmän kuin esim. kuukausi sitten.

Ootteko jo pesseet vauvanvaatteita? Entä pakanneet sairaalakassin? Mulla on suunnitelmissa pestä vauvanvaatteet ja järjestää ne vaatekaappiin pääsiäisen jälkeen. Silloin aloitan myös sairaalakassin pakkaamisen.

Hankinnoista: Eka vaippapaketti ostettiin sunnuntaina ja vielä pitäs ostaa se keinu/sitteri ja sitten desifiointiainetta vauvan navan hoitoon. Muuten pitäs tavarat olla kaikki kasassa. Korviketta pitää vielä kyllä varata pari purkkia kotiin, jos imetys ei onnistu. Haluan kyllä mennä täysimetyksellä ekat puoli vuotta, mutta jos se ei onnistu niin korvikkeilla mennään.

Pikiselle täältäkin extratsempit ja kaikille muillekin hyvää vointia!

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 29+6

Heipsan täältäkin suunnalta...

Mulla ei ollu esikoisesta (poika) linea negraa, eikä ole nyttenkään. Ja meillähän ei oo tiedossa, kumpi tulee.. Nyt vaan jänskäillään..

Selkävaivaa täälläkin suunnalla. Kaikista pahinta mulle itseasiassa on istuminen. Työkseni istun ja jos ei tasaisin väliajoin pääse jaloittelemaan, niin ei meinaa eteneminen onnistua. Siltikin liikkeellelähtö on kankeeta, mutta jos istuu pitkään, niin sitten jo sattuukin... Ja samoin nuitten suppareitten kanssa, rasitus ei niitä juurikaan pahasti tee, mutta tää istuminen, niin liikkeelle lähtieässä supistaa :( Mä tässä päivä kerralla menen eteenpäin ja mietin, että jokos olis saikun aika. Parin vkon päästä lääkäri neuvola, niin täytyy varmaan katsoo, mitä siellä sanovat..

Mullakin tuota ruokahalua on tullut lisääntyvässä määrin. Pelottavinta on, että en oikeestaan syö kahden edestä, vaan melkein koko jalkapallojoukkueen :D No, koitan himmailla minkä ennätän, mut nälkä on koko ajan. Nytkin katselen kelloa, että eikö jo pääsis syömään :D

Mä olen jo vauvanvaatteet etsiskellyt pesua odottamaan, mutta en oo vielä pessyt. Talossa sen verran uudelleen järjestelemistä, ettei vielä oo paikkaa, minne ne pesun jälkeen laittaa. Että aattelin kanssa tässä kk sisään asiaa viedä eteenpäin. Sairaalakassi on vielä täysin ajatuksissa, tarttis kai kohta... Ja pitää muistaa laittaa kännykän laturi jo sinne.. sitä helposti sairaalassa kaipaa... vink vink...

Hankinnoista meiltä uupuu vielä hoitopöytä (tosin on myös harkinnassa, että tarvitaanko...) ja sitten itkuhälytin. Esikoisella saatiin lainaan ja nyt täytyy katsoo saadaanko jostain vai pitäiskö ostella... Muuten esikoisen jäljiltä suurimmat hankinnat on jo olemassa.

Mukavia vointeja ja aurinkoisia päiviä :)

S.Sopuli

Täällähän on taas kivasti tullu kuulumisia =)
Itse ajattelin pestä vaavin vaatteita vasta sitten äippärillä. Tosin niitä on aika paljon niin voipi olla, etä aloittelen jo nyt pikkuhiljaa, kun on talonyhtiössä pesutupa =) Meillä jo lipasto kasattuna vaatteille, joten ensimmäiset koot saan kyllä niille varattuihin paikkoihin. Yksi kaappi pitää uudelleen järjestää ja sinne tulee sitten aina seuraavat koot lainavaatteista..

Mun pitös varmaan imetysliivitkin tässä hommata yhdet, mutta sisko vaan sano, että koon tietää vasta kun maito on noussu rintoihin, eli viikon kuluttua synnytyksestä. Sit tosin saattaa olla aika ankeeta mitään liivejä lähtee hakemaan..

