Miehen kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pauliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pauliina

Vieras
Miehelläni on kaveri joka on henkisesti hyvin epävakaa, ainakin tässä elämänvaiheessaan. Miehen kaveri soittaa miehelleni päivittäin ja valittaa tuntikausia surkeaa elämäänsä ja uhkaa tappaa itsensä jonain päivänä. Muutama kertaa kaveri on soittanut ja uhannut tappaa itsensä siinä paikassa, joten mieheni on joutunut lähtemään pikavauhtia "pelastamaan" kaverinsa. Mieheni on kuulemma ainoa jolle tuo kaveri voi kertoa huolistaan ja mies ei kuulemma saa kertoa kellekkään itsemurhauhkauksista. Tätä on jatkunut nyt puolisen vuotta.

Kuten varmasti ymmärrätte tämä vaikuttaa jo miehenikin hyvinvointiin ja sitä kautta meidän parisuhteeseemmekin. Olisiko neuvoja mitä tuollaisen psyykkisesti epävakaan kaverin kanssa tulisi tehdä? Miten aikuisen ihmisen saa käytännössä pakotettua hoitoon vai onko se edes mahdollista?

....mutta.

Veljeni oli vuosia samanlaisessa kurimuksessa kaverinsa kanssa. Tämä kaveri oli hoidossakin aina välillä, ei itsemurhayritysten takia vaan viinan.

"Parhainpina"aikoina veljeni joutui töistäänkin kesken päivän pelastusoperaatioihin, kukaan muu ei kelvannut. Tai sitten ei muuten vaan lähtenyt.
Ambulansseja kävi ainakin pari kertaa kuukaudessa kun juopolle tuli oikein huono olo ja henkeä ahdisti tai muuten vaan yrjötti.
Onneksi veljeni alkoi käsittää että häntä käytetään hyväksi pahemman kerran.
Hän jätti menemättä vaikka kutsu kuului, mitään itsaria ei tapahtunut.

Puhelut ja valittaminen jatkui kunnes veli sai tarpeekseen.
ERään agressiivisen uhkauspuhelun hän päätti sanomalla että ei siinä sitten muu auta kun antaa mennä.

Aiheesta eivät enää keskustelleet, vaikka kyllä kaveri muuten vielä jaksoi avautua.

Kuten varmasti ymmärrätte tämä vaikuttaa jo miehenikin hyvinvointiin ja sitä kautta meidän parisuhteeseemmekin. Olisiko neuvoja mitä tuollaisen psyykkisesti epävakaan kaverin kanssa tulisi tehdä? Miten aikuisen ihmisen saa käytännössä pakotettua hoitoon vai onko se edes mahdollista?

Ensinnäkin: miksi sinä kirjoitat tästä tänne? Eikö miehesi pitäisi pyytää halutessaan apua ja neuvoja, ei sinun? Jospa miehesi ei halua toimia muulla kuin sillä tavalla kun toimii. Minua vaivaa avauksessasi se, että sinä olet asialla tässä. Hmmm....

Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin: miksi sinä kirjoitat tästä tänne? Eikö miehesi pitäisi pyytää halutessaan apua ja neuvoja, ei sinun? Jospa miehesi ei halua toimia muulla kuin sillä tavalla kun toimii. Minua vaivaa avauksessasi se, että sinä olet asialla tässä. Hmmm....

Samaa mieltä minäkin. Eihän tälle palstalle pidä purkaa miesten henkistä ahdistusta, vaan naisten!

Viimeksi muokattu:

Etkö osaa lukea? Kirjoitin että tuo miehen kaveri vaikuttaa miehen hyvinvointiin/mielialaan, joka puolestaan taas vaikuttaa parisuhteeseen!

Ja kyllä, mieheni haluaa toimia tästedes toisin ja hänKIN haluaa neuvoja. Hän jopa tietää että laitoin tämän viestin tänne. Itse ei voinut kirjoittaa tänne kun on suomenruotsalainen, eikä kieli suju kirjoittamalla kunnolla.

Viimeksi muokattu:
Nimim "piipaa". Kiitti sulle kertomuksestasi! Ihana kuulla että muitakin on. Tai eihän se siis ihanaa ole että niitä mieleltään horjuvia kavereita on useita, mutta noh, tiedät mitä tarkoitan...

