Gynekologille ekaa kertaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iiks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iiks

Vieras
Olen 19-vuotias ja ehkäisyn aloittamisen vuoksi pitäisi mennä gynekologille. Terveyskeskukseni sivuilla lukee että sisätutkimus tehdään aina ehkäisyn aloittamisen yhteydessä.

Olen lukenut, että jos on taaksepäin kallistunut kohtu niin sitten sisätutkimus tehdään usein myös peräaukon kautta. Hui! Kuinka tavallinen tällainen taaksekallistunut kohtu mahtaa olla?

Ja tutkitaanko nuoreltakin naiselta rinnat käynnin yhteydessä? Parikymppisellähän rintasyövän riski on kai hyvin mitätön... Sattuuko rintojen tutkimus? Minulla ainakin on aika arat tissit, en haluaisi että niitä kauheesti "puristeltaisiin"... Ja pitääkö siellä siis riisuutua aivan ilkosilleen?

..valitettavasti voi tietää onko sinulla taaksepäin kallistunut kohtu; se kun ei mitenkään näy/tunnu päällepäin.

Gynekologi vain painelee rintojasi eikä edes mitenkään kovin. Ilkosilleen ei tarvitse riisuutua.

Niin mutta onko se harvinaista vai tavallista että on taakse päin kallistunut kohtu? Että onko se tyyliin vain muutamalla sadasta vai vaikka joka viidennellä?

Tunnustellaanko rinnat siis paidan läpi?

Niin mutta onko se harvinaista vai tavallista että on taakse päin kallistunut kohtu? Että onko se tyyliin vain muutamalla sadasta vai vaikka joka viidennellä?

Tunnustellaanko rinnat siis paidan läpi?

Minulla ei ole valitettavasti mitään tietoa siitä, millainen kohdun "kulma" on tavallinen.

Rintoja ei tunnustella paidan läpi, vaan itse olen nostanut rintaliivit (niitä aukaisematta) rintojen yli.

Viimeksi muokattu:
Se on kai aika tavallista, että kohtu on kallistunut johonkin suuntaan. Minulla on kuullemma "vähän taaksepäin kallistunut" mutta peräaukon kautta ei ole kyllä tutkittu koskaan. Eikä vielä koskaan ole tarvinnut riisuutua ihan alasti.

Rintojen tutkiminen ei satu vaikka ne olisi vähän herkätkin, lääkäri ei mitenkään murjo niitä vaan painelee sormenpäillä eri suunnista.

Vaikuttaa siltä, että sinua pelottaa aivan vietävästi. No helpoimmalla pääset kun sanot lekurillesi, että olet ensimmäistä kertaa gynekologilla ja sinua hieman pelottaa kun ei ole aiemmin tehty gynekologista tutkimusta. Siitäpä lääkäri sinulle kertomaan mitä tuleman pitää ja miten homma etenee, no hätä. Ajatteleppa asiaa niinkin, että meitä naisia on aikas paljon, jotka ovat saman homman läpi käyneet ja vielä ollaan hengissä. Siitä taaksepäin kallistuneesta kohdusta, itselläni on sellainen, eikä se mielestäni vaikuta mitenkään tutkimuksen kulkuun poikkeuksellisesti. Hengittele rauhassa, rentoudu ja ajattele, että lääkäri tekee vain 2356 sisätutkimustaan. Rintoja ei puristella eikä hiplata vaan ne painellaan kevyesti. Sinulle neuvotaan vielä kuinka itse voit seurata rintojasi ja tutkia niitä koska olet paras itsesi tuntija. Ja vielä yksi juttu jos SE mahtuu sinne ihan helposti, niin tutkimus on ihan pala kakkua.

Kyllä tässä jonkin verran jännittää mutta en nyt sentään ihan pissa housussa ole. :)
Onko tuo, että taaksekallistunutta kohtua tutkittaisiin myös anuksen kautta, ihan vain urbaanilegendaa? Se nimittäin tuntuu oikeasti aika pelottavalta, että perspuolellekin täyisi mennä... Huhhuh.

Olen kyllä paljon ajatellut juuri tuota että saman homman on käynyt läpi valtava määrä naisia eikä tiettävästi kenenkään elämä ole siitä mennyt pilalle. Tällä asenteella olen selvinnyt mm. viisaudenhampaan poistosta, mitä pelkäsin. :)

Onko siis niin että tuo rintatutkimus tehdään gynekologisen tutkimuksen ohessa käytännössä poikkeuksetta? Onko sille muuta syytä kuin mahd. syöpäpesäkkeiden etsintä?