Sairaalakassia en oo vielä edes miettiny. Se tuntuu jotenkin niin todelliselle.. en odes uskalla ajatella asiaa vielä.. huh.. ens viikolla ajattelin soitella synnärille ja varailla vierailuaikaa ja sen jälkeen sitten varmaan pakkailen kassia.. = /

Catrina: Sulla on homma niin hanskassa!!! Voi että.. Laitapa meille untuvikoille sellanen "selviytymis -paketti" mitä kaikkea oikeesti pitää hommata valmiiksi kotiin. Just nämä vastikkeety ja desiaineet.. itse en osaa edes ajatella asiaa enempää vielä. Eilen pohdin, että otain harsoja aj atutteja pitää käydä ostamassa, mutta mitä ihmettä kaikkea muuta oikeesti tarvitsee?????? APUA!! Mä en ole niin valmis tähän! = /

Vauvan napaa ei tarvitse desinfioida. Ihan kraanavesi ja topzpuikot käy tähän hommaan. Puhtaalla vedellä pesu ja huolellinen kuivaus riittää kunnes napatynkä irtoaa. Jos napa erittää, niin terveydenhoitaja hoitaa sen asian.

Vauvan napaa ei tarvitse desinfioida. Ihan kraanavesi ja topzpuikot käy tähän hommaan. Puhtaalla vedellä pesu ja huolellinen kuivaus riittää kunnes napatynkä irtoaa. Jos napa erittää, niin terveydenhoitaja hoitaa sen asian.

Meille terveydenhoitaja suositteli tuon desifiointiaineen käyttöä. Jo siis synnytyssairaalassa sanottiin, että sitä olisi hyvä olla kotona ja mies kävi sen sitten apteekista kotiutumismatkalla hakemassa.

Viimeksi muokattu:
Meille sanottiin navanhoidosta perhevalmennuksessa että vesi ja pumpulipuikko riittää, ellei se eritä mitään töhnää. Jos se rähmii niin voi puhdistaa normi puhdistusaineella. Eli aina normaalia haavan hoitoa, eikös? Sehän on jo rupivaiheessa sitten kotona. Ja noita puhdistusaineita ja bevitaa/bebanthenia mulla on yleensäkin.

Muuten ihan iisiä oloa. Liitoskivut loppui ja muutenkaan ei isompaa valituksen aihetta ole. Töissä oon jaksanu tosi hyvin, vaikka melkein koko ajan kävelenkin ees taas ja touhuan. Parina yönä oon herännyt närästykseen, mutta se on renniellä mennyt ohi.. Sokerirasituksessa oli paastoarvo koholla joten sain sitten RAD-diagnoosin, johon riittää yhdenkin arvon poikkeama. Olis pitäny paaston olla alle 5,3 ja mulla 5,7, muut arvot oli hurjasti alle sallittujen. Nyt sitten oon mittaillu noita sokereita, eilen sain mittarin, ja kaikki on kyllä tosi hyviä, vaikka oon ihan normaalin sekavasti syönyt. aamun ekan pitää olla alle 5,5 ja mulla oli 5, ja tunti ruokailujen jälkeen pitää olla alle 7,8 ja mulla on ollu alle 5.. Eli empä osaa huolestua tuosta. Mutta kiva niitä on mittailla, ei haittaa yhtään. Ja sen veripisaran pistokaan ei haittaa kun mulla on noita tunnottomia sormenpäitä tossa toisessa kädessä.. :) Jotain hyötyä niistäkin.. Ja ehkä vähän hillitsee turhaa syömistä tuo mittailu.

Huomenna olis neuvolalääkäri, eka ja vika tässä kunnassa. Saas nähdä kummoinen on ja kuinka vakavasti ottaa nuo mun kilot ja tuon diabetes-diagnoosin. Jos muistan niin koitan kinuta siltä perusvoidereseptin, kun iho kuivaa välillä tosi paljon. Sais ceralan-pöntön halvemmalla.. Itte oon tosiaan ollu aika tyytyväinen tähän raskauteen. Pelkäsin etukäteen räjähtäväni käsiin ja ties mitä läskikomplikaatioita.. No, onhan tässä vielä yli kymmenen viikkoa aikaa..