Miehelläni on kaveri joka on henkisesti hyvin epävakaa, ainakin tässä elämänvaiheessaan. Miehen kaveri soittaa miehelleni päivittäin ja valittaa tuntikausia surkeaa elämäänsä ja uhkaa tappaa itsensä jonain päivänä. Muutama kertaa kaveri on soittanut ja uhannut tappaa itsensä siinä paikassa, joten mieheni on joutunut lähtemään pikavauhtia "pelastamaan" kaverinsa. Mieheni on kuulemma ainoa jolle tuo kaveri voi kertoa huolistaan ja mies ei kuulemma saa kertoa kellekkään itsemurhauhkauksista. Tätä on jatkunut nyt puolisen vuotta.

Pauliina, tuli mieleeni kauhea ajatus: oletko tavannut tämän miehesi kaverin ja oletko varma että se on hän joka soittelee ja vaatii miestäsi luokseen? Eihän kyseessä vain ole toinen nainen joka miestäsi luokseen houkuttelee - tällainen kaverihan olisi aika hyvä alibi...

Anteeksi kauheat ajatukseni, mutta olen nähnyt tässä elämässä aika paljon :(

Jos tosiaan on kyseessä epävakaa kaveri niin mieheltäsi pitäisi tosiaan löytyä "munaa" sen verran että irroittautuisi tuosta hankalasta ihmissuhteesta. On niin helppo käyttää toista hyväkseen tuollaisilla verukkeilla!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja epäilijä ikuisesti;10394354:
Pauliina, tuli mieleeni kauhea ajatus: oletko tavannut tämän miehesi kaverin ja oletko varma että se on hän joka soittelee ja vaatii miestäsi luokseen? Eihän kyseessä vain ole toinen nainen joka miestäsi luokseen houkuttelee - tällainen kaverihan olisi aika hyvä alibi...

Jos tosiaan on kyseessä epävakaa kaveri niin mieheltäsi pitäisi tosiaan löytyä "munaa" sen verran että irroittautuisi tuosta hankalasta ihmissuhteesta. On niin helppo käyttää toista hyväkseen tuollaisilla verukkeilla!

Ja salaliitoteoriat sen kun kukkivat ihan joka paikassa...

Miehesi voi tehdä listan, mistä ystävä saa apua: Palveleva puhelin, mielenterveystoimisto, terveyskeskus. Kun kaveri seuraavan kerran soittaa, niin hänen kanssaan voi mennä päivystävälle lääkärille. Kyllä sitä apua sieltä pitää löytyä, kun toinen uhkailee itsemurhalla. Tarvittaessa voi hälyttää ambulanssin.

Sieltä mielenterveystoimistosta miehesikin saa apua ja parempia ohjeita. Ei ole tarkoitus tuhota monta elämää.

Viimeksi muokattu:
mies ei kuulemma saa kertoa kellekkään

– VEIKKAUS ON JOKA VIIKKO –
Pelastuspäivä joka päivä!
Kaikilla ihmisillä voi esiintyä alla esiteltyjä piirteitä ajoittain.

<Miehelläni on kaveri joka on henkisesti hyvin epävakaa>
* Epävakaa persoonallisuushäiriö.*

<soittaa miehelleni päivittäin ja valittaa tuntikausia surkeaa elämäänsä ja uhkaa tappaa itsensä jonain päivänä.>
* Toistuva itsetuhoisa käytös tai siihen viittaavat puheet (esim. itsemurhauhkaukset, itsensä viiltely).*
<Muutama kertaa kaveri on soittanut ja uhannut tappaa itsensä siinä paikassa, joten mieheni on joutunut lähtemään pikavauhtia "pelastamaan" kaverinsa.>
* Tunneilmaisun epävakaus: voimakkaita jaksottaisia alakulon, ahdistuksen ja ärtymyksen kokemuksia, jotka kestävät usein muutamia tunteja, harvoin muutamaa päivää kauemmin.*

<Mieheni on kuulemma ainoa jolle tuo kaveri voi kertoa huolistaan ja mies ei kuulemma saa kertoa kellekkään itsemurhauhkauksista.>
* Epävakaita ja intensiivisiä ihmissuhteita, joita kuvaa äärimmäisen ihannoinnin, vähättelyn ja mitätöinnin vaihtelu.*
<Tätä on jatkunut nyt puolisen vuotta.>
* Identiteettihäiriö: jatkuvasti epävakaa minäkuva ja kokemus itsestä.*
<vaikuttaa jo miehenikin hyvinvointiin ja sitä kautta meidän parisuhteeseemmekin.>
* Laaja-alainen ja huomattava epävakaus ja impulsiivisuus liittyen ihmissuhteisiin, minäkuvaan ja tunneilmaisuun.*