Kyllä tässä jonkin verran jännittää mutta en nyt sentään ihan pissa housussa ole. :)
Onko tuo, että taaksekallistunutta kohtua tutkittaisiin myös anuksen kautta, ihan vain urbaanilegendaa? Se nimittäin tuntuu oikeasti aika pelottavalta, että perspuolellekin täyisi mennä... Huhhuh.

Onko siis niin että tuo rintatutkimus tehdään gynekologisen tutkimuksen ohessa käytännössä poikkeuksetta? Onko sille muuta syytä kuin mahd. syöpäpesäkkeiden etsintä?

Taaksepäin kallistunutta kohtua tutkitaan usein myös peräsuolen kautta. (täytyy tutkia myös kohdun takaosa)

Siinä samalla sitten tunnustellaan myös emättimen ja peräsuolen välinen alue, johon voi tulla esimerkiksi endometrioosipesäkkeitä. Mulle sitä ei tehdä aina, mutta joskus, riippuu kai tarkastuksen syystä. Oonkohan käynyt kymmenisen kertaa gynellä ja rinnat on tutkittu kahdesti, rektovaginaalinen tutkimus tehty huomattavasti useammin.

Rinnat kun tutkin itse ja gyne sitä aikanaan kysyi (pyrin käymään samalla), siksi kai pääsen siitä helpolla.

Viimeksi muokattu:
Voi ei, mitä jos minullakin on taakse kallistunut kohtu, pelkään aivan hirveästi tuota peräaukkoon kajoamista, se on kovin herkkä paikka minulla... :(
Jos minulla todella on taakse kallistunut kohtu, ja tuo perstutkimus täytyy tehdä, niin toivottavasti lääkäri ainakin sitten sanoo siitä etukäteen eikä vain pistele yllärinä... :(

Nyt jännittää aika paljon tuon pyllyasian takia... Tuntuu jotenkin likaiselta vaikka kyseessä onkin lääkäri...

Haluaisin tietoa tuosta taaksepäin kallistuneen kohdun yleisyydestä, koska jos se on harvinaista, niin turha kai silloin pelätä kun olisi niin epätodennäköistä että joudun tuohon pepun sorkkimiseen. Mutta googlestakaan en löytänyt tietoa sen yleisyydestä...
Vai siis onko niin että kaikilta välillä tarkistetaan myös peräsuolen kautta noiden endometrioosin vuoksi, riippumatta kohdun asennosta?

Mun pitäisi kans mennä gynelle...jänniittää niin vietävästi. Varsinkaan, kun en ole seksielämää aloittanut. Olen ollut selibaatissa pitkään, paikat jumissa, heh,heh. Joskus, kun terveyskeskuksen lääkärit on yrittänyt tehdä sisätutkimusta, niin vaikeata on ollut. Pitää yksityislle mennä...saavat emla puudutetta laittaa tms. ei siitä tutkimisesta muuten mitään tule !!! Mutta edessä se joka tapauksessa on..ei siitä pääse yli eikä ympäri...naisen vuosihuolto :-)

Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Sain tietää sen, kun viimeksi kävin papa-kokeessa. Hoitaja joutui ronkkimaan aika paljon saadakseen näytteen otettua ja totesi, että sitä on vaikeampi saada kohdun asennon vuoksi, mutta kun yritin olla mahdollisimman rentona, niin tutkimus onnistui. Hoitaja sanoi, että kohdun takakenoinen asento on ihan tavallista ja normaalia ja että jokainen alapää on yksilöllinen. Sinuna en murehtisi. Voithan aina pyytää, että tutkimus tehtäisiin normaalia kautta, mikäli mitenkään mahdollista.

Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja ainakin minulle on aina tehty gynetutkimus myös anuksen kautta. Ei sitä kannata pelätä, ei nyt mukavaa ole mutta ei se satu. :)

Englanninkielisen Wikipedian mukaan taaksepäin kallistunut kohtu on noin 20-30% naisista.

Minulla ei tietääkseni ole taaksepäin kallistunutta kohtua, koska siitä ei ole kukaan maininnut (papankin otto oli tosi iisi). Joskus teininä gyne tutki peräsuolen kautta, kun panikoin niin ettei emättimen kautta onnistunut (ja olin neitsyt). Minun mielestäni se peräsuolen kautta tutkiminen ei ollut mitenkään ihmeellistä. Ei sinne mitään koko kättä tungeta, vaan yksi sormi muistaakseni. Ei ollut kyllä missään mielessä hankalaa. Ehkä sinulla on jokin psykologinen juttu tuon "perätutkimuksen" kanssa, jos pelkästään sen mahdollisuuttakin pelkäät noin kauheasti. Ensinnäkin se on varmasti aikas epätodennäköistä, että sitä kautta tutkittaisiin, ja toiseksi vaikka tutkittaisiinkin niin ei se ole mitenkään ihmeellistä.