Niin ja linea negrasta. mulla on ihan yhtä samanlainen kuin yleensäkin. samoin siskolla on aina sellainen hento viiva. Sillä on kaksi tyttöö, ja toisesta tuli viiva ja toisesta ei.. Eli ei mullakaan ihmeempää tummenemista siinä oo ollu.. Eli kesällä nähdään onko tyttö vai poika.

Jotenkin viime viikon myötä kun oon ollu illat ittekseni oon ruvennut enemmän nauttimaan ihan raskaudesta sinällään. Aiemmin en oo oikein hoksannut kun on puhuttu tuosta että kuinka raskaudesta voi nauttia, jos kerran närästää ja kolottaa ja ties mitä. Mutta nuo säännöllisemmät liikkeet ja on saanut enemmän ajatukset siihen vauvaan, ja oon toki iloinen että on näin hyvä olo. Kai sitä tuli varauduttua niin kaikkein pahimpaan, että tää hyvä olo on tavallaan päässyt yllättämään.

Semmoista. nyt rv 27+2, kyl tää aika menee nopsaan..

täällä ollaan jäänyt väliä tähän kirjoittamiseen.

Kaikki on hyvin kävin kylläkin sairaalassa tarkkailussa supistusten takia mutta eivät lääkärin mielestä aiheuta mitään niin laitto kotia.

Vauvan vaatteet on pesty ja kaapissa, sairaalakassi pakattu, tutit, vaipat ja muut hommattu tuttipullot tulee ens viikolla ja mitä muuta vauvoja odottaessa.

Mulla kun on monta eri sivustoa minne käyn kirjoittamassa tahtoo aina joku jäädä kun lantio ja häpyluun kivun takia ei voi kovin kauaa istua yhtäkyytiä.

Yöt nukun nyt noin 10 tuntia ja sitten täytyy jo nousta vessaan ja lantio kipujen takia.

Kuorsaamaan olen kuulemma ruvennut ja mies jo harkitsee huoneen vaihtoa tai korvatulppia.

Luen teidän kirjoituksia tarkemmin ja vastailen ja kommentoin sitten nyt pitää lähteä nukkumaan.

Moikka kaikille tasapuolisesti pitkästä aikaa!!

Täällä kans vedellään 29. odotusviikkoa. Maanantaina alkoi synnytysvalmennus ja siellä käydään ny 4 kertaa.
Juteltiin synnytyksestä, kivuista, avautumisesta. Ihan jees. Jäi kiva fiilis. On se vaan synnytys niin suuri juttu minkä täs arjes jo vähän unohtaa.Synnärille ei päästä tutustumaan kun on remontissa. HÖH.
Mites muilla paikkakunnilla on?

Liikkeet on ihan mahdottomat mahassa. Möyrii niin että koko vatsa liikkuu ja tuntuu hauskalta.
Töitä ois vielä 3 tän vkon jälkeen. Vähiin ne jää ennenku loppuu.

Paljon ootte kirjoittanut supistukista. Mullei ole tullu niitä, tai en ainakaan tiedosta.
Kuulemma tietää jos supistaa??

Olen ite ajatellu kans että kun jään lomalle ni laitan tavarat vauvaa varten paikoilleen. itkuhälytin uupuu ja hieman vaatetta. Muuten ne alkaa olla kasas. Niin ja ne imetysrintsikat.
Äitiyspakkaus tuli maanantaina ja saatii se viime vuoden malli.
keltaista ja vihreää ja pääosin neutraalia. Oli ihan kiva, haalarista tykkäsin ku kaula-aukko aulee kahdesta kohtaa "liperimäisesti". voi kaupas esim avata ettei oo ihan kuumissaan pienoinen.

KOvasti vauvat ny näillä viikoilla kasvaa..Ihmekkään että vatta liikkuu mukana.

Jeps, mutta palataan, ja vointeja kaikille :)

Pitimäni vielä kirjoittaa noista unista..yhdes välis tääläkin pääs näin seksiunia, mutta nyt on tullu useamman kerran niin, että jään yksin. Erotaan siis miehen kanssa ja alan haikailemaan exieni perään..vauvaa ei niissä unissa ole.
Heh..onkohan jotain irtaantumista menneistä ;) ;)

Yhteistyössä