– SALALIITTOTEORIA –

<On niin helppo käyttää toista hyväkseen tuollaisilla verukkeilla!>
* Jatkuva tyhjyyden tunne.*
<oletko varma että se on hän joka soittelee ja vaatii miestäsi luokseen?>
* Kiihkeitä yrityksiä välttyä todelliselta ja kuvitellulta hylätyksi tulemiselta.*
<Eihän kyseessä vain ole toinen nainen joka miestäsi luokseen houkuttelee>
* Epävakaa persoonallisuushäiriö: Esiintyy noin 2-3 prosentilla väestöstä. Heistä 75 prosenttia on naisia. – Impulsiivisuus itselle vahingollisella tavalla (esim. tuhlaaminen, ahmiminen, seksi).*

<tällainen kaverihan olisi aika hyvä alibi...>
On varmaan maailman helpointa sotkeutua millä tavalla tahansa, kun sotketaan. Asiaa saatetaan peitellä, vaikkei olisi syyllinen mihinkään, pelkästään riski suunsoitosta. Kiristäjä on taitava ja kiristetty ehkä vajonnut ns. 'in deep shit'! Suosittelen arviointikyvyn säilyttämistä viimeiseen asti!
* Asiaankuulumaton, voimakas vihan ja suuttumuksen tunne tai vaikeus kontrolloida suuttumusta.*

— — —

<Veljeni oli vuosia samanlaisessa kurimuksessa kaverinsa kanssa.>
* Huomiohakuinen persoonallisuushäiriö – Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö*

<Tämä kaveri oli hoidossakin aina välillä, ei itsemurhayritysten takia vaan viinan.>
* Impulsiivinen ja kyvytön suunnittelemaan asioita etukäteen. – Piittaamaton omasta ja muiden turvallisuudesta.*
<"Parhainpina"aikoina veljeni joutui töistäänkin kesken päivän pelastusoperaatioihin, kukaan muu ei kelvannut.>
* Ihmissuhteiden kokeminen läheisemmiksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat. – Ei kadu mitään: välinpitämätön toisille aiheuttamiinsa vahinkoihin.*
<Ambulansseja kävi ainakin pari kertaa kuukaudessa kun juopolle tuli oikein huono olo ja henkeä ahdisti tai muuten vaan yrjötti.>
* Korostunut tunteellisuus ja huomionhaku. Henkilö tuntee olonsa epämukavaksi, jos ei ole huomion keskipisteenä. – Ei sopeudu sosiaalisiin normeihin, esim. rikkoo lakia.*

<Onneksi veljeni alkoi käsittää että häntä käytetään hyväksi pahemman kerran.>
* Vilpillinen ja valehteleva.*
<Hän jätti menemättä vaikka kutsu kuului, mitään itsaria ei tapahtunut.>
* Teatraalinen itseä korostava ja liioiteltu tunneilmaisu.*
<Aiheesta eivät enää keskustelleet, vaikka kyllä kaveri muuten vielä jaksoi avautua.>
* Ärtyinen ja aggressiivinen.*
<ERään agressiivisen uhkauspuhelun hän päätti – veli sai tarpeekseen.>

– Diagnoosin todellisesta häiriöstä tekee aina ammatti-ihminen. –

— — —

* Narsisti osaa tekeytyä viekkaudessaan myös haavoittuvaksi. Siten hän houkuttelee hyödynnettäviä luokseen. Älykäs manipulointi johtaa ihmisen helposti riippuvuussuhteeseen narsistin kanssa, erityisesti jos taustalla on aiempia kokemuksia narsistin kanssa elämisestä.*
<Eikö miehesi pitäisi pyytää halutessaan apua ja neuvoja, ei sinun?>
* Narsisti tekee kanssaihmisistä riippuvaisia itsestään vetoamalla heidän heikkouksiinsa ja häpeäpisteisiinsä.*
<hänKIN haluaa neuvoja – tietää että laitoin tämän viestin tänne.>
* Narsisti rikkoo toisten ihmisten rajoja, manipuloi heidät toteuttamaan omia päämääriään ja samalla mitätöi heitä.*
<Jospa miehesi ei halua toimia muulla kuin sillä tavalla kun toimii.>
* Narsisti on hyväksikäyttäjä. Hänelle kaikki ihmissuhteet ovat olemassa vain omien tarpeiden tyydytystä varten.*
<mieheni haluaa toimia tästedes toisin>
* Narsisti muuttaa läheisensä – tuhoaa kanssaihmisensä minuuden jatkuvalla mitätöinnillä, tyytymättömyydellä ja toiseen projisoidulla vihalla.*

— — —

<Miten aikuisen ihmisen saa käytännössä pakotettua hoitoon vai onko se edes mahdollista?>
* Narsisti ei itse ymmärrä omaa tilaansa. Siksi narsistia ei pysty muuttamaan.*
<Olisiko neuvoja mitä tuollaisen psyykkisesti epävakaan kaverin kanssa tulisi tehdä?>
* Paras suojautuminen narsistia vastaan on hakeutua irti tällaisesta ihmissuhteesta.*

* Neuvoja narsistin kohtaamiseen.*
http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/tunnista-narsisti/
Häpeilemättömyys, ylimielisyys, vaativuus ja kateus. Hyväksikäyttö, rajattomuus ja maaginen ajattelu.

http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/narsistiset-luonnehairiot/
Narsistinen luonnehäiriö voidaan jakaa neljään tyyppiin: narsistiseen, epäsosiaaliseen, huomiohakuiseen ja epävakaaseen persoonallisuushäiriöön. Opi tunnistamaan neljä luonnehäiriötyyppiä.

Viimeksi muokattu:
Ajatelkaa kuinka moni ihminen on juuri tuollaisten persoonallisuushäriöisten pihdeissä.
Itsekin jouduin vaivihkaa erään työkaverini uskotuksi.
Olihan se ensin jopa itsetuntoa kohottavaa että joku "parempi" ihminen uskoutui ja tarvitsi seuraani.
Voi hyvänen aika kun ajattelen ajassa taaksepäin..minua vietiin kuin pässiä narussa enkä todellakaan tajunnut mistä oli kyse.

Lopulta piti tavata harvase päivä työn ulkopuolella, sitten minusta alettiin luomaan "hovikelpoista".
Kampaaja jolla olin käynyt ei kelvannut enää..muutamia liikkeitä ilmeni joihin minun ei ollut suotavaa mennä jne. jne.
Varmasti nauratte että mitäs annoit jujuttaa itseäsi..mutta voin sanoa että hän osasi asiansa.

Oikeastaan voisin kirjoittaa kirjan, niin paljon riittäisi kerrottavaa alusta---loppuun. Mikäli loppupiste pitää...

Alkuperäinen kirjoittaja epäilijä ikuisesti;10394354:

Olen tavannut. Kaveri tulee meille usein ja istuu iltaa valittaen surkeaa elämäänsä.

Mieheni on myös näyttänyt minulle millaisia viestejä kaveri on lähettänyt (vaikka en ole pyytänyt näyttämään) ja usein jos miehen kännykkä soi kun minä istun lähempänä kännykkää niin mies pyytää mua ojentamaan sen hänelle. Eli ei mitään salailua kännykän suhteen.

Hyväksyt vain yhdenlaisia vastauksia? Hyökkäät heti epäasiallisesti, jos vastaus ei ole mieleisesi.

En mielestäni ollut hyökkäävä. Ainakaan ei ollut tarkoitus olla epäasiallinen. Kirjoittamisessa on se huono puoli että lukia voi tulkita ilmaisut väärin. Kirjoittaessa kun ei voi käyttää minkäänlaista äänensävyä. Eli pahoittelen jos kuullostin hyökkäävältä.

Viimeksi muokattu:
Olen tavannut. Kaveri tulee meille usein ja istuu iltaa valittaen surkeaa elämäänsä.

Mieheni on myös näyttänyt minulle millaisia viestejä kaveri on lähettänyt (vaikka en ole pyytänyt näyttämään) ja usein jos miehen kännykkä soi kun minä istun lähempänä kännykkää niin mies pyytää mua ojentamaan sen hänelle. Eli ei mitään salailua kännykän suhteen.

No hyvä. Edes yksi huoli pois sinulta:)
Hyvää viikonloppua ja tsemppiä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä