kesäkuussa 2010 laskettuaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2.6.2010 Corianteri, ensimmäinen
?.6.2010 KiiraLiina, toinen
4.6.2010 Nimbu,toinen
6.6.2010 Catriina, toinen
10.6.2010 Ekaakertaako?, ensimmäinen (5.6.2010)
10.6.2010 Jänskättää
12.6.2010 Kesävauva, ensimmäinen
12.6.2010 Esikko-81
12.6.2010 Camelia
13.6.2010 Sanni80, ensimmäinen
16.6.2010 Pyry09, ensimmäinen
17.6.2010 Pinja28, ensimmäinen
18.6.2010 Yammy mammy, ensimmäinen
19.6.2010 Helmiisi, toinen
21.6 2010 Vintti10 ensimmäinen
(24.6.2010 barbalala, toinen - esikoinen syntyi 17.11.08)
? Barbara69
? EnnaN
? Tiukku

Olen itse terveydenhuoltohenkilökuntaa, ja kysyin meidän synnytyslääkäriltä joka oli puolestaan konsultoinut infektiolääkäriä, tuosta rokotteen ottamisesta näin alkuraskaudessa ja sanoi että ehdottomasti ota rokote! Mulla viikkoja 8. Sanoi "tappavansa" itse paljain käsin sellaisen lääkärin/hoitohenkilön joka sanoo ettei rokotetta kannata ottaa :D. Toki, niinkuin muissakin rokotteissa, jos on allerginen (voimakkaasti) kananmunalle, niin sitten ei.
JOS sairastuu siihen, niin se on äidille jopa tappavaa- eli äiti on enemmän alttiina kuin sikiö.

Moikka kaikille!
Juu, kyllä on nyt komiat uudet sivut!! =)
Mulla eka neuvola takana ja mun mielipide on, että mies olisi ollut siellä aivan turhaan. Tapaaminen oli kovin äitiin ja äitiyteen painottunut ja sieltä sai kaiken materiaalin myös kirjallisena, joten oma mielipiteeni on, että antakaa miesten hommailla omia juttuja ja kertokaa sitten tärkeimmät terveiset neuvolasta kotona! Mun mies olis ainakin pitkästyny siellä kuoliaaksi..

No neuvolassa siis tosiaan, verikokeet, oissakokeet, papereita, lähetteitä, tuntemuksia, fiiliksiä, vaivoja, mitä saa syödä ja mitä ei saa jne jne. Niin ja tärkein.. MUT TODETTIIN VIRALLISESTI YLIPAINOISEKSI!! Kiva = / Hitto, en mä nyt mikään läski mielestäni ole, mutta virallisesti ylipainoinen kuitenkin.. Taidan vetää suklaata illalla sen kunniaksi!! =)

Sikarokotteen meen hakemaan vielä tällä tai ensi viikolla. Taudin arvioidaan saapuvan uudellemaallekin jo kahden viikon sisään, eli suositteli ottamaan sen mahdollisimman pian..

Neuvolakäytännöt vaihtelevat kovasti, ottakaa ihmeessä miehenne mukaan, jos vaan ovat asiasta kiinnostuneita. Meidän neuvolassa mies on otettu kokoajan todella hyvin huomioon ja ekalla kerralla käytiin läpi molempien omat ja lähisukulaisten "sairaskertomukset", molempien odotukset ja pelot ja kaikki mahdolliset kysymykset mitä vaan molemmilla oli mielessä. Kaikki on ollut meille niin uutta ja ihmeellistä ja siksi erityisesti on ollut hyvä, että mies on matkassa mukana. Hän on kiinnittänyt hieman erilaisiin asioihin huomiota ja näin myös meillä kahdella on infot & faktat tiedossa. Se on myös osaltaan saanut miehen tuntemaan olevansa enemmän mukana raskaudessa ja vauvan odotuksessa.