Ai että se on kuitenkin noin tavallista että kohtu on taakse kallistunut...

Varmaankin sille lääkärille voi sitten sanoa, että en halua mitään perätutkimusta vaikka olisikin sitä vaativan mallinen kohtu... Kai se jotain saa selville ilman sitäkin...

Voi ei, mitä jos minullakin on taakse kallistunut kohtu, pelkään aivan hirveästi tuota peräaukkoon kajoamista, se on kovin herkkä paikka minulla... :(
Jos minulla todella on taakse kallistunut kohtu, ja tuo perstutkimus täytyy tehdä, niin toivottavasti lääkäri ainakin sitten sanoo siitä etukäteen eikä vain pistele yllärinä... :(

Nyt jännittää aika paljon tuon pyllyasian takia... Tuntuu jotenkin likaiselta vaikka kyseessä onkin lääkäri...

Haluaisin tietoa tuosta taaksepäin kallistuneen kohdun yleisyydestä, koska jos se on harvinaista, niin turha kai silloin pelätä kun olisi niin epätodennäköistä että joudun tuohon pepun sorkkimiseen. Mutta googlestakaan en löytänyt tietoa sen yleisyydestä...
Vai siis onko niin että kaikilta välillä tarkistetaan myös peräsuolen kautta noiden endometrioosin vuoksi, riippumatta kohdun asennosta?

jos sinulle tehdään sisätutkimus ensimmäistä kertaa ja jännität tilannetta kovin, gyne ei välttämättä järkytä sinua yhtään enempää kuin tarpeen. kyllä se minustakin oli noloa ekalla kerralla, varisinkin kun en tiennyt että sitäkin kautta tutkitaan, mutta gyneni osasi hoitaa asian todella ammattimaisesti, eikä minulle jäänyt yhtään sellaista oloa, että no hyi.

Niin siis jos tosiaan menet gynelle, etkä yleislääkärille gynekologisen tutkimukseen, niin ehkä onnistut välttämään ko. tutkimuksen (minulle ainakaan yleislääkäri ei ole koskaan tehnyt rektovaginaalista tutkimusta, vaikka gynekologisen tutkimuksen onkin tehnyt)

*lääkärini sanoi kerran, että 30 % naisista on taaksepäin kallistunut kohtu, 30 % eteenpäin ja 30% kohtu on "suoraan". Ja kaikille pitäisi tehdä tutkimus myös peräsuolen kautta.

Eihän koko gynen tutkimuksessa ole mitään hauskaa, kuten ei lääkärin tutkimuksessa muutenkaan, mutta kyllä sen kestää, kun omasta terveydestä on kyse.

Viimeksi muokattu:
Voi ei... kuulostaa kyllä niin hirveältä että harkitsen vielä uudelleen että menenkö ollenkaan... :E

Se vaan kuulostaa hirveältä. Ei koko tutkimus ole mitenkään erikoista, ekalla kerralla siihen vain laittaa liikaa "jännistyslisää", varsinkin jos ei tiedä mitä tuleman pitää. Sitten huomaa ettei se niin kauheaa ollutkaan.

Lääkärisi on kuitenkin tehnyt saman tutkimuksen ties kuinka monta kertaa, joten sen puolesta ei ainakaan tarvis jännittää. Ja ainahan voi sanoa, että pelottaa/jännittää kun ei ole ennen tehty, niin lääkärikin osaa ottaa sinut paremmin huomioon.

Viimeksi muokattu:
Voi ei... kuulostaa kyllä niin hirveältä että harkitsen vielä uudelleen että menenkö ollenkaan... :E

Hei ihan tosi, mikä siinä perätutkimuksessa nyt olisi sen pahempaa kuin vaginan kautta tehtävässäkään? Ei sinne tosiaan mitään spekulaa tungeta :D Eli ei ole kivuliasta. Ja eipä kai siellä nyt väkisin mitään tehdä, että kieltäydyt sitten vaan jos aivan mahdottomalta tuntuu. Mitä sinä tarkalleen siinä oikein pelkäät? Ei se meinaan minusta ole yhtään sen kummempaa kuin vaginan kauttakaan tehtävä tutkimus. (Ja tosiaan, ei sitä luultavasti edes muutenkaan tarvitsisi tehdä, ja aina voit kieltäytyä jos on täysin mahdoton ajatus...)

Älä nyt vaan jätä noin turhan jutun takia menemättä, olet nyt vain muodostanut tuosta jonkin järkyttävän kynnyksen kun et ole ennen ollut... Parempi hoitaa vaan se ensimmäinen kerta alta pois, ettet turhaan elä elämääsi kuvitellen sen tutkimuksen olevan jotain aivan järkyttävää ja välttele sitä ahdistuksissasi, kun ei se ole mitenkään ihmeellistä.

Viimeksi muokattu:
Ihan rauhassa, nuo "rektiovaginaaliset" tutkimukset eivät taida olla kovin yleisiä, ja luulisin että varsinkaan ensimmäisellä kerralla se ei ole välttämättä tarpeellista. Nettikirjoitteluista (ja kavereiden jutuistakin) saa aina sen pahimman mahdollisen ja liioitellun kuvan. Minäkin pelkäsin hurjasti ennen ensimmäistä tutkimusta, että se kestää pitkään ja on hirveän tuskallista. Vannotin sitten lääkäriä, että tutkimus voidaan sitten vaikka keskeyttää jos koen sen ihan mielettömän epämukavaksi (näinkin voidaan tehdä). Tosiasiassa spekulan laitto ei tuntunut miltään kun olin ihan rauhallinen ja hengitin syvään ja pidin itseni sen avulla rentona. Papa-kokeen ottaminen ei myöskään tuntunut lähes miltään, en olisi varmaan huomannnut mitään, ellei hoitaja olisi kertonut ottavansa nyt näytteen. Koko tutkimuksessa meni varmaan noin minuutti. Rinnat painellaan kevyesti (eikä murjota mitenkään kovasti) ja hoitaja/lääkäri tekee sen asiallisella otteella. Hän on kuitenkin nähnyt ja tutkinut tuhansia rintoja. Tämäkin kestää noin minuutin. Tutkimuksen tekijä selittää koko ajan mitä on tekemässä ja mitä tapahtuu seuraavaksi, joten mitään "yllätyksiä" ei pääse tapahtumaan :)

Olin tutkimuksen jälkeen todella hämmästynyt siitä, miten vaivaton ja helppo juttu on kyseessä. Eivät lääkärit ja hoitajat ole mitään sadisteja, jotka menevät töihin kiusatakseen ja satuttaakseen potilaitaan :) He ovat kiinnostuneita terveydestäsi ja toimivat Sinun parhaaksesi. Joten reippaasti vaan lekurille :)

"Nettikirjoitteluista (ja kavereiden jutuistakin) saa aina sen pahimman mahdollisen ja liioitellun kuvan."

Juuri näin.

Lukijan roolissa sitä helposti tulee lukeneeksi tekstin "pahimman" mahdollisen kaavan mukaan omien pelkojensa kanssa eikä siten kuin nettikirjoitukset tulisi lukea: huolella muistaen sen, ettei kirjoitettuna voi mitenkään tuoda esiin kaikkea sitä muuta inhimillistä puolta, mitä keskustelussa tulisi ilmi eleineen ja ilmeineen, äänensävyineen ja niin edelleen. (siksi ei kannata lukea sellaisiakaan kirjoituksia, joissa halutaan antaa toisesta väärä kuva ;))

Gynekologinen tutkimus tosiaan on ihan helppo juttu. Kun sen on käynyt lävitse, huomaa ettei se ollut niin kauheaa lainkaan. Lääkäri tutkii siten, kuin hän katsoo tarpeelliseksi tutkia _potilasta kuunnellen_.

jos sinua ahdistaa koko tutkimus, sanoa rohkeasti sille lääkärille, että ahdistaa. Oikeasti. sitten joko käytte asiat keskustellen lävitse ja käyt toisella kerralla sisätutkimuksessa tai jotenkin muuten. Se on sinun ja lääkärisi välinen asia eikä kukaan sitä voi sanoa etukäteen mitä tapahtuu, omia kokemuksia voi kertoa toki, siihen nämä nettisivut on tehty.

Ei ne tosiaan ole mitään sadistisia tutkimukseen pakottajia, jokainen lääkäri (myös gynekologi) on käynyt koulutuksessaan lävitse, että potilasta ei voi pakottaa tutkimukseen. Siitä voi tulla traumoja. Siksi potilaita ei pakoteta mihinkään vastentahtoisesti.

No ihan turhaan pelkäät, ei se nyt niin kamalaa ole ettei sinne voisi mennä. Minä ainakin menen sata kertaa mieluummin gynekologille kuin vaikka poskionteloiden punkteeraukseen...

Gynekologi on lääkäri ja tekee vain työtään, hänen arkipäiväänsä kuuluu ties kuinka monta naisen alapäätä, tuskin gynekogia pystyy kiusaannuttamaan tai nolostuttamaan millään naisen anatomiaan liittyvällä.

Kyllä minusta tuollaiset tutkimukset ovat aina vähän epämiellyttäviä, mutta ei se todellakaan kestä kauaa. Ja tietenkin lääkärille voi ja pitää sanoa heti jos johonkin sattuu, ei siellä ole tarkoitus kiusata tai kiduttaa ihmistä. Epämiellyttävyys on mielestäni suunnilleen hammaslääkärin tasolla, eli ei kovin kamalaa.

Lääkärikirjan mukaan (olisiko ollut nimeltään jotain naistentautien tutkimus ja hoito terveyskeskuslääkäreille tms.) voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu on muutamalla prosentilla naisista (olisiko ollut 2-5% lähteestä riippuen). Itse kuuluun gynekologien mukaan tähän ryhmään (jokainen minut tutkinut on maininnut asian, joten ilmeiseti ei ole tosiaankaan kovin yleistä).

Olen käynyt gynekologilla n.10 kertaa ja yhden kerran lääkäri tutki myös peräaukon kautta. Täytyy myöntää ettei tunutunut mukavalle, mutta toisaalta ei kyllä sattunutkaan yhtään. Muut ovat sitten tutkineet vain emättimen kautta.

Kertakaan ei ole tarvinnut riisua ilkosilleen. Kerran lääkäri pyysi riisumaan ensin paidan ja rintsikat ja tutki rinnat ja sitten pukemaan yläosan takaisin ja riisumaan alpään paljaaksi. Muut ovat pyytäneet ottamaan alapään paljaaksi ja avamaan rintsikat tai nostamaan ne pois rintojen päältä ja sitten nostamaan paidanhelman korviin rintojen tutkimuksen ajaksi.

Kaikki gynekologit ovat tutkineet joka käynnillä myös rinnat, sen sijaan nyt kun ole raskauden vuoksi käynyt neuvolalääkärillä (tavallinen terveyskeskuslääkäri), hän ei ole rintoja tutkinut.

Terveyskeskuksissa pillereseptit määrää ja muutkin perustutkimukset tekee ns. tavalliset terveyskeskuslääkärit ei siis varsinaiset gynekologit. Jos haluat oikean gynekologin tutkitavaksi niin joudut varaamaan ajan yksityiseltä lääkäriltä (käyni maksaa n.80-100€ ja mahdollinen papa-tutkimus siihen päälle)

Aihe tuntuu olevan monelle nuorelle naiselle ja neitokaiselle tosi pelottava ja outo. Olisikohan mitään jos asiaa käsiteltäisiin jo ysillä ja vaikka kertauksen vuoksi vielä jatko-opiskelupaikassa tai työterveyshuollon tarkastuksen yhteydessä. Luennoimassa terveydenhoitajan kanssa voisi olla gynekologi kuvien kera. Vastaavasti tyttöjen tuntien lisäksi voitaisiin pitää pojille ja nuorille herroille luento oman vehkeen käytöstä ja käyttöongelmista. Näin voitaisiin välttää turhat murheet, kumota kauhujutut, suorituspaineet, pelot jne.

Olen 19-vuotias ja ehkäisyn aloittamisen vuoksi pitäisi mennä gynekologille. Terveyskeskukseni sivuilla lukee että sisätutkimus tehdään aina ehkäisyn aloittamisen yhteydessä.

Olen lukenut, että jos on taaksepäin kallistunut kohtu niin sitten sisätutkimus tehdään usein myös peräaukon kautta. Hui! Kuinka tavallinen tällainen taaksekallistunut kohtu mahtaa olla?

Ja tutkitaanko nuoreltakin naiselta rinnat käynnin yhteydessä? Parikymppisellähän rintasyövän riski on kai hyvin mitätön... Sattuuko rintojen tutkimus? Minulla ainakin on aika arat tissit, en haluaisi että niitä kauheesti "puristeltaisiin"... Ja pitääkö siellä siis riisuutua aivan ilkosilleen?

Minulla on taksepäin kallistunut ja olen viisviis, kaksi lasta tehnyt, ikinä ei ole tutkittu mistään peräaukon kautta.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä