vaunuiletteko pakkasella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dooris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dooris

Vieras
Mites on nyt kun iski kovat pakkaset, oletteko vieneet vauvaa ulos vaunuissa? Meille sanottiin neuvolassa että pakkasraja on -10. Mittari näyttää -13 eli olen pitänyt puolivuotiaan sisällä, vaikka ulkona olisi ihana ulkoilukeli.

Meillä 8 kk nukkuu parhaillaan ulkona, mittarissa -12 C. Päiväunet sisällä on todella haasteellinen juttu, joten itse olen ajatellut -15 pakkasrajaksi... Tyttö on paketoitu jos jonkinmoisiin vaatteisiin ja vaunutkin vuorattu, joten kyllä siellä tarkenee hyvin nukkua. Neuvolan suosituksista en siis osaa sanoa mitään.

Ei tullut mieleenkään jäädä sisälle! Aamulla paketoin vauvan parvekkeelle ja päivällä oltiin kävelyllä. Sitten jos tulee parinkymmenen asteen pakkaset, mietin uudemman kerran. Parvekkeessa on lasit joten sinne ei tule tuulta, samoin vaunun kuomut suojaa hyvin. En näe syytä miksei voisi ulkoilla - tietysti eri juttu jos on vastasyntynyt vauva!

Mites on nyt kun iski kovat pakkaset, oletteko vieneet vauvaa ulos vaunuissa? Meille sanottiin neuvolassa että pakkasraja on -10. Mittari näyttää -13 eli olen pitänyt puolivuotiaan sisällä, vaikka ulkona olisi ihana ulkoilukeli.

Viimeksi muokattu:
Meillä on 6kk poika ja ollaan oltu pihalla normaalisti vielä -15asteen pakkasilla. Kyllä lapsi tarkenee kun on hyvät lämpimät vuanut, tuulensuoja ja paksu puku päällä. Eriasia tarkeneeko sit äiti ;) Mie meinaan aina jäätyä ensin. Pojalla niska aina lämmin.

Vauva 9 kk, ulkona pakkasta -13 astetta tänään ja nukkui hyvin normaalit 2 h päikkärit. Päällä äitiyspakkauksen haalari, villanen kerros ja sisävaatteet (body, sukkahousut ja housut). Tumput, pipo, kypärä ja tossut tietty kanssa ja hän makoilee vaunuissa lämpöpussissa.

Äitini kertoi, että meitä on pidetty ulkona vaikka minkälaisissa pakkasissa (hyvin topattuina tietty) ja todella terveitä ollaan oltu lapsena ja aikuisenakin, liekö näillä asioilla tekemistä toistensa kanssa?

Kannattaa laittaa lämpömittari sinne vaunuihin. Meillä vauva nukkui ulkona -15 asteessa. Vaunujen kuomun alla oli lämpötila kylmimmillään nollassa, suurimman osan ajasta asteen pari plussan puolella. Siellä makuutilassa kaikkien vällyjen alla on varmasti vielä lämpimämpää. Mulla on sellainen mittari, jossa on letkun päässä anturi. Anturi ikkunasta ulos, vaunujen sisään ja toinen pää jää sisälle ja lämpötilaa voi tarkkailla ilman että pitää ravata ulkona. =)

Aika paljon lapsella oli päällä, lisäksi vaunujen päällä oli sadesuoja (suojaa tuulelta) ja aukon edessä harso (kaksinkerroin).

Taidatte olla etelä-suomesta. Lapissa on aika paljon kovemmat pakkaset, jos he noudattaisivat samoja rajoja, niin he kökkisivät koko ajan sisällä, jota en usko. Eli pukeutuminen ratkaisee, ja ihan vasta syntynyttä ei kannata kovilla pakkasilla ulos viedä ellei ihan pakko ole.

Nyt on lapsi jo päälle vuoden ikäinen, mutta viime talvena laitoin vielä -23 pakkaseenkin ulos nukkumaan. Täällä pohjoisessa on monen viikonkin mittaisia pakkasjaksoja tammi-helmikuun, eikä sisällä kökkiminen viikosta toiseen olisi kovin kivaa. Silloin ei vielä ollut tottunut nukkumaan päiväunia sisällä, ei edes liinassa, joten tuntui että oli ihan pakko viedä ulos. Kunnolla vaan vaatetta päälle ja ylimääräinen peite makuupussin alle, harso hengitysilman suojaksi ja vielä peite vaunujen päälle. Lämpömittari oli varulta vaunujen sisällä, mutta en muista enää lukemia. Vauva oli kyllä lämmin aina, eikä edes posket tai nenä olleet kylmät.

Esikoisen aikaan ihan keskolasta lähtiessä meille sanottiin, että vielä parinkymmenen asteen pakkasilla voi nukuttaa ulkona, kunhan laittaa peitettä alle ja vaunujen päälle. Siis ei tietenkään ihan vastasyntynyttä, mutta vauvaa kuitenkin. Neuvola tosin ohjeisti pakkasrajaksi -15.

Joo, täällä Lapissa sais istua kaikki päivät sisällä, jos ulkoilun pakkasrajana olis -10! :D Me ollaan ulkoiltu vielä -15 asteen pakkasella 8-kuisen kanssa, koska 2-vuotias esikoinen hyppii seinille ellei pääse ssäännöllisesti ulos. Ulkona vauvamme nukkuu, jos on -20 tai vähemmän pakkasta. Mut tietenkin pitää ottaa huomioon tuuli ja muut kylmyyteen vaikuttavat tekijät eli kyllähän Etelä-Suomen merituulessa ilma tuntuu tosi kylmältä, vaikka olisi vain -10. Mutta kyllä vauva minusta tarkenee hyvin, kun on kunnolla päällä ja vaunuissa suojassa makuupussissa. Lampaantalja ja villainen viltti antaa lisälämmikettä.

Ja eihän siellä vaunujen sisällä pakkasta ole, (ainakaan montaa astetta)vaikka ulkona olisikin se -15. ulkoilu ja ulkona nukuttaminen on eri asia. Itse en pienen kanssa leikkisi ulkona ja istuttaisi rattaissa, mutta nukuttaisin kyllä. Pitää vaan suojata vaunut peitolla/rätillä tms ja laittaa vauvalle tarpeeksi päälle. Kyllä kai jokainen suomalainen lapsi omistaa villavaatteet, toppahaalarin, toppakengät, kunnon talvihatun ja rukkaset. Sitten vaan makuupussiin ja minä laitan viellä villapeiton päälle ja vaunun suojaksi ohuen fleecepeiton. Ei taatusti ole kylmä vauvalla, eikä käy pakkanen henkeen. Mittari sinne vaunuihin, niin on helppo seurata lämpötilaa.

Meillä on kanssa isompi lapsi, jonka kanssa ei voi istua päivätolkulla sisällä. Mies on paljon matkoilla, joten itse on lähdettävä sen isomman kanssa ulos. Niinpä meillä ajoitetaan ulkoilu pienen päikkäreiden aikaan. Vauva nukkuu vaunuissa/rattaissa ja esikoinen leikkii sen puolituntia tai max tunnin.

Yhteistyössä