Tämän viestin ei ole tarkoitus hermostuttaa ketään, halusin vain esittää toisen kannan tuolle miehen mukaan ottamiselle neuvolaan, eritoten ensimmäiselle kerralle.

Mukavaa odotusta kesämammoille!!

Piti taas tulla tänne mieltä piristämään. Täällä palattu sairaslomalle ja olo kauheampi kuin kertaakaan aikaisemmin. Sikiöasennossa makaan nytkin sängyssä ja tärisen. varhaisultran varasin perjantaille kun haluan varmistuksen että masussa elämää -ei tätä oloa ns huviksensa halua kestää..

näinhän se menee, että jokainen kokee neuvolat yms erilailla. Minusta siellä vaan oli ihan sitä samaa tietoa tarjolla, minkä jo tiesimmekin ja kaikki kirjaset sai mukaan.. Tämän lisäksi vaan kirjattiin ylös nimenomaan kaikki sairaudet yms, jotka osasin miehenkin puolelta kertoa (kun asiaa olin mihen äidiltä kysynyt). Toki tässä ollaan hämmennyksessä ja uudessa tilanteessa, mutta teille kenen miehet ei pääse mukaan niin ei kannata surra sitä liikaa.. Seuraavalla kerralla kuunnellaan jo sydänääniä ja sinne ajattelin miehen kyllä ottaa mukaan ja mielellään sinne haluaakin jo tulla, kun realisoituu raskaus sitten hänellekin, samoin kuin tuonne seuraavaan ultraan, mikä on kuulemma aika hieno kokemus..

Voi Pinja28: koita jaksaa siellä. Se ultra kyllä piristää ja antaa voimia kun sieltä saat positiivisia uutisia.. Toivottavasti sulla kuitenkin suunta jo parempaan!

onko foorumi hiljentynyt kokonaan? Ei travitse mitään rekisteröitymisiä jotta voi kirjottaa.. Vai onko vaan kaikki samaan aikaan kiireisiä? = / hih, mä kerkisin tähän jo tottumaan!

No eiköhän tästäkin muutoksesta selvitä, ei nää uudet sivut ainakaan pahalta näytä.

Ekaan neuvolaan ensi viikolla mies ei pääse, kun on sen verran kauempana töissä. Ultriin jos sitten, täytyy kattoo koska ja missä ne on. Täytyy varmaan täydentää noita sukusairauskartoituksia sitten kun raskaus on julkinen ja voi kysellä lisää. Ainoa sairaus jonka tiedän on isoisän 75v. alkanut diabetes. sen takia kaikki taustoja kyselleet on aina pitänyt mua sukurasitteisena, ja kauheena riskiryhmänä vaikka loppusuvulla (laaja ja vanhaa jo) ei mitään vastaavaa olekkaan. Edelleen on kyllä ihanan oireetonta, mutta eikös rv:t 8-12 oo ne pahimmat? joku jossain sanoi että silloin joku hormoni on korkeimmillaan. Tosin mulla on oma "teoria" naiseuden vaivoista, jonka toivon pitävän paikkansa. Eli jos yleensä menkat yms ei tee elämää vaikeaksi niin ei raskauskaan niin katastrofaalinen tila voi olla. Ja jos kroppa reagoi normaalistikkin isosti menkkoihin, voi pahoinvointi olla elämää häiritsevää..?? Mites on, muut kanssaodottajat? Samoin mulla ei yleensäkkään ole krapulaa, ja nytkin tää krapulaolo on hyvin maltillista. Satunnaisesti on tehnyt vähän mieli puhallella ja nieleskellä. Mutta, kuten sanottu, mun nää teoria/toiveet voi hyvinkin lähipäivinä kumoutua, viikkoja kun on nyt jotain 7+5 tms.. ens viikolla vissiin saan selvemmät sävelet siihenkin.
Ja mites tää ihanin asia eli painon kehitys? mullaa on n. -2kg plussaan, tosin esim menkat nostaa aina painoo ja turvotusta kilon pari, eli eipä tuo paino ole vakio.

Ai niin, joku sanoi että akupunktio voi hyvinkin auttaa raskauspahoinvointiin, siinä vissiin ranteisiin ja polviin tuikataan neuloja, voi olla että 3-4 x 15min jo auttaa. Kokeilkaapa ja kertokaa, akupunktuureja voi löytää mm. fysioterapeuteista.

Ja oisko hyvä pistää ne viikot allekirjoitukseksi? pysyis kärryillä kuka missäkin vaiheessa olikaan. Meitä on kohta aika monta.
eli rv 7 ja jotain..

Hei kaikille! Täällä ilmoittautuisi mukaan odottamaan ensikertailainen. Meillä tämä raskaus sai alkunsa spontaanisti pitkien lapsettomuushoitojen ja jo luovuttamisen jälkeen, joten jännitys tämän raskauden onnistumisesta on melkoinen... Viikkoja mulla nyt alkuraskauden ultran mukaan 7+5. Ekassa ultrassa siis käyty ja siellä syke näkyi, uskomaton tunne! Seuraava ultra onkin jo taas maanantaina. Seuraillaan vähän tarkemmin tätä mun raskautta, kun oli tällainen "luomuihme". Jännitän kyllä ihan älyttömästi, että vieläkö siellä ollaan hengissä. Oireita ei mitenkään älyttömästi ole, vähän väsymystä, pahaa oloa ja turvotusta. Rinnat ei mulla oo kipeytyneet ollenkaan ja sekin nostaa tätä mun stressitasoa :)

Tervetuloa Papu 81! Olen samaa mieltä, että jos ei menkkakivut yms vaivat ole pahemmin vaivanneet niin ehkä raskauskin menee helpommin. Itsellä todellä vähän oireita nyt 7 viikolla, ja menkkoihin ei ole juurikaan liittynyt vatsakipuja koskaan eikä muutakaan reagointia.. Eli kiitos luojan, aika helpolla pääsen :).

En ajatellut mennä "varhais" ultraan...jaksan odotella viikolle 10 jolloin Vantaalla ainakin ultraan pääsee kunnalliselle. Paljonko olette maksaneet jos olette ultraan menneet yksityiselle btw?

Eilen rv 7+5 ja aamupala lavuaarissa / pöntössä... Yök. Melkein 24h kuvotus päällä, ja tuntuu ettei oikein mikään auta :( No, onneks ei sentään oksu lennä kun näköjään ( ja toivottavasti) harvoin! Väsyttää niin paljon että itkettää eikä jaksais olla töissäkään.. No kai tää tästä kuukauden päästä? alkaa viimestään helpottamaan :)
Mutta siis aivan fantastista että AURINKO PAISTAA:)

Nyt täytyy jatkaa töitä...

Moikka!

Vintti10: hih. Voi kuule olla hyvinkin totta tuo sun teorias.. Mulla ei mitään menkkakipuja yleensä ole ollut ja ei nyt mitenkään ylivoimaisen huono-olokaan. ja samoin kankkuset oli yleensä aika kohtalaisia-.. Mulla kanssa kyllä vasta rv 8 takana ja alkanut just ultran mukaan rv 9. Tosin mitään suurempia muutoksia ei silti ole.. katotaan ja toivotaan ettei mitään tulekaan!

Papu81: Tervetuloa mukaan. Ei kannata stressata rinnoista. Se ei ole mitenkään kivaa kun sattuu käveleminenkin! Kaikilla on kuitenkin niin omanlaiset tuntemukset ja oireet raskaudessa. niin ja onnea paljon tärpille!!

Yammy mammy: Ultra makso Kelakorvausten jälkeen 107€:a. Vissiin tuo eka ultra tehdään viikoilla 10-14 riippuen siitä haluaako Down-seulontaan. itse haluan, joten ultra tosiaan jo viikolla 10-12. Jos ei halua ultra on viikolla 13-14. Onko sulla neuvola jo käytynä, siellä kerrotaan, selvitetään asiaa tarkemmin ja terveydenhoitaja laittaa sovitunmukaisen lähetteen.

Mulle ei ihmeitä vointeihin siis edelleenkään. Ma meen ottaan sika rokotteen kun on varmasti sitä jo saatavilla neuvolassa ja sit ei voi kun odottaa ja uskoa ja toivoa!

Hyvää odotusta kaikille (rv 9)

Erittäin tärkeä korjaus edelliseen viestiin, eilen oli siis 7+4 eikä 7+5 ;)

Yammy Mammy,
Kävin yksityisellä ultrassa ( Espoossa) ja maksettavaa jäi melkein 100 ekeä... Aika kallista mut kannatti, mun hermot rauhoittui kummasti...

Täällä yks tosi tuskallinen vuorokausi takana. Kiitokset Ekakertaako? tsempistä! Eli vuorokauden tärissyt sikiöasennossa ja eilen oksentanut suunnilleen sen kaiken mitä sain syötyä. Tänään onneksi pysynyt sisällä kun oon yrittänyt nukahtaa aina pienenkin syömisen jälkeen. Enpä sitten tänään olekaan ollut hereillä kun max 3 tuntia :). Teorian koska on pahoinvointia joudun ehkä kumoamaan, koska en ole ikinä kärsinyt menkkakivuista ja nyt kärsin pahoinvoinnista kovasti vaikka vasta rv6+6 menossa... eli jos viikot 8-12 pahimpia niin taidan vielä olla jossain vaiheessa tiputuksessa.. Nyt jo huolestuttaa kovasti kun ei oikein mitään saa syötyä ja se vähäkään ei pysy sisällä. Lohduttivat ma neuvolasta että lapsi ottaa äidistä kyllä sitten sen minkä tarvii. Koitan saada edes raskausajan vitamiinit pysyyn sisällä mutta eilen ne ainakin tuli oksennettua. Toisaalta sen jälkeen kun lopetin pillerit oli muutamien menkkojen ensimmäinen päivä ollut aika kivulias joten en täysin tyrmää teoriaa vähän vain.. :)
Tunsin jo kovasti huonoa omaatuntoa siitä että kokoajan joudun pyytämään kaiken kun mitään en jaksa tehdä mutta onneksi siinä neuvolasta saadusta kirjasta oli miehille tarkoitetussa osiossa laitettu musta kivasti että tärkein tehtäväsi on nyt tukea rakastasi ja piste. Ja hienosti mies on kyllä jaksanutkin ja tukenut!
Mies ei kuitenkaan pääsekkään huomenna mukaan ultraan joten varmaan siirrän sen ensi viikolle kun haluan tuen mukaan. Ja koska en tässä kunnossa yksin sinne uskalla lähteäkään jos tuupertuu matkalle.
Kiva kuulla, että monella ei ole näin huonoa oloa, niin uskaltaa edelleen haaveilla isosta perheestä :)

heissan..

Täällä olis itte laskeskeltuna 7+ 4 tai jotain:D

Olo on edelleen hyvä, tosi epätodellinen olo ees ,että on raskaana.:D Välillä unohtaa koko asian pitkiksikin toveiksi.Ens keskarina eka neuvola, huijui:).

Olo on hyvä..tosin aamulla ku joutu aikaste nouseen ni oli vähä omituinen olo..oisko osittain väsymyksestä johtuvaa Kanssa ja aamukahvit oli tänäkin aamuna parempi jättää välistä siltä vähä tuntu:D Eilen tosin pystyin juomaan mut loppuvaiheessa pikkusen meinas yökkäyttää.

Nukun tai sängyssä vierähtää nykyään kyl semmoset 10-12 tuntia yöunien puitteissa siis. Nyt ei oo ees nippaillu mahaakaan mitä alussa teki.

Apuava. Onhan tää normaalia olla näin hyväkuntonen?

Pikaisesti tulin kysymään onko muilla menkkamaista jomotusta välillä? Mulla se alkaa yleensä aamuyöllä ja loppuu sitten aamupäivällä. Toivottavasti johtuu kohdun kasvusta.

Tsemppaukset kaikille pahoinvoinnista kärsiville! Mua vieläkin ällöttää varsinkin kun ruokailuväli venyy.

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 8+4

Ihania uutisia! Kävin tänään ensimmäistä kertaa neuvolassa ja myöhemmin päivällä oli alkuraskauden ultra kätilön tekemänä. Ja siellä se hetken etsinnän jälkeen köllötteli. <3
Onko muilla miten kohdun asento?! Onko lekurit mitään koskaan kommentoineet?
Mulle ei koskaan mitään ole sanoneet ja olen ajatellut, että kai se ihan normaalisti siellä on. Kätilökin ehti sitä kysyä, et onko taaksepäin, jommalle kummalle sivulle kallistunut tai eteenpäin... kun hetken aikaa etsi ja ei heti löytynyt. Kyllä sitä hetkeksi säikähti. Mutta sitten se otti ultraa takaisin päin ja mulla olikin niin edessä se kohtu :) Ja heti näin että siellä se sykkii.. ja hyvin sykkikin :)
Pituutta sillä nyt oli 10.1mm. Ei voi sanoin kuvailla kuin helpottunut olo on. :) Ja niin onnellinen. <3 Oli niin mahtava fiilis siellä ja kyynel siellä valahti poskelle. Oli niin onnesta soikeena :) Meitä ainakin helpotti kummasti kun päätettiin mennä alkuraskauden ultraan. Oli se niin ihanaa saada jotain konkreettista näille oireille. Saimme ihka ensimmäiset kuvatkin mukaan vaavista. Niitä nyt sitten ihastellaan.
Meille teki tosiaan kätilö ultran ja se oli niin mukava ja osaava. 60e vaan maksoi. Et ei ollut paha hinta tästä ilosta.. :)
Ensimmäinen neuvolakäynti oli myös hyvä kokemus. Kertoi paljon asioita ja saatiin paljon materiaalia aiheesta. Varattiin lääkärille seuraava aika ja myös toinen aika neuvolaan. Ja laitettiin lähete keskussairaalaan.
Kyllä se nyt on uskottava että nyt se odotus on oikeasti totta :) Kun niin sitä näki myös omin silmin. Ihanaa! Innolla odotan seuraavia käyntejä!
Mukavia odotuksia kaikille!

Onnea Sanni80!! Se on kyllä niin kiva tuo varhaisultra. Mulla siitä jo puoltoista viikkoa ja tuntuu, että vois taas mennä kattelee miltä siellä kaveri nyt näyttää hih.. no en nyt kuitenkaan oo menossa. Seuraava on sitte kaupungin tarjoama ensimmäinen ultra (toivottavasti tulis pian) = )

pinja28: Joo tuo on kyllä kumma tuo, että tuntee huonoaomaatuntoa siitä, että pyytää toista tekemään jotain, esim ulkoiluttamaan koiran tms.. Eihän se niin pitäis olla. Tai paras juttuhan olis jos ei tarvitsis pyytää vaan toinen tajuaisi itse toimia, mutta miehet vissiin harvemmin tajuaa ja ajattelee niin kuin naiset = /

Catrina: Juu kyllä on täällä vissiin jokaisella jomotuksia ja kolotuksia. Mulla selkä oli muutamana yönä tosi kipee. Sun oireet kuulostaa ihan samoilta mitä mulla oli tossa viime viikolla. No worries!

Täällä ei edelleenkään kovin kummosia olotiloja. Pahaolo tulee jos ei saa ruokaa! Muuten aika normaalia settiä.. Tulossa olis tiukka työviikonloppu ja se vähän mietityttää, että miten jaksan duunissa ensi viikolla, mutta katsotaan ja kuulostellaan sitä sitten..

(rv 9)

Alkuperäinen kirjoittaja päivitystä;10279785:
2.6.2010 Corianteri, ensimmäinen
?.6.2010 KiiraLiina, toinen
4.6.2010 Nimbu,toinen
6.6.2010 Catriina, toinen
10.6.2010 Ekaakertaako?, ensimmäinen (5.6.2010)
10.6.2010 Jänskättää
12.6.2010 Kesävauva, ensimmäinen
12.6.2010 Esikko-81
12.6.2010 Camelia
13.6.2010 Sanni80, ensimmäinen
16.6.2010 Pyry09, ensimmäinen
17.6.2010 Pinja28, ensimmäinen
18.6.2010 Yammy mammy, ensimmäinen
19.6.2010 Helmiisi, toinen
21.6 2010 Vintti10 ensimmäinen
(24.6.2010 barbalala, toinen - esikoinen syntyi 17.11.08)
? Barbara69
? EnnaN
? Tiukku

EnnaN esikoisen laskettuaika 5.6.09

EnnaN esikoisen laskettuaika 5.6.09
Siis 5.6.2010 TOKI.

En tiedä voinko yhtyä tuohon "ei-menkkakipuja, ei-raskauspahoinvointia"...tai no...Minulla ei juuri kuukautiskipuja ole ollut, mutta olo on pari viime viikkoa ollut vähän semmoinen. Ei toki niin paha kuin ilmeisesti joilla kuilla täällä. Kuvotusta ja nieleskelyä. Rintojen turvotus ja kipu on alkanut helpottaa, mutta ilmavaivoja on tullut tilalle sitäkin enmmän. Olen varsinkikn iltaisin kuin pihisevä pallo.

Viimeksi muokattu:
nonni nyt on tullu ostettua ensimmäiset mammavaatteet! =/ Ajattelin, etten vielä olis mitään ostanu, mutta siskon pojan ristiäiset sunnuntaina ja ei todellakaan mitään sopivaa päälle laitettavaa. Olis varmaan sopinut normaalitkin vaatteet vielä, mutta tuntu tyhmälle ostaa normaalia vaatetta kun 2 kk päästä ei sovi päälle kuitenkaan tätä menoa.. eli ostin sellasen aikas kivan löysän paidan mikä menee jo nyt ja myös myöhemmin.. Aika huikee fiilis! =) hih

Sori tuo edellinen, testasin vaan, että toimiiko tää ilman kirjautumista. Joo, nyt ois 8+1 meneillään ja öklö olo on tiheämpää. Itkettää ja vituttaa. Mut muuten on ihan hyvä olla : ) Menin keskiviikkona hakemaan sikarokotetta täällä Kuopiossa, mutta en saanut sitä, koska ensimmäinen ultra on tekemättä. En siis ole vielä käynyt ekalla neuvolakäynnillä, joka on viikon päästä. Sellaista. Vähän on väärää informaatiota annettu: "kaikki raskaana olevat rokotetaan". Just just...

Mahtava fiilis kyllä eilisestä ultrasta ja toivoo vaan että pikkuinen jatkaa kasvamistaan masussa. :)
Mulla oli rv 6 loppup. ja rv 7 oli kaikista huonoin olo. Mutta nyt tuntuu että allkaa helpottamaan :) Rv 8 alku. Pinja28 : Toivotaan että sullakin alkaa olo helpottamaan :) Tsemppiä!
Eilen olin vielä melko vakuuttunut, että otan sikarokotteen.. Tänään sitten luin iltalehdestä että Sveitsissä ei kyseistää rokotetta anneta raskaana oleville. Koska tutkimustietoa ei ole tarpeeksi. Arght! Miten voi olla niin eri sääntöjä samasta rokotteesta. Saisivat kyllä enemmän informoida siitä ja miksi toisessa maassa suositellaan ja toisessa ei! Sekava olo taas siitä siasta! Blaah! Vaikeita päätöksiä!

Yhteistyössä